margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Trendy v Business Intelligence: Hlavní roli hraje samoobslužná analytika

Petr Velecký , 17. únor 2016 17:00 2 komentářů
Trendy v Business Intelligence: Hlavní roli hraje samoobslužná analytika

Globální obrat na trhu BI a analytiky by měl letos růst o 5,2 % a dosáhnout hodnoty 16,9 miliardy dolarů. Předpovídá to alespoň společnost Gartner, která uvádí, že právě nyní se celá oblast nachází v závěrečné fázi několikaletého posunu od tradičního reportingu vedeného IT k byznysově orientované samoobslužné analytice.

Od moderních platforem pro Business Intelligence a analytiku (BI&A) se ve stále větší míře očekává, že budou plnit nové požadavky týkající se dostupnosti, agility a hlubšího analytického vhledu v rámci různorodých zdrojů dat. Výsledkem je rostoucí popularita tzv. samoobslužným analytickým platformám, které umožňují koncovým uživatelům analyzovat data v reálném čase bez toho, aby bylo nutné předtím provádět dimenzionální modelování dat. Jsou totiž schopny pracovat s prostými (plochými soubory či tabulkami.

„Posun k moderním BI a analytickým platformám se v současné době přiblížil k bodu zlomu,“ vysvětluje Ian Bertram, viceprezident společnosti Gartner. Organizace, které chtějí získat přidanou hodnotu z kvalitnější analýzy různých zdrojů dat, se musí přeorientovat na snadno přístupné, využitelné, rychlé a agilní moderní BI platformy.

Demokratická analytika

Analýza dat a hledání obchodní hodnoty v nich ukryté se ve většině organizací stává jednou ze strategických oblastí, uvádí analytici. Navíc už není zdaleka doménou několika specializovaných zaměstnanců, právě moderní samoobslužné nástroje si totiž díky intuitivní funkcionalitě a jednoduchosti zpracování dat nacházejí cestu ke stále většímu počtu uživatelů – ať už z řad manažerů nebo obchodníků.

Doslova lze říci, uvádí Gartner, že každý byznys je dnes analytickým byznysem, každý byznys proces je analytickým procesem a každá osoba je analytickým uživatelem. „Do budoucna už nebude možné, aby šéfové marketingu (CMO – chief marketing officer) byli experty pouze na značku nebo umísťování reklamy,“ říká Bertram. Musí se také stát experty na zákaznickou analytiku, dodává s tím, že totéž platí pro vedoucí HR, nákupčí nebo finanční ředitele ve většině odvětví.“

A protože firmy se v současném ostře konkurenčním prostředí neobejdou bez relevantních a aktuálních dat pro rozhodování, termíny na zpracování analytických výstupů se zkracují. Proto řada organizací přistupuje k „demokratizaci“ analytiky prostřednictvím jejího zpřístupnění většímu počtem zaměstnanců, kteří pak mohou těžit z oné „samoobslužnosti“.

Tradiční vs. moderní BI a analytické platformy

Klíčovým rozdílem mezi moderní BI a analytickou platformou a jejím tradičním („IT“) reportingovým pojetím je objem počátečního modelování, které je nezbytné před samotnou analýzou a získáním výstupů. Dalším rozdílem je pak úroveň znalostí potřebných k vytváření analytických výstupů a obsahu.

V případě tradičních „IT“ reportingových platforem totiž typicky vytváření analytického obsahu předchází nezbytný přípravný krok, kdy IT v předstihu konsoliduje a modeluje data. To má samozřejmě dopadjak na rychlost zpracování požadavků obchodních oddělení (ať už kvůli času, který zabere samotné modelování, nebo z důvodu čekání, až daný požadavek „přijde na řadu“ v rámci zavedeného procesu).

Moderní BI&A platformy naproti tomu podporují přímou tvorbu výstupů a obsahu přímo s využitím zdrojových dat, zatímco role IT se přesouvá spíše do podpůrné roviny.

Srovnání tradiční a moderní BI&A platformy (na nejvyšší úrovni)

IT-centrický reporting a analytická platforma

Zdroj dat: Je nutné provést předem dimenzionální modelování (optimální struktura/schéma navržené IT)

Příprava dat ke zpracování: Provádí IT

Tvorba obsahu: Primárně zaměstnanci IT, případně někteří zkušení uživatelé

Analýza: Strukturované a ad-hoc reporty a analýzy na základě předem definovaných modelů.

Doručování výstupu: Distribuce a notifikace prostřednictvím naplánovaných reportů nebo pomocí portálu

Moderní BI and Analytické platformy

Zdroj dat: Modelování dat předem není potřeba (ploché/prosté soubory a/nebo tabulky)

Příprava dat ke zpracování: Podporuje IT

Tvorba obsahu: Uživatelé na straně “byznysu”

Analýza: “Volná” práce s formuláři, formátování výstupů

Doručování výstupu: Prostřednictvím sdílení, platforem pro spolupráci, “vyprávění příběhů” nebo otevřených API

(Zdroj: Gartner, únor 2016)

„Aby využili možnosti moderních BI a analytických platforem naplno, musí vedení organizací revidovat většinu současných, IT-orientovaných a centralizovaných analytických řešení – počínaje technologiemi, přes role a odpovědnost, organizační schémata až po procesy governance a řízení,“ uzavírá Ian Bertram.

Trendy v oblasti analytiky budou hlavním tématem konferencí Gartner Business Intelligence, Analytics & Informations Summit 2016, například v Londýně 29.2. – 1.3. 2016.

Business Intelligence: rozcestník


Komentáře

Mugsat #0
Mugsat 18. únor 2016 14:48

Proboha... to je článek jak když to vytahli z wikipedie. Neříká to prakticky nic nového. Infor a ostatní výrobci BI platform s touto myšlenkou koketují a produkují produkty již déle jak rok.

Radovan L #1
Radovan L 18. únor 2016 15:56

To ano, ale ti tradiční výrobci BI jsou v tomto zrovna docela pozadu, průkopníci v self service jako Tableau, Qlik nebo Splunk tohle razí už dlouho. Ale to je jedno. Druhá věc je totiž adopce a v tom jsou zase pozadu firmy - zákazníci, kteří tajkové nástroje využívají v dost malé míře. Ten "trend" spočívá podle mě v tom, že si jich konečně začínají všímat a konečně se z toho možná stane tak trochu masovka. Souvisí to s tím, jak se firmy učí pracovat s daty a jak se objevují docela dobré příklady využití. Takže ano, ten trend tu asi je...

RSS 

Komentujeme

Bezpečnost IT a tygří logika

Pavel Houser , 14. únor 2017 11:00
Pavel Houser

Jak praví známý vtip, běží-li za vámi tygr, netřeba se pohybovat rychleji než šelma – stačí předběhn...

Více






Kalendář

22. 02. IT mezi paragrafy
20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
25. 03. INSPO 2017
RSS 

Zprávičky

Jen desetina SMB firem těží z digitální transformace

ITBiz.cz , 21. únor 2017 09:00

Studie IDC a SAP ukázala, že čtyři z pěti SMB firem vidí v digitální transformaci značné výhody včet...

Více 0 komentářů

Trump si nechal registrovat tisíce internetových domén

ČTK , 21. únor 2017 08:30

Málokterá veřejná osoba je tak aktivní ve skupování internetových domén jako americký prezident Dona...

Více 2 komentářů

Mall Group ovládla internetový obchod s elektrem CZC.cz

ČTK , 20. únor 2017 16:39

Skupina Mall Group se stala jediným vlastníkem e-shopu CZC.cz. Od zakladatele obchodu Josefa Matějky...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Eurowag dokončil akvizici firmy Princip

Pavel Houser , 20. únor 2017 16:12

W.A.G. payment solutions proniká na trh telematických služeb....

Více 0 komentářů

Samsung zpřístupňuje nové čipy 5G RFIC

Pavel Houser , 20. únor 2017 16:01

Čip dokáže poskytnout větší pokrytí v pásmu milimetrových vln (mmWave)....

Více 0 komentářů

Soud povolil vydání Dotcoma do USA, ten se znovu odvolá

ČTK , 20. únor 2017 12:00

Novozélandský soud zamítl odvolání internetového magnáta německého původu Kima Dotcoma proti jeho vy...

Více 0 komentářů

OBSE nezjistila, kdo loni napadl její servery

ČTK , 20. únor 2017 07:00

Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE) nedokáže identifikovat strůjce loňských hacke...

Více 0 komentářů

AbcPráce