Reference zákazníků jako ukazatel úspěšnosti e-shopů

Jiří Kocourek , 01. prosinec 2009 11:44 0 komentářů

Pero
S blížícím se obdobím Vánoc se také zvyšuje frekvence nákupního chování zákazníků tuzemských elektronických obchodů. Jedním z hlavních ukazatelů dobrého e-shopu je důvěryhodnost. Stále více se tedy prosazují služby zprostředkovávající zkušenosti zákazníků. Zákazníci tak referencemi mohou přispět k pročištění přesyceného trhu a posílení důvěryhodnosti online obchodování

Web-obchod
Hodnocení zákazníků ukazatelem úspěšnosti e-shopů

Zákazníci tuzemských e-shopů hrají stále podstatnější roli v hodnocení jejich serióznosti. Potvrzují to odborníci pohybující se na trhu.

Konkurence zejména v listopadu a prosinci

V předvánočním období graduje konkurenční boj provozovatelů online obchodů. Důsledkem rivalského souboje jsou mnohamilionové sumy investované do získání nových zákazníků. Společným jmenovatelem taktiky tuzemských e-shopů je především nastavení nízkých cen. Mnohdy tak činí na úkor kvality poskytovaných služeb, což u části veřejnosti vyvolává obavy z online obchodování. V poslední době proto nabývají na významu služby, které lidem zprostředkovávají zkušenosti zákazníků v konkrétních e-shopech.

"Zákaznické hodnocení samozřejmě vítáme. Pomáhá zlepšovat pověst nakupování přes internet, která je stále plná předsudků. Navíc přispívá i ke zlepšení úrovně jednotlivých obchodů," uvedla Hana Hutlová, vedoucí marketingové oddělení společnosti Vivantis, provozovatele několika elektronických obchodů.

Možnost zveřejnit na internetu názory zákazníků již delší dobu nabízí diskuzní fóra zbožových vyhledávačů. Provozovatelé největších internetových obchodů však vidí budoucnost zákaznického hodnocení v mnohem komplexnějších službách. Důležitá je pro ně především nezávislost a odborná způsobilost. "Objektivním službám, které zpřístupňují reálné zkušenosti zákazníků, přikládáme samozřejmě velkou pozornost. Pokud názory nejsou cenzurovány, lze díky nim získat relevantní zpětnou vazbu," vysvětlila Jitka Hejná, marketingová manažerka e-shopu Megapixel.

Zprostředkování zkušeností zákazníků s online obchodováním se v Česku věnuje služba Ověřeno zákazníky. Službu provozuje portál Heureka.cz, který před několika dny představil související projekt s názvem GaranceNakupu.cz. Novinka cílí na zákazníky, kteří nemají zkušenosti s elektronickými nákupy a trpí počáteční nedůvěrou. Systém dokonce garantuje možnost vrácení peněz v případě chybného dodání výrobků, čímž posiluje věrohodnost tuzemských e-shopů.

Pozor na aukční portály

S názorem k internetovému obchodování se vyjádřil také Petr Král z nákupní galerie Mall.cz. Ten hodnotil byznys aukčních portálů. Aukční portály podle něj prezentují, že mezi nejčastěji prodávané komodity patří vedle sběratelských předmětů také elektronika. A právě u podobných komodit, kde existuje riziko vady či pozdější poruchy, která si vyžaduje reklamace, může zákazníka čekat nemilé překvapení. "U neprověřeného prodejce pak často nemusí pochodit z hlediska vstřicnosti a z rutinní reklamace se může stát velmi zdlouhavé a únavné dohadování. Nezřídkakdy se už nepodaří prodejce dohledat vůbec," řekl Petr Král, marketingový ředitel Mall.cz.

Král nakonec dodal, že zákazníkům zejména v předvánočním období doporučuje nakupovat u zavedených značek či řetězců, které poskytují spolehlivé a často nadstandardní služby.

Přečtěte si také

V e-shopech nakupovalo již přes 90 % internetové populace
Stále roste význam internetových vyhledávačů zboží


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Skutečně software pohltí svět?

Pavel Houser , 22. duben 2017 14:00
Pavel Houser

Výrok, podle něhož má software pojídat svět, jako první použil (zřejmě) Marc Andreessen v roce 2011 ...

Více





RSS 

Zprávičky

EK prý zvažuje legislativní kroky v boji proti projevům nenávisti

ČTK , 24. duben 2017 16:00

Evropská komise zvažuje legislativní kroky k harmonizaci metod, kterými internetové platformy jako F...

Více 0 komentářů

Rusko prý špehovalo e-maily příslušníků dánské armády

ČTK , 24. duben 2017 14:00

Rusko pomocí skupiny hackerů proniklo do systémů dánské armády a v letech 2015 a 2016 mělo přístup k...

Více 0 komentářů

Philipsu vzrostl čtvrtletní zisk o 18 %, překonal očekávání

ČTK , 24. duben 2017 11:43

Nizozemskému výrobci elektroniky Philips se zvýšil čtvrtletní zisk o 18 procent na 442 milionů eur (...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Baterie se vozí loděmi, jsou kvůli tomu dražší?

Pavel Houser , 24. duben 2017 10:47

Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie ...

Více 1 komentářů

FabLab: brněnská dílna pro start-upy i technické nadšence

Pavel Houser , 23. duben 2017 09:00

3D dílna nabízí např. laserovou řezačku, 3D tiskárny a 3D skener. FabLab Brno je součástí celosvětov...

Více 0 komentářů

3 % Čechů již byla okradena při platbách online

Pavel Houser , 22. duben 2017 12:00

Ve většině případů šlo o částku do 5 000 Kč....

Více 0 komentářů

Senát zrušil plošné výjimky ze zveřejňování smluv v registru

ČTK , 22. duben 2017 10:00

Senát dnes schválil zrušení plošných výjimek ze zveřejňování smluv v jejich registru. Postavil se dn...

Více 0 komentářů