Vztah studentů k informačním technologiím

Mlady vzdelanec

V minulých dnech jsme se podrobněji věnovali oblasti vzdělávání. S tím dnes již neodmyslitelně souvisí počítačová gramotnost a využívání informačních technologií. K dnešní mladé generaci už patří jako neodmyslitelný přívlastek výraz „počítačová“ – počítač používají k zábavě, učení i k práci. Jaká je situace ve skutečnosti?


Helsinki University of Technology (HUT); zdroj: Wikipedia.

U starších generací můžeme vypozorovat výraznou tendenci spojovat dnešní mládež s výpočetní technikou a vztahem k telekomunikačním službám. Stoupá všeobecné povědomí o širokých možnostech využití internetu ke vzdělávání. Tou částí společnosti, která má sama k počítačům spíše respekt, jsou nezřídka dokonce úplně všichni náctiletí vnímáni téměř jako počítačoví experti. To samozřejmě není ani trochu pravda. Na stránkách Českého statistického úřadu se objevila celá řada statistik, které přibližují realitu vztahu studentů a IT. K objasnění skutečné úrovně znalostí naší mladší generace musíme u nich chvíli zůstat.

Jednou z hlavních oblastí, které mají velký význam na počítačovou vzdělanost, je vybavenost IT ve školství. V minulém roce připadalo na základních, středních a vyšších odborných školách 12 počítačů na 100 studentů. S přihlédnutím ke skutečnosti, že se jedná o průměr, není výsledek příliš potěšující. Na druhou stranu téměř všechny školy disponují připojením k internetu. Využití IT ve školství pro Českou republiku vychází dobře. I když v číslech není zahrnutá kvalita výkladu a fakt, že se studenti nemusí věnovat právě rozvíjení svých dovedností a znalostí, celková čísla jsou přece jen působivá: ze studentů od šestnáctého roku výše totiž využívá nějakým způsobem informační technologie na 99 procent, ve většině případů ve škole. V domácím prostředí tato hodnota dosahuje 86 procent. V oblasti využívání internetu ve škole nám podle statistiky organizace Eurostat z roku 2009 dokonce patří první místo s 88 procenty! V těsném závěsu jsou tradičně severské země Evropy.

Z uplynulých statistik nevyplývá skutečná aktivita studentů na počítačích a internetu. Pro následující čísla platí to, že se jedná výhradně o osoby studující a zároveň starší šestnácti let. Z komunikace je nejčastěji využívaná elektronická pošta, chatování a telefonování přes internet. V současnou dobu všechna podobná čísla nemůžeme brát vážně, protože boom sociálních sítí jako například Facebooku musí mít na komunikaci a trávení času na internetu obrovský význam. Po čistě studijní stránce využívá 82 procent studentů internet k vyhledávání studijních materiálů, zatímco v rámci celé EU se číslo pohybuje kolem 67 procent. Určitě zajímavá by byla informace ohledně Wikipedie, jelikož sám mohu jakožto student pozorovat, že převážná část mého okolí využívá právě služeb zmíněné encyklopedie.

Na otázku ohledně úrovně studentů v oblasti informačních technologií nelze jednoznačně odpovědět. Stále mnoho žáků na základních školách v současné době nezíská ve škole téměř žádné dovednosti, doma pak spíše hrají hry, sledují filmy apod. Například znám případ, kdy se za celý druhý stupeň žáci seznámí s výpočetní technikou jen v šesté třídě během jedné hodiny za týden. Náplň pak obsahuje základní ovládání počítače (myš a klávesnice), malování a vytvoření složky. Na středních a vysokých školách je situace značně odlišná podle oboru. Většinou už jsou v osnovách zahrnuty alespoň základy informatiky, které obsahují zejména práci s kancelářským balíkem (Word, Excel, Powerpoint). Sám však vidím značné mezery na základní škole. Zastávám názor, že již z deváté třídy by měl odcházet žák, který má podvědomí o fungování počítače, dokáže si vyhledat informace na internetu a ovládat alespoň základní funkce kancelářského balíku. Ve vyšších stupních je na tom naše školství relativně dobře. Jediným problémem samozřejmě zůstává, že odborníci odcházejí do soukromého sektoru. Často se také neuvádí problém licencí. Stále existuje řada produktů, na které studentské zvýhodnění není. Problematiku vzdělání však většina předních výrobců pochopila (Microsoft, Autodesk, Adobe) a tak je situace poměrně dobrá.

Jako hlavní zdroj posloužily webové stránky Českého statistického úřadu (www.czso.cz) a osobní zkušenost autora s danou problematikou.

Přečtěte si také

Znalosti dnes nestačí. Nabídnete víc?
Proč je dobré podporovat studentské vzdělávací projekty
Virtualizace umožní počítačové vzdělání statisícům studentů
IBM a ČVUT ocenily projekt koberce, který ovládá počítač

Exit mobile version