Téměř tři pětiny lidí v Česku a na Slovensku vědomě nepoužívají nástroje generativní umělé inteligence (AI), nicméně o něco častěji s nimi pracují Slováci. Denně nástroje jako ChatGPT, Microsoft Copilot, Google Gemini, Canva AI nebo Midjourney používá sedm procent Čechů a 11 procent Slováků, jednou nebo vícekrát týdně po nich sáhne 14 procent Čechů a 17 procent Slováků. Většina uživatelů v obou zemích má ale k modelům generativní AI ostražitý přístup a jejich výstupy si ověřují z jiných zdrojů, vyplynulo to z průzkumu, který dnes zveřejnila Středoevropská observatoř digitálních médií (CEDMO).
Podle ní 53 procent českých a tři pětiny slovenských uživatelů uvádí, že výstupům spíše věří, ale zároveň si je ověřuje z jiných zdrojů. „Nejčastějším nástrojem k ověření údajů poskytnutých modely generativní AI je internetový vyhledávač, který volí 82 procent uživatelů v Česku a 73 procent uživatelů na Slovensku,“ uvedl sociolog a datový analytik CEDMO Ivan Ruta Cuker.
Úplnou důvěru v generativní AI mají čtyři procenta jejích českých uživatelů a šest procent slovenských, kteří vygenerované výstupy žádným způsobem neověřují. Naopak vůbec nevěří jejím výstupům šest procent Čechů a tři procenta Slováků.
Ze sociodemografického hlediska odpovědím generovaným AI častěji důvěřují ženy, lidé ve věku 16 až 24 let a na Slovensku i lidé, kteří jsou spokojeni s fungováním tamní demokracie.
Většina dotázaných podle zjištění CEDMO požaduje u AI uživatelskou bezpečnost. Podle 85 procent Čechů a 76 procent Slováků by nástroje AI měly respektovat soukromí uživatelů, čtyři pětiny Čechů a 72 procent Slováků volají i po důkladném testování technologií, aby se zajistilo, že fungují podle očekávání. Stejný podíl lidí v ČR i na Slovensku si rovněž myslí, že uživatelé by měli být informování o účelu systému, tedy jak funguje a jaká omezení lze očekávat.
Třeba falešná videa, která jsou k nerozeznání od skutečnosti, tzv. deepfakes, dlouhodobě zaznamenává na internetu přibližně třetina českých občanů, na Slovensku jsou to čtyři pětiny lidí.
Průzkumy pro CEDMO v Česku dělá agentura Median mezi 2700 až 3000 respondenty staršími 16 let. Na Slovensku se dotazuje agentura Ipsos a má 1600 až 2300 účastníků nad 16 let.