Bez nadsázky pravděpodobně dosud nejvýznamnější kontrakt v poskytování služeb na bázi SaaS uzavřela světová technologická společnost IBM. Její produkt LotusLive se jako svůj primární kolaborační nástroj rozhodl nasadit japonský výrobce elektroniky a dalších zařízení, společnost Panasonic. IBM přitom v přímém souboji porazilo softwarového giganta Microsoft, který přicházel s nabídkou na využití aplikací, jako je Azure, Exchange, nebo SharePoint.
Panasonic přechází na Lotus Live.
Na základě smlouvy dodá IBM Panasonicu ucelené řešení pro jejích více než 300 tisíc zaměstnanců, které firma má po celém světě. Ti budou LotusLive využívat pro široké spektrum úkolů, které zahrnuje vše od každodenní emailové a IM komunikace, přes kalendář a správu úkolů, až po sdílení dat, přehledný adresář a nástroje určené pro projektový management. LotusLive nahradí prakticky všechny dosud používané nástroje, mezi kterými převládají především produkty Microsoftu a dalších výrobců.
Úspěch IBM je významný z několika důvodů. Předně se jedná o dosud největší zakázku na služby postavené na principu SaaS, jaká dosud byla vůbec představena. Jak se říká, „první krok je vždy nejtěžší,“ a přesně to platí i o oblasti cloud computingu. Jinými slovy, realizace zakázky pro Panasonic může (a pravděpodobně bude) představovat názornou ukázku toho, že přechod z in-house řešení na cloudové služby může probíhat bezproblémově a zákazníkovi přinese jak úsporu na straně nákladů, tak i větší jistotu spojenou s kvalitou a provozem služby. Dá se tak říct, že pokud se IBM podaří své řešení bez problémů nasadit a zprovoznit, mohli bychom v příštích měsících registrovat zvýšený zájem o služby cloud computingu právě ze strany firem a velkých korporací.
Finanční a licenční politika LotusLive je velmi podobná tomu, co můžeme najít i u ostatních poskytovatelů služeb SaaS. Základem je platba 3 dolary (zhruba 54 Kč) za uživatele a měsíc. Tato částka se ovšem mění podle toho, jaký rozsah služeb si zákazník objednává, plus samozřejmě o jak velký počet uživatelů má zájem. Odhaduje se, že konkrétní řešení LotusLive, které IBM dodá Panasonicu, se bude cenově pohybovat v jednotkách milionů dolarů (18 až 180 milionů Kč) měsíčně. Vyšší cena je dána především komplexností a rozsahem služeb, které celé řešení poskytne.
Cloud computing v praxi je seriál, který pro vás od dubna 2010 každé úterý připravujeme. Jeho cílem je poskytnout odpovědi, které ve spojení s technologií cloud computingu čím dál tím častěji vyvstávají a informovat o aktuálních trendech a novinkách z této oblasti.
Máte námět na zajímavé téma z oblasti cloud computingu, o kterém máte co říct, nebo o kterém si chcete přečíst? Napište nám ho na redakce@itbiz.cz.
Potenciál má i Google
Kromě IBM se o dodávku řešení Panasonicu ucházel i další významný výrobce, konkrétně americký Google. Jeho šance byly ovšem od začátku poměrně malé, a to především proto, že se firmě dosud nepodařilo uzavřít a zrealizovat žádnou tak rozsáhlou zakázku na dodávku komplexního cloudového řešení.
Google je sice, co do počtu uzavřených kontraktů, pravděpodobně nejvýznamnějším hráčem na poli SaaS, rozsah uzavřených smluv je ale spíš menší. Firma například v minulém týdnu oznámila uzavření smlouvy s několika firemními zákazníky a státní samosprávou. Pravděpodobně tím nejvýznamnějším je radnice města Los Angeles. Je ovšem jen otázkou času, než Google pronikne do „velkého světa“ korporátních zákazníků.
To co Google v současnosti znevýhodňuje, je nejasná, možná až trochu nešťastně nastavená licenční politika. Společnost nabízí dva typy svých služeb: základní, částečně omezené, ale za to poskytované zcela zdarma a „prémiový“ účet za 50 dolarů (900 Kč) za uživatele a měsíc. I přesto, že Google App Engine nabízí větší možnosti, co se variability aplikací týká, z hlediska poměry ceny a kvality a výkonu služeb může Google jen velmi těžko konkurovat IBM.
Microsoft zatím mlčí
Stranou zájmu zatím zůstává softwarový gigant Microsoft, který se v oblasti cloud computingu snaží prosadit především svou službu Azure. Jak jsme vás informovali, v minulém týdnu Microsoft Azure oficiálně uvedl také do České republiky. Azure má ze všech zmíněných služeb pravděpodobně největší potenciál stát se dominantním cloudovým řešením pro firemní zákazníky. Ne nutně proto, že by se jednalo o řešení nejlepší, nebo nejvariabilnější, ale čistě z toho důvodu, že Microsoft může oslovit svou velmi silnou zákaznickou základnu, se kterou už dnes disponuje.
Rozšíření Azure také bezesporu pomůže dohoda mezi Microsoftem a výrobcem Hewlett-Packard. Na jejím základě obě firmy nabízí ucelené řešení, které je postaveno na serverech právě od HP, na kterých je provozován Azure a další služby Microsoftu.
Přečtěte si také
Cloud computing v praxi: Microsoft v Česku spustil Windows Azure
Cloud computing v praxi: IBM chystá netbook čistě pro cloud
Jak se dělá cloud computing
Cloud computing jako trend pro firemní IT