• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Co je vlastně SAP Hybris?

Richard Jan Voigts
7. 8. 2017
| Články

Pro co se SAP Hybris hodí, na čem je toto řešení, platforma či systém založen, co všechno umí a může umět? To vysvětluje Martin Dudek, který jej má v SAP ČR na starosti.

Tak tedy, co je vlastně SAP Hybris?

SAP Hybris je platformou pro podporu obchodu, jejímž cílem je obchod navýšit, a tím navýšit i příjem společnosti. Jde o jednotnou platformu bez klasické „siloidní“ architektury, tj. bez různých databázových sil operativního CRM, nástroje pro marketing, e-commerce apod. Je zaměřena na jednotný zdroj dat, jehož cílem je celkové poznání zákazníka. Skrz vícekanálové (omnichannel) procesy chceme zákazníkovi prodat co nejlepší službu, která je přizpůsobena jeho přáním a potřebám jež momentálně řeší. Nejde přitom o balík produktů. SAP Hybris je modulární systém, platforma. Je na zákazníkovi, zda hodlá využívat celý proces tak, jak je předpřipravený. Díky tomu potom nemusí řešit integrace a s nimi spojené problémy. Pokud ale takovou sjednocenou platformu firma nemá a chce opravdu poznat svého zákazníka, musí tyto integrace řešit pro web, sociální sítě, CRM, ERP a další provozní systémy, což přináší velké náklady a omezení možnosti změn a dalšího rozvoje.

Je SAP Hybris vázán pouze na ostatní řešení od SAP?

Je určitě nejlepší a nejjednodušší variantou, když je platforma SAP Hybris nasazena společně s ostatními produkty od SAP, tj. ERP apod., protože většina integrací je už připravena. Například když potřebuje obchodník vidět veškeré faktury, kreditní způsobilost zákazníka atd., je to pro něj na front endu k dispozici. SAP Hybris však není uzavřen jiným systémům od ostatních výrobců, protože vychází z obecného řešení připraveného na integraci různých systémů. SAP toto řešení před několika lety koupil od lídra v e-commerce a omnichannel. Na tomto základě jsme pak vyvinuli celou platformu SAP Hybris, schopnou obsloužit celý proces komunikace se zákazníkem, od jeho získání až po fakturaci.

Nedávno jsme v České republice dělali návrh pro zákazníka z klasického retailu. Firma potřebovala integrovat zhruba dvacet různých front-endových a prodejních systémů, propojit online a offline svět a vytvořit jeden pohled na zákazníka přes všechny kanály, které tento jeho svět má. Jde o klasický model, jaký SAP Hybris řeší, ať už se bavíme o jakýchkoliv prodejnách, bance nebo prodejci či dealerovi automobilů a jejich spojení s digitálním světem. Zároveň ve firmě řešili typickou situaci, kdy využívali velký počet programátorů pro udržování aktuálních systémů e-commerce, ale nikoliv pro rozvoj společnosti. Investovat do vývoje něčeho, co je k dispozici v platformě, a nepoužívat zdroje pro další rozvoj a odlišení, je při rostoucích nákladech na pracovní sílu v České republice problém.

Většina dnešního byznysu je záležitostí dat, která společnost ze systémů dostává, a jejichž vazby pak musí zautomatizovat pro získání informací o zákazníkovi. Jako klasický příklad mohu uvést příchod zákazníka na pobočku, například do banky či obchodu. Takovému zákazníkovi potřebuji například na základě toho, co dělal na webu, v reálném čase doporučit co je pro něj nejvhodnější, nebo co je pro něj v obchodě k dispozici. Potřebuji mu doporučit ten nejlepší produkt nebo službu, a to na základě různých informací, které mi dal přes různé kanály. Hodně obchodníků si stěžuje, že s nimi zákazníci nechtějí komunikovat, ale zákazníci dnes s firmami reálně komunikují mnohem více, jen jiným způsobem – tím, jak sledují web, jak komunikují na sociálních sítích a přes různé další kanály. A za to očekávají personalizovanou komunikaci.

Můžete uvést nějakého zákazníka SAP Hybris?

Jistě, třeba Swarovski, známý výrobce skleněné bižuterie. Nasadili mimo jiné SAP Hybris pro svůj zákaznický servis. Když máte jako zákazník problém s nějakým šperkem, můžete jej vyfotit a poslat fotografii do servisu. Tam se automaticky rozpozná, o jaký jde výrobek, z jaké je šarže, pro jakého zákazníka atd. Na základě výstupu ze SAP Hybris dokáže Swarovski zákazníkovi okamžitě říct, zda je výrobek, nebo jeho daný díl na skladě, případně mu poradit, jak jinak šperk opravit. Tahle služba je zautomatizována pro třicet tisíc výrobků, které jsou v nabídce Swarovskiho.

Martin Dudek, SAP

Martin Dudek, SAP

Takže když si madam rozbije korálek…

Ano, vyfotí si korálek a fotografii pošle na servis. Systém jej automaticky rozpozná a poradí, co dál – například doporučí náhradu výrobku nebo jeho dílu položkou ze skladu. Jde o získání další pozitivní zkušenosti zákazníka s firmou, okamžité dodání informace, co bude dál, zda půjde o výměnu, opravu apod.

Pro jaké společnosti se SAP Hybris hodí?

Odpověď na tuto otázku je poměrně složitá, protože SAP Hybris je platformou, která dnes zahrnuje velké množství řešení a služeb, jež může zákazník využívat. Máme jak zákazníky, kteří využívají SAP Hybris komplexně, tak i takové, kteří využívají například jen klasický data management, získávání informací o zákaznících ze všech kanálů, vytvoření jednotné databáze odpovídající už i nové legislativě GDPR, včetně údržby historie dat a informací o tom, kde a kdy vznikla, jejich archivaci apod. Neexistuje tedy jeden a ten samý zákazník… V obchodě a marketingu je typické, na rozdíl například od účetnictví, že každá společnost se chce odlišit, a proto i SAP udělal ze SAP Hybris vlastní divizi, která se odlišuje od core procesů.

Typickou úlohou je například produktový katalog. V ERP, tedy v core systému společnosti, máte produkty popsané z důvodu logistiky, fakturace atd. Ty jsou však pro prodej výrobku nepoužitelné a nerelevantní, protože zákazníka v podstatě nezajímají. Jen se podívejte na většinu dnešních e-shopů a vezměme si například nabídku televizorů. Všechny e-shopy ji mají postavenou na parametrech, jako je úhlopříčka, HDTV, DVB-T a podobné atributy a zkratky, ale zákazníka to nemusí vůbec zajímat, a navíc tomu ve většině případů ani nerozumí. Mohlo by to být mnohem jednodušší – pokud to bude například sportovní fanoušek, půjde mu o televizor vhodný pro příjem sportovních přenosů, kde jsou na zobrazení, vzdálenost diváka od pohovky k obrazovce, integraci do bytové stěny apod. kladeny specifické nároky, o nichž údaje z úhlopříčky, HDTV, DVB-T atd., prostě nezíská. Ještě jsem na českém trhu neviděl e-shop, který by byl postaven podle takovýchto potřeb a podle toho, na co chce potenciální zákazník onu televizi nebo jakýkoliv jiný výrobek, vůbec používat.

Kdo je typickým zákazníkem SAP Hybris?

Celá platforma historicky vznikla primárně pro retailové společnosti z oblasti B2C. Velkým trendem dneška však začíná být B2B, protože zákazníci jsou zvyklí na nějaký nákupní trend, na automatizaci, a svět se proto tímto směrem otáčí i v B2B. Zároveň společnosti chtějí znát koncového zákazníka, nejen dealera a jiného partnera. Jsem sám schopen si objednat produkt, zobrazit si fakturu apod. Řešení e-commerce používá například firma Mitas, která prodává pneumatiky pro traktory po celém světě. Díky tomu si může její pneumatiky koupit zákazník třeba až v Americe, aniž by musel kontaktovat obchodníka, který by vyplňoval objednávky a vyřizoval je. Obchodní proces je zautomatizován, a obchodník se tak může více věnovat samotnému zákazníkovi. Ten přehledně vidí své objednávky a faktury, nikdo mu nemusí posílat potvrzení objednávky, manuálně vyplňovat kvotace, faktury atd.

Jaká technologie v SAP Hybris umožňuje onu automatizaci?

Do SAP Hybris jsme integrovali naši technologii umělé inteligence (AI, Artificial Intelligence) SAP Leonardo, která umí pracovat s velkými daty. Máme předpřipraveny různé typické obchodní případy, které zákazník může ihned nasadit a využívat, například v marketingu tzv. next best offer – nejlepší nabídku pro zákazníka sestavenou podle nasbíraných dat. Systém vezme historická data o zákazníkovi, ta zkombinuje například s informacemi o tom, jak a kde se momentálně pohybuje na webu. Díky zapojení schopnosti předvídání mu může poskytnout nejlepší nabídku nejen podle jeho dat, ale také podle dat podobných zákazníků. Dále umí systém například automatické rozpoznávání „ticketingu“ (hlášení do helpdesku) u společností veřejných služeb, jako jsou elektrárny, plynárny, telekomunikace atd. Tyto společnosti zpracovávají velké množství servisních případů z e-mailů, mobilních zařízení apod., mají stovky operátorů vyřizujících potřeby a stížnosti zákazníků. Systém je schopen podle stylu zprávy sám rozpoznat, čeho se týká, a přiřadit ji konkrétnímu člověku s tím nejlepším know-how na danou problematiku, aby bylo vyřešení tohoto případu co nejrychlejší. Tyto a podobné technologie využíváme právě v SAP Leonardo, potažmo v SAP Hybris.

Využíváte pro zpracování velkých dat v SAP Hybris i SAP HANA?

Spíše bych řekl, že jde o jednu platformu, která bez nutnosti složitě integrovat různé systémy využívá jednotná data a získává z nich informace. Má tedy data o tom, co zákazník dělal v obchodě, jaký má asi problém, když sledoval web společnosti, a tyto informace maximálně využívá. V tom spočívá síla celé platformy, protože uživatel má k dispozici jeden systém, který mu poskytuje informace bez nutnosti integrovat do něj další systémy. Můžete sice použít různé jiné systémy, které zvládají třídění dat, například podle nejlepšího servisního případu, ale potřebujete je něčím nakrmit. Navíc už nemusejí být schopny podchytit a zvládnout větší objem dat a nemají jednotný front-end systém. Dnes je zdrojů dat, které do systému padají, podstatně více. Typické dnes je, že o sobě zákazník nechce dávat žádné informace. Pošlu mu e-mail a on jej vůbec neotevře, neodpoví a nezvedá ani telefon. Avšak způsob, jakým se pohybuje po mém webu, ten mi poskytne informací mnohem více. Starší osamocené systémy toto nejsou vůbec schopné podchytit, museli byste je propojit do jednoho. My nabízíme SAP Hybris, který už ona propojení má, a k tomu ještě využívá inteligenci SAP Leonardo.

Rubriky: ByznysČeské ITCloudEkomerceInternetPodnikový softwareTechnologie

Související příspěvky

Zprávičky

Nová čínská společnost má řešit nadměrnou kapacitu v produkci polysilikonu

16. 12. 2025
Články

Trhy zapochybovaly o návratnosti investic do AI

15. 12. 2025
Zprávičky

EU pravděpodobně potrestá Google za preferování vlastních služeb

15. 12. 2025
Mají státní orgány vstupovat do soukromých interních systémů?
Zprávičky

NÚKIB představuje Národní politiku CVD pro bezpečné hlášení zranitelností

13. 12. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Nová čínská společnost má řešit nadměrnou kapacitu v produkci polysilikonu

ČTK
16. 12. 2025

Čínští výrobci polykrystalického křemíku, tzv. polysilikonu, založili akviziční společnost, která má pomoci restrukturalizovat odvětví,

EU pravděpodobně potrestá Google za preferování vlastních služeb

ČTK
15. 12. 2025

Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise

Izrael od února zakáže mobilní telefony na základních školách, píše AFP

ČTK
14. 12. 2025

Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury

Mají státní orgány vstupovat do soukromých interních systémů?

NÚKIB představuje Národní politiku CVD pro bezpečné hlášení zranitelností

Pavel Houser
13. 12. 2025

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností,

Peking protestuje proti britským sankcím vůči dvěma čínským kybernetickým firmám

ČTK
13. 12. 2025

Čínská vláda odsoudila britské sankce uvalené na dvě čínské společnosti, které se podle Londýna

Macron: Francie by měla zavést věkové omezení pro přístup na sociální sítě

ČTK
12. 12. 2025

Emmanuel Macron potvrdil, že by si přál, aby Francie zavedla povinnost ověřování věku pro

Dopad amerických cel na sektor IT: boj o softwarovou nezávislost

Trump nařídil centralizaci regulace umělé inteligence na federální úrovni

ČTK
12. 12. 2025

Americký prezident Donald Trump nařídil v noci na dnešek centralizaci regulace umělé inteligence. To

Komerční úspěch 5G: Sítě nové generace dosáhly za tři roky stejných milníků, jako 4G za pět let

Huawei zvažuje budoucnost své nedávno dokončené továrny ve Francii

ČTK
12. 12. 2025

Čínská společnost Huawei kvůli pomalému zavádění komunikačních sítí 5G v Evropě a tvrdšímu postoji

Tiskové zprávy

Konference Dell Technologies Forum ukázala cestu, jak může ČR stát v čele rozvoje AI

Výrobní průmysl stále více pokusů o ransomware zablokuje, útočníci se zaměřují na odcizení dat

Česko je digitálně silné, ale naráží na limity sítí a energetiky, ukazuje globální index

AR RESCUE: český systém s rozšířenou realitou má zvýšit bezpečnost záchranářů v prostředí s nebezpečnými látkami

Podvodníci zneužívají jména EPH Invest a odvolávají se na Českou národní banku

Kyberpohádky učí bezpečnému chování na internetu

Zpráva dne

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Redakce
5. 12. 2025

Na Mikuláše ani sladkosti, už vůbec ne uhlí ani brambory, ale radši nový software,...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Metodik účetnictví

Adaptační proces

Development manager

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy podn Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.