• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Co je vlastně SAP Hybris?

Richard Jan Voigts
7. 8. 2017
| Články

Pro co se SAP Hybris hodí, na čem je toto řešení, platforma či systém založen, co všechno umí a může umět? To vysvětluje Martin Dudek, který jej má v SAP ČR na starosti.

Tak tedy, co je vlastně SAP Hybris?

SAP Hybris je platformou pro podporu obchodu, jejímž cílem je obchod navýšit, a tím navýšit i příjem společnosti. Jde o jednotnou platformu bez klasické „siloidní“ architektury, tj. bez různých databázových sil operativního CRM, nástroje pro marketing, e-commerce apod. Je zaměřena na jednotný zdroj dat, jehož cílem je celkové poznání zákazníka. Skrz vícekanálové (omnichannel) procesy chceme zákazníkovi prodat co nejlepší službu, která je přizpůsobena jeho přáním a potřebám jež momentálně řeší. Nejde přitom o balík produktů. SAP Hybris je modulární systém, platforma. Je na zákazníkovi, zda hodlá využívat celý proces tak, jak je předpřipravený. Díky tomu potom nemusí řešit integrace a s nimi spojené problémy. Pokud ale takovou sjednocenou platformu firma nemá a chce opravdu poznat svého zákazníka, musí tyto integrace řešit pro web, sociální sítě, CRM, ERP a další provozní systémy, což přináší velké náklady a omezení možnosti změn a dalšího rozvoje.

Je SAP Hybris vázán pouze na ostatní řešení od SAP?

Je určitě nejlepší a nejjednodušší variantou, když je platforma SAP Hybris nasazena společně s ostatními produkty od SAP, tj. ERP apod., protože většina integrací je už připravena. Například když potřebuje obchodník vidět veškeré faktury, kreditní způsobilost zákazníka atd., je to pro něj na front endu k dispozici. SAP Hybris však není uzavřen jiným systémům od ostatních výrobců, protože vychází z obecného řešení připraveného na integraci různých systémů. SAP toto řešení před několika lety koupil od lídra v e-commerce a omnichannel. Na tomto základě jsme pak vyvinuli celou platformu SAP Hybris, schopnou obsloužit celý proces komunikace se zákazníkem, od jeho získání až po fakturaci.

Nedávno jsme v České republice dělali návrh pro zákazníka z klasického retailu. Firma potřebovala integrovat zhruba dvacet různých front-endových a prodejních systémů, propojit online a offline svět a vytvořit jeden pohled na zákazníka přes všechny kanály, které tento jeho svět má. Jde o klasický model, jaký SAP Hybris řeší, ať už se bavíme o jakýchkoliv prodejnách, bance nebo prodejci či dealerovi automobilů a jejich spojení s digitálním světem. Zároveň ve firmě řešili typickou situaci, kdy využívali velký počet programátorů pro udržování aktuálních systémů e-commerce, ale nikoliv pro rozvoj společnosti. Investovat do vývoje něčeho, co je k dispozici v platformě, a nepoužívat zdroje pro další rozvoj a odlišení, je při rostoucích nákladech na pracovní sílu v České republice problém.

Většina dnešního byznysu je záležitostí dat, která společnost ze systémů dostává, a jejichž vazby pak musí zautomatizovat pro získání informací o zákazníkovi. Jako klasický příklad mohu uvést příchod zákazníka na pobočku, například do banky či obchodu. Takovému zákazníkovi potřebuji například na základě toho, co dělal na webu, v reálném čase doporučit co je pro něj nejvhodnější, nebo co je pro něj v obchodě k dispozici. Potřebuji mu doporučit ten nejlepší produkt nebo službu, a to na základě různých informací, které mi dal přes různé kanály. Hodně obchodníků si stěžuje, že s nimi zákazníci nechtějí komunikovat, ale zákazníci dnes s firmami reálně komunikují mnohem více, jen jiným způsobem – tím, jak sledují web, jak komunikují na sociálních sítích a přes různé další kanály. A za to očekávají personalizovanou komunikaci.

Můžete uvést nějakého zákazníka SAP Hybris?

Jistě, třeba Swarovski, známý výrobce skleněné bižuterie. Nasadili mimo jiné SAP Hybris pro svůj zákaznický servis. Když máte jako zákazník problém s nějakým šperkem, můžete jej vyfotit a poslat fotografii do servisu. Tam se automaticky rozpozná, o jaký jde výrobek, z jaké je šarže, pro jakého zákazníka atd. Na základě výstupu ze SAP Hybris dokáže Swarovski zákazníkovi okamžitě říct, zda je výrobek, nebo jeho daný díl na skladě, případně mu poradit, jak jinak šperk opravit. Tahle služba je zautomatizována pro třicet tisíc výrobků, které jsou v nabídce Swarovskiho.

Martin Dudek, SAP

Martin Dudek, SAP

Takže když si madam rozbije korálek…

Ano, vyfotí si korálek a fotografii pošle na servis. Systém jej automaticky rozpozná a poradí, co dál – například doporučí náhradu výrobku nebo jeho dílu položkou ze skladu. Jde o získání další pozitivní zkušenosti zákazníka s firmou, okamžité dodání informace, co bude dál, zda půjde o výměnu, opravu apod.

Pro jaké společnosti se SAP Hybris hodí?

Odpověď na tuto otázku je poměrně složitá, protože SAP Hybris je platformou, která dnes zahrnuje velké množství řešení a služeb, jež může zákazník využívat. Máme jak zákazníky, kteří využívají SAP Hybris komplexně, tak i takové, kteří využívají například jen klasický data management, získávání informací o zákaznících ze všech kanálů, vytvoření jednotné databáze odpovídající už i nové legislativě GDPR, včetně údržby historie dat a informací o tom, kde a kdy vznikla, jejich archivaci apod. Neexistuje tedy jeden a ten samý zákazník… V obchodě a marketingu je typické, na rozdíl například od účetnictví, že každá společnost se chce odlišit, a proto i SAP udělal ze SAP Hybris vlastní divizi, která se odlišuje od core procesů.

Typickou úlohou je například produktový katalog. V ERP, tedy v core systému společnosti, máte produkty popsané z důvodu logistiky, fakturace atd. Ty jsou však pro prodej výrobku nepoužitelné a nerelevantní, protože zákazníka v podstatě nezajímají. Jen se podívejte na většinu dnešních e-shopů a vezměme si například nabídku televizorů. Všechny e-shopy ji mají postavenou na parametrech, jako je úhlopříčka, HDTV, DVB-T a podobné atributy a zkratky, ale zákazníka to nemusí vůbec zajímat, a navíc tomu ve většině případů ani nerozumí. Mohlo by to být mnohem jednodušší – pokud to bude například sportovní fanoušek, půjde mu o televizor vhodný pro příjem sportovních přenosů, kde jsou na zobrazení, vzdálenost diváka od pohovky k obrazovce, integraci do bytové stěny apod. kladeny specifické nároky, o nichž údaje z úhlopříčky, HDTV, DVB-T atd., prostě nezíská. Ještě jsem na českém trhu neviděl e-shop, který by byl postaven podle takovýchto potřeb a podle toho, na co chce potenciální zákazník onu televizi nebo jakýkoliv jiný výrobek, vůbec používat.

Kdo je typickým zákazníkem SAP Hybris?

Celá platforma historicky vznikla primárně pro retailové společnosti z oblasti B2C. Velkým trendem dneška však začíná být B2B, protože zákazníci jsou zvyklí na nějaký nákupní trend, na automatizaci, a svět se proto tímto směrem otáčí i v B2B. Zároveň společnosti chtějí znát koncového zákazníka, nejen dealera a jiného partnera. Jsem sám schopen si objednat produkt, zobrazit si fakturu apod. Řešení e-commerce používá například firma Mitas, která prodává pneumatiky pro traktory po celém světě. Díky tomu si může její pneumatiky koupit zákazník třeba až v Americe, aniž by musel kontaktovat obchodníka, který by vyplňoval objednávky a vyřizoval je. Obchodní proces je zautomatizován, a obchodník se tak může více věnovat samotnému zákazníkovi. Ten přehledně vidí své objednávky a faktury, nikdo mu nemusí posílat potvrzení objednávky, manuálně vyplňovat kvotace, faktury atd.

Jaká technologie v SAP Hybris umožňuje onu automatizaci?

Do SAP Hybris jsme integrovali naši technologii umělé inteligence (AI, Artificial Intelligence) SAP Leonardo, která umí pracovat s velkými daty. Máme předpřipraveny různé typické obchodní případy, které zákazník může ihned nasadit a využívat, například v marketingu tzv. next best offer – nejlepší nabídku pro zákazníka sestavenou podle nasbíraných dat. Systém vezme historická data o zákazníkovi, ta zkombinuje například s informacemi o tom, jak a kde se momentálně pohybuje na webu. Díky zapojení schopnosti předvídání mu může poskytnout nejlepší nabídku nejen podle jeho dat, ale také podle dat podobných zákazníků. Dále umí systém například automatické rozpoznávání „ticketingu“ (hlášení do helpdesku) u společností veřejných služeb, jako jsou elektrárny, plynárny, telekomunikace atd. Tyto společnosti zpracovávají velké množství servisních případů z e-mailů, mobilních zařízení apod., mají stovky operátorů vyřizujících potřeby a stížnosti zákazníků. Systém je schopen podle stylu zprávy sám rozpoznat, čeho se týká, a přiřadit ji konkrétnímu člověku s tím nejlepším know-how na danou problematiku, aby bylo vyřešení tohoto případu co nejrychlejší. Tyto a podobné technologie využíváme právě v SAP Leonardo, potažmo v SAP Hybris.

Využíváte pro zpracování velkých dat v SAP Hybris i SAP HANA?

Spíše bych řekl, že jde o jednu platformu, která bez nutnosti složitě integrovat různé systémy využívá jednotná data a získává z nich informace. Má tedy data o tom, co zákazník dělal v obchodě, jaký má asi problém, když sledoval web společnosti, a tyto informace maximálně využívá. V tom spočívá síla celé platformy, protože uživatel má k dispozici jeden systém, který mu poskytuje informace bez nutnosti integrovat do něj další systémy. Můžete sice použít různé jiné systémy, které zvládají třídění dat, například podle nejlepšího servisního případu, ale potřebujete je něčím nakrmit. Navíc už nemusejí být schopny podchytit a zvládnout větší objem dat a nemají jednotný front-end systém. Dnes je zdrojů dat, které do systému padají, podstatně více. Typické dnes je, že o sobě zákazník nechce dávat žádné informace. Pošlu mu e-mail a on jej vůbec neotevře, neodpoví a nezvedá ani telefon. Avšak způsob, jakým se pohybuje po mém webu, ten mi poskytne informací mnohem více. Starší osamocené systémy toto nejsou vůbec schopné podchytit, museli byste je propojit do jednoho. My nabízíme SAP Hybris, který už ona propojení má, a k tomu ještě využívá inteligenci SAP Leonardo.

Rubriky: ByznysČeské ITCloudEkomerceInternetPodnikový softwareTechnologie

Související příspěvky

Zprávičky

Meta vyhrála soudní spor o převzetí služeb Instagram a WhatsApp

20. 11. 2025
Zprávičky

EK zahájila vyšetřování cloudových platforem Amazonu a Microsoftu

20. 11. 2025
Flexibilní elektronika naráží na polovodiče typu n
Zprávičky

Nizozemsko pozastavilo převzetí kontroly nad výrobcem čipů Nexperia

20. 11. 2025
Články

Výsledky Nvidie předčily očekávání, zisk stoupl ve 3. čtvrtletí o 65 %

20. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Meta vyhrála soudní spor o převzetí služeb Instagram a WhatsApp

ČTK
20. 11. 2025

Společnost Meta Platforms vyhrála ostře sledovaný spor o akvizici sítě pro sdílení fotografií Instagram

EK zahájila vyšetřování cloudových platforem Amazonu a Microsoftu

ČTK
20. 11. 2025

Evropská komise zahájila tři vyšetřování týkající se cloudových platforem Amazon Web Services (AWS) a

Flexibilní elektronika naráží na polovodiče typu n

Nizozemsko pozastavilo převzetí kontroly nad výrobcem čipů Nexperia

ČTK
20. 11. 2025

Nizozemská vláda pozastavila převzetí kontroly nad výrobcem počítačových čipů Nexperia. Kontrola se tak vrací

Google včlení nejnovější AI model do vyhledávače, aby držel krok s OpenAI

ČTK
19. 11. 2025

Americký internetový gigant Google zesiluje konkurenční boj na poli umělé inteligence (AI) s tvůrcem

Majitel řetězců Lidl a Kaufland investuje 11 miliard eur do datového centra

ČTK
19. 11. 2025

Německá společnost Schwarz Gruppe, která je mateřským podnikem maloobchodních řetězců Lidl a Kaufland, investuje

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Microsoft a Nvidia investují až 15 miliard dolarů do firmy Anthropic

ČTK
19. 11. 2025

Americká softwarová společnost Microsoft a výrobce čipů Nvidia investují až 15 miliard dolarů (zhruba

Kvůli problémům služby Cloudflare postihly výpadky síť X nebo chatbota ChatGPT (aktualizováno)

ČTK
18. 11. 2025

Internetovou infrastrukturní službu Cloudflare dnes odpoledne postihl výpadek. V jeho důsledku hlásili problémy uživatelé

Šéf Alphabetu: Žádna firma není imunní proti splasknutí bubliny AI

ČTK
18. 11. 2025

Pokud by splaskla současná bublina umělé inteligence (AI), zasáhlo by to všechny firmy, včetně

Tiskové zprávy

HP Work Relationship Index 2025 ukazuje historické minimum naplnění v práci

Evropská komise zveřejnila zjednodušení digitální legislativy

Red Hat rozšiřuje podporu AI akcelerátorů pro rychlejší nasazování umělé inteligence

Cato Networks jmenuje Lukáše Mrázka do čela svého pražského výzkumného a vývojového centra

NÚKIB vydal přehled kybernetických incidentů za říjen 2025

Spotřeba elektrické energie datových center je vysoká. S pomocí českých vědců je ale možné ji snížit a kontrolovat

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Christian Klein, generální ředitel SAP

Digitální suverenita nestojí na ideálech, ale na konkrétních výsledcích

Christian Klein
23. 10. 2025

Diskuse o digitální suverenitě nabývá na celém světě na intenzitě. V dnešní době geopolitické nejistoty a...

Slovník

Obchodní kancelář

Bajt

AltaVista

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.