Máte IT pod kontrolou? – 3. díl seriálu o trendech v oblasti Správy IT

V předchozích dvou dílech jsme se zaměřili na trendy v oblasti outsourcingu a Správy IT a konkrétní zkušenosti se službou Správa IT. V třetím dílu si probereme novinky a technologie v oblasti vzdálené správy a monitorování IT. Nové technologie výrazně změnili způsob vzdálené správy a monitorování. Dá se říci, že dochází ke změně filozofie „co a jak se monitoruje“.

Co je vzdálená správa a monitorování?

Výhody vzdálené správy a monitorování si uvědomuje snad každý. Z jednoho místa lze sledovat a nastavovat prvky IT. V případě nutného zásahu lze udělat tuto činnost vzdáleně, a proto není nutný zásah přímo na místě. Časová úspora pro správce IT je neoddiskutovatelná.

Doposud je vžitá představa, že monitorování IT znamená vzdálený přístup k serverům a sledování jejich event logů. Kdysi tomu tak bylo. U serverů se v event logu sledoval stav vybraných parametrů a zjišťovalo se, zda nejsou v event logu varovné hlášky apod. Pokud HW byl vypnutý, tak žádná vzdálená správa nebyla možná. Před cca 10 lety technologie serverů umožňovala vzdálený přístup, aniž by server byl zapnut. Na dálku šlo zapnout/vypnout a resetovat server.

V případě PC je historie obdobná. Intel přišel s technologií Wake-on-LAN, která umožňovala vzdáleně zapnout PC. Bohužel nevýhodou bylo, že pokud byl narušen operační systém, tak vzdálený přístup k PC nebyl funkční. Je hodně utilit pro vzdálenou správu. Všechny však vyžadovali nainstalovat „agenta“ utility, v které se povoloval vzdálený přístup.

Nové technologie pro vzdálenou správu a monitorování?

Způsob monitorování a vzdálené správy se však od té doby výrazně změnil. Pro vzdálenou správu se využívají aplikace s web rozhraním bez nutnosti instalovat agenta na PC. Příkladem je SW Citrix GoToAssist. Následně lze přes web rozhraní vzdáleně přistupovat k PC.

V rámci PC je velkým hitem technologie Intel vPro. Např. při nefunkčním operačním systému uživatele můžete díky technologii vPro zotavit operační systém na dálku. Pomocí vPro lze na dálku PC zapnout, vzdáleně nastavit BIOS, sledovat po celou dobu náběhu OS jeho stav apod.

Přínosy technologie vPro v bodech:

A) Redukuje počet návštěv „on-site“ u uživatele o 56% !
— Nyní lze vzdáleně dělat činnosti, které dříve musel dělat IT správce přímo u uživatele (diagnostika HW, nastavení BIOSu, obnovení Image z skryté partice nebo obnovení Image ze sítě)
B) Umožní provést vzdáleně Inventář PC
C) Lze vzdáleně aktualizovat PC (i když PC je vypnuté) – např. bezpečnostní záplaty
D) Je zvýšená bezpečnost PC (izolace „podezřelého“/“nakaženého“ PC)
— simultánně s prací uživatele lze zablokovat šířící se nákazu, odstavit uživatele od sítě, zotavit soubory, zjistit přítomnost škodlivého kódu apod.

Co je trendem v oblasti monitorování?

Trendem je monitorovat služby místo monitorování HW (monitorování služeb podporuje např. MS Systém Center Essentials). Monitorování služeb oproti monitorování HW umožňuje lépe předcházet problémům u kritických aplikací. V případě výskytu problému u služby dojde k rychlejší diagnostice závady a rychleji se může problém odstranit.

Co znamená „monitorování služeb“?

Služba se skládá z aplikace (je nainstalována na jednom serveru), databáze (na dalším serveru) a dalších prvků (HW – např. síť.prvky). Příkladem služby může být např. „aplikace CRM“ nebo „funkční posílání/příjem e-mailu“ nebo „funkční e-shop“. Např. CRM aplikace komunikuje s databází, která je na jiném serveru. Přístup do CRM aplikace je možný přes web. Z toho lze vidět, že na funkčnost CRM aplikace má vliv několik prvků (HW,SW). Další velmi využívanou funkcí je monitorování funkčnosti služby „e-shop“ (v rámci ní se také kontroluje, zda funguje přihlášení do e-shopu).

Monitorování služeb podporuje např. MS System Center Essentials (MS SCE).
Při konfiguraci monitorování v MS SCE se definují prvky (HW,SW,komponenty OS apod.), které ovlivňují funkčnost služby. A pak v rámci monitorování služby se monitorují jednotlivé prvky, ale s ohledem na funkčnost služby. Při monitorování služby máte možnost si zvolit globální pohled (tzn. služba jede/nejede/má problém) nebo detailní pohled (tzn. dané prvky jedou/nejedou/mají problém).

Autor článku je ředitelem podpory prodeje služeb společnosti AutoCont CZ a. s.

Přečtěte si také

Nebojte se Outsourcingu. A ještě lepší je Správa IT! – 1. díl
Nebojte se outsourcingu. A ještě lepší je Správa IT! – 2. díl, praktické zkušenosti

Exit mobile version