Netradiční způsoby marketingu: Guerilla marketing

Jana Budinská, 27. únor 2009 06:10 0 komentářů
Rubriky: Marketing

Kravatak
Guerilla, španělský výraz pro partyzánské války, je způsob boje, který probíhá rychlými a překvapivými akcemi malých záškodnických skupinek. Způsob marketingu, nazývaný guerilla, postupuje podobně: využívá netradičních kanálů, je provokativní, poměrně agresivní a často na hraně toho, co je pro reklamu povoleno (např. černý výlep). Obvykle ke své prezentaci využívá různých veřejných prostranství – nároží, zábradlí, chodníků, ale třeba i kukátek na vašich dveřích.

guerilla
Guerilla kampaň by měla být velmi nápaditá. Cedulka vypadá, jako by
za vašimi dveřmi čekal poslíček s pizzou.

Dobře promyšlený koncept guerilla marketingu může naplnit řadu kritérií pro virál – zajímavý, často kontroverzní nápad lidé mezi sebou šíří sami. Hlavní charakteristikou guerilla marketingu je ale překvapivost – něco, co nečekáte, co upoutá vaši pozornost, co vás v první chvíli možná ani nenapadne, že je vlastně reklama.

Ke guerilla marketingu obvykle nepotřebujete nijak velký rozpočet. Potřebujete k němu nápad, s nímž je ale schopen přijít každý trochu originálnější art director. Především k němu potřebujete odvahu, a tady vyvstává další analogie s partyzánstvím – odvaha k netradičním řešením bývá obvykle doménou menších inzerentů. Velcí se často bojí riskovat, naopak malí nemají co ztratit. V našem prostředí to ale tak úplně neplatí: i do guerilly u nás chodí spíše známější značky a větší společnosti. Vzpomeňme na Nuselský most, obalený Vodafonem do červené bublinkové fólie.

Obecně vzato právě Vodafone, snad jedna z nejznámějších firem u nás, je tím, kdo nás napadne při zvažování téměř všech podob guerilla marketingu. Jeho součástí totiž může být i útočení na konkurenty, a i s tím máme zkušenosti v podobě čivavích parohů na citylightech konkurenčních operátorů. Konkurenční boje se však v guerilla marketingu mohou projevovat mnohem ostřeji, než krotkými parůžky.

Poštovní spořitelna například stavěla před zavřené pobočky svých konkurentů poutače upozorňující, že na rozdíl od nich má ještě otevřeno. Na zrcátka aut se věšely letáky se zdůrazněním výhod modelů, pro něž byla konkurencí. V zahraničí se využívaly např. uměle zorganizované demonstrace (proti otevření obchodního domu IKEA v Polsku) nebo dokonce nápisy na ohradě před sídlem reklamní agentury, že lepší kampaně se klient dočká o několik domů dál, kam se právě přistěhoval její konkurent.

Do druhého „proudu“, tedy reklamy zajímavé, ale spíše milé než drsné, se řadí třeba právě kampaň na rozvoz pizzy na ilustračním obrázku, zajíčci z kampaně Sony Bravia „sedící“ na zábradlích nebo třeba samolepky zpodobňující šálek kávy při pohledu shora, které se nalepí na kanály. V chladném počasí z nich stoupající kouř připomíná kouř linoucí se z čerstvě připravené kávy.

Čím serióznější je klient, potažmo sektor, v němž působí, tím zajímavější obvykle bývají výsledky použití guerilly v kampani. Překvapivý krok podnikl před časem Microsoft. Ve snaze zacílit skupinu častých nelegálních stahovačů, tedy převážně mladých lidí s nadprůměrnými počítačovými znalostmi, zprovoznil stránky stahniavypal.cz, na něž bylo upozorňováno samolepkami v MHD. Stránky na první pohled nabízely nelegální stažení komerčního softwaru, po vybrání některého z produktů Microsoftu „ke stažení“ se však objevilo vysvětlení, že software jen tak zdarma stahovat nelze a jedná se o duševní vlastnictví. (Stránky jsou v době vzniku článku stále v provozu.)

Mezi půvaby guerilla marketingu patří jeho téměř neomezené možnosti. Bez velké nadsázky si stačí vybrat nějakou standardní součást světa kolem nás a vymyslet, co se s ní dá udělat. Obalit most igelitem, „prorazit“ míčem zeď – nebo přilepit na dveře bytů zvenčí cedulky, které při pohledu kukátkem vypadají, jako by za dveřmi stál poslíček s pizzou. Některé mohou obtěžovat, některé jen provokovat, některé se mohou dostat až do konfliktu se zákonem. Ale v případě dobrého nápadu a zdařilé realizace dovedou všechny zaujmout – a o to jde v marketingu a reklamě především.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Microsoft a GitHub

Pavel Houser , 13. červen 2018 13:30
Pavel Houser

Transakce v hodnotě 7,5 miliardy dolarů je dost velká i na poměry Microsoftu, takže se prodejem GitH...

Více







RSS 

Zprávičky

E-shopy českých řetězců: Lidl, Globus, DM drogerie

ČTK , 19. červen 2018 16:32

Loni stouply tržby českých e-shopů o 18 % na 115 miliard Kč. On-line nakupuje potraviny již 26 % Čec...

Více 0 komentářů

Virtuální realita přinese revoluci srovnatelnou s robotizací

Pavel Houser , 19. červen 2018 11:23

Firmy budou na změny související se zaváděním virtuální reality reagovat další centralizací procesů....

Více 0 komentářů

Digital Broadcasting rozšířila síť DVB-T2 na 85 % populace

ČTK , 19. červen 2018 08:00

Digital Broadcasting začal přechodovou síť budovat loni v červenci v Praze....

Více 0 komentářů

Kalendář

17. 06.

21. 06.
Cyber Week 2018
19. 06.

22. 06.
Automatica 2018
23. 06.

24. 06.
Maker Faire Prague 2018

Starší zprávičky

Manažeři France Télécom půjdou před soud kvůli sebevraždám

ČTK , 18. červen 2018 12:47

Vlna sebevražd ve France Télécom (dnes Orange) začala v roce 2008 a vyžádala si desítky životů. ...

Více 0 komentářů

Zranitelnosti chytrých aut pod lupou

Pavel Houser , 18. červen 2018 12:43

Nástroje podvodníků se zaměřují především na extendery, které poskytují přístup k uzavřeným funkcím ...

Více 0 komentářů

Foxconn otevře severoamerické ústředí ve Wisconsinu

ČTK , 18. červen 2018 00:00

Foxconn již loni oznámil, že ve Wisconsinu investuje 10 miliard dolarů do výstavby továrny na LCD....

Více 0 komentářů

Češi obměňují počítač za šest let, dvakrát déle než vyspělý svět

ČTK , 16. červen 2018 08:00

Výpočetní techniku si na leasing v tuzemsku pořizuje 23 % firem, ve vyspělých zemích jsou to až 3/4 ...

Více 3 komentářů