• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
Home Články

Se společností AddAI o AI a chatbotech

Richard Jan Voigts
23. 5. 2023
| Články
Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita

AddAI.Life je česká firma, která vyvíjí virtuální asistenty s umělou inteligencí na míru pro přední české i zahraniční společnosti, potažmo pro jejich zákazníky. Ti se na asistenta mohou obrátit v rámci zákaznického servisu, pokud potřebují něco zjistit či vyřešit. V AddAI staví asistenty zpravidla na AI platformě IBM Watson a z jejich dílny pochází například asistentka Aneta v Air Bank nebo Alzee na zákaznické lince Alza.cz. V poslední době se v souvislosti s AI hodně hovoří také o ChatGPT. Zeptali jsme se, co mají IBM Watson s ChatGPT společného a jaké jsou jejich hlavní odlišnosti. Odpovídali za AddAI Vladimír Bobek, Matyáš Leiský a za IBM Petr Leština.

Co mají IBM Watson a ChatGPT společného?
Matyáš Leiský, AddAI: V obou případech jde o „neuronovou síť – umělou inteligenci – AI natrénovanou jako jazykový model, který má za úkol zpracovat požadavek uživatele pomocí tzv. Natural Language Understanding“ – NLU a „Natural Language Processing“ – NLP. To znamená, že požadavek uživatele porovnává s předem natrénovanými daty a zjišťuje jeho nejpravděpodobnější význam. S tím pak dále pracuje. Zde však již v každém případě trochu jinak. Zatímco ChatGPT generuje vlastní obsah – „Natural Language Generation“ – NLG nezávisle a v podstatě bez možnosti kontroly, IBM Watson provede vždy stejnou, předem definovanou akci podle záměru uživatele, který vyhodnotí jako nejvíce pravděpodobný. Nejčastěji jde o zobrazení určité odpovědi, avšak v kombinaci s dalšími nástroji získává ještě více schopností. Každý z těchto „mozků“ má jiný účel a k němu je uzpůsoben. Mohou se však doplňovat, například pokud IBM Watson naučíme s ChatGPT komunikovat.

Matyáš Leiský, AddAI

V čem jsou hlavní odlišnosti IBM Watson a ChatGPT?
Vladimír Bobek, AddAI: V AddAI dokážeme IBM Watsona propojit s back-endovýmy systémy klienta. Díky nim může mimo jiné komunikovat s uživatelem personalizovaně, například jej oslovovat jménem, nabídnout službu na míru nebo zjistit, jaké služby má aktivní a pracovat s těmito informacemi během dialogu. Odpovědi i výstupní data IBM Watson jsou konzistentní; to znamená, že jako firma vím naprosto přesně, jak asistent odpoví na konkrétní typ dotazu a mohu odpověď či prováděnou akci dle libosti měnit nebo upravovat. Zároveň mám přehled, co uživatelé řeší, s čím mají problémy, co je zajímá. Podle získaných dat mohu například zlepšovat procesy, produkty a zkvalitňovat vztah se zákazníky. Prakticky v přímém přenosu vidím, jak lidé reagují. Je to instantní zpětná vazba, pro firmu mají takové vhledy o jejich zákaznících velkou přidanou hodnotu. Pro nás je navíc zásadní ochrana uživatelů, proto jejich data střeží komplexní bezpečnostní systémy na pozadí. Vzhledem k tomu, že pracujeme i pro banky, je u nás jejich úroveň zabezpečení přirozená.
Watson se rozhoduje podle předem definovaných podmínek. To znamená, že se připravuje specificky pro daný úkol. Bez vývoje a tréningu by byl jen prázdným mozkem, který sice umí přemýšlet, ale neví nad čím.
Proti tomu ChatGPT je tzv. „velký jazykový model“ – „Large Language Model“ – LLM natrénovaný na ohromném množství nejrůznějších textových dat, která jsou veřejně dostupná na internetu. „Přečetl“ miliardy řádků textu a díky tomu dokáže predikovat, které slovo se nejspíše hodí za předchozí. To mu umožňuje samostatně, v reálném čase, generovat celé věty, odstavce i články k téměř jakémukoliv tématu. Výstupy jsou blízké našemu jazyku a znějí přirozeně, jelikož texty, které zná, jsou také napsány lidmi. Sám GPT však dopředu netuší, co odpoví. Řekne, co dává jeho virtuální neuronové síti pro daný dotaz největší smysl, ale nelze ho naučit „správné“ odpovědi podle potřeby.
V tuto chvíli neexistuje prakticky využitelná možnost, jak mít plnou kontrolu nad jeho odpověďmi, proto může být problematické využití ChatGPT jako samostatného řešení pro vývoj zakázkových, business-specific asistentů.
My v AddAI jej však využíváme coby součást našeho řešení, a jsme s ním ve spojení, pokud je potřeba. Řídíme však, na jaké typy dotazů smí odpovídat. Podobným způsobem pracujeme i s dalšími integracemi; díky tomu mají asistenti funkce jako aktuální zprávy, počasí, kurzy měn, tvorba QR kódů a podobně. Rozhodnutí, zda dotaz má směřovat na tyto integrace, však řídí vždy „centrální mozek,“ – zpravidla IBM Watson.
GPT se liší i ve způsobu interakce. Zatímco Watsona můžeme postavit tak, aby se sám aktivně ptal uživatele a řídil konverzaci, GPT je uzpůsoben, aby podal co nejkvalitnější odpověď na jakoukoliv otázku. Již z principu však sám otázky neklade. Jeho tréninková data mají nespočet témat a podle verze také konečné datum, ke kterému byla přidána. ChatGPT nemá přístup k provádění úkonů na internetu, proto například nemůže znát veškeré aktuality. Microsoft, který investoval do OpenAI, společnosti, která za ChatGPT stojí, jej nicméně nedávno integroval do svého vyhledávače Bing. Možnosti použití se tak rozšiřují a přibývají každý den a co dnes v článku tvrdíme, nemusí zítra odpovídat realitě.


Vladimír Bobek, AddAI

Může tedy IBM Watson spolupracovat s ChatGPT?
Vladimír Bobek, AddAI: Ano, technicky máme cestu prokopanou a u několika asistentů již integraci Watson-GPT používáme. Watson rozhodne, s jakým dotazem se obrátí na svého kolegu, kterému zavolá jako příteli na telefonu a poté přetlumočí odpověď.

Mají IBM Watson a ChatGPT něco dalšího společného, kromě toho, že jde v obou případech o nástroje AI?

Matyáš Leiský, AddAI: Ano, obecně můžeme například říci, že umělá inteligence potřebuje data, hodně dat. Učící data jsou pro ni zásadní pro porozumění dotazu i učícím datům jako takovým. Velké jazykové modely například znají nejpravděpodobnější vztahy mezi jednotlivými slovy a větami. To ale vyžaduje mnoho příkladů a lidskou supervizi. Watson i GPT jsou v podstatě simulací neuronů v mozku a dotaz, který jim zadáme proteče přes mnoho vrstev, které jej zkoumají. GPT se sice umí sám učit na základě zpětné vazby uživatelů u konkrétních dotazů, ale za oběma AI enginy ve skutečnosti stojí mnoho a mnoho lidského úsilí a spousta hodin tréninku. Trénink je zásadní součástí kontinuálního vývoje. Živý člověk rozumí lidskému jazyku nakonec nejlépe a zná souvislosti, může umělé inteligenci poradit, co jaké slovo znamená, jaký je význam neurčité věty a tak dále. Bez přispění člověka by se kvalita odpovědí v obou případech mohla zhoršovat a celý koncept by mohl bez učení padnout. Zároveň je dobré vědět, že nesprávným tréninkem je možné mozek přetrénovat a také rozbít.
Společný je pro oba případy i apetit na výpočetní výkon, obzvlášť když se rodí nová verze.


Petr Leština, IBM

Petr Leština, IBM: Watson není jediným produktem v portofilu technologií umělé inteligence. Vedle Watson Assistenta najdeme v katalogu technologie pro vývoj modelů strojového učení – Watson Studio, technologie převodu textu na hlas a naopak – Text-to-Speech a Speech-to-Text, Watson Discovery pro vyhledávní a zpřístupnění informací v nestrukturovaných dokumentech – textové soubory, webové stránky apod. a další.
Podívejme se na jednu ze součástí IBM Watson portfolia, a sice Watson Discovery ve větším detailu. Watson Discovery umí najít informace v nestrukturovaném textu a prostřednictvím Watson Asistenta tyto informace poskytnout koncovému uživateli. Za příklad můžeme vzít digitalizovaný soudní spis. Oproti ChatGPT je jeho výhodou, že tyto informace zůstávají in-house a nejsou vystaveny veřejnosti. Zůstávají tam, kde je informační zdroj a Watson Discovery je pouze interpretuje autentizovanému – oprávněnému žadateli. Data zůstávají u jejich majitele, například onen digitalizovaný soudní spis zůstává na úložišti, které klient určil. Data mohou být navíc maskována a anonymizována. Tento scénář se typicky uplatní například v bankovnicvtví. Když mi chatbot na platformě Watson sdělí zůstatek na účtu, nikde se tato informace neuloží, takže mi nemůže přijít například nabídka na investice, spoření nebo jiné bankovní produkty od Watsona samotného. Watson zde funguje jako „průtokový ohřívač vody“, laicky řečeno. Sděuje pouze to co požadujeme, aby bylo sděleno zpět klientovi.

Můžeme chápat AI od IBM v podobě Watsona jako „odklon“ od tradičních softwarových a hardwarových technologií?
Petr Leština, IBM: IBM zůstává i nadále globálním dodavatelem softwaru i hardwaru a poskytuje globální služby konzultačního rázu.
IBM Watson je příkladem, že „Velká modrá“ už není jen producentem počítačů a hardwaru obecně, kde dominovala, ale stává se také pod brandem IBM Watson lídrem v oblasti produktů pro AI. Mimochodem, IBM Watson přesto stále běží v IBM Cloudu na platformě serverů IBM Power.

Dají se vyjmenovat nějaké vertikální trhy pro nasazení IBM Watson jako AI?
Vladimír Bobek, AddAI: Jistě. Největší poptávku vnímáme v bankovnictví a retailu, prostor pro využití IBM Watson vidíme také například v telekomunikacích nebo energetice. Můžeme to ale vzít i zeširoka a říct, že řešení na bázi IBM Watson je vhodné pro většinu velkých nebo středních společností, které myslí dopředu, kladou si vysoké nároky na dostupnost a bezpečnost svých komunikačních kanálů, mají širokou zákaznickou základnu a uvědomují si důležitost vztahu se zákazníky.
Petr Leština, IBM: Watson a ostatně celá rodina produktů byla koncipována pro všechny segmenty trhu, bez ohledu na konkrétní zaměření nebo velikost. Klienti tak mohou volit produkty a cenové balíčky odpovídající jejich potřebám.

Rubriky: ScienceTechnologie

Související příspěvky

Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita
Zprávičky

Microsoft zařadí do Windows asistenta s umělou inteligencí

22. 9. 2023
Zprávičky

Před 40 lety uvedla Motorola na trh první mobilní telefon

21. 9. 2023
Zprávičky

Google rozšiřuje funkce svého modelu AI, bude například ověřovat své odpovědi

20. 9. 2023
Články

Invesco: Jaké má Apple šance na trhu s virtuální realitou

19. 9. 2023

Zprávičky

Amazon investuje až 4 miliardy dolarů do start-upu Anthropic zaměřeného na AI

Pavel Houser
25. 9. 2023

Americká internetová společnost Amazon investuje až čtyři miliardy dolarů (téměř 92 miliard Kč) do

Thajsko očekává miliardové investice Tesly, Googlu a Microsoftu

ČTK
25. 9. 2023

Thajsko očekává investice v řádu miliard dolarů od firem Tesla, Google a Microsoft. Uvedl

Americká FTC příští týden podá žalobu na Amazon

ČTK
24. 9. 2023

Americká Federální obchodní komise (FTC) podá v úterý dlouho očekávanou žalobu na internetového prodejce

Akcionář podal oznámení ohledně korupce při prodeji části Atosu

ČTK
24. 9. 2023

Minoritní akcionář francouzské skupiny Atos podal trestní oznámení ohledně korupce při prodeji části této

Britský Vodafone jedná s firmou Zegona o prodeji svých aktivit ve Španělsku

ČTK
23. 9. 2023

Britská společnost Zegona jedná s britským telekomunikačním operátorem Vodafone Group o možném převzetí jeho

Evropská komise vyměřila Intelu novou pokutu, tu původní částečně anuloval soud

ČTK
22. 9. 2023

Evropská komise (EK) vyměřila americkému výrobci čipů Intel pokutu 376,36 milionu eur (9,2 miliardy

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Británie signalizovala, že schválí spojení Microsoftu a Activision

ČTK
22. 9. 2023

Britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA) signalizoval že schválí upravený plán softwarové

Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita

Microsoft zařadí do Windows asistenta s umělou inteligencí

ČTK
22. 9. 2023

Americká softwarová společnost Microsoft od příštího týdne zařadí do svého operačního sytému Windows asistenta

Tiskové zprávy

Společnosti Schneider Electric a STACK EMEA společně usilují o digitální a udržitelnou budoucnost

ZEBRA SYSTEMS slaví 30 let jako VAD distributor roku

Objem bezhotovostních plateb dosáhne letos 1,3 bilionu a dál poroste

Sophos: Při podvodech typu Sha Zhu Pan byly využity falešné kryptoměnové obchodní platformy a odcizen více než milion dolarů

Sdružení CZ.NIC posiluje svůj .CZ DNS anycast zprovozněním nové lokality v Sydney

HPE Aruba Networking rozšiřuje portfolio zařízení, a tak pomáhá malým a středním podnikům v rostoucích požadavcích na síť a zabezpečení

Zpráva dne

OMEZENÁ NABÍDKA od Goodoffer24: 91% sleva na Windows 10/11 za € 12 a Office 2016 za € 23

OMEZENÁ NABÍDKA od Goodoffer24: 91% sleva na Windows 10/11 za € 12 a Office 2016 za € 23

Redakce
1. 9. 2023

Jsme na začátku září. Zvláště těm, kteří rádi utrácejí za hardware důležité peníze, šetří...

Kalendář

Zář 26
Celý den

Kontajnery v praxi

Říj 24
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Lis 15
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Web v éře, kdy obsah vytváří umělá inteligence

Pavel Houser
1. 9. 2023

Hned několik analýz a komentářů ve významných médiích spekulovalo v poslední době o tom, zda současná...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Windows Phone

Analogové vysílání

TriBand

Nejpopulárnější články

Synology DiskStation DS223: Moderní kompaktní NAS nejen pro SOHO

Synology DiskStation DS223: Moderní kompaktní NAS nejen pro SOHO

Redakce
21. 8. 2023

Křemík s nanosloupky efektivně přeměňuje teplo na elektrickou energii

Křemík s nanosloupky efektivně přeměňuje teplo na elektrickou energii

Pavel Houser
11. 7. 2023

Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun

Zakázat zákonem platby ransomwarovým vyděračům není reálné

Pavel Houser
9. 8. 2023

Trendy pro vývojáře: monolitické aplikace neodepisovat a low code bude spíš okrajovou záležitostí

Redakce
25. 7. 2023

Hrátky s magnetickými víry

Feroelektricita a supravodivost se již nevylučují

Pavel Houser
10. 8. 2023

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • V Chattušaši objevili text v dosud neznámém indoevropském jazyce
  • Týden na ITBiz: Flexibilní elektronika naráží na polovodiče typu n
  • Ve vesmíru objevili obří strukturu: bublinu galaxií velkou miliardu světelných let

RSS AbcLinuxu RSS

  • LibrePCB 1.0.0
  • Facebook má nové logo
  • Sweet Home 3D 7.2 a Sweet Home 3D Mobile

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.