Mikroblogy pro byznys: propagace ve 140 znacích

Lubor Kopecký, 07. prosinec 2009 09:32 0 komentářů
Rubriky: Internet

domena
Fenomén mikroblogování dorazil konečně i do našich končin a začíná se mu tady celkem dařit. Máte-li potřebu dávat o sobě vědět ostatním a nepotřebujete k tomu mnoho slov, je mikroblogování tou pravou platformou pro vás. A nezáleží vůbec na tom, zda jste jednotlivec, skupina nebo komerční společnost. Kdo a jak tedy u nás využívá mikroblogy?


Lubor Kopecky
Lubor Kopecký

Mikroblog je webová služba, která umožňuje uživateli sdílet text s jeho příznivci, nejčastěji o délce 140 znaků. Jednoznačným králem mikroblogů je známý Twitter, který spustil celý tento nový komunikační fenomén teprve v roce 2006. Textové příspěvky uživatelů se nazývají tweety, mohou obsahovat i linky s odkazem na jakýkoliv obsah, například fotografii nebo článek, a zobrazují se na uživatelově profilové stránce a na stránkách jeho odběratelů (followers). Doručování příspěvků může být omezené pouze na okruh přátel nebo lze povolit přístup k příspěvkům komukoliv. Další velkou výhodou je pak možnost odesílání a doručování tweetů pomocí SMS zpráv nebo externích aplikací.

Jak efektivně využít 140 znaků

Pro mnoho uživatelů je samozřejmě 140 znaků textu málo, často se proto používají linky odkazující na libovolný obsah na webu, včetně fotografií, videa a dokumentů. Aby byl odkaz co nejkratší, používají se webové služby pro zkracování URL adres, jako je u nás například Jdem.cz. K tomu existují ještě tisíce dalších aplikací a pomůcek pro pokročilejší uživatele. S jejich pomocí lze sdílet fotografie, grafy, seznamku, ankety, hudbu a provádět nespočet dalších činností. Právě tyto nadstavbové aplikace vytvářejí z jednoduchého základu plnohodnotnou sociální síť.

Kdo jsou uživatelé Twitteru?

Z dosavadních průzkumů vyplývá, že uživatelé Twitteru se od uživatelů ostatních sociálních sítí v mnohém liší. Zajímavé je například to, že na rozdíl od Facebooku je Twitter oblíbený spíše u dospělejších lidí a nejraději tweetují zvláště populární osobnosti, skupiny a společnosti. Mladým lidem nepadl Twitter do oka hlavně proto, že se nestal součástí žádné mánie, která mezi teenagery někdy pomůže prosadit nový internetový fenomén. Odvolávají se na nedostatek registrovaných přátel a scházející „cool“ image, kterou si vybudovaly jiné sítě.

Mikroblogy jsou zkrátka jiné v tom, že uživatelé sledují ty autory příspěvků, kteří je zajímají a nestačí k tomu jen to, aby byli jejich známí. Proto se mnohem viditelněji odděluje zrno od plev a podstatně úspěšnější jsou ti, kdo mají aktuální a žádané zprávy nebo jsou schopni shrnout podstatnou myšlenku do několika velmi krátkých vyjádření. Dokud tedy mikroblog tvoří talentovaný jedinec, může být vtipný a užitečný, ať už reprezentuje sám sebe nebo svého zaměstnavatele.

Pokud mají mikroblogy sloužit k propagaci a současně neztratit svůj původní účel a vlastnosti, nemohou být jen dalším místem pro prezentování stejných informací. Naopak, musí být vyňaty z běžných PR postupů a měly by si udržet neformálnost, vtipnost a jednoduchost.

mikroblogovací služby

Na Twitteru najdete také stovky českých společností, převážně technologických (mediální společnosti, e-obchody a provozovatelé webových služeb), které ho více či méně úspěšně využívají. Zpravidla se o tweetování stará buď někdo z nadšených zaměstnanců, případně sám vlastník společnosti, nebo tuto službu zajišťují agentury specializované na internetový marketing. Za hlavní důvod používání Twitteru označují české společnosti jeho jednoduchost používání a zaměření na vhodnou cílovou skupinu, se kterou je možno udržovat oboustranný kontakt.

Twitter, média a celebrity

Největší příležitostí je Twitter pro média. Například americká CNN publikuje své krátké zprávy právě tímto kanálem a má po celém světě už více než 1,5 milionu pravidelných čtenářů. Další oblastí průmyslu je pak šoubyznys, který nalezl v mikroblogování nejideálnější nástroj, jak mohou hvězdy udržovat přímý kontakt se svými fanoušky. K využívání Twitteru však nabádá své zaměstnance například i britská státní správa.

České mikroblogovací platformy

Je-li řeč o mikroblogování, nemůžeme zapomenout na české projekty, které mohou svými funkcemi Twitteru úspěšně konkurovat. Jde především o službu TEIDU společnosti Laar, za zmínku stojí také mladý projekt DRBZ.cz. Uvidíme, zda se v následujících letech mikroblogování skutečně prosadí a stane se také v našich končinách plnohodnotným komunikačním kanálem.

Profil

Lubor Kopecký je šéfredaktorem elektronického měsíčníku Svět hostingu společnosti IGNUM. Ve svých článcích a přednáškách se věnuje tématům internetových služeb, technologií, domén a médií, poukazuje na jejich přednosti a upozorňuje na možné budoucí hrozby. Ve volném čase se zabývá virtuální tvorbou a zajímá ho vše z historie, sociologie a myrmekologie.

Přečtěte si také:


Jak vypadá státní dohled nad internetem?
Nostalgické domény


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00
Pavel Houser

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků d...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Na další rozvoj ekonomického systému bude Praha vypisovat tendry

ČTK , 21. leden 2017 14:00

Na další rozvoj ekonomického systému Ginis bude Praha vypisovat jednotlivé veřejné zakázky. Pražští ...

Více 0 komentářů

Tržby IBM klesaly i ve 4.čtvrtletí loňského roku, akciím se daří

ČTK , 21. leden 2017 07:00

Americká počítačová společnost International Business Machines (IBM) zaznamenala další, již devatená...

Více 0 komentářů

Facebook postaví v Dánsku datové centrum

ČTK , 20. leden 2017 14:00

Americký provozovatel sociální sítě Facebook postaví v dánském městě Odense nové datové centrum, kte...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Americký Oracle převezme českou programátorskou firmu Apiary

ČTK , 20. leden 2017 12:00

Americký výrobce podnikového softwaru Oracle podepsal dohodu o převzetí české programátorské firmy A...

Více 0 komentářů

Internetová ekonomika za pět let posílila o 15 procent na 188 miliard

ČTK , 20. leden 2017 07:00

Objem internetové ekonomiky se předloni proti roku 2011 zvýšil o 15 procent na 188 miliard korun. Na...

Více 0 komentářů

Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy

ČTK , 19. leden 2017 14:00

Americká sociální síť Facebook zřídí v Paříži svůj první inkubátor pro začínající firmy, tzv. startu...

Více 0 komentářů

Toshiba prý zvažuje o osamostatnění své polovodičové divize

ČTK , 19. leden 2017 11:00

Japonská společnost Toshiba Corp. zvažuje oddělení svých aktivit v oblasti výroby polovodičů do samo...

Více 0 komentářů