• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
Home Články

Se společností AddAI o AI a chatbotech

Richard Jan Voigts
23. 5. 2023
| Články
Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita

AddAI.Life je česká firma, která vyvíjí virtuální asistenty s umělou inteligencí na míru pro přední české i zahraniční společnosti, potažmo pro jejich zákazníky. Ti se na asistenta mohou obrátit v rámci zákaznického servisu, pokud potřebují něco zjistit či vyřešit. V AddAI staví asistenty zpravidla na AI platformě IBM Watson a z jejich dílny pochází například asistentka Aneta v Air Bank nebo Alzee na zákaznické lince Alza.cz. V poslední době se v souvislosti s AI hodně hovoří také o ChatGPT. Zeptali jsme se, co mají IBM Watson s ChatGPT společného a jaké jsou jejich hlavní odlišnosti. Odpovídali za AddAI Vladimír Bobek, Matyáš Leiský a za IBM Petr Leština.

Co mají IBM Watson a ChatGPT společného?
Matyáš Leiský, AddAI: V obou případech jde o „neuronovou síť – umělou inteligenci – AI natrénovanou jako jazykový model, který má za úkol zpracovat požadavek uživatele pomocí tzv. Natural Language Understanding“ – NLU a „Natural Language Processing“ – NLP. To znamená, že požadavek uživatele porovnává s předem natrénovanými daty a zjišťuje jeho nejpravděpodobnější význam. S tím pak dále pracuje. Zde však již v každém případě trochu jinak. Zatímco ChatGPT generuje vlastní obsah – „Natural Language Generation“ – NLG nezávisle a v podstatě bez možnosti kontroly, IBM Watson provede vždy stejnou, předem definovanou akci podle záměru uživatele, který vyhodnotí jako nejvíce pravděpodobný. Nejčastěji jde o zobrazení určité odpovědi, avšak v kombinaci s dalšími nástroji získává ještě více schopností. Každý z těchto „mozků“ má jiný účel a k němu je uzpůsoben. Mohou se však doplňovat, například pokud IBM Watson naučíme s ChatGPT komunikovat.

Matyáš Leiský, AddAI

V čem jsou hlavní odlišnosti IBM Watson a ChatGPT?
Vladimír Bobek, AddAI: V AddAI dokážeme IBM Watsona propojit s back-endovýmy systémy klienta. Díky nim může mimo jiné komunikovat s uživatelem personalizovaně, například jej oslovovat jménem, nabídnout službu na míru nebo zjistit, jaké služby má aktivní a pracovat s těmito informacemi během dialogu. Odpovědi i výstupní data IBM Watson jsou konzistentní; to znamená, že jako firma vím naprosto přesně, jak asistent odpoví na konkrétní typ dotazu a mohu odpověď či prováděnou akci dle libosti měnit nebo upravovat. Zároveň mám přehled, co uživatelé řeší, s čím mají problémy, co je zajímá. Podle získaných dat mohu například zlepšovat procesy, produkty a zkvalitňovat vztah se zákazníky. Prakticky v přímém přenosu vidím, jak lidé reagují. Je to instantní zpětná vazba, pro firmu mají takové vhledy o jejich zákaznících velkou přidanou hodnotu. Pro nás je navíc zásadní ochrana uživatelů, proto jejich data střeží komplexní bezpečnostní systémy na pozadí. Vzhledem k tomu, že pracujeme i pro banky, je u nás jejich úroveň zabezpečení přirozená.
Watson se rozhoduje podle předem definovaných podmínek. To znamená, že se připravuje specificky pro daný úkol. Bez vývoje a tréningu by byl jen prázdným mozkem, který sice umí přemýšlet, ale neví nad čím.
Proti tomu ChatGPT je tzv. „velký jazykový model“ – „Large Language Model“ – LLM natrénovaný na ohromném množství nejrůznějších textových dat, která jsou veřejně dostupná na internetu. „Přečetl“ miliardy řádků textu a díky tomu dokáže predikovat, které slovo se nejspíše hodí za předchozí. To mu umožňuje samostatně, v reálném čase, generovat celé věty, odstavce i články k téměř jakémukoliv tématu. Výstupy jsou blízké našemu jazyku a znějí přirozeně, jelikož texty, které zná, jsou také napsány lidmi. Sám GPT však dopředu netuší, co odpoví. Řekne, co dává jeho virtuální neuronové síti pro daný dotaz největší smysl, ale nelze ho naučit „správné“ odpovědi podle potřeby.
V tuto chvíli neexistuje prakticky využitelná možnost, jak mít plnou kontrolu nad jeho odpověďmi, proto může být problematické využití ChatGPT jako samostatného řešení pro vývoj zakázkových, business-specific asistentů.
My v AddAI jej však využíváme coby součást našeho řešení, a jsme s ním ve spojení, pokud je potřeba. Řídíme však, na jaké typy dotazů smí odpovídat. Podobným způsobem pracujeme i s dalšími integracemi; díky tomu mají asistenti funkce jako aktuální zprávy, počasí, kurzy měn, tvorba QR kódů a podobně. Rozhodnutí, zda dotaz má směřovat na tyto integrace, však řídí vždy „centrální mozek,“ – zpravidla IBM Watson.
GPT se liší i ve způsobu interakce. Zatímco Watsona můžeme postavit tak, aby se sám aktivně ptal uživatele a řídil konverzaci, GPT je uzpůsoben, aby podal co nejkvalitnější odpověď na jakoukoliv otázku. Již z principu však sám otázky neklade. Jeho tréninková data mají nespočet témat a podle verze také konečné datum, ke kterému byla přidána. ChatGPT nemá přístup k provádění úkonů na internetu, proto například nemůže znát veškeré aktuality. Microsoft, který investoval do OpenAI, společnosti, která za ChatGPT stojí, jej nicméně nedávno integroval do svého vyhledávače Bing. Možnosti použití se tak rozšiřují a přibývají každý den a co dnes v článku tvrdíme, nemusí zítra odpovídat realitě.


Vladimír Bobek, AddAI

Může tedy IBM Watson spolupracovat s ChatGPT?
Vladimír Bobek, AddAI: Ano, technicky máme cestu prokopanou a u několika asistentů již integraci Watson-GPT používáme. Watson rozhodne, s jakým dotazem se obrátí na svého kolegu, kterému zavolá jako příteli na telefonu a poté přetlumočí odpověď.

Mají IBM Watson a ChatGPT něco dalšího společného, kromě toho, že jde v obou případech o nástroje AI?

Matyáš Leiský, AddAI: Ano, obecně můžeme například říci, že umělá inteligence potřebuje data, hodně dat. Učící data jsou pro ni zásadní pro porozumění dotazu i učícím datům jako takovým. Velké jazykové modely například znají nejpravděpodobnější vztahy mezi jednotlivými slovy a větami. To ale vyžaduje mnoho příkladů a lidskou supervizi. Watson i GPT jsou v podstatě simulací neuronů v mozku a dotaz, který jim zadáme proteče přes mnoho vrstev, které jej zkoumají. GPT se sice umí sám učit na základě zpětné vazby uživatelů u konkrétních dotazů, ale za oběma AI enginy ve skutečnosti stojí mnoho a mnoho lidského úsilí a spousta hodin tréninku. Trénink je zásadní součástí kontinuálního vývoje. Živý člověk rozumí lidskému jazyku nakonec nejlépe a zná souvislosti, může umělé inteligenci poradit, co jaké slovo znamená, jaký je význam neurčité věty a tak dále. Bez přispění člověka by se kvalita odpovědí v obou případech mohla zhoršovat a celý koncept by mohl bez učení padnout. Zároveň je dobré vědět, že nesprávným tréninkem je možné mozek přetrénovat a také rozbít.
Společný je pro oba případy i apetit na výpočetní výkon, obzvlášť když se rodí nová verze.


Petr Leština, IBM

Petr Leština, IBM: Watson není jediným produktem v portofilu technologií umělé inteligence. Vedle Watson Assistenta najdeme v katalogu technologie pro vývoj modelů strojového učení – Watson Studio, technologie převodu textu na hlas a naopak – Text-to-Speech a Speech-to-Text, Watson Discovery pro vyhledávní a zpřístupnění informací v nestrukturovaných dokumentech – textové soubory, webové stránky apod. a další.
Podívejme se na jednu ze součástí IBM Watson portfolia, a sice Watson Discovery ve větším detailu. Watson Discovery umí najít informace v nestrukturovaném textu a prostřednictvím Watson Asistenta tyto informace poskytnout koncovému uživateli. Za příklad můžeme vzít digitalizovaný soudní spis. Oproti ChatGPT je jeho výhodou, že tyto informace zůstávají in-house a nejsou vystaveny veřejnosti. Zůstávají tam, kde je informační zdroj a Watson Discovery je pouze interpretuje autentizovanému – oprávněnému žadateli. Data zůstávají u jejich majitele, například onen digitalizovaný soudní spis zůstává na úložišti, které klient určil. Data mohou být navíc maskována a anonymizována. Tento scénář se typicky uplatní například v bankovnicvtví. Když mi chatbot na platformě Watson sdělí zůstatek na účtu, nikde se tato informace neuloží, takže mi nemůže přijít například nabídka na investice, spoření nebo jiné bankovní produkty od Watsona samotného. Watson zde funguje jako „průtokový ohřívač vody“, laicky řečeno. Sděuje pouze to co požadujeme, aby bylo sděleno zpět klientovi.

Můžeme chápat AI od IBM v podobě Watsona jako „odklon“ od tradičních softwarových a hardwarových technologií?
Petr Leština, IBM: IBM zůstává i nadále globálním dodavatelem softwaru i hardwaru a poskytuje globální služby konzultačního rázu.
IBM Watson je příkladem, že „Velká modrá“ už není jen producentem počítačů a hardwaru obecně, kde dominovala, ale stává se také pod brandem IBM Watson lídrem v oblasti produktů pro AI. Mimochodem, IBM Watson přesto stále běží v IBM Cloudu na platformě serverů IBM Power.

Dají se vyjmenovat nějaké vertikální trhy pro nasazení IBM Watson jako AI?
Vladimír Bobek, AddAI: Jistě. Největší poptávku vnímáme v bankovnictví a retailu, prostor pro využití IBM Watson vidíme také například v telekomunikacích nebo energetice. Můžeme to ale vzít i zeširoka a říct, že řešení na bázi IBM Watson je vhodné pro většinu velkých nebo středních společností, které myslí dopředu, kladou si vysoké nároky na dostupnost a bezpečnost svých komunikačních kanálů, mají širokou zákaznickou základnu a uvědomují si důležitost vztahu se zákazníky.
Petr Leština, IBM: Watson a ostatně celá rodina produktů byla koncipována pro všechny segmenty trhu, bez ohledu na konkrétní zaměření nebo velikost. Klienti tak mohou volit produkty a cenové balíčky odpovídající jejich potřebám.

Rubriky: ScienceTechnologie

Související příspěvky

Tiskové zprávy

Přepis softwaru pro exascalové superpočítače

6. 6. 2023
Zprávičky

Analytici: Tržby odvětví AI mohou do roku 2032 vzrůst na 1,3 bilionu dolarů

6. 6. 2023
Zprávičky

Evropská komise chce, aby internetové platformy označovaly obsah vytvořený AI

5. 6. 2023
Robot v pražském centru SAP Services ročně naplánuje desítky tisíc pohovorů
Zprávičky

Letectvo USA odmítlo tvrzení, že v simulaci dron řízený AI zabil lidského pilota

2. 6. 2023

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

BBC: Čínští komunisté sbírali přes TikTok data o protestech v Hongkongu

ČTK
7. 6. 2023

Bývalý vedoucí pracovník čínské společnosti ByteDance, která provozuje sociální síť TikTok, obvinil vládnoucí čínskou

Acronis přidává do své platformy monitoring na bázi strojového učení

Pavel Houser
7. 6. 2023

Acronis přidal do své MSP platformy Acronis Cyber Protect Cloud novou funkci monitoringu a

Komerční úspěch 5G: Sítě nové generace dosáhly za tři roky stejných milníků, jako 4G za pět let

EU zvažuje, že členským státům zakáže v sítích 5G využívat Huawei

ČTK
7. 6. 2023

Evropská unie podle listu Financial Times (FT) zvažuje, že členským státům zakáže při budování

Americké úřady žalují den po Binance i konkurenční burzu Coinbase

ČTK
6. 6. 2023

Americká Komise pro cenné papíry a burzy (SEC) žaluje den po Binance i konkurenční

Analytici: Tržby odvětví AI mohou do roku 2032 vzrůst na 1,3 bilionu dolarů

ČTK
6. 6. 2023

Zpřístupnění nástrojů umělé inteligence zaměřených na spotřebitele, jako je ChatGPT či Bard, by mohlo

Serverový trh se zotavuje jen zvolna

Japonsko plánuje do konce desetiletí ztrojnásobit prodej svých polovodičů

ČTK
6. 6. 2023

Japonsko plánuje do roku 2030 ztrojnásobit tržby z prodeje svých polovodičů na více než

Apple představil soupravu pro rozšířenou virtuální realitu Apple Vision Pro

ČTK
5. 6. 2023

Americká technologická společnost Apple dnes představila dlouho očekávanou soupravu pro rozšířenou virtuální realitu Apple

Konspirační weby by podle nové metodiky neměly dosáhnout na veřejné peníze

ČTK
5. 6. 2023

Konspirační weby by podle nové metodiky ministerstva pro místní rozvoj neměly dosáhnout na veřejné

Tiskové zprávy

WD_BLACK přináší nový, vylepšený SSD disk s oficiální licencí pro konzole PS5

Základní podmínka stability organizace? Kyberbezpečnost!

Red Hat představil Ansible Lightspeed pro automatizaci IT řízenou umělou inteligencí

Synology představuje zařízení BeeDrive, osobní centrum zálohování

Acer rozšiřuje řadu 10″ tabletů Iconia Tab o nové modely

Přepis softwaru pro exascalové superpočítače

Zpráva dne

Březnový prodej – doživotní licence na Windows 10 za Goodoffer24 € 12 a Office za € 23!

Březnový prodej – doživotní licence na Windows 10 za Goodoffer24 € 12 a Office za € 23!

Redakce
3. 3. 2023

Ať už hledáte levnější cestu jak postavit nový počítač, nebo jen chcete upgradovat stárnoucí...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

ChatGPT – pouhé rozhraní a komprese informací, praví autor sci-fi

Pavel Houser
11. 5. 2023

K hromadám diskusí o konverzačním programu ChatGPT snad stojí za to přidat jeden poměrně nezvyklý (a...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Cell

ACTA

TV Share

Nejpopulárnější články

Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun

93 % ransomwarových útoků se zaměřuje na zálohovací úložiště a vynucuje si tím zaplacení výkupného

itbiz
25. 5. 2023

Nejčastější hrozby dneška. Stačí antivirus?

Půl roku od uvedení ChatGPT: Umělá inteligence v centru zájmu

ČTK
30. 5. 2023

Germanen jako cesta k energeticky úsporné elektronice?

Germanen jako cesta k energeticky úsporné elektronice?

Pavel Houser
1. 6. 2023

Plně flashové datové centrum: Poslední hřebíček do rakve klasických pevných disků

Plně flashové datové centrum: Poslední hřebíček do rakve klasických pevných disků

Patrick Smith
9. 5. 2023

Studie Cisco: přechod firem do multicloudu přináší problémy se zabezpečením přístupu uživatelů

Redakce
31. 5. 2023

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

RSS AbcLinuxu RSS

  • postmarketOS 23.06
  • openSUSE Leap 15.5
  • Asahi Linux už zvládá OpenGL 3.1

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.