• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Zákaznický prožitek nade vším

Pavel Houser
22. 11. 2018
| Tiskové zprávy

Zaměření na potřeby uživatele umožní automatizace, umělá inteligence a internet věcí.
Více než samotné produkty bude v budoucnu důležitý tzv. zákaznický prožitek (customer experience). Podle společnosti Gartner předpokládá až 81 % odborníků na marketing, že se konkurenční střety v roce 2020 budou odehrávat především v této oblasti.

„Společnosti začínají za stále vyšším očekáváním zákazníků zaostávat,“ upozorňuje Ondřej Valeš, Product Business Developer společnosti Canon CZ, která se stala průvodcem firem do digitálního světa a své vize i postřehy dalších odborníků rozvíjí v projektu Kancelář budoucnosti.

Poukazuje přitom na index Global Customer Experience firmy Forrester, který mapuje zákaznický prožitek celé řady společností. Podle něj není většina podniků meziročně hodnocena příliš dobře1, dokonce ani společnosti, které v roce 2017 bodovaly, si letos nepolepšily. „Při hledání cesty pro budoucnost svého podnikání si společnosti nesmějí klást otázku ‚Co chtějí zákazníci‘, ale ‚Co budou zákazníci chtít,‘“ míní Valeš.

Při hledání odpovědi na tuto otázku jsou klíčem moderní technologie. Novátorské firmy, k nimž patří například poskytovatel filmů Netflix, si to záhy uvědomily a vytvořily inteligentní algoritmy, které jim pomáhají předpovídat, co by se zákazníkům mohlo zalíbit příště, a dávat jim patřičná doporučení. Naproti tomu videopůjčovna Blockbuster ignorovala měnící se preference klientů a v roce 2010 se dostala do úpadku. Nové postupy, jako je automatizace, internet věcí (IoT) nebo umělá inteligence (UI), přitom společnostem umožňují, aby byly flexibilnější a dokázaly nabídnout v reálném čase bezproblémový personalizovaný zákaznický prožitek.

Bez komplikací

„Bezproblémový uživatelský prožitek znamená pro dnešního zákazníka hlavně to, že může kdykoli s firmou hladce navázat kontakt a zvolit si k tomu jakýkoli způsob komunikace. Pouze společnosti, které nabízejí konzistentní spojení prostřednictvím všech kanálů, budují důvěru svých zákazníků, která je klíčová pro jejich udržení a loajalitu,“ připomíná Ondřej Valeš ze společnosti Canon CZ.

V dnešním zrychleném světě se rozrůstá množství kontaktních míst, čímž se komunikace se zákazníkem komplikuje. Nejenže správa různých komunikačních kanálů firmy vyčerpává, často také přináší zbytečné a leckdy i drahé chyby. Stále častěji se proto zajímají o zavádění automatizace.

Začlenění digitalizace do manuálních postupů přináší společnostem mnoho výhod – od zvýšené efektivity a snížených nákladů po uvolnění pracovních sil pro úkoly, které jsou pro podnik klíčové. Navzdory tomu vedou často předpřipravené automatické odpovědi k frustraci, pokud jsou využívány nevhodným způsobem. Podle průzkumu byla u 37 procent spotřebitelů, kteří přešli k jiné společnosti, důvodem nespokojenost s nabízenou interaktivní hlasovou odezvou1. Firmám, které využívají jen základní formu automatizaci, hrozí riziko, že ztratí sympatie svých zákazníků, protože nebere ohled na individuální problémy či stížnosti klientů.

Naproti tomu systémy inteligentní automatizace analyzují obrovské množství dat, aby obsáhly celý pracovní proces a byly schopny se neustále učit. V ne příliš vzdálené budoucnosti pomůžou organizacím zpracovat data zákazníků z e-mailů, telefonátů nebo sociálních médií. Podniky tak budou moci snadno komunikovat s klienty jakoukoli formou, neboť automatizované systémy provedou analýzu a vyberou nejlepší možný postup pro danou situaci. Digitalizace tak podpoří efektivitu i finanční úspory, ale zároveň zajistí dokonalý zákaznický prožitek.

Významná švédská banka SEB například používá pro komunikaci s miliony svých zákazníků virtuálního asistenta nazvaného Aida1. Dokáže se volajících zeptat, vést navazující rozhovor a pomoci jim řešit jejich potíže. Zároveň umí rozlišit tón hlasu volajícího a využít získané informace k tomu, aby zkvalitnila budoucí služby. Jakmile není systém schopen problém vyřešit, přepojí volajícího na člověka ze zákaznického servisu a následně jejich komunikaci monitoruje, aby se naučil, jak se má v takové situaci zachovat.

Osobní především

Personalizace se stala hlavním marketingovým zaklínadlem posledních let a firmy se rozplývají nad její schopností podpořit zisky i loajalitu zákazníků. I když byla orientace podniků na klienty vždy důležitá, v digitální éře volného přístupu ke konkurenčním produktům nabývá stále na významu.

Zajištění takto kultivovaných služeb ovšem vyžaduje postupy, které jsou náročné na čas i finanční zdroje. Společnosti musí neustále sledovat interakce se svojí značkou, aby si vytvořily jasnou představu o preferencích zákazníků a mohly jim nabídnout relevantní personalizované zboží.

„Klient, který poprvé otevře internetovou stránku, nemá žádnou historii, ale umělá inteligence do svých algoritmů ukládá každé jeho kliknutí nebo akci. Tyto algoritmy následně identifikují bezpočet faktorů, na jejichž základě systém vydává doporučení. S každou další interakcí zákazníka posiluje umělá inteligence svoji schopnost dávat doporučení,“ říká Ondřej Valeš.

Odborníci očekávají, že do roku 20252 bude 95 procent kontaktů se zákazníky probíhat s podporou umělé inteligence. Společnosti jim budou moci nabídnout ve zlomku vteřiny lepší a individuálnější uživatelský prožitek a v dalších krocích zajistit, aby byla jejich doporučení přesnější – založená na získaných datech. A to klienti oceňují stále více.

V reálném čase

Průměrný čas odezvy na dotazy a stížnosti zákazníků je přibližně 12 hodin, ale zákazníci v současnosti již očekávají zpětnou vazbu během hodiny3. Žádají stále rychlejší reakce a komunikaci v reálném čase, což pro poskytovatele služeb představuje obrovskou výzvu. Analytická společnost Forrester4 varuje, že pokud firmy klientům nevyhoví, mohou je ztratit. Podniky se budou muset oprostit od zastaralých metod, mezi něž patří průzkumy mezi zákazníky, a průběžně je nahradit osobnějším přístupem.

„Zařízení podporující IoT jsou motorem této revoluce v reálném čase, protože poskytují společnostem okamžitý přehled o tom, jaká byla zkušenost zákazníka s jejich značkou, a možnost zlepšit i přizpůsobit se dříve, než ho odradí,“ uvádí Ondřej Valeš.

V maloobchodním odvětví je proto stále důležitější zónové monitorování, tzv. geofencing. Obchody jsou vybaveny systémy, které zachytávají signály mobilních telefonů kolemjdoucích zákazníků a umožňují jim okamžitě zasílat cílené slevy nebo reklamy. Využití dat k tomu, jak šikovně zjistit momentální záměry zákazníka, má při zasílání nabídek mnohem vyšší míru úspěšnosti, vyplývá ze studie, podle níž 58 procent5 klientů považuje za užitečné, že takové nabídky dostávají, když jsou poblíž daného obchodu.

Zákaznický prožitek tak bude tím, co bude rozhodovat o bytí a nebytí společností, které si už v budoucnosti nebudou moci dovolit být pasivní. „Automatizace, umělá inteligence a internet věcí přinášejí firmám lákavou možnost, jak personalizovaný zákaznický prožitek klientům umožnit,“ dodává Ondřej Valeš, Product Business Developer společnosti Canon CZ.

Související příspěvky

Zásah proti kyberkriminálnímu ekosystému Lumma Stealer
Články

Zásah proti kyberkriminálnímu ekosystému Lumma Stealer

9. 6. 2025
Nintendo Switch 2 se blíží. Co přinese a jak změní trh?
Zprávičky

Nintendo má po více než osmi letech na trhu novou konzoli Switch 2

8. 6. 2025
Firmy se kvůli úsporám vracejí od cloudu zpět k licencím
Články

Firmy se kvůli úsporám vracejí od cloudu zpět k licencím

8. 6. 2025
Zprávičky

Timothy Berners-Lee patří k „praotcům“ internetu

8. 6. 2025

Zprávičky

Nintendo Switch 2 se blíží. Co přinese a jak změní trh?

Nintendo má po více než osmi letech na trhu novou konzoli Switch 2

ČTK
8. 6. 2025

Japonská společnost Nintendo po více než osmi letech uvedla na trh novou herní konzoli

Timothy Berners-Lee patří k „praotcům“ internetu

ČTK
8. 6. 2025

Britský softwarový inženýr Timothy Berners-Lee chtěl původně vytvořit prostor, kde by vědci mohli efektivně

Severní Koreu postihl rozsáhlý výpadek internetu, zřejmě měl vnitřní příčiny

ČTK
7. 6. 2025

Severní Koreu dnes postihl rozsáhlý výpadek internetu, který na několik hodin znemožnil přístup na

Členské státy EU schválily plán pro řešení kybernetických krizí

ČTK
6. 6. 2025

Členské státy EU dnes schválily plán Evropské unie pro řešení kybernetických krizí, informovala Rada

Insolvence Okay skončí patrně konkurzem, předpokládá insolvenční správce

ČTK
6. 6. 2025

Insolvence prodejce elektroniky a nábytku Okay skončí podle insolvenčního správce Adama Sigmunda pravděpodobně konkurzem.

Komerční úspěch 5G: Sítě nové generace dosáhly za tři roky stejných milníků, jako 4G za pět let

ČRa stále počítají se spuštěním 5G vysílání na mobily, není ale obchodní model

ČTK
6. 6. 2025

České Radiokomunikace (ČRa) stále počítají s komerčním uvedením vysílání 5G Broadcast na mobilní telefony

Kryptoměny a jejich ekonomika

Asociace: Stát při přijetí bitcoinového daru porušil základní pravidla

ČTK
5. 6. 2025

Stát při přijetí bitcoinového daru odpovídajícího téměř jedné miliardě korun nesplnil podle České kryptoměnové

Více než čtvrtina německých firem počítá s propouštěním kvůli umělé inteligenci

ČTK
5. 6. 2025

Více než čtvrtina německých firem počítá v příštích pěti letech s propouštěním kvůli umělé

Tiskové zprávy

Women in Tech snídaně: sdílení, které pomáhá ženám v technologiích růst

Méně papírování, rychlejší schvalování. Draslovka sjednocuje správu výdajů a služebních cest do jednoho systému

Panasonic Toughbook poskytuje řešení pro propojená vozidla pro AA

Synology představuje DiskStation DS425+

DP7200: Synology rozšiřuje svou řadu ActiveProtect, aby vyhověla požadavkům rychle rostoucích podniků

Evropští studenti zazářili v prestižní ICT soutěži

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

HORECA

Brainstorming

Haló efekt

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Týden na ITBiz: Bitcoinová aféra otřásá Českem
  • Najdou podtlakové kalhoty astronautů využití v medicíně?
  • Červené víno asi není zdravější než bílé

RSS AbcLinuxu RSS

  • PHP dnes slaví 30 let
  • 17:00 Zablokován PornHub. 17:30 Nárůst počtu registrací Proton VPN o 1 000 %
  • Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.