Oracle cloud: na jedno tlačítko

Podnikové IT nyní čeká 10 let koexistence mezi cloudem a on-premise řešeními. Jaké trumfy mají v rukou jednotliví hráči?
O nedávné konferenci Oracle Cloud Day se na ITBiz již psalo v článku mapujícím novou nabídku jeho cloudových řešení. Jak ale představené služby mění situaci na trhu? Ze strany Oraclu se každopádně jedná o dost vysokou sázku – nabídku svých cloudových řešení PaaS a IaaS bere nyní tak vážně, že kvůli tomu změnil i svůj hlavní slogan. Dosud propagoval integrované systémy s vlastním hardwarem (důsledek akvizice Sunu), nyní se do oficiálních doušek „o společnosti“ dostaly cloudové služby. Opět ovšem s důrazem na integraci.

Jak to vidí Larry Ellison

I když Larry Ellison již není výkonným ředitelem Oraclu, přesto se na jeho projevy stále čeká s velkým zájmem, mj. i kvůli dřívější často útočné rétorice. Podle současného CTO a předsedy představenstva Oraclu nejde nyní jen o to nabízet vedle sebe PaaS, IaaS a SaaS (software jako služba byla dosud úroveň, která v cloudové nabídce Oraclu dominovala), ale i umožnit zákazníkům hladké přechody třeba mezi vlastním datovým centrem a infrastrukturou Oraclu nebo o možnost si své prostředí poskládat do různě hybridních podob – „jedním tlačítkem“. Podobně snadný má být nejen přechod do cloudu, ale i zpět, migrace nebudou výhradně jednosměrné.

Ellison v rámci uvedení nových PaaS služeb prohlásil, že přichází desetiletí symbiózy, kdy podnikové systémy v cloudu a on-premise budou koexistovat vedle sebe. Zdůraznil, že nabídka on-premise i cloudu v podání Oraclu není jen kompatibilní, ale jde o úplně totéž, liší se pouze místo spouštění softwaru.

Oracle je tradičně vnímán hlavně jako dodavatel databází. Důležité má v této souvislosti nyní být, že databázová nabídka Oraclu v cloudu není jen samotnou technologií relační databáze Oracle, ale jedná se rovněž o prostředí pro jiné přístupy ke zpracování/řízení dat včetně big data, jako je Hadoop, NoSQL a Apache Spark.

Co se týče podkladových technologií, všechny produkty Oraclu jsou napsány v Javě, standardní operační systém je Linux a pro virtualizaci hypervisor Xen. Na úrovni vývoje aplikací ale cloudové prostředí podporuje nejen Javu, ale např. i Eclipse, JDeveloper, framework Node.js a implementaci Ruby JRuby. I zde má tedy konkurenční výhodou být množství zastřešených technologií.

Hlavní cloudoví konkurenti Oraclu dle Ellisona
– pro SaaS: Salesforce.com, Workday
– pro IaaS: Amazon Web Services
– pro PaaS: Microsoft Azure (Ellison tvrdí, že Oracle a Microsoft jsou nyní prakticky jediní, kdo nabízejí svá on-premise řešení a PaaS vedle sebe)

Souboj o obří data

Zatím nejmenší důraz kladl Oracle na nabídku IaaS, tedy de facto vrstvu výpočetního výkonu. To se nyní změnilo a Oracle se tak dostává do čelního střetu s Amazonem. To, že v nabídce Oraclu je i úroveň PaaS, má ovšem pro zákazníky představovat výhodu: Oracle dokáže zajistit i aktualizace a záplatování systémů, vše s vysokým stupněm automatizace.

Oracle se snaží dodávat také speciální technologie, které zajistí bezproblémový přechod velkých objemů dat do cloudu, ať už jde o zabezpečení přenosu nebo rychlost. Amazonu chce konkurovat i agresivní cenovou politikou, v oblasti archivace obřích dat. Nabídka začíná na 0,01 dolaru za GB, při 20 petabajtech archivovaných dat má být řešení Oraclu proti AWS levnější až desetkrát.

Analytici zde ovšem upozorňují, že porazit Amazon v cenové válce se již pokusil i Microsoft. Za 8 let existence sám Amazon snížil své ceny 48krát a Microsoft pak spíše zkoušel nabízet různé komponenty jako bonus k jiným balíčkům. Takže nezbývá, než počkat, jak se trh vyvine nyní.

Ekonomické výsledky

Příjmy Oraclu z předplatného cloudových služeb SaaS a PaaS dosáhly za poslední čtvrtletí (účetně Q4 2015, končí 31. 5. 2015) 426 milionů dolarů, šlo tedy o nárůst 200 %. Samozřejmě jde do značné míry o zvolenou metodiku, viz třeba podobná otázka v případě ekonomických výsledků Microsoftu (viz také: Microsoft: Cloud se těžko počítá).

Protože Oracle podle všeho prodej cloudu hodně prosazuje včetně motivace prodejců, je otázkou, zda si firma nekanibalizuje svůj vlastní trh. Mark Hurd („co-CEO“ Oracle) ovšem tvrdí, že ne. Většina zákazníků, kteří si nyní objednávají SaaS, dosud nepoužívali on-premise řešení od Oracle.

Vydělává i na konkurenci

Kevin McLaughlin ve své analýze na webu CRN.com předvídá službám Oracle úspěch především z následujících důvodů: Poslední výsledky Oraclu ukazují, že firma má v cloudu své podnikání rozjeté, předplatné stoupá a stačí nastoupený trend udržet.

Oracle navíc nemusí kupovat cizí technologie, naopak dokáže vydělávat i na konkurenci. Salesforce.com platí Oraclu za hardware (databázový systém Exadata) i samotné databáze, SAP zase v cloudu raději nasazuje databázi Oraclu než vlastní in-memory technologii HANA, protože ta má při provozu v cloudu problémy – alespoň to v jednom ze svých dalších výroků prohlásil Ellison.

Mohlo by vás zajímat:

Exit mobile version