• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Proč mobilní marketing není jen další buzzword

Karel Wolf
12. 1. 2010
| Články
QR code

Mobilní marketing zažívá od loňského roku malou renesanci. Tento pojem, pod kterým se skrývá celá řada poněkud nesourodých aktivit, slýcháme poslední dobou čím dál tím častěji a je jen málo dalších slovních spojení s tak silnou ambicí na marketingový buzzword roku. Nebo možná ne tak docela. V konvergenci s Webem, nebo chcete-li s mobilním Internetem jde o marketingově-komunikační kanál s potenciálem, který má jen velmi málo konkurentů.

Z pohledu inzertního trhu bývají někdy mobilní telefony označovány za nástupce Internetu v pozici korunního prince (králem je televize) mediálního mixu. Mobilní platforma ale na rozdíl od něho umožňuje nejen reklamu přesně cílit, ale také jí tvořit daleko osobnější, víc na tělo. Mobilní marketing může zkrátka fungovat mnohem intimněji než jakákoli jiná forma reklamního sdělení. Jeho definice by mohla znít třeba takto, mobilní marketing je přímé a cílené doručování obsahu na displej mobilního telefonu. Jak ale přesně pracuje?

Malý pohled do dějin mobilního marketingu

V České republice operátoři úspěšně využívají některých možností mobilních kampaní již řadu let. Zajímavé je, že všechny zde uvedené kanály se stále využívají.

Nejznámější formou je asi SMS hlasování ve spotřebitelských anketách. Jde o jednocestnou komunikaci, kdy uživatel zašle unikátní kód (například ze zakoupeného produktu) a obratem se dozví, zda-li vyhrál nějakou cenu. Využití je nasnadě zejména v případě produktů, u nichž potřebujeme rozhýbat stagnující prodej nebo si zajistit zákaznickou věrnost.

mobilni internet - reklama
Možnosti umístění reklamního sdělení (Zdroj: Seznam.cz, a.s.)

Dalším modelem je SMS reklama, tedy cílené reklamní sdělení zasílané na mobilní telefony. Lze ji spojit dokonce s konkrétními BtS stanicemi. V momentě, kdy se zákazník nachází v dosahu základové stanice (location-based marketing), obdrží automaticky reklamní sdělení, například o úžasných výprodejích v místním hypermarketu (osobní zkušenost mám například s kampaní prodejce oblečení Kenvelo ). Jediný problém zasílání podobných SMS tkví v tom, že uživatel musí s jejich zasíláním souhlasit. Často si ale tento krok pojišťuje již operátor v rámci smluv se zákazníky.

Další metodou je využít ke stejnému záměru jiné kanály než SMS. V praxi je nejčastěji používán Bluetooth, u kterého je ovšem nevýhoda omezeného zásahu cílového publika. Lépe lze využít například faktu, že většina uživatelů má ve svém telefonu aktivní položku informace o buňce, a umístit reklamní sdělení právě tam (marketing v cell broadcastingu). Zpráva se objeví pouze na displeji a mimo dosah vysílače se okamžitě ztrácí.

Iniciativě se ovšem rozhodně meze nekladou a každý operátor vám jistě rád předloží celé portfolio dalších možností. Nejčastěji se s location-based marketingem setkáme u navigačních služeb samotných operátorů, jde zpravidla o informace o benzinových pumpách, restauracích či hotelích v okolí. Poslední možností, která již hodně souvisí s datovými službami a mobilním Internetem, je pak „propůjčování značky“ a product placement v multimediálním obsahu. Trend nastartoval se sponzorovanými melodiemi, spořiči, MMS a firemními logy do telefonu. Následně se objevily brandované J2ME hry s korporátní grafikou, určené pro koncové spotřebitele.

Nakonec z Asie (Jižní Korea, Japonsko, Čína) přišel trend „přeskinovávání“ celého softwaru telefonu. Takto přesunovaný telefon začíná u firemní tapety mobilního telefonu, pokračuje korporátní vyzváněcí melodií a logem a končí vtipnými vzkazy do hlasové schránky a spořičem obrazovky. S nástupem mobilního Internetu přibyla sponzorovaná tlačítka a hlavně reklamní videa, zejména pak hudební videoklipy.

Nejzajímavější trendy dneška

Mobilní marketing v posledních dvou letech chytá druhý dech s nástupem takzvaného mobilního Internetu, což v podstatě není nic jiného než klasický Internet optimalizovaný pro mobilní telefony.

Je to také odpověď výrobců mobilních telefonů a operátorů na fiasko „černobílého“ fenoménu přelomu tisíciletí, které neslo trochu tajuplný název WAP. Oproti němu má současný mobilní internet řadu výhod. Za prvé s e příliš neliší od toho, který známe z počítače (mění se hlavně rozvržení stránek). Za druhé je oproti drahému Wapu relativně levný. Za měsíční paušál mobilního internetu u nejmenovaného českého operátora osobně platím snesitelných 150 Kč.

Mobilní internet, ač se to nezdá, má ale také ještě jednu obrovskou výhodu i před tím klasickým. Na světě je minimálně třikrát více aktivních mobilních telefonů než PC. Podle odhadů Světové banky žilo před rokem více než dvě třetiny světové populace na území pokrytém signálem mobilních telefonů. Letos bude situace pochopitelně opět o něco lepší.

mobilni internet - microsite
Mobilní microsite (Zdroj: Seznam.cz, a.s.)

Jak se daří mobilnímu Internetu v Česku

U nás se jako první do nabízení reklamy v rámci mobilního internetu pustil Seznam. Česká portálová jednička, které však Google šlape trochu a paty, umístila nabídku mobilního zobrazení do svého inzertního portfolia již v dubnu a ke dnešnímu dni již zdaleka není jediná, která se snaží s tímto formátem pracovat. Jde však stále spíše o skautskou záležitost, nasazení totiž komplikuje několik faktorů.

Do dnešního dne u nás například nefunguje sjednocená metodika měření efektivity. SPIR (Sdružení pro internetovou reklamu) pracuje od začátku loňského roku na systému, který by smysluplný monitoring umožnil. „Na konečné podobě výstupů z měření pro mobilní reklamu momentálně intenzivně pracuje Metokomise, ta je složena jak ze zástupců operátorů, tak i největších hráčů na poli poskytování inzertního prostoru,“ říká k tématu Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka SPIR. Problém je zde jak ve vytyčení společných zájmů ze strany všech zúčastněných (operátorů, provozovatelů inzertní plochy a agentur), tak v technologické shodě. Jasno zatím není ani v sociálně-demografické rovině.

„Abyste mohli postavit smysluplný měřič efektivity, potřebujete nejprve vědět, kolik a jaké lidi hodláte měřit,“ uvádí ještě Hrubešová. Jinými slovy, moment, kdy se přiblížíme unifikované měřitelnosti výstupů, je zatím stále vzdálený v horizontu měsíců.

Experiment Seznamu byl umožněný enormním nárůstem uživatelů v mobilních službách portálu. Ten pravděpodobně souvisí právě s předloňským zaváděním výhodných tarifů mobilního Internetu (v půlce roku Telefonica O2, před Vánocemi Vodafone). Dnes nabízejí Internet v mobilu všichni tři operátoři.

Jen za první čtvrtletí letošního roku tak načetli mobilní uživatelé do svých přístrojů přes 70 milionů mobilních stránek Seznamu. Seznam zatím nabízí jak mobilní displejovou reklamu (bannery), což je na malých displejích trochu nešťastný formát, ale také kontextovou reklamu (Sklik) a mobilní zápis ve firemním katalogu (Firmy.cz). Právě kontext by mohl být asi nejsilnější zbraní tak osobního zařízení, jako je mobilní telefon.

Hlavní přínos pro uživatele může být právě v konvergenci telekomunikačních a datových služeb. Představte si, že na rozdíl od klasického webu v mobilním telefonu lze řadu služeb propojit a jedním stisknutím tlačítka zavolat na kontakt u firemních stránek, poslat SMS či zaplatit za službu nebo zboží. Ve spojení s location-based marketingem je to rozhodně docela zajímavý nástroj.

Trocha nedostupné zahraniční inspirace

Asi nejdále jsou pochopitelně v oblasti využívání marketingových možností nového média v Asii. V Koreji lze pomocí mobilního telefonu realizovat to, co u nás zatím citelně chybí, a sice tolik oblíbené mikroplatby. Zatímco u nás se tomuto trendu operátoři brání zuby nehty, protože by tak přišli o tučné provize z předražených Premium SMS, v Koreji si pomocí telefonu koupíte oběd ve školní menze, zaplatíte v papírnictví, rezervujete místo v knihovně nebo koupíte lístek do kina. Samostatnou kapitolou je pak segment mobilních her a navázaného virtuálního zboží.

V Japonsku zase kvete trh s aplikacemi, které hojně využívají možností locationbased marketingu. Banky tak nabízejí do mobilu vyhledávače bankomatů. Katalogy pak vyhledávače služeb (služby a obchody), které se nalézají v okolí vysílajícího telefonu. S trochou štěstí se podobné produkty časem objeví i u v Česku.

Přečtěte si také

MP3 z reklamy si přes bluetooth stáhlo 47 000 lidí
IT byznys: telefony převálcuje internetová komunikace
Internetový marketing: Widget je udělátko

Rubriky: MarketingTelekomunikace

Související příspěvky

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink
Zprávičky

SpaceX už poslal na orbitu přes 1200 družic pro připojení na web

4. 3. 2021
Zprávičky

CETINu loni klesl zisk o 11 % na 2,5 miliardy Kč

4. 3. 2021
Zprávičky

PPF Telecom loni zvýšila zisk o 16 % na 432 milionů eur

2. 3. 2021
Zprávičky

Na dobudování rychlého internetu musí stát dát 11,5 miliardy Kč

2. 3. 2021

Zprávičky

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink

SpaceX už poslal na orbitu přes 1200 družic pro připojení na web

ČTK
4. 3. 2021

Hlavním cílem projektu Starlink je dostupnější vysokorychlostní přístup k internetu. Americká soukromá společnost SpaceX

Anghami bude první arabskou technologickou firmou na Nasdaqu

ČTK
4. 3. 2021

Rival Spotify, streamovací společnost Anghami, vstoupí jako první arabská technologická firma na americkou burzu

Google nechystá náhradu sledovací technologie v prohlížeči Chrome

ČTK
4. 3. 2021

Google uvedl, že cookies v prohlížeči nenahradí jinou technologií. Americká internetová společnost Google slíbila,

CETINu loni klesl zisk o 11 % na 2,5 miliardy Kč

ČTK
4. 3. 2021

Společnost očekává mírný růst výnosů mobilních služeb a také služeb pevného internetu. Provozovatel telekomunikačních

Samsung v USA vybírá místo pro závod na čipy za 17 miliard USD

ČTK
3. 3. 2021

Nový závod bude vyrábět pokročilá logická zařízení. Jihokorejský výrobce elektroniky Samsung ve Spojených státech

Infineon automobilkám radí, ať si změní dodavatelský řetězec

ČTK
3. 3. 2021

Výrobci čipů upřednostňují producenty spotřební elektroniky před automobilkami. Největší evropský výrobce čipů Infineon automobilkám

Rohlik Group získala od investorů 5 mld. Kč za minoritní podíly

ČTK
2. 3. 2021

On-line prodejce potravin Rohlik Group získal od investorů 190 milionů eur (asi pět miliard

PPF Telecom loni zvýšila zisk o 16 % na 432 milionů eur

ČTK
2. 3. 2021

Došlo k úspěšnému nákupu spektra pro sítě 5G v Česku, Maďarsku a na Slovensku.

Na dobudování rychlého internetu musí stát dát 11,5 miliardy Kč

ČTK
2. 3. 2021

Podle materiálu ministerstva průmyslu a obchodu zbývá asi 470 000 bytů. Na rozšíření sítě

Tiskové zprávy

Do boje proti pandemii se přidává stále více firem

Studie IBM: klíčem k prosperitě po odeznění pandemie budou umělá inteligence a nové technologie

Zatím nejrychlejší tiskárna imagePROGRAF

OnRobot uvádí na trh nejvýkonnější elektrický podtlakový uchopovač pro náročné paletizační aplikace

Společnost Epson získala ocenění BLI Winter 2021 Pick a Keypoint Intelligence

Acer upgraduje oficiální počítače a monitory Predator IEM

Zpráva dne

Levnější software k Valentýnu? Proč ne

Levnější software k Valentýnu? Proč ne

Redakce
14. 2. 2021

Prodejní portál GoodOffer24.com nabízí další várku levnějšího softwaru kancelářské produktivity, tentokrát k Valentýnu. Dnes je...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Lidé spolu s chatboty rádi klamou

Pavel Houser
1. 2. 2021

Pokud lidé nejednají přímo, ale nechají se nějak zastupovat chatbotem, mají mnohem menší problém uchylovat se...

Nadcházející akce

  1. Hannover Messe Digital Edition 2021

    12. dubna - 16. dubna

Zobrazit všechny Akce

Slovník

Android

Decision maker

AWK

Nejpopulárnější články

Proč mobilní marketing není jen další buzzword

Karel Wolf
12. 1. 2010

Komerční banka hlásí výpadek poboček a internetového bankovnictví

Jiří Kocourek
30. 7. 2008

Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Redakce
7. 2. 2021

Adobe Reader 8 k dispozici

Filip Molčan
8. 12. 2006

Skupina Lazarus se nově soustředí na obranný průmysl, malware dokáže proniknout i do odpojených sítí

Pavel Houser
1. 3. 2021

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Marketing Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zajímavosti Zpráva dne České IT

RSS abclinuxu – čerstvé zprávičky

  • NSA si nechala ukrást vlastní exploit
  • Flutter 2, Dart 2.12, Flutter Engage. Flutter je výchozí volba pro vývoj nových aplikací pro Ubuntu
  • Grafická karta AMD Radeon RX 6700 XT

RSS Sciencemag.cz

  • Na světě je přes 6 milionů druhů hub
  • V Národní knihovně náhodou našli vzácné zlomky středověké hudby
  • S magickými čísly je potíž, 32 se potvrdit nepodařilo

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.