• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Nelehká doprava zásilky na soukromou adresu

itbiz
21. 4. 2008
| Články
Pero

Možná jste to zažili na vlastní kůži. Objednali jste si na Internetu zaslání balíčku a druhý den vám byl doručen v autě s firemním logem. Co se všechno skrývá za doručováním těchto zásilek a jak vlastně přepravní služba funguje? Není to vůbec jednoduché. Podařilo se nám získat informace od společnosti PPL, která letos plánuje doručit více než 17 milionů zásilek. Navíc již přes rok nabízí doručování na soukromé adresy spotřebitelů, kde dosud působila hlavně Česká pošta.

Balíky
Zde se za hodinu automaticky roztřídí 5 500 balíků. Investice na
vybudování podobného systému přišla na 100 milionů korun.

Běžný spotřebitel na první pohled nepozná, že mu balíček nebo zásilku doručila přepravní služba PPL za trochu jiných podmínek než obvykle probíhá doručování do firem (doručení B2B – business-to-business), protože zásilky na soukromé adresy (doručení B2C – business-to-customer) putují stejnou cestou jako B2B zásilky a setkávají se v centrálním překladišti. Toto překladiště bylo vybudováno na okraji Prahy a vyžádalo si investici kolem 100 milionů korun.

Je vybaveno plně automatickou linkou na třídění balíků, která během jedné hodiny roztřídí 5 500 balíků (tj. 45 – 57 000 balíků za směnu). Přesnost třídění této linky je 99,80 %. Dalších 10 % zásilek je vzhledem k technickým omezením linky nutné třídit ručně. My se ale vrátíme zpět na začátek celého řetězce – k samotnému zákazníkovi, který chce zaslat svoji zásilku na soukromou adresu.

S rozvojem elektronického obchodování firma zjistila, že se v této oblasti skrývá potenciál, a tak se zástupci společnosti rozhodli narušit „monopol“ České pošty v doručování zásilek přímo spotřebitelům. Zásilky na soukromou adresu (služba s názvem PPL Soukromá adresa) zasílají v 80 procentech převážně internetové obchody a další podnikatelé, kteří mají s firmou PPL uzavřenou smlouvu. Odesílatel zásilku označí speciální etiketu s označením B2C, která ji odliší od přepravy zásilek ve firemním sektoru (B2B).

Hlavní rozdíl mezi doručením v sektoru B2B je proaktivní komunikace s příjemcem zásilky. Řidič kontaktuje příjemce ráno v den doručení zásilky, aby se s ním domluvil na doručení zásilky. Před zavedením této služby byly zásilky doručovány spotřebitelům výhradně během dne, takže lidé museli zůstat doma a čekat na příjezd řidiče. Přeprava na soukromé adresy nabízí totiž ve vybraných lokalitách i doručení ve večerních hodinách. Cestu doručení zásilky může odesílatel i příjemce sledovat na internetových stránkách společnosti PPL. Další přidanou hodnotou je možnost zasílání každodenních reportů o stavu všech přepravovaných zásilek, tj. doručených, nedoručených a vrácených.

Jak funguje IT v PPL
Tým IT oddělení tvoří pět administrátorů. Na každém depu navíc pracuje zvlášť vyškolený odborný technik, který pomáhá, pokud vznikne nějaký problém na místních počítačích.
Praxe: jak IT pomáhá doručit 15 milionů zásilek

Software pro lenochy ve firmách

Když se odesílatel náhodou při označování etiketou splete a použije etiketu pro B2B přepravu, přijde příjemce o výhody v podobě proaktivní komunikace, tj. možnosti dohody o čase a místě doručení zásilek. Pokud vám tedy dorazí balíček z internetového obchodu jinak, než sliboval odesílatel, například přes den, když jste si objednali večerní doručení, může se jednat o úmysl odesílatele, protože doručení na soukromé adresy je vzhledem ke své komplikovanosti a nutnosti komunikace samozřejmě nákladnější a tudíž ve výsledku dražší.

Samotný řidič však při převzetí zásilky nijak nekontroluje, jestli je na zásilce nalepený správný štítek. Každý řidič rozveze a sveze během pracovní doby 160 – 200 balíků a není v jeho silách kontrolovat správnost zadaných údajů. Takto postupuje jen u zásilek určených pro dopravu do zahraničí. Vydávání štítků je propojeno přímo s informačním systémem, který sleduje jejich počet a je připraven upozornit řidiče nebo obchodního zástupce na nutnost dalšího dodání.

Za balíčky přes web

Jinou možností je aplikace, do níž mají přístup zákazníci s větším objemem zasílaných zásilek, u kterých by ruční vyplňování štítků nebylo efektivní jak pro PPL, tak samotnou firmu. Tento software vyvinula pro přepravní společnost firma, která se podílela na vývoji informačního systému. Nutnost mít na počítačích zákazníků instalovaný software z přenosného média se později ukázala jako zbytečně složitá, protože je nutné celou aplikaci čas od času aktualizovat.

To obnáší nutnost instalace aktualizací přímo v místě zákazníka přes soubor zaslaný například e-mailem. Proto je v plánu od 1. 7. 2008 spuštění aplikace přímo prostřednictvím webových stránek, takže odpadne nejen aktualizace, ale zároveň dojde ke zpřístupnění této služby všem zákazníkům. Neznamená to, že by na novou aplikaci přešli všichni zákazníci, zůstane i nadále možnost využívat původní štítky.

Jakmile je zásilka označena štítkem, zavolá si zákazník na příslušné regionální depo, kterých je celkem 13 po celé České republice. Velká část zákazníků má sjednané pravidelné svozy, takže řidič pravidelně přijíždí vyzvednout zásilky dle domluvy. Pokud zákazník používá aplikaci, jsou s převzetím zásilky odeslána do systému data se základními údaji o zásilce i příjemci. Po příjezdu řidič převezme zásilku a oskenuje převzetí skenerem. Data jsou odeslána při připojení k palubní jednotce. Firma do budoucna plánuje zakoupit skenery, které odesílají informace okamžitě.

Ve hře jsou čárové kódy

Zásilka tedy putuje do svozového depa PPL. Pokud zákazník použil aplikaci, jsou veškerá data o zásilce již v informačním systému PPL. Zásilka přichází na vážní pracoviště, kde se zásilky jednotlivě dostávají na digitální váhu a ta po oskenování zjistí, zda zákazník k odeslání použil aplikaci PPL. V takovém případě nemusí obsluha dodatečně doplňovat poštovní směrovací číslo a zásilka může putovat dále. U zásilek od menších zákazníků bez přístupu k aplikaci je obsluha vážního pracoviště povinna zadat PSČ příjemce – z přístroje se vytiskne váženka s čárovým kódem pro další třídění na dalších automatických systémech PPL.

Dále zásilka putuje noční přepravou do centrálního překladiště v Praze, kde se všechny zásilky postupně vykládají, třídí dle jednotlivých regionů a nakládají do aut směřujících do příslušných regionálních dep, pod které spadá adresa příjemce zásilky. V centrálním překladišti se všechny zásilky třídí podle již zmíněné váženky zcela automaticky. Ručně dochází ke třídění zásilek jen v případě, že je váženka poškozená, nebo jinak nelze přečíst čárový kód a nebo má nevyhovující technické parametry k roztřídění na automatické lince.

RFID přijde, říká IT ředitel PPL
„Před patnácti lety, když jsem někomu řekl o možnostech čárového kódu, tak kroutil hlavou. A já si myslím, že tak to tak bude i s RFID. Cena jde neustále dolů. Já si myslím, že asi ten čas přijde, takže bych si na to i vsadil.“
Jan Sváček: šéf informatiky už není guru v kraťasech

V regionálním depu se zásilky opět třídí dle příslušných rozvozových směrů na základě kódů na jednotlivých zásilkách, na nichž je například uvedeno číslo depa, váha, PSČ, datum svozu a kódové označení směru. Podle tohoto označení si řidiči odebírají své balíky, které budou rozvážet.

Řidič PPL
PPL chce svojí službou výrazně konkurovat České poště. Řidiči ovšem
nemají klíče od domů. Na rozdíl od pošty by měli dopředu zákazníkům
volat a dohodnout čas doručení.

Komunikace se zákazníky

Každé regionální depo má navíc rozdělenou celou oblast do různých menších oblastí, a tak mohou řidiči zavážet pouze na místa, která důvěrně znají. Možná vás napadne, co se stane, když řidič vybraného svozu onemocní. V takovém případě si místní dopravce musí zajistit sám náhradu, což se může odrazit na kvalitě služby, protože například řidič nebude vybranou oblast tak dobře znát a dojde ke zpožděním. Na druhou stranu by se nemělo vůbec stát, že zásilky nebudou doručeny.

Způsob doručení zásilek na soukromé adresy je od doručení zásilek ve firemním sektoru zcela odlišný. Proškolený řidič by měl příjemci zavolat nebo, pokud se mu to nepodaří, poslat SMS a informovat ho o doručení. (Kontaktování příjemce je ovšem možné pouze v případě, že byl kontakt uveden.) Příjemce se přitom může s řidičem dohodnout na změně doručení, tj. nechat si poslat zásilku např. na adresu, kde pracuje.

V rámci předání zásilky může být příjemce požádán o předložení dokladu totožnosti, protože nelze zásilku předat nikomu jinému než adresátovi. Kdyby náhodou odesílatel zapomenul přiložit požadovaný dokument, PPL zásilku nedoručí a vrátí jí zpět.

Ve vybraných lokalitách PPL nabízí doručení i ve večerních hodinách, tj. v době od pěti do devíti hodin večer, což je ideální pro příjemce, kterým nevyhovuje z různých důvodů doručení přes den. Tato informace musí být odesílatelem vyznačena na etiketě.

Související příspěvky

Nejvýkonnější evropský superpočítač je plně k dispozici
Zprávičky

Nejvýkonnější evropský superpočítač je plně k dispozici

7. 2. 2023
Tiskové zprávy

Společnost i-PRO představuje první aplikaci pro detekci změny scény s umělou inteligencí

7. 2. 2023
Tiskové zprávy

Jacob Ringler povede českou pobočku i vývoj ve společnosti Vendavo

7. 2. 2023
Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita
Zprávičky

Google zpřístupní chatovacího robota, do vyhledávání zapojí umělou inteligenci

7. 2. 2023

Zprávičky

Nejvýkonnější evropský superpočítač je plně k dispozici

Nejvýkonnější evropský superpočítač je plně k dispozici

Pavel Houser
7. 2. 2023

Třetí nejvýkonnější superpočítač na světě a jednička v Evropě je od února 2023 plně

Umělá inteligence: Nástroje vs. platforma, věda vs. kreativita

Google zpřístupní chatovacího robota, do vyhledávání zapojí umělou inteligenci

ČTK
7. 2. 2023

Společnost Alphabet, pod kterou spadá i Google, spustí chatovacího robota a do vyhledávání na

Technologické firmy plánují investovat v Saúdské Arábii 9 miliard dolarů

ČTK
7. 2. 2023

Přední světoví technologičtí giganti investují v Saúdské Arábii více než devět miliard USD (200

Dell propustí 6 650 lidí, asi 5 % zaměstnanců

ČTK
6. 2. 2023

Americká počítačová společnost Dell Technologies celosvětově propustí 6650 lidí, což je zhruba pět procent

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Novela zákona zřejmě zpřesní povinnosti operátorů a zpřísní opatření proti spamu

ČTK
6. 2. 2023

Novela zákona o elektronických komunikacích, která upravuje nárok na levnější volání pro sociálně slabé

Za bezpečnostní incidenty v cloudu mohou hlavně samotní zákazníci

Itálie varuje před rozsáhlým útokem hackerů na zařízení se systémem VMware ESXi

ČTK
5. 2. 2023

Tisíce počítačových serverů po celém světě se staly terčem hackerského útoku vyděračským softwarem (ransomware).

Chatovací robot ChatGPT je nejrychleji rostoucí aplikace v historii

ČTK
5. 2. 2023

Chatovací robot ChatGPT, který využívá umělou inteligenci, se stal nejrychleji rostoucí spotřebitelskou aplikací v

Američané silně investují do čínských firem na umělou inteligenci

ČTK
4. 2. 2023

Američtí investoři, včetně investičních divizí firem Intel a Qualcomm, se v letech 2015 až

Tiskové zprávy

Společnost i-PRO představuje první aplikaci pro detekci změny scény s umělou inteligencí

Jacob Ringler povede českou pobočku i vývoj ve společnosti Vendavo

Uvolnění potenciálu střední a východní Evropy

Ness v O2 Czech Republic pomáhá s přechodem do cloudu

Společnost vshosting dosáhla loni obratu téměř čtvrt miliardy Kč

Finanční výsledky NETGEAR za rok 2022

Zpráva dne

Goodoffer24 říká – v únoru dáte za doživotní licenci Windows 10 jen €12 a za Office €23

Goodoffer24 říká – v únoru dáte za doživotní licenci Windows 10 jen €12 a za Office €23

Redakce
2. 2. 2023

Zdaleka ne každý má stovky dolarů na upgrady svého počítačového softwaru. To je také...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Prokletý smartphone: nejen chyby, ale i špatné rozhodování

Pavel Houser
27. 12. 2022

Asi nikoho nepřekvapí, že za neustálou dostupnost smartphonu se platí tím, že práce na tom zařízení...

Nadcházející akce

  1. Virtuální konference Kyberbezpečnost pro zdravotnictví

    23. února
  2. Hannover Messe 2023

    17. dubna - 21. dubna

Zobrazit všechny Akce

Slovník

Analogové vysílání

Mediaplán

BigBoard

Nejpopulárnější články

Kde se v podnicích uplatní metaverzum?

Redakce
2. 1. 2023

Trendy: předplacené služby, kontejnery, vliv rostoucích cen energií a experti se širším záběrem

Redakce
28. 12. 2022

Nová směrnice NIS 2 se bude týkat tisíců firem. Připravte se na bezplatné virtuální konferenci

Nová směrnice NIS 2 se bude týkat tisíců firem. Připravte se na bezplatné virtuální konferenci

Redakce
20. 1. 2023

Podařilo připravit husté křemíkové nanodrátky pro aplikace s vysokými frekvencemi

Při vzniku chyby by kvantové počítače mohly data automaticky mazat

Pavel Houser
3. 1. 2023

Vybudujte linii obrany pro zastavení vlny ransomwarových útoků

Redakce
23. 12. 2022

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security techn Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT česk

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Nový amorfní led dál rozšiřuje naše chápání vody
  • Připravili elektricky vodivou modelínu
  • Sonda Lucy letos navštíví svůj první objekt

RSS AbcLinuxu RSS

  • Fedora 38 nabídne celý Flathub
  • Memtest86+ 6.10
  • Open Assistant, konverzační umělá inteligence pro každého

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.