První finanční kvartál roku se pro Nokii nesl ve znamení ztráty pozice tržní jedničky v politicky západní části Evropy.
Stephen Elop, CEO Nokie.
Tento trend je dost signifikantní pro celý svět, finský výrobce telefonů má navíc dlouhodobě nejsilnější tržní pozici právě na domácím trhu. V podobné situaci byla před nástupem Apple v USA Motorola.
V prvním čtvrtletí roku 2011 se podíl Nokie v prodaných telefonech propadl na 27,9 %, na pozici tržní jedničky se tak dostal Samsung s 29,3 %. Ještě v posledním čtvrtletí minulého roku měla přitom Nokia 33 % celkový podíl a byla jasná jednička trhu. Zbylá tři místa v Q1 obsadili výrobci chytrých telefonů a to v pořadí Apple (třetí místo s 9,8 %), RIM a HTC s podíly (čtvrté a páté místo s 7,8 %).
V segmentu chytrých telefonů Nokii s 19,6 % předběhla společnost Apple, která získala v Q1 podíl 20,8 %. V první pětce se dále umístil RIM s 16,5 %, HTC 16,5 % a jako pátý Samsung s 12,1 %. V Q4 minulého roku ještě přitom Nokia držela 27 % trhu s chytrými telefony.
Celkově se v regionu v Q1 2011 prodalo 45 milionů mobilních telefonů, 21,2 milionů z toho tvořily chytré telefony.
Celkové prodeje a tržní podíl v segmentu chytrých telefonů
společnost |
1Q11 počet prodaných |
1Q11 tržní |
1Q10 |
1Q10 tržní podíl |
1Q11/1Q10 trend |
1. Apple |
4.4 |
20.8% |
3.0 |
24.6% |
49% |
2. Nokia |
4.2 |
19.6% |
4.9 |
40.6% |
-15% |
3. Research in Motion |
3.5 |
16.5% |
2.4 |
19.6% |
48% |
4. HTC |
3.5 |
16.5% |
0.9 |
7.8% |
271% |
5. Samsung |
2.6 |
12.1% |
0.3 |
2.5% |
744% |
6. zbytek trhu |
3.0 |
14.5% |
0.6 |
4.9% |
414% |
celkem |
21.2 |
100% |
12.1 |
100% |
76% |
Zdroj: IDC European Quarterly Mobile Phone Tracker, May 2011