• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Umělá inteligence jako recenzent

Pavel Houser
7. 11. 2022
| Články

Zdroj: Pixabay

Systémy umělé inteligence vycvičit k tomu, aby se jejich recenze produktů viditelně nelišily od lidských – alespoň podle studie Dartmouth College, Dartmouth Tuck School of Business a Indiana University lze . Množství typů automaticky generovaných textů je tak může ještě rozšířit. Vedle toho pak umělá inteligence může fungovat i jako podpůrný prostředek pro lidského recenzenta. (Poznámka: míněno ve větší míře, než že automatický systém funguje třeba jako srovnávač cen.)
V první fázi výzkumu vědci na souboru recenzí vyškolili systémy, které pak dokázaly psát recenze pouze na základě malého množství vstupních informací typu technických parametrů. Druhý úkol pak byl jednodušší, použít systémy strojového učení pro vytváření recenzí produktů, k nimž je již k dispozici větší množství recenzí dalších (tedy řekněme sumarizace/rešeršování).
Konkrétně se výzkumníci zaměřili na recenze vína a piva, protože zde měli k dispozici rozsáhlý materiál pro trénování. Navíc mají oba tyto obory specializovaný a ustálený slovník (ve větší míře než třeba u recenzí knih). Použito bylo 180 000 recenzí vín, texty včetně metadat (cena, odrůda/původ, ročník – ať už byly součástí původních textů, dodány ručně nebo jiným automatizovaným nástrojem).
Strojově napsané materiály pak hodnotili dobrovolníci, kteří nebyli odborníky. Měli za úkol zkusit určit, zda recenze napsal člověk, nebo systém AI. S žádnou statistickou významností toho schopni nebyli. Rozdíl nefungoval ani na nějaké podprahové úrovni, např. že by jeden typ textů způsoboval větší ochotu si příslušné víno koupit.
V případě pivních recenzí pak autoři studie zkusili vyvinout systém pro sumarizaci recenzí stávajících. Vyšli ze 170 000 recenzí 14 000 piv, opět s metadaty (obsah alkoholu, pivní styl…). Dobrovolníci pak opět porovnávali syntézy vytvořené člověka a počítačem a ani zde nedokázali objevit rozdíly.
Výzkumníci soudí, že tyto systémy by mohly najít rozsáhlé využití třeba u on-line prodejců, kteří prodávají velké množství produktů, ale často jde přitom o malé firmy. Třeba to bude alespoň v první fázi fungovat jako u automatizovaných překladačů, kdy bude generovaný text ještě dále přepisován člověkem. Požadavkem na testovaný systém je pouze to, aby pro výrobek byly k dispozici určité parametry, technická data.
Konkrétně byly v tomto případě pro strojové učení použity neuronové sítě s architekturou transformátorů.
Samozřejmě spolu s provedeným výzkumem vznikají třeba i otázky, zda by prodejce/vydavatel měl nějak odlišovat, zda recenzi napsal program nebo člověk. Přijímali by lidé recenze vytvořené strojově a takto označené kvůli tomu hůře?

Keith Carlson et al, Complementing human effort in online reviews: A deep learning approach to automatic content generation and review synthesis, International Journal of Research in Marketing (2022). DOI: 10.1016/j.ijresmar.2022.02.004
Zdroj: Dartmouth College / TechXplore.com a další

Rubriky: EkomerceScienceVývoj a HTML

Související příspěvky

Články

Mzdový vývoj v IT: nároky rostou, mzdy nikoli. Hlad po specialistech trvá, juniorských pozic ubývá

24. 10. 2025
Flexibilní elektronika naráží na polovodiče typu n
Články

Nová čtyřprvková polovodičová slitina slibuje pokročilejší čipy

23. 10. 2025
Umělá inteligence v IT infrastruktuře
Zprávičky

Amazon: Podíl firem s umělou inteligencí letos v ČR stoupl na 29 %

22. 10. 2025
Huawei AI ilustracni
Články

Red Hat AI 3 přináší distribuované odvozování AI do produkčních úloh

21. 10. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink

Thales, Airbus a Leonardo spojí vesmírné aktivity, budou konkurovat Starlinku

ČTK
24. 10. 2025

Italská skupina Leonardo, francouzská firma Thales a evropský výrobce Airbus se dohodly na spojení

Umělá inteligence ve 45 % odpovědí zkresluje zpravodajský obsah

ČTK
24. 10. 2025

Umělá inteligence (AI) v odpovědích na dotazy uživatelů ve 45 procentech případů zkresluje zpravodajský

Malware se maskuje za aplikaci ČNB, útočníci pak pomocí NFC technologie vybírají peníze z bankomatů

Pavel Houser
24. 10. 2025

Útočník je ve stejném čase fyzicky u bankomatu nebo platebního terminálu. Specialisté společnosti ESET

Volkswagen nevyloučil omezení výroby kvůli nedostatku čipů

ČTK
23. 10. 2025

Automobilový koncern Volkswagen nevyloučil, že bude muset kvůli problémům s dodávkami čipů od nizozemské

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Kyberútok na automobilku JLR stál podle odhadů britskou ekonomiku 1,9 mld. liber

ČTK
23. 10. 2025

Srpnový kybernetický útok na britskou automobilku Jaguar Land Rover (JLR), kterou vlastní indická společnost

Možnost identifikovat zákazníky na dálku už i v Česku!

Jurečka: Za problémy eDokladů stály nedostatečné testování i kapacity

ČTK
23. 10. 2025

Vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) včera seznámil vládu s vyhodnocením problémů aplikace eDoklady při letošních

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Amazon: Podíl firem s umělou inteligencí letos v ČR stoupl na 29 %

ČTK
22. 10. 2025

Praha 22. října (ČTK) - Podíl tuzemských firem, které využívají umělou inteligenci (AI), se

Přední investor do infrastruktury odmítá investovat do datových center pro AI

ČTK
22. 10. 2025

Americká společnost I Squared Capital, která je předním investorem do infrastrukturních projektů, zatím nebude

Tiskové zprávy

Bezpečné postupy pro vyřazení softwaru a možnosti odkupu

NetApp a Red Hat urychlují modernizaci IT pomocí Red Hat OpenShift Virtualization

Méně dat, více automatizace. EG.D po modernizaci podnikového systému míří k využití AI

Canon ocenil výherce osmého ročníku soutěže Kopírka hledá kancelář

Workshop FEIM 2025 představí nové směry v elektronice pro průmysl 4.0 a medicínu 4.0

Zyxel Networks pomáhá organizacím s implementací směrnice NIS2 a zvyšuje jejich kybernetickou odolnost

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Kalendář

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Christian Klein, generální ředitel SAP

Digitální suverenita nestojí na ideálech, ale na konkrétních výsledcích

Christian Klein
23. 10. 2025

Diskuse o digitální suverenitě nabývá na celém světě na intenzitě. V dnešní době geopolitické nejistoty a...

Slovník

EGPRS

cdma2000

Stochastický rastr

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.