margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Zlatý důl není v prodeji software, ale v datech, tvrdí specialista na open source

Pavel Houser , 31. květen 2011 09:37 1 komentářů
GNU
Bohatství je v datech, ne v prodeji softwaru, tvrdí specialista na open source. Spoléhat nelze ani na příjmy z podpory a služeb. Má pravdu? Dostanou se dodavatelé softwaru na úroveň médií a reklamních agentur?
gold
Software lze nebo alespoň v minulosti jej určitě bylo možní úspěšně prodávat, vždyť je zde Microsoft a jeho licenční politika. Jenže to by nás přesto nemělo svádět k představě, že softwarový průmysl je nějaký zlatý důl. Tvrdí to alespoň ve svém komentáři na The Register Matt Asay (dnes senior viceprezident Strobe a emeritní člen Open Source Initiative, dříve COO Ubuntu/Canonical, jehož další komentář o Dellu a Microsoftu jsme přinesli již dříve.

Opravdu se na software zbohatnout nedá?

Asay vychází z údajů Stephena O'Gradyho, analytika společnosti RedMonk. Pokud si vezmeme 20 největších softwarových firem a seřadíme je příjmů, zjistíme, že v žebříčku Fortune 500 budou zaujímat relativně nízká místa a žádná z nich se nedostane do první desítky. Co je ještě zajímavější, softwarové firmy jsou velice konzervativní. PriceWaterhouseCoopers sestavila žebříček 100 největších softwarových společností, kde se ukázalo, že žádná z firem v první dvacítce není mladší než 22 let. Ba naopak - jejich průměrný věk je 47 roků. Asay z toho vyvozuje, že prodej softwaru není v rozporu i intuitivní představou příliš lukrativní odvětví a i těm nejúspěšnějším trvá velmi dlouho, než prorazí.

Zde lze samozřejmě namítnout, že:
  • V softwarovém průmyslu bývají větší marže než třeba v retailu. Kdybychom udělali žebříček firem ne podle příjmů/obratu, ale podle zisku, mohlo by to dopadnout jinak.
  • Softwarové firmy mladší než 22 let nemusely být vůbec neúspěšné, ale došlo k jejich akvizici, přičemž jejich zakladatelé/akcionáři si přišli na pěkné peníze.
red hat

Facebook a Google vs. Red Hat

Sledujme nicméně další Asayovu argumentaci. To, na čem lze vydělat, není dnes podle něj software, ale spíše data o uživatelích. Jiné možnosti? Dodavatelé open source softwaru, kteří chtějí prodávat například poskytování podpory, ukazují, že takhle to také pořádně nefunguje. Open source je skvělá věc z hlediska uživatelů, jimž snižuje náklady, ovšem dodavatelé dokážou na svých zákaznících vydělat jen velice skromně. Srovnejte, jak velký je dnes Red Hat v porovnání s Googlem nebo Facebookem.

Tady se samozřejmě trochu zamotáváme do samotné terminologie. Google samozřejmě do značné míry je softwarovou firmou a nějaký nějaký systém musel nabídnout i Facebook, je to však pro ně pouze prostředkem, jak dělat byznys, ne "produktem". Dokonce by se možná dalo říct, že nejde nejen o softwarové, ale ani o technologické společnosti.

Ruby on Rails jako inspirace

Možným příklad naznačující cestu má být osud frameworku (vývojové platformy) Ruby on Rails. Původně byl vyvinut pro vnitřní potřeby firmy 37Signals a pak uvolněn jako open source. Co s tím dál? Společnosti MySQL či JBoss by nabízely v podobné situaci podporu a služby, zde ale namísto toho vyvinuli BaseCamp (nástroj pro řízení projektů) a nabídli ho formou předplatného. To je ale jen malá modifikace, zhruba na úrovni modelu SaaS.

saas

Obchod s lidmi

Podstata nového přístupu, říká Asay, je spíše v tom, že jako uživatel dostane člověk něco zadarmo - a protože za věc neplatíte, de facto nejste zákazník, ale produkt; dodavatel totiž obchoduje s vámi, ve smyslu s daty o vás. Ideální pak je, když se data nemusí pracně sbírat, ale provozovatel služby přiměje uživatele, aby to, co mají rádi nebo co nakupují, o sobě aktivně sdělovali sami.

Samozřejmě, že i tento přístup má své problémy, existuje zde totiž poměrně vysoká bariéra. Z prodeje pár krabic lze snad žít, ale než získáte dost uživatelů a dat o nich, aby to bylo pro někoho jiného zajímavé, chvíli to potrvá a není snadné dosáhnout příslušného "prahu". Nakonec tak uvedený trend může vést k další koncentraci trhu. Samozřejmě, že i zde se najde místo pro prodej softwaru. Data mají hodnotu na základě dalšího zpracování, takže prodávat se dál budou třeba nástroje pro Business Intelligence. Jistěže nezmizí ani ostatní specializovaný software.

Zahrada, ve které se cestičky rozvětvují

Skutečný zlatý důl, tvrdí Assay, ale znamená postavit data přímo do jádra podnikání. Nefunguje to ale jen tak, že nabídnete něco zadarmo a necháte v okénku běhat reklamy, kdepak.

Jednou z cest je prostě pokládat software za nákladovou položku a vydělávat na prodeji hardwaru (Apple). Za další, Google a Facebook s jejich obchodním modelem mohou čekat problémy, až na ně dopadnou tvrdší regulační opatření (antimonopolní apod.). Konec konců právě to kdysi zastavilo IBM nebo Microsoft a nebýt nekonečných právních tahanic a regulací, mohli být prodejci softwaru ještě mnohem úspěšnější a dnes ještě mocnější.

Ať tak či onak, Asay nabídl pohled, který, až zřejmě záměrně vyostřený, určitě stojí za zamyšlení.

Komentáře

r415 #1
r415 07. červen 2011 22:52

napiš odkaz na nějaký lepší web zaměřený na IT business ;-)


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů