Trendy v Business Intelligence: Hlavní roli hraje samoobslužná analytika

Petr Velecký , 17. únor 2016 17:00 2 komentářů
Trendy v Business Intelligence: Hlavní roli hraje samoobslužná analytika

Globální obrat na trhu BI a analytiky by měl letos růst o 5,2 % a dosáhnout hodnoty 16,9 miliardy dolarů. Předpovídá to alespoň společnost Gartner, která uvádí, že právě nyní se celá oblast nachází v závěrečné fázi několikaletého posunu od tradičního reportingu vedeného IT k byznysově orientované samoobslužné analytice.

Od moderních platforem pro Business Intelligence a analytiku (BI&A) se ve stále větší míře očekává, že budou plnit nové požadavky týkající se dostupnosti, agility a hlubšího analytického vhledu v rámci různorodých zdrojů dat. Výsledkem je rostoucí popularita tzv. samoobslužným analytickým platformám, které umožňují koncovým uživatelům analyzovat data v reálném čase bez toho, aby bylo nutné předtím provádět dimenzionální modelování dat. Jsou totiž schopny pracovat s prostými (plochými soubory či tabulkami.

„Posun k moderním BI a analytickým platformám se v současné době přiblížil k bodu zlomu,“ vysvětluje Ian Bertram, viceprezident společnosti Gartner. Organizace, které chtějí získat přidanou hodnotu z kvalitnější analýzy různých zdrojů dat, se musí přeorientovat na snadno přístupné, využitelné, rychlé a agilní moderní BI platformy.

Demokratická analytika

Analýza dat a hledání obchodní hodnoty v nich ukryté se ve většině organizací stává jednou ze strategických oblastí, uvádí analytici. Navíc už není zdaleka doménou několika specializovaných zaměstnanců, právě moderní samoobslužné nástroje si totiž díky intuitivní funkcionalitě a jednoduchosti zpracování dat nacházejí cestu ke stále většímu počtu uživatelů – ať už z řad manažerů nebo obchodníků.

Doslova lze říci, uvádí Gartner, že každý byznys je dnes analytickým byznysem, každý byznys proces je analytickým procesem a každá osoba je analytickým uživatelem. „Do budoucna už nebude možné, aby šéfové marketingu (CMO – chief marketing officer) byli experty pouze na značku nebo umísťování reklamy,“ říká Bertram. Musí se také stát experty na zákaznickou analytiku, dodává s tím, že totéž platí pro vedoucí HR, nákupčí nebo finanční ředitele ve většině odvětví.“

A protože firmy se v současném ostře konkurenčním prostředí neobejdou bez relevantních a aktuálních dat pro rozhodování, termíny na zpracování analytických výstupů se zkracují. Proto řada organizací přistupuje k „demokratizaci“ analytiky prostřednictvím jejího zpřístupnění většímu počtem zaměstnanců, kteří pak mohou těžit z oné „samoobslužnosti“.

Tradiční vs. moderní BI a analytické platformy

Klíčovým rozdílem mezi moderní BI a analytickou platformou a jejím tradičním („IT“) reportingovým pojetím je objem počátečního modelování, které je nezbytné před samotnou analýzou a získáním výstupů. Dalším rozdílem je pak úroveň znalostí potřebných k vytváření analytických výstupů a obsahu.

V případě tradičních „IT“ reportingových platforem totiž typicky vytváření analytického obsahu předchází nezbytný přípravný krok, kdy IT v předstihu konsoliduje a modeluje data. To má samozřejmě dopadjak na rychlost zpracování požadavků obchodních oddělení (ať už kvůli času, který zabere samotné modelování, nebo z důvodu čekání, až daný požadavek „přijde na řadu“ v rámci zavedeného procesu).

Moderní BI&A platformy naproti tomu podporují přímou tvorbu výstupů a obsahu přímo s využitím zdrojových dat, zatímco role IT se přesouvá spíše do podpůrné roviny.

Srovnání tradiční a moderní BI&A platformy (na nejvyšší úrovni)

IT-centrický reporting a analytická platforma

Zdroj dat: Je nutné provést předem dimenzionální modelování (optimální struktura/schéma navržené IT)

Příprava dat ke zpracování: Provádí IT

Tvorba obsahu: Primárně zaměstnanci IT, případně někteří zkušení uživatelé

Analýza: Strukturované a ad-hoc reporty a analýzy na základě předem definovaných modelů.

Doručování výstupu: Distribuce a notifikace prostřednictvím naplánovaných reportů nebo pomocí portálu

Moderní BI and Analytické platformy

Zdroj dat: Modelování dat předem není potřeba (ploché/prosté soubory a/nebo tabulky)

Příprava dat ke zpracování: Podporuje IT

Tvorba obsahu: Uživatelé na straně “byznysu”

Analýza: “Volná” práce s formuláři, formátování výstupů

Doručování výstupu: Prostřednictvím sdílení, platforem pro spolupráci, “vyprávění příběhů” nebo otevřených API

(Zdroj: Gartner, únor 2016)

„Aby využili možnosti moderních BI a analytických platforem naplno, musí vedení organizací revidovat většinu současných, IT-orientovaných a centralizovaných analytických řešení – počínaje technologiemi, přes role a odpovědnost, organizační schémata až po procesy governance a řízení,“ uzavírá Ian Bertram.

Trendy v oblasti analytiky budou hlavním tématem konferencí Gartner Business Intelligence, Analytics & Informations Summit 2016, například v Londýně 29.2. – 1.3. 2016.

Business Intelligence: rozcestník


Komentáře

Mugsat #0
Mugsat 18. únor 2016 14:48

Proboha... to je článek jak když to vytahli z wikipedie. Neříká to prakticky nic nového. Infor a ostatní výrobci BI platform s touto myšlenkou koketují a produkují produkty již déle jak rok.

Radovan L #1
Radovan L 18. únor 2016 15:56

To ano, ale ti tradiční výrobci BI jsou v tomto zrovna docela pozadu, průkopníci v self service jako Tableau, Qlik nebo Splunk tohle razí už dlouho. Ale to je jedno. Druhá věc je totiž adopce a v tom jsou zase pozadu firmy - zákazníci, kteří tajkové nástroje využívají v dost malé míře. Ten "trend" spočívá podle mě v tom, že si jich konečně začínají všímat a konečně se z toho možná stane tak trochu masovka. Souvisí to s tím, jak se firmy učí pracovat s daty a jak se objevují docela dobré příklady využití. Takže ano, ten trend tu asi je...

RSS 

Komentujeme

Microsoft a GitHub

Pavel Houser , 13. červen 2018 13:30
Pavel Houser

Transakce v hodnotě 7,5 miliardy dolarů je dost velká i na poměry Microsoftu, takže se prodejem GitH...

Více







RSS 

Zprávičky

Digital Broadcasting rozšířila síť DVB-T2 na 85 % populace

ČTK , 19. červen 2018 08:00

Digital Broadcasting začal přechodovou síť budovat loni v červenci v Praze....

Více 0 komentářů

Manažeři France Télécom půjdou před soud kvůli sebevraždám

ČTK , 18. červen 2018 12:47

Vlna sebevražd ve France Télécom (dnes Orange) začala v roce 2008 a vyžádala si desítky životů. ...

Více 0 komentářů

Zranitelnosti chytrých aut pod lupou

Pavel Houser , 18. červen 2018 12:43

Nástroje podvodníků se zaměřují především na extendery, které poskytují přístup k uzavřeným funkcím ...

Více 0 komentářů

Kalendář

17. 06.

21. 06.
Cyber Week 2018
19. 06.

22. 06.
Automatica 2018
23. 06.

24. 06.
Maker Faire Prague 2018

Starší zprávičky

Foxconn otevře severoamerické ústředí ve Wisconsinu

ČTK , 18. červen 2018 00:00

Foxconn již loni oznámil, že ve Wisconsinu investuje 10 miliard dolarů do výstavby továrny na LCD....

Více 0 komentářů

Češi obměňují počítač za šest let, dvakrát déle než vyspělý svět

ČTK , 16. červen 2018 08:00

Výpočetní techniku si na leasing v tuzemsku pořizuje 23 % firem, ve vyspělých zemích jsou to až 3/4 ...

Více 3 komentářů

Dell představuje úložiště PowerMax

Pavel Houser , 15. červen 2018 16:14

Dell oznámil uvedení několika nových úložných a serverových produktů s podporou uceleného portfolia ...

Více 0 komentářů

AT&T dokončila převzetí mediální firmy Time Warner

ČTK , 15. červen 2018 13:22

Očekává se, že spojení AT&T a Time Warner vyvolá vlnu fúzí. Comcast chce převzít Twenty-First Centur...

Více 0 komentářů