Úspěch umělé inteligence: Program porazil lidského šampiona v Go

Pavel Houser , 28. leden 2016 14:00 0 komentářů
Úspěch umělé inteligence: Program porazil lidského šampiona v Go

Program AlphaGo opakovaně triumfoval nad evropským šampionem ve hře Go, Číňanem Fan Hui; v zápase na desce o plné velikosti vyhrál 5:0. Jedná se o natolik významný průlom, že o něm referoval i časopis Nature. A současně jde i o úspěch Googlu a jeho projektů umělé inteligence.

Programy specializující se na deskové hry zaznamenaly celou řadu úspěchů. V dámě se např. podařilo v roce 2007 hrubou silou popsat veškerý „stavový prostor“ hry a dokázat, že při správné hře obou stran partie končí remízou. Jinak řečeno, příslušný program hrající dámu je neporazitelný a stačí mu k tomu databáze pozic (byť jejich počet dosahuje až 10 na 20 – toto číslo lze nicméně snížit s využitím různých symetrií atd.).

Šachy? Software jasně vítězí

V šachách začaly programy triumfovat nad nejlepšími lidskými hráči od památného vítězství programu Deep Blue nad tehdejším mistrem světa Kasparovem v roce 1997. Dominance programů je v současné době již naprostá (i když špičkový velmistr s podporou programu je stále silnější než program sám). Šachové programy ovšem používají metodu hrubé síly, kdy těží z pokroku ve výkonnosti hardwaru, mají k dispozici databáze zahájení a koncovek a stále dokonalejší algoritmy pro hodnocení pozice i triky, jak si usnadnit průchod stromem možností (odsekávání větví apod.).

Samotné jádro šachových programů je ale jednoduché a nemění se už přes 20 let. Sice se pravidelně objevují návrhy šachových algoritmů, které mají nějak simulovat lidské myšlení nebo aspirovat na zařazení mezi umělou inteligenci, ale tyto programy nedosahují oproti hrubé síle příliš dobrých výsledků (a po jejich vývoji neexistuje ani příliš poptávka). Příkladem je program Girafee, který loni představil Matthew Lai z Imperial College London.

AlphaGo: Skutečná inteligence

Go je jiný případ. Tato hra oproti šachům stojí mnohem méně na propočtu a využívá více rozpoznávání vzorů (geometrických struktur). Dosáhnout triumfu programů nad člověkem čistě hrubou silou by proto bylo minimálně obtížnější, a tvůrci se tak snažili o využití přístupů souvisejících s umělou inteligencí.

Nyní úspěšný program AlphaGo vznikl v rámci projektu Google DeepMind. DeepMind byl původně britský start-up, který Google koupil v roce 2014 za 500 milionů dolarů poté, co se o něj přetahoval s Facebookem. Na měření sil mezi Googlem a Facebookem došlo i nyní. V době, kdy vyšel článek v Nature, uvedl Mark Zuckerberg, že jejich tým AI v čele s Yuandongem Tianem se blíží témuž výsledku. Projekt Facebooku v oblasti umělé inteligence se označuje jako DarkForest.

Tým Google Deep Mind nyní k zápasu s AlphaGo vyzval Lee Sedola z Jižní Koreje, který je považován za nejlepšího současného hráče Go. Měl by se uskutečnit v březnu.

Poznámka: Šachy vs. Go

Někdy se rozdíl mezi hrami popisuje tak, že Go může mít až 10 na 700 pozic, zatímco šachy 10 na 60 (existují i jiná čísla – zde uvádíme jen pro ilustraci), to ale podstatu věci nevystihuje. Šachové programy také nedokáží obsáhnout celý stavový prostor a musí spoléhat na počítání stromů a hodnocení variant. Naopak lidé hrají šachy podobně jako Go, více či méně intuitivně (na základě obecných úvah a odhadu spíše než propočítávání variant) a mnohdy i velmi úspěšně. Rozdíl je spíše v tom, že v šachách se tato „intuice“ dá porazit hrubou silou, zatímco v Go bylo třeba do programu zahrnout i simulaci toho, jak o pozici přemýšlejí lidé. AlphaGo se údajně snaží úspěšně odhadnout soupeřův tah, šachovému programu je to jedno, ten možné tahy soupeře maximálně seřadí podle toho, jak jsou dle něj relativně silné.

Mnohem širší potenciál

Firma DeepMind před akvizicí Googlem uváděla, že se zaměřuje na rozpoznávání obrazu (viz také: Rozpoznávání obrazu – nenápadný příchod nové killer aplikace). Úspěch programu AlphaGo by na rozdíl od šachů (kde jde o jednoúčelové programy) mohl mít širší dopad, protože příslušné neuronové sítě a dalším systémy strojového učení by měly najít využití i jinde. Konkrétně jde třeba o rozpoznávání tváří nebo obecně o nacházení struktur („smyslu“) v záplavě dat, schopnost přecházet od jedné roviny analýz k jiné.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Kradená auta: Další úkol pro bezpečnostní kamery

Pavel Houser , 16. srpen 2017 06:30
Pavel Houser

Bezpečnostní kamery, které hledají ukradená vozidla nebo mají za úkol vozidlo jednoznačně identifiko...

Více






Kalendář

24. 08. Webinář Synology - DSM 6.1 - Virtual Machine Manager
27. 08.

31. 08.
VMworld 2017
01. 09.

06. 09.
IFA 2017
RSS 

Zprávičky

Podíl internetových kurzových sázek v ČR loni vzrostl na 88 %

ČTK , 17. srpen 2017 10:00

Velký podíl na internetových sázkách tvoří live sázky, které lze uzavírat opakovaně v průběhu zápasu...

Více 0 komentářů

Za polárním kruhem má vzniknout rekordní datové centrum

ČTK , 17. srpen 2017 08:00

V norském městě Ballangen, které se nachází za polárním kruhem, má vzniknout největší datové centrum...

Více 1 komentářů

Euronics a Kasa chystají nový sklad v Jirnech u Prahy

Pavel Houser , 16. srpen 2017 11:00

Skladníci již nebudou chodit pro zboží, ale zboží „přijede“ za nimi. Chytré technologie umožní vyexp...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Oracle Exadata Cloud i na cloudové infrastruktuře nové generace

Pavel Houser , 16. srpen 2017 10:04

Deklarované přednosti: obří výkon, jednoduchá migrace do cloudu a plná kompatibilita s databázemi Or...

Více 0 komentářů

Operátoři si stěžují EK kvůli dotacím na rychlý internet

ČTK , 16. srpen 2017 09:00

O dotaci na budování vysokorychlostních přípojek v zaostalých regionech se po více než třech měsícíc...

Více 0 komentářů

Mall Group přebírá Košík.cz

Pavel Houser , 15. srpen 2017 17:45

Spojení obou firem by mělo vést ke vzniku nové jedničky v segmentu on-line prodeje potravin. ...

Více 0 komentářů

Praha dá 1,4 milionu měsíčně na fungování datové platformy

ČTK , 15. srpen 2017 13:52

V rámci koncepce Smart Prague město zatím spustilo chytré lavičky a solární odpadkové koše....

Více 0 komentářů