Stručná historie CRM

Petr Zavoral , 19. říjen 2015 14:45 0 komentářů
Stručná historie CRM

Vše přirozeně začalo účetními knihami, vizitkáři a kartotékami. Zde se významně zapsal do historie dnes už takřka kultovní rotační vizitkář pod názvem rolodex. My ale rovnou skočíme do světa počítačů.

Databázový marketing

Na počátku 80-tých let se objevují první systémy pro evidenci a zpracování dat o zákaznících, tzv. databázový marketing. Ten je pomocí statistických metod schopen vytvářet modely pro předvídání chování zákazníků. Z těch marketér lépe zacílí marketingové akce a přizpůsobí komunikaci se zákazníky jejich povaze. Databázový marketing je v současné době samostatnou disciplínou, v rámci vývoje marketingu a informačních systémů jej ale můžeme považovat za předchůdce CRM a do jisté míry i za jeho součást.

Software pro správu osobních kontaktů, (Contact Management Software)

V roce 1987 firma Conductor Software uvádí na trh jeden z prvních systémů podpory správy kontaktů známý pod zkratkou ACT! (Activity Control Technology, později Automated Contact Tracking). Aplikace umožňovala vést seznam osobních kontaktů roztříděných do skupin. Ke kontaktům si obchodník mohl zaznamenávat informace o komunikaci mezi ním a kontaktem, plánovat budoucí aktivity, kontrolovat jejich průběh a sledovat jejich timing. Programy nabízely základní podporu evidence obchodních příležitostí za jednotlivé obchodníky, velmi jednoduchý reporting a většinou též disponovaly vlastním editorem pro psaní dopisů nebo e-mailů včetně vkládání příloh. Některé dokonce disponovaly rozhodovacími stromy a nápovědou pro maximalizaci efektivity obchodního cyklu.

Automatizace prodeje (Sales Force Automation)

S automatizací výroby a narůstajícím objemem produkce se trhy na počátku 90-tých let dostávají do stádia nasycení. Tržní poptávka přestává být tažena výrobní nabídkou, ale naopak spotřebitelskou poptávkou. Konkurence se zostřuje. Je čím dál těžší zaujmout zákazníka. Už nestačí pouze vyrábět, podnik musí vědět jak své zboží prodat. Snažení podniků se proto začíná upínat na zvyšování podpory prodeje. Vznikají systémy pro automatizaci marketingu (EMA, enterprise marketing automation), pro řízení servisních činností (CSS, customer service & support) a svůj hvězdný okamžik zažívají i call centra.

I původní software pro správu kontaktů je postupně doplňován o nové funkce vzniká z něj nový typ informačních systémů – Sales Force Automation (SFA). Tato nová rodina systémů je přímým předchůdcem dnešních CRM systémů. Řešení uživatelům dovolila více, než jenom mít přehledně uspořádané informace o svých kontaktech. Systémy SFA automatizují procesy spojené s prodejem a zčásti i marketingem a pomáhají tím k zvýšení efektivity obchodníků.

1995 - narození CRM

V první polovině devadesátých let se ve stále větší míře diskutuje o takzvaných front-endových systémech, které zajišťují nové procesy vycházející z pěstování vztahu se zákazníky. Kombinují různé možnosti a vytvářejí se pro ně také různé názvy (CIM, customer information management, CIS, customer information system) – až se nakonec kolem roku 1995 názvosloví definitivně sjednocuje a ujímá se označení CRM – Customer Relationship Management.

Mohlo by vás zajímat:


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Kacířství. Internet prý nepřispěl k ekonomickému růstu

Pavel Houser , 15. prosinec 2018 06:30
Pavel Houser

To, že prorůstání ICT prakticky do všech oblastí našeho života podporuje ekonomický růst, je zdánliv...

Více

Kalendář

29. 01. Reshoper 2019
29. 03.

30. 03.
Czech On-line Expo 2019
01. 04.

05. 04.
SuSEcon 2019







RSS 

Zprávičky

ČOI pokutovala e-shopy, 84 % kontrol zjistilo porušení zákonů

Pavel Houser , 16. prosinec 2018 09:00

Česká obchodní inspekce: Někteří provozovatelé e-shopů dlouhodobě neplní zákonné povinnosti....

Více 0 komentářů

Bezpečnostní chyba Facebooku mohla ohrozit 6,8 milionu uživatelů

ČTK , 15. prosinec 2018 10:00

Podle sdělení Facebooku se problém týkal až 1500 aplikací provozovaných 876 vývojáři....

Více 0 komentářů

Katastr nemovitostí na Portálu občana

ČTK , 15. prosinec 2018 08:00

Současně bylo modernizováno prostředí datových schránek....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Příští rok spustí sítě 5G prvních 25 operátorů

ČTK , 14. prosinec 2018 10:25

Trh hlasových asistentů s umělou inteligencí vzroste příští rok na 250 milionů instalovaných zařízen...

Více 0 komentářů

Český fintech trh má potenciál až 15 miliard Kč

Pavel Houser , 14. prosinec 2018 09:00

Zahraniční fintech firmy již úspěšně vstoupily na český trh. Stejně tak najdeme příklady úspěšných č...

Více 0 komentářů

Soud EU částečně zmírnil pokuty pro Slovak a Deutsche Telekom

ČTK , 14. prosinec 2018 08:00

Slovak Telekom svými vysokými velkoobchodními cenami měl znemožňovat alternativním operátorům ziskov...

Více 0 komentářů

Poslanci napříč stranami podporují právo občanů na digitální služby

Pavel Houser , 13. prosinec 2018 11:00

Do pěti let by mělo stačit prokázání totožnosti elektronickou občankou nebo identitními prostředky b...

Více 0 komentářů