Google protestuje proti úpravě pravidel Applu

Internetový gigant se ostře ohradil proti nedávné úpravě pravidel pro vývojáře aplikací. Podle něj zabrání vzniku konkurence pro reklamní systém iAd.


Reklamní služba iAd společnosti Apple.

Podstatou stížnosti Googlu je fakt, že v rámci nových pravidel pro vývojáře představených počátkem tohoto týdne Apple silně omezuje možnosti šíření klíčových statistických dat. Ta jsou využívána reklamními společnostmi po celém světě k co nejpřesnějšímu zacílení reklamy na konkrétního uživatele. Apple omezení šíření těchto dat oznámil už před několika měsíci při oficiálním představení iOS 4, tehdy ovšem povolil jejich rozšíření mezi „jakékoliv nezávislé analytické a reklamní společnosti“, mezi které lze zařadit i Google. Před několika dny představená úprava ovšem tyto agentury omezuje pouze na ty „které jsou skutečně nezávislé, tedy nejsou spojeny s výrobou mobilních zařízení, nebo operačních systémů pro ně.“

Jedná se o klíčovou změnu, která ze hry o reklamní prostor v zařízeních Apple naprosto diskvalifikuje Google, respektive jím nedávno pohlcenou reklamní společnost AdMob. Google nejenže aktivně vyvíjí vlastní operační systém OS Android, před několika měsíci ale dokonce uvedl vlastní mobilní telefon Nexus One. Společnost tak porušuje obě nově stanovená pravidla Applu.

Ze strany Applu se bezesporu jedná o přímý útok proti Googlu, který si na uživatele zařízení Apple dlouhodobě „brousí zuby.“ Důvod eliminace konkurence je prostý, Apple se chce plnohodnotně zapojit do perspektivního a dynamicky rostoucího byznysu s mobilní reklamou a Google v tomto ohledu představuje velmi nepříjemnou a silnou konkurenci. O významu mobilní reklamy svědčí i fakt, že jako první budou mít do reklamního systému iAd, který firma plánuje uvést už 1. července, přístup ti inzerenti, kteří do konce letošního roku využijí služeb nejméně za 60 milionů dolarů (zhruba 1,2 miliardy Kč). Při několika takových inzerentech se zisk Applu může rovnat až několika stovkám milionů dolarů.

Googlu, jehož naprostá většina příjmů pochází právě z poskytování reklamy, se proti krokům Applu ostře ohradil. Podle oficiálního vyjádření společnosti se jedná o nesystémový krok, který „ve finále bude proti zájmům jak vývojářů, tak i uživatelů.“ K situaci se vyjádřil i Omar Hamoui, spoluzakladatel reklamní služby AdMob, který řekl: „Umělé bariéry konkurence nikdy nevedly k ničemu dobrému, naopak vždy působily proti zájmu uživatelů a staly se brzdou technologického pokroku.“ Zhruba třetina příjmů AdMob za Q1 letošního roku pocházela právě z mobilních zařízení Apple.

Podle neoficiálních informací Google plánuje podat stížnost k americké Federální obchodní komisi (FTC), obdobě českého Antimonopolního úřadu. Vzhledem k tomu, že firma tento krok dosud oficiálně neoznámila, jedná se tak prozatím pouze o spekulaci.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version