• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Datové platformy pro marketingovou automatizaci

ITBiz.cz
29. 7. 2019
| Články
Datové platformy pro marketingovou automatizaci

Společnost Isobar dodává více IT řešení, v České republice se nejvíce profiluje se Salesforce CRM. Salesforce už zdaleka není jen CRM, jde o komplexní balík řešení a nástrojů pro různé oblasti obchodní automatizace. Jednou z oblastí je marketingová automatizace, o které jsme se bavili s Jiřím Lužným, Enterprise Architektem z Isobaru.

V minulém rozhovoru s Danielem Urminským jsme se dotkli pojmu marketingová automatizace. Mohl byste jej více přiblížit?

Marketingová automatizace využívá moderní IT technologie tak, aby umožnila marketérům efektivně komunikovat se zákazníky všemi dostupnými kanály, v současnosti už převážně digitálními. Což znamená nejen komunikaci prostřednictvím těchto kanálů, ale především ji zacílit na správný segment a maximálně ji personalizovat pro konkrétního zákazníka. K tomu je nezbytné získat dostatek dat o zákazníkovi, pochopit jejich hodnotu a vhodně je zpracovat pro následné využití, např. pro oslovení cross-sell nebo up-sell nabídkou. Tato potřeba je viditelná zejména u společností s větším počtem zákazníků a produktů, např. v oblasti telekomunikací, bankovnictví a v retailu. Firmy již dnes vlastní obrovské množství zákaznických dat a každým rokem se jejich objem řádově navyšuje. Zpracovat tato data tak, aby se dala efektivně využít, vyžaduje velice sofistikované a specializované nástroje. Není to tedy o tom data získat, ale hlavně umět s nimi pracovat.

Jaké nástroje se tedy pro práci s daty používají?

Práce s daty pro marketing je velmi zajímavá disciplína a v posledních letech raketově nabývá na významu. Historicky existují tři základní kategorie datových platforem pro potřeby automatizace marketingu.
První kategorií jsou platformy pracující s daty o čistě anonymních uživatelů internetu. Ti pomocí svých zařízení (prohlížeč, mobilní aplikace apod.) digitálně komunikují na veřejných kanálech firem a institucí. Platforma je schopna tyto interakce zachytit, sdružit pod jednu digitální identitu a následně využít pro analýzu, segmentaci a zpětnou aktivaci v reklamních systémech. Tato řešení jsou známa pod označením Data Management Platform (DMP) a setkáváme se s nimi na denní bázi – jmenujme např. Facebook, Google a další systémy kontextové reklamy. , Ty nám zobrazují reklamy na konkrétní kategorii zboží, pouze na základě předchozího procházení internetu, bez jakékoli registrace nebo přihlášení. Další přidanou hodnotou DMP platforem je možnost zakoupení dat (relevantních audiencí) od třetích stran a použít je pro zacílení vlastní reklamy, nebo naopak, vlastněná data na tržištích prodávat, a tím si vytvořit nový zdroj příjmu.

Druhá kategorie naopak zpracovává data pouze o známých zákaznících. Ta vznikají až v momentě, kdy se zákazník poprvé identifikuje tzn. poskytne o sobě jakýkoli identifikační údaj, např. při dokončení nákupu nebo objednávky služby. Tuto kategorii reprezentují především tradiční Customer Relationship Management (CRM) a prodejní systémy. V případě větších firem se data koncentrují do Data Warehouse (DWH) řešení, odkud se poté poskytují pro účely personalizované komunikace (email, SMS atd.) do kampaňových systémů.

V poslední době se prosazuje zcela nový evoluční koncept pod názvem Customer Data Platform (CDP), který pokrývá obě předcházejících kategorie a v jedné platformě sjednocuje data z obou fází zákaznické cesty. To znamená propojení anonymních digitálních dat se zákaznickými daty z interních systémů jako jsou CRM, DWH, ERP, či dokonce data ze síťových zařízení telekomunikačních operátorů nebo IoT signály v případě v průmyslu. Tímto vzniká kompletní 360° pohled na zákazníka umožňující nasazení sofistikovaných technologií velkých dat (big data), umělé inteligence (AI, artificial intelligence) a strojového učení (ML, machine learning). Tyto technologie jsou samy schopny, ve zdánlivě nesourodých a obrovských objemech dat, najít zcela nové souvislosti, segmenty a doporučit nejlepší následnou komunikaci (tzv. next-best-offer). Takto obohacená data se aktivují jako audience k naplnění reklamního prostoru v digitálních médiích (pomocí DMP), nebo spouští individualizovanou komunikaci s konkrétním zákazníkem za účelem zasílání personalizovaných marketingových nabídek emailem, SMS, nebo vystavením nabídky na firemním webu či v mobilní aplikaci.

Poslední, neméně důležitou kategorií jsou reportingové platformy pro marketingovou inteligenci, které sbírají data o běhu marketingových aktivit, například reakce zákazníka na konkrétních kanálech apod., a tyto vstupy korelují s prodejními transakcemi. To vše za účelem pochopení aktuální výkonnosti těchto marketingových aktivit s cílem jejich budoucí optimalizace. Implementace bývá většinou řešena obecnými business inteligence nástroji nad daty uloženými v platformách Data Warehouse (DWH) nebo nasazením úzce specializovaného nástroje pro marketingovou inteligenci.

V rámci Isobaru aktuálně dodáváme významnému evropskému telekomunikačnímu operátorovi novou generaci marketingové automatizace postavené na platformách Salesforce. Scénář, který nejlépe demonstruje použití platforem, začíná už dlouho předtím, než potenciální zákazník vůbec navštíví stránky operátora. Pokud se jeho digitální identita objeví v jedné z audiencí třetích stran nakoupené přes DMP tržiště, operátor je již předem schopen porozumět chování a preferencím zákazníka a přizpůsobit tomu celou následnou zákaznickou cestu. Ta začíná přístupem na internetový katalog služeb a produktů v anonymním módu, kde DMP zachytává jednotlivé kliky a buduje preferenční profil. Ten se poté využije pro personalizaci nabídky při samotném nákupu a dále se propojí s profilem v interní CDP platformě v momentu, kdy zákazník poskytne email při objednávce služby. Jakákoli další komunikace v rámci onboardingu zákazníka je již plně personalizovaná pomocí Marketing Cloud automatizace, která využívá data z interní CDP platformy. Tam se postupně buduje 360° profil obohacený o vstupy z dalších interních systémů (ordering, fulfillment, sítě). CDP poté kontinuálně vyhodnocuje všechny datové změny pomocí AI algoritmů a může zařadit zákazníka do mikro-segmentů pro různé účely marketingových aktivit – od nabídky výhodnějšího tarifu, pokud AI vysleduje časté přečerpání limitu, nebo spuštění série retenční komunikace, pokud je zaznamenán určitý negativní trend v chování zákazníka. To vše je možno automatizovat téměř v reálném čase, nad jakkoli složitými nebo objemnými daty.

Co byste mohli doporučit společnostem, které zvažují implementaci marketingové automatizace?

Ze zkušenosti víme, že žádný z výše uvedených nástrojů není sám o sobě všemocný. Pokud se jeho implementace provede nesprávně nebo příliš izolovaně, marketérům nemusí přinést kýžené výsledky (např. navýšení prodejů či zákaznické spokojenosti), naopak se stává bezzubým a předraženým nástrojem zvyšující komplexitu procesů a provozní náklady. Opravdová hodnota se dostaví jen při citlivé kombinaci jednotlivých nástrojů, napojením na klíčové datové toky v IT, a agilní implementací naplňující zcela konkrétní obchodní cíle v co nejkratší době.

A to je obrovská přednost balíku řešení od Salesforce, který ve svém portfoliu nejenže nabízí všechny dílky do skládačky, ale především přináší již hotovou integraci všech dílčích komponent, včetně obsáhlého katalogu případů použití pro typické business scénáře. Konkrétně pro DMP funkcionalitu Salesforce nabízí Audience Studio (původně Krux DMP), personalizovanou komunikaci automatizuje Marketing Cloud, s marketingovou inteligenci pomáhá Datorama https://datorama.com/ nebo obecnější Tableau, a před několika dny Salesforce oznámil uvolnění zbrusu nového řešení Customer Data Platform.

Rubriky: ByznysČeské ITCloudEkomerceInternetPodnikový software

Související příspěvky

Zprávičky

Microsoft po pokutě mění fungování svého cloudu

19. 5. 2022
Zprávičky

MPSV bude mít v červnu či červenci výsledky analýzy k řešení problémů s IT

19. 5. 2022
Zprávičky

ČTÚ připraví podmínky pro výběrové řízení na další sítě pro digitální rozhlas

19. 5. 2022
Zprávičky

Ruská pobočka Googlu vyhlásí bankrot

18. 5. 2022

Zprávičky

Microsoft po pokutě mění fungování svého cloudu

ČTK
19. 5. 2022

Americká softwarová společnosti Microsoft, které evropské úřady pro kontrolu hospodářské soutěže udělily pokutu 1,6

MPSV bude mít v červnu či červenci výsledky analýzy k řešení problémů s IT

ČTK
19. 5. 2022

Ministerstvo práce by mělo mít v červnu či červenci jasno, jak bude dál řešit

ČTÚ připraví podmínky pro výběrové řízení na další sítě pro digitální rozhlas

Pavel Houser
19. 5. 2022

ČTÚ letos nachystá podmínky pro výběrové řízení na provozovatele sítí pro vysílání DAB+, tedy

Ruská pobočka Googlu vyhlásí bankrot

ČTK
18. 5. 2022

Ruská součást americké internetové společnosti Google vyhlásí bankrot. Oznámil to dnes mluvčí firmy. Korigoval

Acronis: přes rostoucí útoky jen čtvrtina IT správců testuje obnovu dat alespoň jednou měsíčně

Pavel Houser
18. 5. 2022

I když více než 90 % administrátorů zálohuje u svých zákazníků minimálně jednou denně,

Vodafone zvýšil celoroční základní zisk o 5 % na 15,2 miliardy eur

Pavel Houser
18. 5. 2022

Britská telekomunikační skupina Vodafone Group zvýšila v uplynulém finančním roce základní zisk o pět

ŘSD čelí kyberútoku, nedostupný je web, zabývá se tím i kybernetický úřad (aktualizováno)

ČTK
17. 5. 2022

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ČR se dnes ráno stalo terčem kybernetického útoku, nyní

Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun

Ruský kriminální gang Conti chce pomocí ransomwaru svrhnout vládu v Kostarice

ČTK
17. 5. 2022

Ruská kriminální skupina Conti, která se specializuje na vydírání po internetu, chce svrhnout vládu

Tiskové zprávy

Společnost Acer uvádí na trh prémiový konvertibilní Chromebook a Chromebook Tablet

Acer vybaví své stolní počítače a notebooky ConceptD nejnovějšími procesory Intel Core 12. generace a grafickými kartami NVIDIA RTX

Acer rozšiřuje stereoskopické 3D monitory o modely SpatialLabs View

Společnost Acer rozšiřuje své portfolio ekologicky šetrných produktů Vero

Ransomware: platí více organizací a výkupné je vyšší, platit však není vždy nutné

Prediktivní sítě Cisco: místo řešení problémů jim umí předcházet

Zpráva dne

Prodej softwaru v květnu: doživotní licence Windows 10 za € 11, Office za € 23 a až 91% slevy!

Prodej softwaru v květnu: doživotní licence Windows 10 za € 11, Office za € 23 a až 91% slevy!

Redakce
15. 5. 2022

Zdaleka ne každý má stovky dolarů, které by chtěl utratit za softwarové upgrady svého...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Datová hydrologie?

Pavel Houser
11. 4. 2022

Po datových skladech přišla datová jezera, následují datové proudy a datové oceány. Tyto technologie alespoň představuje...

Nadcházející akce

  1. Cloud computing v praxi 2022

    19. května
  2. Hannover Messe 2022

    30. května - 2. června

Zobrazit všechny Akce

Slovník

Maintenance manager

Direct mail

Banner

Nejpopulárnější články

Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun

Ransomware zasáhl 77 % českých organizací

Redakce
29. 4. 2022

Hrátky s magnetickými víry

Excitony mohou proudit materiálem i při pokojové teplotě

Pavel Houser
2. 5. 2022

Náhlavní soupravy Yealink – ideální volba pro kancelář i home office

Náhlavní soupravy Yealink – ideální volba pro kancelář i home office

itbiz
25. 4. 2022

Technologické predikce, aneb sedm statečných roku 2021

Objev jednosměrné supravodivosti bez magnetického pole slibuje revoluci

Pavel Houser
4. 5. 2022

Válka ukrojí z evropského trhu ICT skoro 2 %

Redakce
27. 4. 2022

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události byz Byznys Cloud Ekomerce Hardware inter Internet Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • V CERNu změřili hmotnost kvarku c a kužel partonové spršky
  • Globální oteplování hluboké oceánské proudy zrychluje
  • Genový editor CRISPR přizpůsobili i pro hmyz, začali se šváby

RSS AbcLinuxu RSS

  • Uncurled: zkušenosti s dlouhodobou správou open-source projektu (curl)
  • Erlang/OTP 25.0
  • Deno 1.22

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.