Úspěch umělé inteligence: Program porazil lidského šampiona v Go

Pavel Houser , 28. leden 2016 14:00 0 komentářů
Úspěch umělé inteligence: Program porazil lidského šampiona v Go

Program AlphaGo opakovaně triumfoval nad evropským šampionem ve hře Go, Číňanem Fan Hui; v zápase na desce o plné velikosti vyhrál 5:0. Jedná se o natolik významný průlom, že o něm referoval i časopis Nature. A současně jde i o úspěch Googlu a jeho projektů umělé inteligence.

Programy specializující se na deskové hry zaznamenaly celou řadu úspěchů. V dámě se např. podařilo v roce 2007 hrubou silou popsat veškerý „stavový prostor“ hry a dokázat, že při správné hře obou stran partie končí remízou. Jinak řečeno, příslušný program hrající dámu je neporazitelný a stačí mu k tomu databáze pozic (byť jejich počet dosahuje až 10 na 20 – toto číslo lze nicméně snížit s využitím různých symetrií atd.).

Šachy? Software jasně vítězí

V šachách začaly programy triumfovat nad nejlepšími lidskými hráči od památného vítězství programu Deep Blue nad tehdejším mistrem světa Kasparovem v roce 1997. Dominance programů je v současné době již naprostá (i když špičkový velmistr s podporou programu je stále silnější než program sám). Šachové programy ovšem používají metodu hrubé síly, kdy těží z pokroku ve výkonnosti hardwaru, mají k dispozici databáze zahájení a koncovek a stále dokonalejší algoritmy pro hodnocení pozice i triky, jak si usnadnit průchod stromem možností (odsekávání větví apod.).

Samotné jádro šachových programů je ale jednoduché a nemění se už přes 20 let. Sice se pravidelně objevují návrhy šachových algoritmů, které mají nějak simulovat lidské myšlení nebo aspirovat na zařazení mezi umělou inteligenci, ale tyto programy nedosahují oproti hrubé síle příliš dobrých výsledků (a po jejich vývoji neexistuje ani příliš poptávka). Příkladem je program Girafee, který loni představil Matthew Lai z Imperial College London.

AlphaGo: Skutečná inteligence

Go je jiný případ. Tato hra oproti šachům stojí mnohem méně na propočtu a využívá více rozpoznávání vzorů (geometrických struktur). Dosáhnout triumfu programů nad člověkem čistě hrubou silou by proto bylo minimálně obtížnější, a tvůrci se tak snažili o využití přístupů souvisejících s umělou inteligencí.

Nyní úspěšný program AlphaGo vznikl v rámci projektu Google DeepMind. DeepMind byl původně britský start-up, který Google koupil v roce 2014 za 500 milionů dolarů poté, co se o něj přetahoval s Facebookem. Na měření sil mezi Googlem a Facebookem došlo i nyní. V době, kdy vyšel článek v Nature, uvedl Mark Zuckerberg, že jejich tým AI v čele s Yuandongem Tianem se blíží témuž výsledku. Projekt Facebooku v oblasti umělé inteligence se označuje jako DarkForest.

Tým Google Deep Mind nyní k zápasu s AlphaGo vyzval Lee Sedola z Jižní Koreje, který je považován za nejlepšího současného hráče Go. Měl by se uskutečnit v březnu.

Poznámka: Šachy vs. Go

Někdy se rozdíl mezi hrami popisuje tak, že Go může mít až 10 na 700 pozic, zatímco šachy 10 na 60 (existují i jiná čísla – zde uvádíme jen pro ilustraci), to ale podstatu věci nevystihuje. Šachové programy také nedokáží obsáhnout celý stavový prostor a musí spoléhat na počítání stromů a hodnocení variant. Naopak lidé hrají šachy podobně jako Go, více či méně intuitivně (na základě obecných úvah a odhadu spíše než propočítávání variant) a mnohdy i velmi úspěšně. Rozdíl je spíše v tom, že v šachách se tato „intuice“ dá porazit hrubou silou, zatímco v Go bylo třeba do programu zahrnout i simulaci toho, jak o pozici přemýšlejí lidé. AlphaGo se údajně snaží úspěšně odhadnout soupeřův tah, šachovému programu je to jedno, ten možné tahy soupeře maximálně seřadí podle toho, jak jsou dle něj relativně silné.

Mnohem širší potenciál

Firma DeepMind před akvizicí Googlem uváděla, že se zaměřuje na rozpoznávání obrazu (viz také: Rozpoznávání obrazu – nenápadný příchod nové killer aplikace). Úspěch programu AlphaGo by na rozdíl od šachů (kde jde o jednoúčelové programy) mohl mít širší dopad, protože příslušné neuronové sítě a dalším systémy strojového učení by měly najít využití i jinde. Konkrétně jde třeba o rozpoznávání tváří nebo obecně o nacházení struktur („smyslu“) v záplavě dat, schopnost přecházet od jedné roviny analýz k jiné.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
21. 03.

24. 03.
Amper
25. 03. INSPO 2017
RSS 

Zprávičky

Novela zavádí lepší užití informačních systémů veřejné správy

ČTK , 24. březen 2017 08:00

Zákon má mj. zabránit duplicitě informačních systémů a plýtvání penězi při jejich nákupu....

Více 0 komentářů

Workplace Hub pro optimalizaci systémů i procesů

Pavel Houser , 23. březen 2017 16:09

Konica Minolta v partnerství se společnostmi Microsoft, HPE, Sophos, Canonical a BrainTribe přichází...

Více 0 komentářů

Jen necelá polovina firem pravidelně zkoumá data o zákaznících

ITBiz.cz , 23. březen 2017 14:30

Podle studie společnosti Oracle pouze 44 % firem pravidelně zkoumá data o svých zákaznících s cílem ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Google umožní sdílení polohy přes aplikaci Google Maps

ČTK , 23. březen 2017 13:30

Uživatelé populární mapové aplikace Google Maps budou moci od příštího týdne sdílet s ostatními svou...

Více 0 komentářů

V affiliate marketingu se u nás letos protočí 3 miliardy

ITBiz.cz , 23. březen 2017 10:00

Celkový objem trhu online affiliate marketingu e-shopů v ČR a SR činil v roce 2016 dle odhadů VIVnet...

Více 0 komentářů

Amazon koupí předního arabského e-prodejce Souq.com

ČTK , 23. březen 2017 08:45

Americký internetový prodejce Amazon se dohodl na koupi sta procent akcií dubajského on-line prodejc...

Více 0 komentářů

Nejméně aktualizované aplikace na PC: Java a Flash

Pavel Houser , 23. březen 2017 08:30

Dále z průzkumu: Windows XP jsou stále nainstalovány na 6 % zkoumaných počítačů. SSD má jen málo lid...

Více 0 komentářů