Trendy v Business Intelligence: Hlavní roli hraje samoobslužná analytika

Petr Velecký , 17. únor 2016 17:00 2 komentářů
Trendy v Business Intelligence: Hlavní roli hraje samoobslužná analytika

Globální obrat na trhu BI a analytiky by měl letos růst o 5,2 % a dosáhnout hodnoty 16,9 miliardy dolarů. Předpovídá to alespoň společnost Gartner, která uvádí, že právě nyní se celá oblast nachází v závěrečné fázi několikaletého posunu od tradičního reportingu vedeného IT k byznysově orientované samoobslužné analytice.

Od moderních platforem pro Business Intelligence a analytiku (BI&A) se ve stále větší míře očekává, že budou plnit nové požadavky týkající se dostupnosti, agility a hlubšího analytického vhledu v rámci různorodých zdrojů dat. Výsledkem je rostoucí popularita tzv. samoobslužným analytickým platformám, které umožňují koncovým uživatelům analyzovat data v reálném čase bez toho, aby bylo nutné předtím provádět dimenzionální modelování dat. Jsou totiž schopny pracovat s prostými (plochými soubory či tabulkami.

„Posun k moderním BI a analytickým platformám se v současné době přiblížil k bodu zlomu,“ vysvětluje Ian Bertram, viceprezident společnosti Gartner. Organizace, které chtějí získat přidanou hodnotu z kvalitnější analýzy různých zdrojů dat, se musí přeorientovat na snadno přístupné, využitelné, rychlé a agilní moderní BI platformy.

Demokratická analytika

Analýza dat a hledání obchodní hodnoty v nich ukryté se ve většině organizací stává jednou ze strategických oblastí, uvádí analytici. Navíc už není zdaleka doménou několika specializovaných zaměstnanců, právě moderní samoobslužné nástroje si totiž díky intuitivní funkcionalitě a jednoduchosti zpracování dat nacházejí cestu ke stále většímu počtu uživatelů – ať už z řad manažerů nebo obchodníků.

Doslova lze říci, uvádí Gartner, že každý byznys je dnes analytickým byznysem, každý byznys proces je analytickým procesem a každá osoba je analytickým uživatelem. „Do budoucna už nebude možné, aby šéfové marketingu (CMO – chief marketing officer) byli experty pouze na značku nebo umísťování reklamy,“ říká Bertram. Musí se také stát experty na zákaznickou analytiku, dodává s tím, že totéž platí pro vedoucí HR, nákupčí nebo finanční ředitele ve většině odvětví.“

A protože firmy se v současném ostře konkurenčním prostředí neobejdou bez relevantních a aktuálních dat pro rozhodování, termíny na zpracování analytických výstupů se zkracují. Proto řada organizací přistupuje k „demokratizaci“ analytiky prostřednictvím jejího zpřístupnění většímu počtem zaměstnanců, kteří pak mohou těžit z oné „samoobslužnosti“.

Tradiční vs. moderní BI a analytické platformy

Klíčovým rozdílem mezi moderní BI a analytickou platformou a jejím tradičním („IT“) reportingovým pojetím je objem počátečního modelování, které je nezbytné před samotnou analýzou a získáním výstupů. Dalším rozdílem je pak úroveň znalostí potřebných k vytváření analytických výstupů a obsahu.

V případě tradičních „IT“ reportingových platforem totiž typicky vytváření analytického obsahu předchází nezbytný přípravný krok, kdy IT v předstihu konsoliduje a modeluje data. To má samozřejmě dopadjak na rychlost zpracování požadavků obchodních oddělení (ať už kvůli času, který zabere samotné modelování, nebo z důvodu čekání, až daný požadavek „přijde na řadu“ v rámci zavedeného procesu).

Moderní BI&A platformy naproti tomu podporují přímou tvorbu výstupů a obsahu přímo s využitím zdrojových dat, zatímco role IT se přesouvá spíše do podpůrné roviny.

Srovnání tradiční a moderní BI&A platformy (na nejvyšší úrovni)

IT-centrický reporting a analytická platforma

Zdroj dat: Je nutné provést předem dimenzionální modelování (optimální struktura/schéma navržené IT)

Příprava dat ke zpracování: Provádí IT

Tvorba obsahu: Primárně zaměstnanci IT, případně někteří zkušení uživatelé

Analýza: Strukturované a ad-hoc reporty a analýzy na základě předem definovaných modelů.

Doručování výstupu: Distribuce a notifikace prostřednictvím naplánovaných reportů nebo pomocí portálu

Moderní BI and Analytické platformy

Zdroj dat: Modelování dat předem není potřeba (ploché/prosté soubory a/nebo tabulky)

Příprava dat ke zpracování: Podporuje IT

Tvorba obsahu: Uživatelé na straně “byznysu”

Analýza: “Volná” práce s formuláři, formátování výstupů

Doručování výstupu: Prostřednictvím sdílení, platforem pro spolupráci, “vyprávění příběhů” nebo otevřených API

(Zdroj: Gartner, únor 2016)

„Aby využili možnosti moderních BI a analytických platforem naplno, musí vedení organizací revidovat většinu současných, IT-orientovaných a centralizovaných analytických řešení – počínaje technologiemi, přes role a odpovědnost, organizační schémata až po procesy governance a řízení,“ uzavírá Ian Bertram.

Trendy v oblasti analytiky budou hlavním tématem konferencí Gartner Business Intelligence, Analytics & Informations Summit 2016, například v Londýně 29.2. – 1.3. 2016.

Business Intelligence: rozcestník


Komentáře

Mugsat #0
Mugsat 18. únor 2016 14:48

Proboha... to je článek jak když to vytahli z wikipedie. Neříká to prakticky nic nového. Infor a ostatní výrobci BI platform s touto myšlenkou koketují a produkují produkty již déle jak rok.

Radovan L #1
Radovan L 18. únor 2016 15:56

To ano, ale ti tradiční výrobci BI jsou v tomto zrovna docela pozadu, průkopníci v self service jako Tableau, Qlik nebo Splunk tohle razí už dlouho. Ale to je jedno. Druhá věc je totiž adopce a v tom jsou zase pozadu firmy - zákazníci, kteří tajkové nástroje využívají v dost malé míře. Ten "trend" spočívá podle mě v tom, že si jich konečně začínají všímat a konečně se z toho možná stane tak trochu masovka. Souvisí to s tím, jak se firmy učí pracovat s daty a jak se objevují docela dobré příklady využití. Takže ano, ten trend tu asi je...

RSS 

Komentujeme

Další na řadě je bezpečnost

Richard Jan Voigts , 09. říjen 2017 00:00
Richard Jan Voigts

Co všechno lze automatizovat pomocí strojového učení? Larry Ellison, technologický ředitel společnos...

Více







Kalendář

19. 10.

22. 10.
For Games 2017
24. 10. VeeamON Forum 2017
25. 10.

26. 10.
Profesia days 2017
RSS 

Zprávičky

Firma vypsala odměnu za odhalení digitálního podpisu slovenského ministra

ČTK , 21. říjen 2017 08:00

Problém se týká čipů německého výrobce Infineon Technologies, které Slovensko používá v občanských p...

Více 0 komentářů

Electro World v účetním roce zmírnil ztrátu na 92 milionů Kč

ČTK , 20. říjen 2017 12:00

Firma se soustředila na zlepšení prodejní a distribuční sítě a rozšíření sortimentu....

Více 0 komentářů

Dohoda o ochraně dat mezi EU a USA prošla první kontrolou

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Cílem dohody je chránit osobní údaje osob v EU předávané společnostem v USA. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Operátoři: Metro by mohlo být signálem pokryté do konce roku 2018

ČTK , 20. říjen 2017 08:00

Operátoři mají enormní zájem na pokrytí pražského metra, a to na vlastní náklady....

Více 0 komentářů

Firmu Moravia IT koupil britský konkurent RWS Holding

ČTK , 19. říjen 2017 21:26

Mezi zákazníky firmy specializující se na lokalizaci a testování softwaru patří např. Microsoft, IBM...

Více 0 komentářů

Státní ústav pro kontrolu léčiv hájí elektronické recepty

ČTK , 19. říjen 2017 10:00

V ČR se vydá 60-70 milionů papírových receptů ročně. Podle ministerstva je elektronizace zdravotnict...

Více 0 komentářů

Ransomware Locky v září masivně útočil ve světě i v ČR

Pavel Houser , 19. říjen 2017 09:30

Locky se neobjevil v Top 10 škodlivých kódů od listopadu 2016....

Více 0 komentářů