RFID je technologie, která zřejmě v budoucnu nahradí nebo doplní čárové kódy na zboží a výrobcích. Nasazení tohoto řešení údajně každý rok ušetří obchodnímu řetězci Wal-Mart 8,4 miliardy dolarů. Praktické využití zkouší také britské Tesco, společnost Gillette a prodejny oděvů Marks & Spencer. Odpůrci technologie upozorňují na možné narušení soukromí. Jaké jsou současné trendy? Společnost Barco uspořádala začátkem dubna seminář s názvem RFID in Retail. Pozvaní odborníci představili účastníkům možnosti této technologie.
Radiofrekvenční systém identifikace (RFID) umožňuje pomocí rádiových vln získávat informace z paměťových čipů například o výrobcích, zboží, dokumentech nebo osobách. Požadované údaje jsou v do těchto čipů – tagů ukládány v elektronické podobě. Samotné čtení probíhá zcela bez přímého kontaktu se čtečkou, což představuje velkou časovou úsporu. V budoucnu tedy nebude nutné nákup u pokladen v supermarketech vykládat z vozíků na pás a čekat až pokladní každé zboží namíří na čtečku čárových kódů. Současná čtecí zařízení totiž umožňují načíst až několik stovek tagů za sekundu.
Příliš chytré regály
V obchodních domech ještě na chvíli zůstaneme. Hypermarket Tesco ve Velké Británii zkouší prodávat DVD pomocí technologie označované jako chytré regály. Běžně se stávalo, že si zákazníci vybírali úspěšné filmy, odpovědný pracovník další kusy doplnil později a obchod takové zdržení stálo zbytečně peníze. Mezi doplněním zboží byla totiž časová prodleva, takže ostatní zákazníci film nakoupili u jiného prodejce. Tento problém spolehlivě řeší právě chytrý regál. Skládá se z antény a snímače, přičemž na jeden snímač může být napojeno až sto regálů. Jakmile si zákazník vezme DVD označené tagem, je prostřednictvím informačního systému vyslána zpráva obsluze, která podle svého uvážení může okamžitě doplnit další zboží. Zavedení chytrých regálů údajně zvýšilo tržby až o čtyři procenta. Přibylo rovněž více spokojených zákazníků.
Zřejmě méně nadšení budou lidé z inteligentních LCD cenovek. Dnes je běžně zboží označeno papírovou cenovkou. Nové LCD cenovky budou schopny zjistit, jaké zboží se nachází v jejich blízkosti a podle toho zobrazit cenu. Tím však jejich možnosti nekončí. Počítá se s tím, že technologie dokáže zjistit nejvíce a nejméně prodávané zboží. Na základě těchto údajů dojde přes noc ke zvýšení ceny zboží, které zákazníci často kupují a naopak klesne cena méně prodávaných výrobků. Naštěstí bude ještě hodně dlouho trvat, než se podobné řešení objeví u nás. Vzhledem k ceně tagů totiž nelze očekávat, že by výrobci začali přidávat čipy na veškeré zboží. Ceny RFID tagů jsou stále v řádu jedné a více desetikorun, což je způsobeno současnou technologií výroby a vyrobeným množstvím.
Některé návrhy využití technologie RFID zatím vypadají jako sci-fi. Čipy umístěné na obalech potravin budou údajně schopné sledovat vybrané zboží a poskytovat o něm další informace. Dokonce by měly komunikovat s novou generací inteligentních ledniček a upozornit svého uživatele na blížící se prošlou lhůtu minimální trvanlivosti.
Kontrola zboží za 40 minut
Mezi další průkopníky v oblasti radiofrekvenční systému identifikace patří obchody Marks & Spencer. Pilotní projekt zatím běží ve 42 prodejnách. Při přebírání zboží ve skladu je každý kus označen RFID čipem. Urychluje se naskladnění, které trvá průměrně necelých sedmnáct minut. Kontrola stavu zboží na prodejně probíhá každý týden a přestože mají zákazníci k dispozici 4500 kusů různých oděvů, trvá ověření pouhých čtyřicet minut. Výsledky se opět dostavily v podobě zvýšení prodejů, snížení ztrát a stížností zákazníků na chybějící zboží.
Výrobce holicích strojků Gillete umístil tagy na palety a obaly holicích strojků značky Fusion. Takto upravené strojky byly poslány do 400 obchodů, které podporovaly technologii RFID. Firmě se navíc podařilo dostat zboží na pulty obchodů dříve než původně předpokládala. Stav zboží bylo možné kontrolovat online, a tak když začaly holicí strojky docházet, vyslala firma na místo svého zástupce.
Jiný způsob praktického využití této technologie byl k vidění na stánku společnosti Alcatel-Lucent během veletrhu CeBIT. Co se stane, když dnes na ulici uvidíte reklamu, která vás opravdu zaujme? Musíte si zapamatovat internetovou adresu nebo další podrobnosti. V budoucnu přiložíte svůj mobilní telefon s RFID čipem k vysílači na reklamě a po návratu domů uděláte totéž u svého televizního set-top-boxu. Ten může sloužit nejen pro příjem digitálního televizního vysílání. Pokud je připojen k internetu, lze touto cestou zasílat do televize obsah na přání. Váš mobilní telefon se spojí se sítí operátora, předá požadavek pro zaslání vybraného videa do vašeho set-top-boxu. Na obrazovce se potom promítne reklamní klip.
Můj názor
Na semináři RFID in Retail jsem se bavil se zástupcem jedné významné nejmenované firmy. Řekl mi, že využití RFID ve skladech zřejmě zatím neplánují. Přísné předpisy a velmi dobrá organizace podle něj zcela vylučuje nasazení této technologie. Proč také měnit již osvědčené a zavedené postupy?
Osobně se nejvíce těším na snížení čekání u pokladen v supermarketů. Daleko menší radost mám z chytrých LCD cenovek.
Pokud se tato technologie využije ve skladech, dokáže významně snížit čas pro příjem zboží na sklad. Prakticky také dochází k vyloučení chyb při umístění palet. Na zemi je umístěn RFID tag, který skladníkovi oznámí, že je na místě a má zboží vyskladnit. V nemocnicích může čip pro změnu usnadnit lékařům identifikaci pacientů.
Technologie jen pro vyvolené
V současné době existují tři různé frekvence. Pásmo 865 – 869 Mhz je vyhrazeno pro Evropu a Afriku, vlnovou délku 902 – 928 Mhz využívají v USA, Kanadě a Mexiku. Poslední frekvence 950 – 956 je vyčleněna pro Japonsko a Asii. Znamená to, že není možné tagy z amerického kontinentu využívat v Evropě a naopak. Někteří výrobci proto připravili tagy, které dokáží komunikovat na více různých frekvencích. Jejich nevýhodou ovšem zůstává vyšší pořizovací cena a provozní náklady.
RFID technologie vyžaduje zpočátku poměrně vysoké investice do hardwaru a infrastruktury. Na rozdíl od čárových kódů se totiž během několika sekund přenese v rámci počítačové sítě velké množství údajů. Zároveň se zvyšují požadavky na informační systém, který přijatá data musí během krátké doby zpracovat. Až na několik výjimek také zatím převažuje označování celých palet nebo dražšího zboží. Ze hry jsou zatím vyřazeni drobní obchodníci, kterým se používání RFID nevyplatí. Rozdíl mezi velkými obchodními řetězci a klasickými maloobchody se masovým zavedením této technologie ještě více prohloubí.
Pokročilá technologie bude mít pozitivní dopad na snížení počtu krádeží (podle AMR Research až o 18 %), zvýšenou spokojenost zákazníků a zřejmě i vyšší tržby obchodníků. Odpůrci upozorňují na možnost zásahů do soukromí. Pokud si totiž zákazník pořídí výrobek se zabudovaným tagem, bude možné pomocí dostupných zařízení tento výrobek i nadále sledovat. Můžeme se proto v budoucnu setkat s výrazným upozorněním zákazníků na výrobcích, které budou tuto technologii využívat.
Související
Využití RFID v reklamě
Budou chodit doktoři po nemocnicích s počítačem?
Dočkáme se v roce 2007?
RFID – heslo ve Wikipedii
RFID. Budoucnost. Realita (1.)
RFID. Budoucnost. Realita (2.)