Reference zákazníků jako ukazatel úspěšnosti e-shopů

Jiří Kocourek , 01. prosinec 2009 11:44 0 komentářů

Pero
S blížícím se obdobím Vánoc se také zvyšuje frekvence nákupního chování zákazníků tuzemských elektronických obchodů. Jedním z hlavních ukazatelů dobrého e-shopu je důvěryhodnost. Stále více se tedy prosazují služby zprostředkovávající zkušenosti zákazníků. Zákazníci tak referencemi mohou přispět k pročištění přesyceného trhu a posílení důvěryhodnosti online obchodování

Web-obchod
Hodnocení zákazníků ukazatelem úspěšnosti e-shopů

Zákazníci tuzemských e-shopů hrají stále podstatnější roli v hodnocení jejich serióznosti. Potvrzují to odborníci pohybující se na trhu.

Konkurence zejména v listopadu a prosinci

V předvánočním období graduje konkurenční boj provozovatelů online obchodů. Důsledkem rivalského souboje jsou mnohamilionové sumy investované do získání nových zákazníků. Společným jmenovatelem taktiky tuzemských e-shopů je především nastavení nízkých cen. Mnohdy tak činí na úkor kvality poskytovaných služeb, což u části veřejnosti vyvolává obavy z online obchodování. V poslední době proto nabývají na významu služby, které lidem zprostředkovávají zkušenosti zákazníků v konkrétních e-shopech.

"Zákaznické hodnocení samozřejmě vítáme. Pomáhá zlepšovat pověst nakupování přes internet, která je stále plná předsudků. Navíc přispívá i ke zlepšení úrovně jednotlivých obchodů," uvedla Hana Hutlová, vedoucí marketingové oddělení společnosti Vivantis, provozovatele několika elektronických obchodů.

Možnost zveřejnit na internetu názory zákazníků již delší dobu nabízí diskuzní fóra zbožových vyhledávačů. Provozovatelé největších internetových obchodů však vidí budoucnost zákaznického hodnocení v mnohem komplexnějších službách. Důležitá je pro ně především nezávislost a odborná způsobilost. "Objektivním službám, které zpřístupňují reálné zkušenosti zákazníků, přikládáme samozřejmě velkou pozornost. Pokud názory nejsou cenzurovány, lze díky nim získat relevantní zpětnou vazbu," vysvětlila Jitka Hejná, marketingová manažerka e-shopu Megapixel.

Zprostředkování zkušeností zákazníků s online obchodováním se v Česku věnuje služba Ověřeno zákazníky. Službu provozuje portál Heureka.cz, který před několika dny představil související projekt s názvem GaranceNakupu.cz. Novinka cílí na zákazníky, kteří nemají zkušenosti s elektronickými nákupy a trpí počáteční nedůvěrou. Systém dokonce garantuje možnost vrácení peněz v případě chybného dodání výrobků, čímž posiluje věrohodnost tuzemských e-shopů.

Pozor na aukční portály

S názorem k internetovému obchodování se vyjádřil také Petr Král z nákupní galerie Mall.cz. Ten hodnotil byznys aukčních portálů. Aukční portály podle něj prezentují, že mezi nejčastěji prodávané komodity patří vedle sběratelských předmětů také elektronika. A právě u podobných komodit, kde existuje riziko vady či pozdější poruchy, která si vyžaduje reklamace, může zákazníka čekat nemilé překvapení. "U neprověřeného prodejce pak často nemusí pochodit z hlediska vstřicnosti a z rutinní reklamace se může stát velmi zdlouhavé a únavné dohadování. Nezřídkakdy se už nepodaří prodejce dohledat vůbec," řekl Petr Král, marketingový ředitel Mall.cz.

Král nakonec dodal, že zákazníkům zejména v předvánočním období doporučuje nakupovat u zavedených značek či řetězců, které poskytují spolehlivé a často nadstandardní služby.

Přečtěte si také

V e-shopech nakupovalo již přes 90 % internetové populace
Stále roste význam internetových vyhledávačů zboží


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Telefony vodní i podvodní

Pavel Houser , 16. červen 2017 13:00
Pavel Houser

Jako zajímavou technickou kuriozitu lze uvést, že všech 28 států NATO schválilo protokol Janus, kter...

Více






Kalendář

25. 06.

29. 06.
Cisco Live 2017
22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
RSS 

Zprávičky

Konica Minolta umožňuje skenovat dokumenty mobilním telefonem

Pavel Houser , 26. červen 2017 16:04

Nová aplikace podle dodavatele zrychlí ve firmách zpracování dokumentů. Uživatelé mohou s každým dok...

Více 0 komentářů

Toshiba vypadne z hlavního indexu tokijské burzy Nikkei 225

ČTK , 26. červen 2017 10:00

Společnost dosud nezveřejnila auditované výsledky za uplynulý finanční rok, protože auditoři jí výsl...

Více 0 komentářů

Britský parlament se stal terčem kybernetického útoku

ČTK , 25. červen 2017 09:00

Mluvčí Dolní sněmovny potvrdila, že parlament odhalil neoprávněné pokusy o přístup....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

VZLUSAT-1, první česká nanodružice

ČTK , 24. červen 2017 18:13

V pátek indická raketa PSLV-C38 vynesla na oběžnou dráhu českou technologickou nanodružici VZLUSAT-1...

Více 0 komentářů

BlackBerry se vrací k zisku, tržby však zaostaly za očekáváním

ČTK , 24. červen 2017 09:46

Kanadský výrobce chytrých telefonů BlackBerry v prvním finančním čtvrtletí vydělal 671 milionů dolar...

Více 0 komentářů

Operátoři díky výměně kmitočtů zrychlí mobilní internet

ČTK , 23. červen 2017 12:36

Mobilní operátoři O2, T-Mobile a Vodafone si vyměnili kmitočty v pásmu 1800 MHz pro provoz rychlých ...

Více 0 komentářů

Toshiba a Western Digital stále ve sporu

ČTK , 23. červen 2017 08:39

Toshiba chce prodat čipovou divizi skupině, za kterou stojí vláda. ...

Více 0 komentářů