• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Netradiční způsoby marketingu: Virální marketing

itbiz
20. 2. 2009
| Články
Kravatak

Na rozdíl od bluecastingu, kterému se věnují specializované firmy (především kvůli potřebě speciálního HW), virální marketing je zcela ve spárech reklamních a mediálních agentur, případně marketingových oddělení firem. V poslední době se stal velmi často skloňovaným pojmem, zejména v komunikaci klientů mediálním agenturám. Bohužel, „udělejte nám nějaký ten virál“ se mnohem snadněji řekne, než zrealizuje. To, z čeho bude a z čeho nebude dobrý virál, se totiž velice špatně předvídá.

virální marketing
Principem virálů je přimět lidi, aby si informaci
obsahující reklamu předávali sami.

Stejně, jako můžete přivést koně k vodě, ale nepřinutíte ho, aby se napil, můžete přivést lidi na nějakou stránku, která by se ráda stala virálem, ale nemůžete je automaticky donutit, aby si posílali odkazy mezi sebou, což je právě princip virálního marketingu. Virály tak stále vznikají víceméně bezděčně a do velké míry nepředvídatelně. Pro příklady z poslední doby nemusíme chodit daleko – bez velkého ohlasu prošuměl Karel Žabák, kterým se snažilo Čilichili propagovat svůj nový web i na Facebooku. Najít nějaké výrazné překvapení mezi záměrnými virály není jednoduché, očekávání však pravděpodobně splnily například předvánoční stránky Kofoly nebo personalizovatelná videa Gambrinusu.

Název virálního marketingu vzniknul jako analogie s nakažlivostí virových chorob. Na začátek stačí malá skupinka osob, zaujatá nějakým sdělením (obvykle ve formě videa, obrázku, hry…) natolik, že se rozhodne ho sdílet. Atributy virálu však nemusí mít nic společného s líbivými obrázky a technologiemi – virálem může být i „poloveřejná“ informace o zajímavých nabídkách či slevách, klidně pouze slovní. Hnacím motorem je v tomto případě určité „neoficiální“ a „tajné“ sdělení, případně nějaká klička umožňující využít nějakou zvláštní výhodu.

Tímto způsobem (můžeme se jen dohadovat, do jaké míry to bylo cílem a do jaké míry jen nedomyšlenost ze strany Sazky) se před několika týdny po spuštění internetového sázení Sazky po Internetu lavinovitě rozšířil návod, jak s minimálním úsilím (registrace + vklad 100 Kč) a bez jakéhokoli rizika proměnit počátečních darovaných 2 000 bodů na cca 1 800 Kč. Zveřejněním návodu došlo pochopitelně k hromadnému využívání lidmi, kteří neměli v úmyslu dál sázet, a organizátor byl po několika málo dnech nucen zpřísnit pravidla pro „prosázení“ bodů. (Virály se tedy můžou v určitých případech šířit i ústně, rájem pro virál, umožňující jeho rychlé a snadné šíření, je však samozřejmě Internet.)

Jednou z nejzajímavějších vlastností pro zadavatele reklamy je samošiřitelnost. Pokud se tedy podaří vhodně „infikovat“ skupinu lidí, každý její člen rozesílá informaci, která ho zaujala, v rámci vlastní sociální sítě, jejichž členové ji v ideálním případě šíří opět dál. Počet obeznámených tak rychle stoupá a navíc mají lidé tendenci přistupovat k informacím od svých známých a blízkých s větším zájmem, než kdyby se jim vtíraly v reklamních spotech či bannerech.

Virály obvykle nemají za úkol přímo prodávat. Jejich cílem je, aby se o značce mluvilo, aby se oživilo její povědomí a také je to vhodný nástroj, jak působit především na mladší věkové skupiny, které tak značku do určité míry „přijmou za svou“ a budou se s ní více ztotožňovat. Ale pozor: jednou z nevyzpytatelných vlastností úspěšného virálu bývá určitá bezděčnost. Nejlepší kampaně často vznikají bez vážného záměru, zatímco ty sebelépe připravené selhávají. Lidé totiž mají schopnost vycítit, co bylo vytvořeno čistě za účelem reklamy a má pro ně jen minimální přidanou hodnotu. Co by tedy měl a neměl virál mít?

Nejdůležitější je dát lidem důvod, proč jej sdílet. Tím může být zábavnost, líbivost, popřípadě nějaká výhoda (sleva, dárek, soutěž či jiná motivace). Dobrým způsobem upoutání pozornosti je také určitá exkluzivita (např. pozvánky na mail u Gmailu), ta však rovněž nemůže být samoúčelná, ale spjatá s jinými výhodami. Samotnou značku by virál neměl dávat příliš na odiv, je vhodné zobrazovat ji spíše nenápadně. Především je však potřeba zaujmout, přijít s něčím neobvyklým – a hlavně si od virálu neslibovat zázraky.

Související příspěvky

Zprávičky

Akcie Eutelsatu prudce zpevňují po zprávě, že francouzská vláda poskytne peníze

20. 6. 2025
Tiskové zprávy

MPO podpořilo přelomový projekt: Česko podává žádost o výstavbu AI Gigafactory

20. 6. 2025
Zprávičky

Generální advokátka soudu EU podpořila pokutu přes čtyři miliardy eur pro Google

20. 6. 2025
Dopad amerických cel na sektor IT: boj o softwarovou nezávislost
Zprávičky

Trump podepsal nařízení prodlužující lhůtu pro prodej TikToku v USA

20. 6. 2025

Zprávičky

Akcie Eutelsatu prudce zpevňují po zprávě, že francouzská vláda poskytne peníze

ČTK
20. 6. 2025

Akcie telekomunikační společnosti Eutelsat dnes výrazně zpevňují, po poledni vykazovaly růst přes 25 procent.

Generální advokátka soudu EU podpořila pokutu přes čtyři miliardy eur pro Google

ČTK
20. 6. 2025

Generální advokátka nejvyššího soudu Evropské unie potvrdila rekordní pokutu přes čtyři miliardy eur, kterou

Dopad amerických cel na sektor IT: boj o softwarovou nezávislost

Trump podepsal nařízení prodlužující lhůtu pro prodej TikToku v USA

ČTK
20. 6. 2025

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní příkaz, který prodlužuje lhůtu pro prodej amerických aktiv

Microsoft hodlá zrušit další tisíce pracovních míst

ČTK
20. 6. 2025

Americký softwarový gigant Microsoft hodlá zrušit další tisíce pracovních míst, a to především v

Výrobce čipů Texas Instruments investuje v USA 60 miliard dolarů a vytvoří místa

ČTK
19. 6. 2025

Americký výrobce počítačových čipů Texas Instruments (TI) investuje ve Spojených státech více než 60

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Redakce
19. 6. 2025

Boj technologických gigantů o AI odborníky dosáhl nebývalých rozměrů. Generální ředitel OpenAI Sam Altman

Kryptoměny a jejich ekonomika

Senát USA schválil zákon o stablecoinech označovaný za milník pro kryptoměny

ČTK
19. 6. 2025

Americký Senát schválil zákon, který vytváří regulační rámec pro kryptoměny vázané na americký dolar

Český T-Mobile vyčleňuje vysílače do samostatné firmy

Operátoři musí do roku 2030 pokrýt 600 bílých míst bez signálu, rozhodl ČTÚ

ČTK
19. 6. 2025

Mobilní operátoři by měli do konce roku 2030 pokrýt 600 tzv. bílých míst, kde

Tiskové zprávy

MPO podpořilo přelomový projekt: Česko podává žádost o výstavbu AI Gigafactory

Česká obchodní inspekce uskutečnila v prvním čtvrtletí 174 kontrol internetových obchodů, porušení předpisů zjistila ve 151 kontrolách

Denní používání AI v kancelářích za půl roku vzrostlo o 233 %, ukazuje nový výzkum společnosti Slack

Pure Storage představuje cloud pro podniková data. Zákazníkům umožní spravovat data namísto úložišť

Falešní bankéři způsobili meziročně o 41 % vyšší škody

ELLIOT: Vlajková iniciativa pro vývoj otevřených multimodálních základních modelů pro robustní umělou inteligenci v reálném světě

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

certifikovaný tamper resistant HW (FIPS 140-2 level 3)

Barevná hloubka

Explorer

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Sonda Solar Orbiter poskytla unikátní záběry jižního slunečního pólu
  • Jak překonat rezistenci, kvůli které selhává léčba nádorových onemocnění?
  • Neobyčejná genetika obyčejných šípků – umí dělit lichý počet chromozomů

RSS AbcLinuxu RSS

  • Raspberry Pi Official Magazine 154
  • Trump podepsal nařízení prodlužující lhůtu pro prodej TikToku v USA
  • Microsoft hodlá zrušit další tisíce pracovních míst

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.