Reference zákazníků jako ukazatel úspěšnosti e-shopů

Jiří Kocourek , 01. prosinec 2009 11:44 0 komentářů

Pero
S blížícím se obdobím Vánoc se také zvyšuje frekvence nákupního chování zákazníků tuzemských elektronických obchodů. Jedním z hlavních ukazatelů dobrého e-shopu je důvěryhodnost. Stále více se tedy prosazují služby zprostředkovávající zkušenosti zákazníků. Zákazníci tak referencemi mohou přispět k pročištění přesyceného trhu a posílení důvěryhodnosti online obchodování

Web-obchod
Hodnocení zákazníků ukazatelem úspěšnosti e-shopů

Zákazníci tuzemských e-shopů hrají stále podstatnější roli v hodnocení jejich serióznosti. Potvrzují to odborníci pohybující se na trhu.

Konkurence zejména v listopadu a prosinci

V předvánočním období graduje konkurenční boj provozovatelů online obchodů. Důsledkem rivalského souboje jsou mnohamilionové sumy investované do získání nových zákazníků. Společným jmenovatelem taktiky tuzemských e-shopů je především nastavení nízkých cen. Mnohdy tak činí na úkor kvality poskytovaných služeb, což u části veřejnosti vyvolává obavy z online obchodování. V poslední době proto nabývají na významu služby, které lidem zprostředkovávají zkušenosti zákazníků v konkrétních e-shopech.

"Zákaznické hodnocení samozřejmě vítáme. Pomáhá zlepšovat pověst nakupování přes internet, která je stále plná předsudků. Navíc přispívá i ke zlepšení úrovně jednotlivých obchodů," uvedla Hana Hutlová, vedoucí marketingové oddělení společnosti Vivantis, provozovatele několika elektronických obchodů.

Možnost zveřejnit na internetu názory zákazníků již delší dobu nabízí diskuzní fóra zbožových vyhledávačů. Provozovatelé největších internetových obchodů však vidí budoucnost zákaznického hodnocení v mnohem komplexnějších službách. Důležitá je pro ně především nezávislost a odborná způsobilost. "Objektivním službám, které zpřístupňují reálné zkušenosti zákazníků, přikládáme samozřejmě velkou pozornost. Pokud názory nejsou cenzurovány, lze díky nim získat relevantní zpětnou vazbu," vysvětlila Jitka Hejná, marketingová manažerka e-shopu Megapixel.

Zprostředkování zkušeností zákazníků s online obchodováním se v Česku věnuje služba Ověřeno zákazníky. Službu provozuje portál Heureka.cz, který před několika dny představil související projekt s názvem GaranceNakupu.cz. Novinka cílí na zákazníky, kteří nemají zkušenosti s elektronickými nákupy a trpí počáteční nedůvěrou. Systém dokonce garantuje možnost vrácení peněz v případě chybného dodání výrobků, čímž posiluje věrohodnost tuzemských e-shopů.

Pozor na aukční portály

S názorem k internetovému obchodování se vyjádřil také Petr Král z nákupní galerie Mall.cz. Ten hodnotil byznys aukčních portálů. Aukční portály podle něj prezentují, že mezi nejčastěji prodávané komodity patří vedle sběratelských předmětů také elektronika. A právě u podobných komodit, kde existuje riziko vady či pozdější poruchy, která si vyžaduje reklamace, může zákazníka čekat nemilé překvapení. "U neprověřeného prodejce pak často nemusí pochodit z hlediska vstřicnosti a z rutinní reklamace se může stát velmi zdlouhavé a únavné dohadování. Nezřídkakdy se už nepodaří prodejce dohledat vůbec," řekl Petr Král, marketingový ředitel Mall.cz.

Král nakonec dodal, že zákazníkům zejména v předvánočním období doporučuje nakupovat u zavedených značek či řetězců, které poskytují spolehlivé a často nadstandardní služby.

Přečtěte si také

V e-shopech nakupovalo již přes 90 % internetové populace
Stále roste význam internetových vyhledávačů zboží


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
18. 02. WordCamp Praha 2017
RSS 

Zprávičky

Rockaway získala minoritní podíl v Techloop.io

ČTK , 23. leden 2017 16:30

Investiční firma Rockaway Ventures získala minoritní podíl ve firmě Techloop.io, která zprostředkov...

Více 0 komentářů

Za vznícení mobilů Samsungu mohly baterie, firma odloží Galaxy S8

ČTK , 23. leden 2017 12:00

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stá...

Více 0 komentářů

Foxconn zvažuje velkou investici do továrny v USA

ČTK , 23. leden 2017 08:29

Tchajwanská společnost Foxconn zvažuje, že investuje přes sedm miliard dolarů (zhruba 177 miliard Kč...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

ČTÚ pohrozil O2 a Vodafonu odebráním licencí na LTE kvůli cenám

ČTK , 22. leden 2017 14:00

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) znovu vyzval operátory O2 a Vodafone, aby do měsíce snížili velkoob...

Více 1 komentářů

Menší e-shopy kvůli EET zruší platbu kartou

ČTK , 22. leden 2017 07:00

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET...

Více 2 komentářů

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů