Trendy v Business Intelligence: Hlavní roli hraje samoobslužná analytika

Petr Velecký , 17. únor 2016 17:00 2 komentářů
Trendy v Business Intelligence: Hlavní roli hraje samoobslužná analytika

Globální obrat na trhu BI a analytiky by měl letos růst o 5,2 % a dosáhnout hodnoty 16,9 miliardy dolarů. Předpovídá to alespoň společnost Gartner, která uvádí, že právě nyní se celá oblast nachází v závěrečné fázi několikaletého posunu od tradičního reportingu vedeného IT k byznysově orientované samoobslužné analytice.

Od moderních platforem pro Business Intelligence a analytiku (BI&A) se ve stále větší míře očekává, že budou plnit nové požadavky týkající se dostupnosti, agility a hlubšího analytického vhledu v rámci různorodých zdrojů dat. Výsledkem je rostoucí popularita tzv. samoobslužným analytickým platformám, které umožňují koncovým uživatelům analyzovat data v reálném čase bez toho, aby bylo nutné předtím provádět dimenzionální modelování dat. Jsou totiž schopny pracovat s prostými (plochými soubory či tabulkami.

„Posun k moderním BI a analytickým platformám se v současné době přiblížil k bodu zlomu,“ vysvětluje Ian Bertram, viceprezident společnosti Gartner. Organizace, které chtějí získat přidanou hodnotu z kvalitnější analýzy různých zdrojů dat, se musí přeorientovat na snadno přístupné, využitelné, rychlé a agilní moderní BI platformy.

Demokratická analytika

Analýza dat a hledání obchodní hodnoty v nich ukryté se ve většině organizací stává jednou ze strategických oblastí, uvádí analytici. Navíc už není zdaleka doménou několika specializovaných zaměstnanců, právě moderní samoobslužné nástroje si totiž díky intuitivní funkcionalitě a jednoduchosti zpracování dat nacházejí cestu ke stále většímu počtu uživatelů – ať už z řad manažerů nebo obchodníků.

Doslova lze říci, uvádí Gartner, že každý byznys je dnes analytickým byznysem, každý byznys proces je analytickým procesem a každá osoba je analytickým uživatelem. „Do budoucna už nebude možné, aby šéfové marketingu (CMO – chief marketing officer) byli experty pouze na značku nebo umísťování reklamy,“ říká Bertram. Musí se také stát experty na zákaznickou analytiku, dodává s tím, že totéž platí pro vedoucí HR, nákupčí nebo finanční ředitele ve většině odvětví.“

A protože firmy se v současném ostře konkurenčním prostředí neobejdou bez relevantních a aktuálních dat pro rozhodování, termíny na zpracování analytických výstupů se zkracují. Proto řada organizací přistupuje k „demokratizaci“ analytiky prostřednictvím jejího zpřístupnění většímu počtem zaměstnanců, kteří pak mohou těžit z oné „samoobslužnosti“.

Tradiční vs. moderní BI a analytické platformy

Klíčovým rozdílem mezi moderní BI a analytickou platformou a jejím tradičním („IT“) reportingovým pojetím je objem počátečního modelování, které je nezbytné před samotnou analýzou a získáním výstupů. Dalším rozdílem je pak úroveň znalostí potřebných k vytváření analytických výstupů a obsahu.

V případě tradičních „IT“ reportingových platforem totiž typicky vytváření analytického obsahu předchází nezbytný přípravný krok, kdy IT v předstihu konsoliduje a modeluje data. To má samozřejmě dopadjak na rychlost zpracování požadavků obchodních oddělení (ať už kvůli času, který zabere samotné modelování, nebo z důvodu čekání, až daný požadavek „přijde na řadu“ v rámci zavedeného procesu).

Moderní BI&A platformy naproti tomu podporují přímou tvorbu výstupů a obsahu přímo s využitím zdrojových dat, zatímco role IT se přesouvá spíše do podpůrné roviny.

Srovnání tradiční a moderní BI&A platformy (na nejvyšší úrovni)

IT-centrický reporting a analytická platforma

Zdroj dat: Je nutné provést předem dimenzionální modelování (optimální struktura/schéma navržené IT)

Příprava dat ke zpracování: Provádí IT

Tvorba obsahu: Primárně zaměstnanci IT, případně někteří zkušení uživatelé

Analýza: Strukturované a ad-hoc reporty a analýzy na základě předem definovaných modelů.

Doručování výstupu: Distribuce a notifikace prostřednictvím naplánovaných reportů nebo pomocí portálu

Moderní BI and Analytické platformy

Zdroj dat: Modelování dat předem není potřeba (ploché/prosté soubory a/nebo tabulky)

Příprava dat ke zpracování: Podporuje IT

Tvorba obsahu: Uživatelé na straně “byznysu”

Analýza: “Volná” práce s formuláři, formátování výstupů

Doručování výstupu: Prostřednictvím sdílení, platforem pro spolupráci, “vyprávění příběhů” nebo otevřených API

(Zdroj: Gartner, únor 2016)

„Aby využili možnosti moderních BI a analytických platforem naplno, musí vedení organizací revidovat většinu současných, IT-orientovaných a centralizovaných analytických řešení – počínaje technologiemi, přes role a odpovědnost, organizační schémata až po procesy governance a řízení,“ uzavírá Ian Bertram.

Trendy v oblasti analytiky budou hlavním tématem konferencí Gartner Business Intelligence, Analytics & Informations Summit 2016, například v Londýně 29.2. – 1.3. 2016.


Komentáře

Mugsat #0
Mugsat 18. únor 2016 14:48

Proboha... to je článek jak když to vytahli z wikipedie. Neříká to prakticky nic nového. Infor a ostatní výrobci BI platform s touto myšlenkou koketují a produkují produkty již déle jak rok.

Radovan L #1
Radovan L 18. únor 2016 15:56

To ano, ale ti tradiční výrobci BI jsou v tomto zrovna docela pozadu, průkopníci v self service jako Tableau, Qlik nebo Splunk tohle razí už dlouho. Ale to je jedno. Druhá věc je totiž adopce a v tom jsou zase pozadu firmy - zákazníci, kteří tajkové nástroje využívají v dost malé míře. Ten "trend" spočívá podle mě v tom, že si jich konečně začínají všímat a konečně se z toho možná stane tak trochu masovka. Souvisí to s tím, jak se firmy učí pracovat s daty a jak se objevují docela dobré příklady využití. Takže ano, ten trend tu asi je...


RSS 

Zprávičky

Microsoft propustí další tisíce zaměstnanců. Kvůli chytrým telefonům

ČTK , 29. červenec 2016 15:00

Softwarový gigant Microsoft propustí dalších 2850 zaměstnanců, což je zhruba 2,5 procenta celkové pr...

Více 0 komentářů

Online housing českých serverů nově od 1U

Petr Velecký , 29. červenec 2016 12:30

Serverový prodejce Czech-Server.cz přichází s nabídkou housingu pro zákazníky, kteří si zakoupí serv...

Více 0 komentářů

Oracle koupí za 9,3 miliardy dolarů firmu NetSuite

ČTK , 29. červenec 2016 11:00

Americký Oracle koupí za 9,3 miliardy dolarů (226,7 miliardy Kč) firmu NetSuite, která se zaměřuje n...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Facebook prudce zvýšil čtvrtletní zisk i tržby

ČTK , 28. červenec 2016 18:00

Čistý zisk internetové sítě Facebook se ve druhém čtvrtletí téměř ztrojnásobil na 2,1 miliardy dolar...

Více 0 komentářů

ČTÚ dal O2 pokutu 4,5 milionu Kč za automatické dokupování dat

ČTK , 28. červenec 2016 13:30

Český telekomunikační úřad vyměřil operátorovi O2 pokutu 4,5 milionu korun za automatické obnovování...

Více 0 komentářů

NBÚ upozorňuje vládu na "bílá místa" v kybernetické bezpečnosti

ČTK , 28. červenec 2016 11:00

Ve veřejné správě je citelný nedostatek odborníků na kybernetickou bezpečnost, nedostatečná je také ...

Více 0 komentářů

Google testuje šifrování odolné proti kvantovým počítačům

Pavel Houser , 27. červenec 2016 15:00

Google testuje, jak by se v rámci prohlížeče Chrome mohla uplatnit „post-kvantová“ kryptografie, ted...

Více 0 komentářů