• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
Home Články

Datové platformy pro marketingovou automatizaci

ITBiz.cz
29. 7. 2019
| Články
Datové platformy pro marketingovou automatizaci

Společnost Isobar dodává více IT řešení, v České republice se nejvíce profiluje se Salesforce CRM. Salesforce už zdaleka není jen CRM, jde o komplexní balík řešení a nástrojů pro různé oblasti obchodní automatizace. Jednou z oblastí je marketingová automatizace, o které jsme se bavili s Jiřím Lužným, Enterprise Architektem z Isobaru.

V minulém rozhovoru s Danielem Urminským jsme se dotkli pojmu marketingová automatizace. Mohl byste jej více přiblížit?

Marketingová automatizace využívá moderní IT technologie tak, aby umožnila marketérům efektivně komunikovat se zákazníky všemi dostupnými kanály, v současnosti už převážně digitálními. Což znamená nejen komunikaci prostřednictvím těchto kanálů, ale především ji zacílit na správný segment a maximálně ji personalizovat pro konkrétního zákazníka. K tomu je nezbytné získat dostatek dat o zákazníkovi, pochopit jejich hodnotu a vhodně je zpracovat pro následné využití, např. pro oslovení cross-sell nebo up-sell nabídkou. Tato potřeba je viditelná zejména u společností s větším počtem zákazníků a produktů, např. v oblasti telekomunikací, bankovnictví a v retailu. Firmy již dnes vlastní obrovské množství zákaznických dat a každým rokem se jejich objem řádově navyšuje. Zpracovat tato data tak, aby se dala efektivně využít, vyžaduje velice sofistikované a specializované nástroje. Není to tedy o tom data získat, ale hlavně umět s nimi pracovat.

Jaké nástroje se tedy pro práci s daty používají?

Práce s daty pro marketing je velmi zajímavá disciplína a v posledních letech raketově nabývá na významu. Historicky existují tři základní kategorie datových platforem pro potřeby automatizace marketingu.
První kategorií jsou platformy pracující s daty o čistě anonymních uživatelů internetu. Ti pomocí svých zařízení (prohlížeč, mobilní aplikace apod.) digitálně komunikují na veřejných kanálech firem a institucí. Platforma je schopna tyto interakce zachytit, sdružit pod jednu digitální identitu a následně využít pro analýzu, segmentaci a zpětnou aktivaci v reklamních systémech. Tato řešení jsou známa pod označením Data Management Platform (DMP) a setkáváme se s nimi na denní bázi – jmenujme např. Facebook, Google a další systémy kontextové reklamy. , Ty nám zobrazují reklamy na konkrétní kategorii zboží, pouze na základě předchozího procházení internetu, bez jakékoli registrace nebo přihlášení. Další přidanou hodnotou DMP platforem je možnost zakoupení dat (relevantních audiencí) od třetích stran a použít je pro zacílení vlastní reklamy, nebo naopak, vlastněná data na tržištích prodávat, a tím si vytvořit nový zdroj příjmu.

Druhá kategorie naopak zpracovává data pouze o známých zákaznících. Ta vznikají až v momentě, kdy se zákazník poprvé identifikuje tzn. poskytne o sobě jakýkoli identifikační údaj, např. při dokončení nákupu nebo objednávky služby. Tuto kategorii reprezentují především tradiční Customer Relationship Management (CRM) a prodejní systémy. V případě větších firem se data koncentrují do Data Warehouse (DWH) řešení, odkud se poté poskytují pro účely personalizované komunikace (email, SMS atd.) do kampaňových systémů.

V poslední době se prosazuje zcela nový evoluční koncept pod názvem Customer Data Platform (CDP), který pokrývá obě předcházejících kategorie a v jedné platformě sjednocuje data z obou fází zákaznické cesty. To znamená propojení anonymních digitálních dat se zákaznickými daty z interních systémů jako jsou CRM, DWH, ERP, či dokonce data ze síťových zařízení telekomunikačních operátorů nebo IoT signály v případě v průmyslu. Tímto vzniká kompletní 360° pohled na zákazníka umožňující nasazení sofistikovaných technologií velkých dat (big data), umělé inteligence (AI, artificial intelligence) a strojového učení (ML, machine learning). Tyto technologie jsou samy schopny, ve zdánlivě nesourodých a obrovských objemech dat, najít zcela nové souvislosti, segmenty a doporučit nejlepší následnou komunikaci (tzv. next-best-offer). Takto obohacená data se aktivují jako audience k naplnění reklamního prostoru v digitálních médiích (pomocí DMP), nebo spouští individualizovanou komunikaci s konkrétním zákazníkem za účelem zasílání personalizovaných marketingových nabídek emailem, SMS, nebo vystavením nabídky na firemním webu či v mobilní aplikaci.

Poslední, neméně důležitou kategorií jsou reportingové platformy pro marketingovou inteligenci, které sbírají data o běhu marketingových aktivit, například reakce zákazníka na konkrétních kanálech apod., a tyto vstupy korelují s prodejními transakcemi. To vše za účelem pochopení aktuální výkonnosti těchto marketingových aktivit s cílem jejich budoucí optimalizace. Implementace bývá většinou řešena obecnými business inteligence nástroji nad daty uloženými v platformách Data Warehouse (DWH) nebo nasazením úzce specializovaného nástroje pro marketingovou inteligenci.

V rámci Isobaru aktuálně dodáváme významnému evropskému telekomunikačnímu operátorovi novou generaci marketingové automatizace postavené na platformách Salesforce. Scénář, který nejlépe demonstruje použití platforem, začíná už dlouho předtím, než potenciální zákazník vůbec navštíví stránky operátora. Pokud se jeho digitální identita objeví v jedné z audiencí třetích stran nakoupené přes DMP tržiště, operátor je již předem schopen porozumět chování a preferencím zákazníka a přizpůsobit tomu celou následnou zákaznickou cestu. Ta začíná přístupem na internetový katalog služeb a produktů v anonymním módu, kde DMP zachytává jednotlivé kliky a buduje preferenční profil. Ten se poté využije pro personalizaci nabídky při samotném nákupu a dále se propojí s profilem v interní CDP platformě v momentu, kdy zákazník poskytne email při objednávce služby. Jakákoli další komunikace v rámci onboardingu zákazníka je již plně personalizovaná pomocí Marketing Cloud automatizace, která využívá data z interní CDP platformy. Tam se postupně buduje 360° profil obohacený o vstupy z dalších interních systémů (ordering, fulfillment, sítě). CDP poté kontinuálně vyhodnocuje všechny datové změny pomocí AI algoritmů a může zařadit zákazníka do mikro-segmentů pro různé účely marketingových aktivit – od nabídky výhodnějšího tarifu, pokud AI vysleduje časté přečerpání limitu, nebo spuštění série retenční komunikace, pokud je zaznamenán určitý negativní trend v chování zákazníka. To vše je možno automatizovat téměř v reálném čase, nad jakkoli složitými nebo objemnými daty.

Co byste mohli doporučit společnostem, které zvažují implementaci marketingové automatizace?

Ze zkušenosti víme, že žádný z výše uvedených nástrojů není sám o sobě všemocný. Pokud se jeho implementace provede nesprávně nebo příliš izolovaně, marketérům nemusí přinést kýžené výsledky (např. navýšení prodejů či zákaznické spokojenosti), naopak se stává bezzubým a předraženým nástrojem zvyšující komplexitu procesů a provozní náklady. Opravdová hodnota se dostaví jen při citlivé kombinaci jednotlivých nástrojů, napojením na klíčové datové toky v IT, a agilní implementací naplňující zcela konkrétní obchodní cíle v co nejkratší době.

A to je obrovská přednost balíku řešení od Salesforce, který ve svém portfoliu nejenže nabízí všechny dílky do skládačky, ale především přináší již hotovou integraci všech dílčích komponent, včetně obsáhlého katalogu případů použití pro typické business scénáře. Konkrétně pro DMP funkcionalitu Salesforce nabízí Audience Studio (původně Krux DMP), personalizovanou komunikaci automatizuje Marketing Cloud, s marketingovou inteligenci pomáhá Datorama https://datorama.com/ nebo obecnější Tableau, a před několika dny Salesforce oznámil uvolnění zbrusu nového řešení Customer Data Platform.

Rubriky: ByznysČeské ITCloudEkomerceInternetMarketingPodnikový software

Související příspěvky

Zprávičky

Deutsche Telekom pozastavil uzavírání dohod pro 5G

5. 12. 2019
Články

Bezpečnostních incidentů je moc, lidé nestíhají

5. 12. 2019
Zprávičky

USA vyzvaly všechny země k pozastavení plánů na digitální daň

5. 12. 2019
Zprávičky

Jihokorejský soud potvrdil Qualcommu rekordní pokutu 873 mil. USD

4. 12. 2019

Zprávičky

Deutsche Telekom pozastavil uzavírání dohod pro 5G

ČTK
5. 12. 2019

Mobilní operátoři varovali, že vyloučení Huawei z dodávek pro sítě 5G by v zemi

ČR patří v EU k průměru ve využívání a ochraně biometrických dat

ČTK
5. 12. 2019

Většina zemí shromažďuje data cestujících, všechny využívají i rozpoznávání obličejů kamerovými systémy. Česká republika

USA vyzvaly všechny země k pozastavení plánů na digitální daň

ČTK
5. 12. 2019

I česká vláda minulý měsíc schválila zavedení sedmiprocentní digitální daně pro velké internetové firmy.

Jihokorejský soud potvrdil Qualcommu rekordní pokutu 873 mil. USD

ČTK
4. 12. 2019

Jihokorejský soud dnes potvrdil pokutu 873 milionů dolarů (20 miliard Kč) americkému výrobci čipů

Průzkum: Přes 84 % technologických firem využívá cloud

ČTK
4. 12. 2019

Více než 84 procent českých technologických firem má alespoň nějakou část své infrastruktury v

Spoluzakladatelé Googlu odchází z vedení Alphabetu

ČTK
3. 12. 2019

Zakladatelé technologické společnosti Google Larry Page a Sergey Brin odstupují z vedení mateřské společnosti

S testováním e-neschopenek je problém

ČTK
3. 12. 2019

Lékaři reálně e-neschopenku stále testovat nemohou, řekl ČTK včera odpoledne Tomáš Nosek ze Sdružení

Huawei dokáže vyrábět chytré telefony bez amerických čipů

ČTK
3. 12. 2019

Dodavatelé ze Spojených států přestávají být pro čínskou společnost Huawei Technologies nutností, firma už

ÚOHS zastavil řízení o tendru MŽP, který omezil účast Huawei

ČTK
2. 12. 2019

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zastavil řízení, které se týkalo výběrového řízení na

Tiskové zprávy

Vysokoškoláci chtějí nejčastěji pracovat v IT nebo v podnikových službách, středoškoláci v IT a v médiích

Společným cílem Prahy a České republiky je vybudování centra umělé inteligence

Sophos spustil cloudovou bezpečnostní informační platformu SophosLabs Intelix

Dell Technologies představuje autonomní infrastrukturu Dell EMC PowerOne

Algoritmus pro řízení vesmírných družic českého start-upu UptimAI pomáhá i v českém průmyslu

Konica Minolta zdvojnásobí rychlost digitalizace dokumentů v České spořitelně

Nejčtenější

  • Velký přehled mezd v českém IT v roce 2019
    Velký přehled mezd v českém IT v roce 2019
  • Zákony informatiky: Beckstromův zákon a ekonomická hodnota sítě
    Zákony informatiky: Beckstromův zákon a ekonomická hodnota sítě
  • Spoluzakladatelé Googlu odchází z vedení Alphabetu
    Spoluzakladatelé Googlu odchází z vedení Alphabetu
  • USA vyzvaly všechny země k pozastavení plánů na digitální daň
    USA vyzvaly všechny země k pozastavení plánů na digitální daň

Zpráva dne

Prodej softwaru na Cyber Monday

Prodej softwaru na Cyber Monday

Redakce
2. 12. 2019

Kyberpondělí spadá na pondělí 2. prosince a pro tento den vám zaokrouhlujeme ty nejlepší...

Komentujeme

Podle baterie poznáš člověka…

Pavel Houser
23. 11. 2019

Opravdu bizarní výzkum vedl k závěru, že lidé vnímají svět přes baterii svého smartphonu. A z...

Nadcházející akce

  1. Black Hat Europe 2019

    2. prosince - 5. prosince
  2. DEEP LEARNING PRO SIGNÁLY A ČASOVÉ ŘADY V PROSTŘEDÍ MATLAB

    11. prosince @ 16:00 - 19:30

Zobrazit všechny Akce

Slovník

IT Asset Management

4P

Betatester

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Marketing Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zajímavosti Zpráva dne České IT

RSS abclinuxu – čerstvé zprávičky

  • Krátký sci-fi film SKYWATCH
  • Netflix uvolnil framework pro datovou vědu Metaflow jako open source
  • Tails 4.1

RSS Sciencemag.cz

  • Knihy roku: Tipy na vánoční dárky
  • Mezihvězdné kometě Borisov možná hrozí rozpad
  • Umělá inteligence se učí fyzikální zákony

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.