Adobe: firma, která dala světu Photoshop

Adobe

Společnost Adobe Systems Inc. dnes patří mezi největší a neznámější softwarové firmy a bezesporu se jednou provždy zapsala do paměti a povědomí milionů uživatelů po celém světě. Příběh vzniku Adobe je odlišný od příběhu firem, jako je Apple nebo Microsoft, a ve své podstatě je i méně dramatický, přesto si jej má smysl přečíst, neboť ukazuje, že i odhodlanost a tvrdá práce vede k zaslouženým výsledkům.

Od Xeroxu k Adobe


Zakladatelé Adobe Systems John Warnock a Charles Geschke.

Za vznikem Adobe stali v již zmíněném roce 1982 dva muži, John Warnock a Chuck Geschke. Oba dva se přitom už v době založení společnosti v oblasti informačních technologií pohybovali, a na rozdíl od mnoha jiných, tak nepatřili mezi inovátory, jako byl Jobs, Allen nebo Gates, kteří se prosadili díky skvěle načasovaným a dobře zrealizovaným nápadům.

Warnock a Geschke už od 70. let pracovali pro společnost Xerox, která v této době byla synonymem pro prakticky veškeré kancelářské příslušenství, jako byly tiskárny, kopírky, faxy nebo skenery. A byla to právě práce pro Xerox, která stála za jejich rozhodnutím odhodlat se k založení vlastní společnosti. Slovo Adobe v samotném jménu firmy pak vzniklo odvozením od potoku Adobe Creek, protékal doslova pod okny kalifornského domu Johna Warnocka.

V rámci Xeroxu se Warnock s Geschkem věnovali vývoji počítačového jazyku, který zajišťoval správnou komunikaci mezi počítačem a tiskárnou. Právě ten se později pod názvem PostScript stal prvním produktem, který nově vzniklé Adobe začalo nabízet. O popularitu PostScriptu, a tím nepřímo i o další rozvoj Adobe, se zasloužili už tehdy soupeřící výrobci Apple a Microsoft. Obě společnosti nejenže PostScript implementovali do svých produktů, Apple jej v roce 1985 dokonce přijal jako standard pro své tiskárny LaserWriter. Oba tyto kroky přispěly k tomu, že se Adobe a její PostScript pomalu šířily světem a nacházely si své uživatele.

Už necelý rok po svém založení se mohla společnost Adobe pochlubit ziskem 83 tisíc dolarů a celkem 13 zaměstnanci. V kontrastu k tamním velikánům v oblasti informačních technologií, jako byl Xerox nebo IBM, se sice jedná o naprosto zanedbatelná čísla, na druhou stranu na tak úzce orientovanou společnost s prakticky jediným použitelným produktem se rozhodně nejedná o špatný výsledek.

Přes Illustrator k Photoshopu

V průběhu 80. let Adobe představilo jeden ze svých nejdůležitějších produktů, který se v jejich portfoliu udržel dodnes, a to grafický vektorový program Adobe Illustrator. Ten ve své době vynikal především přesností, s jakou vykresloval jednotlivé tvary, v čemž mu žádný z konkurenčních produktů, především applovský MacDraw, nemohl konkurovat. Základem úspěchu prvních verzí Illustatoru tehdy bylo použití tzv. Bézierových křivek, které oproti jiným způsobům vynikaly právě kvalitou vykreslení zpracovaných tvarů.

Pravděpodobně nejzlomovějším okamžikem v historii firmy byl rok 1989, kdy Adobe uvedlo na trh svou vlajkovou loď Adobe Photoshop. I přesto, že tehdy nový Photoshop 1.0 obsahoval jen nepatrný zlomek funkcí a schopností dnešních verzí a práce s ním byla velmi náročná, jednalo se bezesporu o nejlepší program své kategorie, který již brzy po svém uvedení dominoval trhu. Částečným důvodem pro tento úspěch byl ovšem také fakt, že konkurence v tomto segmentu počítačové grafiky byla koncem 80. let jen velmi mizivá.


Legendární Photoshop 1.0.

Na přelomu 80. a 90. let se Adobe ovšem dopustilo i několika neúspěšných pokusů o proniknutí na další trhy. Jednal se především o neschopnost vytvořit a prosadit vlastní DTP nástroj. Adobe nejdříve nebylo schopno s takovýmto produktem vůbec přijít, což vedlo k prosazení se společností a produktů, jako byly Aldus (PageMaker) a Quark (QuarkXPress). Ve chvíli, kdy Adobe představilo vlastní DTP nástroj InDesign, dopustil se management společnosti další chyby, když jako favorita budoucího vývoje operačních systémů vybral Steva Jobse a jeho softwarovou společnost NeXT, pro jejíž systém připravil skvěle vyladěnou verzi svého softwarového balíku Creative Suite, zatímco pro Windows vydal jen ne příliš povedenou mutaci.

Vzhledem k finančním prostředkům, které Adobe plynuly z licencování produktů, jako byl PostScript, si ovšem firma mohla dovolit i takováto špatná rozhodnutí přejít a dál se věnovat dalšímu vývoji svých programů a rozšiřování své nabídky.

Léta ve znamení akvizic a vydání Creative Suite

90. léta se pro společnost Adobe nesla ve znamení představování dalších produktů a série akvizic konkurenčních společností. Pravděpodobně tou nejvýznamnější byla koupě výrobce Aldus, který od roku 1985 představoval jednoho z hlavních hráčů v oblasti DTP grafických nástrojů. Jeho nástroj PageMaker se tak zařadil mezi neustále se rozrůstající rodinu produktů Adobe, stejně jako nově vytvořený populární video editační nástroj Premiere a aplikace After Effects.

Počátkem nového tisíciletí představila společnost Adobe nový koncept prodeje svých výrobků. Namísto prodeje jednotlivých nástrojů separátně má nyní zákazník možnost získat edici několika programů speciálně určených pro vlastní zaměření (počítačová grafika, webdesign, video, atp.). Tyto softwarové balíky, nazývané Adobe Creative Suite, znamenaly v době svého uvedení přelom ve způsobu prodeje a vedly k dalšímu růstu zisků společnosti.

Dalším významným milníkem v historii společnosti je rok 2005, kdy firma pohltila jednoho ze svých největších konkurentů, společnost Macromedia. Velká transakce v hodnotě téměř 3,4 miliardy amerických dolarů nakonec skončila pro Adobe úspěšně, což vedlo nejen k posílení pozice společnosti na trhu a zvýšení její konkurenceschopnosti, ale především k rozšíření portfolia produktů a jejich následnému vzájemnému propojování. To je nejvíc viditelné především v nejnovější verzi softwarového balíku Creative Suite, který dnes standardně obsahuje některé produkty, původně vyvíjené a prodávané Macromedií, které jsou navíc velmi silně provázané i s ostatními aplikacemi.


Centrála společnosti ve městě San Jose ve státě Kalifornie

Současnost

Adobe Systems Inc. I v dnešní době neustále pracuje na rozšiřování, vylepšování a obohacování svých produktů a své produktové řady. Z nejnovějších přírůstku lze uvést především produkt Lightroom, který se zaměřuje jak na amatérské, tak i na profesionální fotografy, a který se tak pokouší zaplnit tu mezeru na trhu, do které jiné produkty společnosti zatím naplno nepronikly.

Historie společnosti Adobe ukazuje, že stále stejný business plán, který by se dal charakterizovat jako neustálá inovace vlastních produktů, kvalita prodávaných aplikací a spolehlivost, může vést k úspěchu. Na rozdíl od společnosti Apple, o které se s trochou nadsázky dá říci, že stojí a padá se svým šéfem Stevem Jobsem, změny ve vedení Adobe Systems Inc. nebyly nikdy dramatické a rozhodně ne tak veřejně diskutované, jako Jobsova nedávná půlroční zdravotní „dovolená“.

Vzhledem ke svému významu je i dost těžko uvěřitelné, že Adobe dnes zaměstnává „jen“ zhruba 7 000 zaměstnanců, což, opět v kontrastu vůči softwarovému gigantu Microsoft a jeho desítkám tisíc zaměstnanců, působí přinejmenším neuvěřitelně. Mezi hlavní vývojová střediska společnosti pak patří USA, Kanada, Rumunsko a Čína.

Zdroj: Adobe.com, Wikipedia.org

Seriál o významných IT korporacích na ITBiz.cz

Apple: Příběh firmy, která chtěla změnit (počítačový) svět
IBM: Příběh firmy, která přinesla počítač do každé domácnosti
Dell: Když malá myšlenka odstartuje miliardový počítačový byznys
Cisco Systems: Příběh o velmoci, která propojila svět

Exit mobile version