Lidé si u inspekce stěžují na internetové přeprodejce zboží

I když stránky fungují na internetových doménách s českou koncovkou .cz, ve skutečnosti zákazník vstupuje do smluvního vztahu například s firmou z Číny.

Česká obchodní inspekce (ČOI) v předvánočním období eviduje zvýšený počet stížností od zákazníků internetových obchodů. Běžně inspekce dostává 16 stížností či spotřebitelských podání na e-shopy denně, v posledním týdnu je to ale dvojnásobek. Drtivá většina spotřebitelů si stěžuje na takzvané nákupní galerie. V tiskové zprávě o tom informoval mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Inspekce v závěru roku řeší denně 40 až 50 stížností, dotazů, či spotřebitelských podání na internetové obchody. „Drtivá většina nespokojených spotřebitelů si stěžuje na takzvané nákupní galerie, dlouhé doby dodání zboží v řádu měsíců, případně nedodání žádného zboží,“ uvedl Fröhlich.

Inspekce upozorňuje na nebezpečný trend přeprodejců zboží, kteří mají webové stránky vypadající na první pohled jako běžný e-shop. I když stránky fungují na internetových doménách s českou koncovkou .cz, ve skutečnosti zákazník vstupuje do smluvního vztahu například s firmou z Číny. Zjistí to zpravidla až v okamžiku, kdy zkoumá, proč mu objednané zboží dlouho nepřichází.

„Obvykle v nejasně psaných obchodních podmínkách se spotřebitel dozví, že český web je jakousi nákupní galerií, kde jen platíte českému subjektu, který si ponechá provizi a zbytkem peněz zaplatí za zboží na zahraničním webu, odkud vám nechá zboží zaslat,“ upozorňuje ředitelka regionálního inspektorátu ČOI Martina Střihavková. Nejčastěji si letos lidé u inspekce stěžují na weby balando.cz, booho.cz, bonky.cz, rivio.cz, molio.cz, rivalenti.cz.

Obecně inspekce spotřebitelům radí, aby se vyhnuli e-shopům, které nemají uvedené kontaktní údaje, nebo jejichž důvěryhodností si lidé nejsou jisti. Vyplatí se také projít si databázi 1200 rizikových webů na adrese www.rizikove.cz. „Jedná se o celosvětově unikátní projekt v rámci zvýšení ochrany uživatelů na internetu. Poskytujeme data jako otevřená, a jsou tedy zdarma pro každého provozovatele,“ ujišťuje Fröhlich.

Obezřetnost doporučuje inspekce také vůči webům nabízejícím různé „zázračné“ výrobky, které údajně nikdo jiný nemá. Příkladem mohou být přípravky proti cukrovce, stárnutí nebo proti údajným negativním účinkům 5G sítí. „Dříve se jednalo nejčastěji o značkovou módu, v posledních dvou letech to byly zejména hygienické pomůcky související s pandemií koronaviru, jako například respirátory, roušky a podobně,“ uvedl tiskový mluvčí antivirové společnosti ESET Ondřej Šafář.

Pokud už si lidé chtějí vědomě koupit zboží na zahraničních e-shopů, je rozumnější nakupovat od důvěryhodných prodejců z Evropské unie. V případě sporu totiž mají spotřebitelé prakticky stejná práva jako při nákupech od českých prodejců a mohou se obracet například na Evropské spotřebitelské centrum ČR. Vymáhání odpovědnosti u prodejců z mimounijních zemí je obvykle velmi komplikované, upozorňuje ČOI.

Exit mobile version