SEO pro web na mobilech? A proč ne!

Martin Vinš , 11. červen 2012 08:30 0 komentářů

Google přišel nedávno s jasnými pokyny a doporučeními pro optimalizaci mobilního webu a pro nás tím s cennou informací ohledně použití webdesignu, protože, co se líbí návštěvníkům (zdá se), líbí se i Googlu.

Pokud je pro Google zásadní, aby dokázal správně interpretovat obsah stránky, je pochopitelné, že samotný obsah stránky je pro SEO zásadně důležitý. Potvrzuje, že vše směřuje k základnímu pravidlu – co je dobré pro návštěvníka (tzn., že najde na webu, co hledal, nebo dostane zajímavé, aktuální informace apod.), to je dobré pro Google.

Jedno z možných řešení, jak rozdělit a zobrazovat obsah při použití responzivního web designu pro různé druhy zařízení. (Zdroj: wikipedia.org)
Jedno z možných řešení, jak rozdělit a zobrazovat obsah při použití responzivního web designu pro různé druhy zařízení. (Zdroj: wikipedia.org)

Tento týden na konferenci Search Marketing Expo (SMX Advanced) v Seattlu, během panelu věnujícímu se SEO, oznámil Pierre Far, Analytik Google Webmaster Trends, nové a poměrně jasné pokyny a doporučení pro optimalizaci webu na mobilních zařízeních. Ve zkratce, Google doporučuje použít metodu tzv. responzivního web designu. Na vysvětlenou se jedná o způsob stylování HTML dokumentu, které zaručí, že zobrazení stránky bude optimalizováno pro nejrůznější zařízení (mobily, notebooky, netbooky, tablety, aj.). Především díky vlastnosti Media Queries, která je zahrnuta ve specifikaci CSS3, lze rozpoznat vlastnosti zařízení, na němž je stránka prohlížena a přizpůsobit tak samotnou stránku a její obsah.

Pokud však není možné využít metodu responzivního web designu, lze použít další dvě metody tvorby mobilních stránek podléhajícím určitým pravidlům při komunikaci webu s vyhledávacím robotem.

Proč je to zásadní pro budování mobilních webů?

Google v minulých letech vydával poměrně protichůdné rady, jak optimalizovat mobilní web. Nyní si konečně vzal čas na rozmyšlenou a nasbíral zpětnou vazbu od webmasterů mobilních stránek. Nyní přichází se svými oficiálními doporučeními, jak budovat mobilní webové stránky, které jsou použitelné pro uživatele a zároveň je bude mít rád i vyhledávací algoritmus a to je, myslím, velmi poučné a užitečné.

Tři metody designu mobilního webu dle Googlu

Google říká, že existují tři základní konfigurace, kdy bude web Googlebotem rozpoznán jako mobilní, ale velmi silně je doporučován tzv. responsive web design (v ČR se občas používá Responzivní web design):

  1. Stránky používající zmíněný reponsive web design. Tedy stránky, které jsou optimalizovány pro všechna zařízení (notebooky, tablety atd.) díky použití stylování CSS3. Každá stránka má jednu unikátní URL adresu a stejný HTML kód. Jen na základě použití stylování CSS3 (a zde vlastnosti Media Queries) pak web rozpozná, o jaké zařízení se jedná a tomu přizpůsobí zobrazení stránky a jejího obsahu. Toto je Googlem doporučená metoda a i v Effectixu ji používáme při tvorbě mobilních webů.
  2. Dynamické stránky. Stránka má unikátní URL, ale zobrazuje odlišný HTML a CSS kód v závislosti na tom, zda uživatel používá stolní nebo mobilní zařízení.
  3. Stránky, které mají svoji samostatnou verzi pro mobilní telefony.

Responzivní web design a SEO pro mobilní web

Google sám říká, a musím se s tím ztotožnit, že pokud je to možné, použijte responzivní webdesign. Zde pomocí CSS3 měníte způsob, jakým je stránka zobrazována na mobilních zařízeních. Tím, že je zde jedna URL a jeden HTML kód má Googlebot usnadněnou práci s rozpoznáním obsahu stránky. Proto může snadněji přiřadit ostatní SEO faktory stránky svého algoritmu k indexované stránce a zařadit ji do výsledků vyhledávání. Tento technický faktor tedy má vliv na dohledatelnost stránky ve fulltextu, což Google nyní oficiálně potvrzuje, a tím pádem na SEO.

Samozřejmě, správný výběr technického řešení je pouze jedním z mnoha kroků jak mít optimalizovaný mobilní web. Pokud však Google říká, že je pro něj zásadní, aby dokázal správně interpretovat obsah stránky, je pochopitelné, že samotný obsah stránky je pro SEO důležitý.

Proto vše, i přes tato nová doporučení vyhledávačů, jak mají webmasteři a vývojáři komunikovat s jejich vyhledávacími roboty, či poznatky agentur, stejně směřuje k základnímu pravidlu – co je dobré pro návštěvníka, to je dobré pro i Google.

Martin Vinš

Martin Vinš

Autor pracuje jako manažer konzultantů ve společnosti Effectix.com s.r.o. Firma se zabývá SEO (Search Engine Optimization) a výkonnostním online marketingem v ČR a na Slovensku a je největším poskytovatelem těchto služeb v obou zemích.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Agilita a devops, přepracování a vyhoření

Pavel Houser , 12. červenec 2018 12:30
Pavel Houser

Michael Cote na The Register upozorňuje na častý problém: nové „agilní“ metody vývoje, všechny příst...

Více







RSS 

Zprávičky

Český startup CleverFarm buduje v Srbsku síť IoT

Pavel Houser , 17. červenec 2018 10:00

Český startup CleverFarm, který zavádí moderní technologie do zemědělství, pomáhá s budováním IoT sí...

Více 0 komentářů

Akcie Netflixu oslabily, Amazon a Disney konkurují

ČTK , 17. červenec 2018 09:36

Počet nových předplatitelů a tržby internetové televize Netflix zaostaly ve druhém čtvrtletí za oček...

Více 0 komentářů

Velitelství vojenských kybernetických sil by mohlo sídlit v Brně

ČTK , 17. červenec 2018 08:00

Vytvoření velitelství je naplánováno na začátek ledna 2019, od července pak vznikne výkonná část jed...

Více 0 komentářů

Kalendář

04. 08.

09. 08.
Black Hat USA 2018
09. 08.

12. 08.
DEF CON 26
06. 09.

07. 09.
Humusoft Technical Computing Camp 2018

Starší zprávičky

50 let Intelu

ČTK , 16. červenec 2018 09:06

Intel nejprve produkoval paměti typu RAM, ale na počátku sedmdesátých let se firma rozhodla rozšířit...

Více 0 komentářů

USA zrušily zákaz dodávek amerického zboží čínské ZTE

ČTK , 14. červenec 2018 08:00

Firma již v rámci urovnání sporu s americkou vládou souhlasila, že zaplatí pokutu miliardy dolarů....

Více 0 komentářů

Trh PC ve 2. čtvrtletí rostl, tvrdí Gartner i IDC

ČTK , 13. červenec 2018 16:35

Růst odbytu táhla zejména poptávka firemního segmentu podpořená operačním systémem Windows 10....

Více 0 komentářů

Polovina kryptoměnových firem zanikne během čtyř měsíců od ICO

ČTK , 13. červenec 2018 10:09

Nejlepší strategií je prý mince v primární nabídce koupit a hned první den obchodů na otevřeném trhu...

Více 0 komentářů