Hlavní město musí při digitalizaci státní správy sjednotit některé procesy a formuláře tak, aby naplnila k lednu 2025 zákon o právu na digitální službu. Cílem je vytvořit jednotný a propojený systém. Magistrát a jednotlivé radnice zatím často používají různé formuláře nebo postupy. Novinářům to dnes řekli radní Daniel Mazur a náměstek ministra pro legislativu Ondřej Profant (oba Piráti). Prvním krokem k digitalizaci bylo podle Mazura vytvoření Portálu Pražana a přenesení některých záležitostí, které lidé s úřady řeší, například parkování, na portál.
„Praha je komplikované prostředí v tom, že má městské části, které plní část přenesené státní správy, jsou autonomní a mají vlastní informační systémy a mají i vlastní, řekněme, politiku vztahu k občanům a zpracování agend, mají vlastní procesy. My, jako hlavní město musíme být garantem digitalizace, to znamená garantem pro občany, že se jim právo na digitální službu dostane,“ řekl Mazur.
Město společně s radnicemi musí nyní rozdělit jednotlivé úkoly vedoucí k naplnění zákona na menší díly tak, aby byly pro všechny zúčastněné srozumitelné. Vzniknout má systém, který bude fungovat jednotně napříč celým městem.
„Radnice se kdysi dozvěděly, bylo jim nakázáno, co mají dělat, ale jak, na to už si musela přijít každá sama,“ řekl Mazur. Právě to podle něho vedlo k nynější roztříštěnosti. Řadu osobních údajů musí lidé často zadávat opakovaně, přestože stát již nyní tyto informace o lidech má, ale v systémech se nepropojí.
Příkladem digitalizace je využití Portálu Pražana, přes který lidé bez ohledu na to, kde bydlí, vyřídí různé poplatky. V minulosti posloužil také k tomu, že lidé jeho prostřednictvím zasílali připomínky k chystanému Metropolitnímu plánu.
Proces digitalizace musí město zvládnout do konce ledna 2025. „Věříme, že se to stihne,“ řekl Mazur. Podle Profanta se musí nyní město rozhodnout a říct, které agendy a kdy se budou digitalizovat.