Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který je pověřen rolí národního koordinátora digitálních služeb, připravuje některé kroky potřebné pro naplnění evropského nařízení o informačních službách (DSA). Úpravu by měl do české legislativy zavést zákon o digitální ekonomice, který je nyní ve třetím sněmovním čtení. Momentálně ČTÚ připravuje například doporučení pro žadatele o certifikaci, on-line formuláře pro tyto žádosti či sebeidentifikační nástroj pro poskytovatele služeb. Zároveň spustilo informační webové stránky, které nařízení DSA vysvětluje. Novinářům to dnes sdělili zástupci ČTÚ.
Projednávaný zákon o digitální ekonomice upravuje pravidla pro fungování on-line zprostředkovatelských služeb, jako jsou poskytovatelé připojení k internetu, internetová tržiště, sociální sítě, cloudové služby, on-line platformy, webový hosting či internetové vyhledávače. Uživatelé by tak měli získat větší kontrolu nad poskytovanými službami. Příslušným soudem pro řízení ve věcech digitální ekonomiky bude soud, v jehož obvodu má sídlo Český telekomunikační úřad. Úřad sídlí v Praze 9.
Norma zavádí pravidlo, že co je nelegální v běžném prostředí, je nelegální i on-line. Uživatelé budou mít možnost prostřednictvím řádně odůvodněného oznámení upozornit na nelegální obsah. Toto upozornění bude muset zahrnovat vysvětlení, proč je obsah nezákonný. Oznámení poté posoudí platforma podle právních předpisů a pouze pokud je zřejmé, že je obsah opravdu nezákonný, tento obsah smaže.
Zákon je v současnosti ve Sněmovně ve třetím čtením a jeho schválení prodlužují další jednání. Předseda ČTÚ Marek Ebert věří, že se zákon stihne schválit ještě v tomto volebním období. „Z mého pohledu to je technicistní dokument, který neříká nic navíc, než říká nařízení DSA. To je účinné od února 2024,“ dodal Erbert.
Ve veřejném prostoru podle ČTÚ často zaznívá kritika nařízení a zákona. Podle některých spolků či jedinců DSA směřuje například k větší cenzuře na internetu a mohl by vést k ovlivňování veřejnosti. ČTÚ se ale domnívá, že DSA naopak vede ke snížení internetové cenzury. Společnosti totiž budou například muset uvádět důvody, proč smazaly dané internetové příspěvky. Zároveň by mělo nařízení a zákon více chránit děti a mladistvé před škodlivým obsahem a mělo by být také jednoduší škodlivý obsah nahlašovat. Na základě DSA pak nemá koordinátor, tedy ČTÚ, posuzovat charakter obsahu, ale jen zkoumat, zda byly dodrženy postupy nařízení. Nezákonnost obsahu pak určuje legislativa a podle té ji posuzuje poskytovatel internetových služeb.