Mikroblogy pro byznys: propagace ve 140 znacích

Lubor Kopecký, 07. prosinec 2009 09:32 0 komentářů
Rubriky: Internet

domena
Fenomén mikroblogování dorazil konečně i do našich končin a začíná se mu tady celkem dařit. Máte-li potřebu dávat o sobě vědět ostatním a nepotřebujete k tomu mnoho slov, je mikroblogování tou pravou platformou pro vás. A nezáleží vůbec na tom, zda jste jednotlivec, skupina nebo komerční společnost. Kdo a jak tedy u nás využívá mikroblogy?


Lubor Kopecky
Lubor Kopecký

Mikroblog je webová služba, která umožňuje uživateli sdílet text s jeho příznivci, nejčastěji o délce 140 znaků. Jednoznačným králem mikroblogů je známý Twitter, který spustil celý tento nový komunikační fenomén teprve v roce 2006. Textové příspěvky uživatelů se nazývají tweety, mohou obsahovat i linky s odkazem na jakýkoliv obsah, například fotografii nebo článek, a zobrazují se na uživatelově profilové stránce a na stránkách jeho odběratelů (followers). Doručování příspěvků může být omezené pouze na okruh přátel nebo lze povolit přístup k příspěvkům komukoliv. Další velkou výhodou je pak možnost odesílání a doručování tweetů pomocí SMS zpráv nebo externích aplikací.

Jak efektivně využít 140 znaků

Pro mnoho uživatelů je samozřejmě 140 znaků textu málo, často se proto používají linky odkazující na libovolný obsah na webu, včetně fotografií, videa a dokumentů. Aby byl odkaz co nejkratší, používají se webové služby pro zkracování URL adres, jako je u nás například Jdem.cz. K tomu existují ještě tisíce dalších aplikací a pomůcek pro pokročilejší uživatele. S jejich pomocí lze sdílet fotografie, grafy, seznamku, ankety, hudbu a provádět nespočet dalších činností. Právě tyto nadstavbové aplikace vytvářejí z jednoduchého základu plnohodnotnou sociální síť.

Kdo jsou uživatelé Twitteru?

Z dosavadních průzkumů vyplývá, že uživatelé Twitteru se od uživatelů ostatních sociálních sítí v mnohém liší. Zajímavé je například to, že na rozdíl od Facebooku je Twitter oblíbený spíše u dospělejších lidí a nejraději tweetují zvláště populární osobnosti, skupiny a společnosti. Mladým lidem nepadl Twitter do oka hlavně proto, že se nestal součástí žádné mánie, která mezi teenagery někdy pomůže prosadit nový internetový fenomén. Odvolávají se na nedostatek registrovaných přátel a scházející „cool“ image, kterou si vybudovaly jiné sítě.

Mikroblogy jsou zkrátka jiné v tom, že uživatelé sledují ty autory příspěvků, kteří je zajímají a nestačí k tomu jen to, aby byli jejich známí. Proto se mnohem viditelněji odděluje zrno od plev a podstatně úspěšnější jsou ti, kdo mají aktuální a žádané zprávy nebo jsou schopni shrnout podstatnou myšlenku do několika velmi krátkých vyjádření. Dokud tedy mikroblog tvoří talentovaný jedinec, může být vtipný a užitečný, ať už reprezentuje sám sebe nebo svého zaměstnavatele.

Pokud mají mikroblogy sloužit k propagaci a současně neztratit svůj původní účel a vlastnosti, nemohou být jen dalším místem pro prezentování stejných informací. Naopak, musí být vyňaty z běžných PR postupů a měly by si udržet neformálnost, vtipnost a jednoduchost.

mikroblogovací služby

Na Twitteru najdete také stovky českých společností, převážně technologických (mediální společnosti, e-obchody a provozovatelé webových služeb), které ho více či méně úspěšně využívají. Zpravidla se o tweetování stará buď někdo z nadšených zaměstnanců, případně sám vlastník společnosti, nebo tuto službu zajišťují agentury specializované na internetový marketing. Za hlavní důvod používání Twitteru označují české společnosti jeho jednoduchost používání a zaměření na vhodnou cílovou skupinu, se kterou je možno udržovat oboustranný kontakt.

Twitter, média a celebrity

Největší příležitostí je Twitter pro média. Například americká CNN publikuje své krátké zprávy právě tímto kanálem a má po celém světě už více než 1,5 milionu pravidelných čtenářů. Další oblastí průmyslu je pak šoubyznys, který nalezl v mikroblogování nejideálnější nástroj, jak mohou hvězdy udržovat přímý kontakt se svými fanoušky. K využívání Twitteru však nabádá své zaměstnance například i britská státní správa.

České mikroblogovací platformy

Je-li řeč o mikroblogování, nemůžeme zapomenout na české projekty, které mohou svými funkcemi Twitteru úspěšně konkurovat. Jde především o službu TEIDU společnosti Laar, za zmínku stojí také mladý projekt DRBZ.cz. Uvidíme, zda se v následujících letech mikroblogování skutečně prosadí a stane se také v našich končinách plnohodnotným komunikačním kanálem.

Profil

Lubor Kopecký je šéfredaktorem elektronického měsíčníku Svět hostingu společnosti IGNUM. Ve svých článcích a přednáškách se věnuje tématům internetových služeb, technologií, domén a médií, poukazuje na jejich přednosti a upozorňuje na možné budoucí hrozby. Ve volném čase se zabývá virtuální tvorbou a zajímá ho vše z historie, sociologie a myrmekologie.

Přečtěte si také:


Jak vypadá státní dohled nad internetem?
Nostalgické domény


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






RSS 

Zprávičky

Brněnští vývojáři Konica Minolta testují metodiku scrum

Pavel Houser , 28. březen 2017 08:00

Moderní metodiky očekávají vysokou míru automatizace, která začíná už při psaní kódu....

Více 0 komentářů

Do Prahy dnes poprvé přijede šéf Microsoftu Satya Nadella

ČTK , 28. březen 2017 07:00

Nadella do české metropole přijede poprvé v roli výkonného ředitele firmy. ...

Více 0 komentářů

ČTÚ vyhlásil aukci kmitočtů v pásmu 3,7 GHz

Pavel Houser , 27. březen 2017 14:27

Český telekomunikační úřad dnes vyhlásil aukci kmitočtů v pásmu 3600–3800 MHz pro vysokorychlostní d...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

Většina nadnárodních společností kyberútoky nezvládá

Pavel Houser , 27. březen 2017 13:47

Téměř tři čtvrtiny organizací neumějí identifikovat a plně ochránit svá firemní aktiva a procesy. ...

Více 1 komentářů

Xopero vstupuje na český trh

Pavel Houser , 27. březen 2017 12:24

V souvislosti s otevřením lokálního zastoupení dochází také k rozšiřování stávající partnerské sítě....

Více 0 komentářů

Twitter poprvé zvažuje předplatné pro některé uživatele

ČTK , 27. březen 2017 07:00

Provozovatel sociální sítě Twitter zvažuje, že nabídne profesionálům prémiovou verzi svého rozhraní ...

Více 0 komentářů

MPO do konce března vypíše výzvu na dotace pro rychlý internet

ČTK , 26. březen 2017 14:00

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března vypsat první část výzvy k čerpání evropských...

Více 0 komentářů