• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Tomáš Mátl: na mobilním Internetu neexistuje bannerová slepota

Karel Wolf
29. 1. 2010
| Články
Vodafone_logo

Mobilní marketing by měl lidem v budoucnu usnadňovat život, nabídne možnost připojistit se proti úrazu či mobilem platit. Reklamní příjmy z mobilního Internetu tvoří zhruba třetinu z celkových reklamních příjmů Vodafone a neexistuje na něm bannerová slepota. Pojďme se společně s Tomášem Mátlem z Vodafone ponořit do tajů mobilního marketingu.

tomas matl
Tomáš Mátl, Head of Media Solutions
ve společnosti Vodafone

Pod termíny mobilní reklama a mobilní marketing si lze představit ledacos, cílené reklamní SMS, marketing v cell broadcastingu, location-based marketing. Co přesně znamená mobilní marketing ve vašem pojetí?

Mobilní Marketing v našem pojetí znamená propagaci značky, služeb nebo konkrétního výrobku prostřednictvím kanálů, využívajících funkce mobilu. Kromě těch, které jste zmínil, jsou často používané i interaktivní bannery na mobilních internetových stránkách, MMSky, aplikace a hry.

Fixní vs. mobilní Internet

Není náhodou mobilní Internet jen přechodová fáze v mezidobí konvergence mobilního telefonu a počítače? Proč se podle vás vyplatí do tohoto segmentu investovat, ať již jako zadavatel inzerce, nebo tvůrce obsahové plochy? U operátorů to chápu.

Konvergence „fixního“ a mobilního Internetu dozajista probíhá. Avšak mobilní Internet má oproti fixnímu řadu výhod, které z něj z pohledu marketingu dělají dokonalejší médium. Spojením těchto výhod s dostupností a pohodlností používání fixního Internetu lze dosáhnout podstatně lepšího výsledku, než pokud bychom použili každé z těchto médií zvlášť. Právě díky výhodám mobilního Internetu (popsaným níže) má smysl do něj investovat.


Profil

Tomáš Mátl pracuje ve Vodafone Czech Republic a.s. od roku 2005. Nastoupil nejprve na pozici hlavního architekta v oddělení Technologie, kde vytvářel koncepty technologického rozvoje sítě a informačních systémů na základě obchodních strategií a plánů. Předtím působil ve společnosti Accenture jako konzultant implementace systémů podporujících obchodní strategie. Volný čas tráví s rodinou, přáteli, cestováním a fotografováním.


Jakou má podle vás tento formát výhodu před klasickým Internetem?

Za prvé je to schopnost navázání přímé komunikace mezi zadavatelem a zákazníkem – např. formou volání, SMS, atd. Dále je hojně využívána možnost cílení na základě znalosti jednotlivých uživatelů (socio-demografické údaje, nejčastější lokalita, typ telefonu, atd.). Ohromný potenciál má schopnost zákazníka zpoplatnit, pokud si přeje na danou kampaň zareagovat spontánně a produkt rovnou koupit – například lístky na koncert. V neposlední řadě, díky velikosti displeje na mobilním Internetu neexistuje tzv. bannerová slepota známá ze standardních webových stránek.

Mobilní Internet a experimentování s reklamou na něm má za sebou nějakou dobu testování i reálného provozu. Jaké máte výsledky?

Vodafone už od podzimu roku 2007 nabízí na mobilním Internetu bannerové plochy, cílené podle profilu jednotlivých uživatelů. Od roku 2008 nabízíme sponzorované linky, které umožňují zadavatelům promovat jejich nové mobilní služby. Reklamní příjmy z mobilního internetu dnes tvoří zhruba třetinu našich celkových reklamních příjmů a i v období krize (v roce 2009) vzrostly o více než 40%. Je zřejmé, že zadavatelé a agentury se učí s novým médiem pracovat a začínají si osvojovat využití jeho hlavních výhod.

Očekávaný růst inzerce

Myslíte si, že se pro ni na straně zadavatelů vytvoří extra rozpočet, nebo někomu z mediálního mixu ukousne jeho pomyslný díl koláče?

Nevím, zda zadavatelé budou navyšovat mediální rozpočty primárně kvůli mobilnímu marketingu. Nicméně předpokládám, že nadále poroste podíl interaktivních médií v celkovém mediálním spendu na úkor tradičních médií. Protože mobilní reklama nejlépe funguje v kombinaci s ostatními interaktivními kanály (Internet), myslím, že růst spendu do různých interaktivních kanálů (Internet mobil) se bude urychlovat a navzájem podporovat.

Když jsem před rokem psal článek o tom, jak spouští reklamu na mobilním Internetu Seznam.cz, objevil se pod článkem jeden dost nevybíravý komentář vůči provozovateli reklamní plochy. Nemyslíte, že lidé vnímají telefon jako něco příliš osobního na to, aby jim skrz něj někdo posílal reklamu?

Mobilní telefon je velmi osobní přístroj a v obecné rovině uživatel vždy musí mít možnost rozhodnout se, zda chce přijímat reklamu, jakými kanály a ideálně jak často. Toto vnímám jako velmi důležité, zejména v případě reklamy, prostřednictvím SMS a MMS. Zároveň, čím relevantnější je daná zpráva (tj. čím dokonalejší je cílení), tím více ji uživatel vnímá jako užitečné sdělení. Na druhou stranu, pokud uživatel chce využívat zdarma kvalitní služby na mobilním Internetu (ať už je poskytuje Vodafone, Seznam nebo kdokoliv další), je přirozené, že součástí stránek bude nějaká forma mobilní reklamy.

Další argument proti mobilní bannerové reklamě, je, že zatěžuje již tak dost nevýkonnou infrastrukturu (ve srovnání s metalickými či optickými okruhy). Promítne se mobilně-internetová reklama v ceně flat-rate tarifů?

Nemyslím. Nevím co konkrétně myslíte „nevýkonnou infrastrukturou“, nicméně při trendu, jaký nyní operátoři zažívají v souvislosti s růstem používání mobilního Internetu a datových služeb obecně , bude zátěž způsobená kanály mobilní reklamy nejspíše zanedbatelná.

Co si myslíte o mobilních microsites? Funguje, nebo může vůbec tento koncept efektivně fungovat?

Ano. Mobilní mikrostránky jsou důležitou součástí interaktivity, kterou poskytují mobilní bannery. Reklamní SMS na ně odkazují jako na místo, kde uživatel najde podrobnější informace poté, co SMS vzbudí jeho pozornost (SMS má čtenost cca 85 % a CTR běžně okolo 5 % i více). Mikrostránky poskytují ideální prostředí pro to, aby zákazník nadefinoval, jak má vypadat produkt, který chce na základě kampaně zakoupit. Čili shrnuto, microsites budou brzy velmi důležitou součástí kampaňových řešení, která budou sestávat z kombinace více kanálů (mobilních i internetových).

Je reálné, že se ze strany vás, českých operátorů, časem dočkáme podobných služeb, které dnes fungují v té vyspělejší části Asie? V Jižní Koreji dnes pomocí telefonu můžete platit v papírnictví, nebo si koupit lístek do kina, v Japonsku zase kvete trh s aplikacemi, které jsou provázány s reálnými službami na konkrétních místech.

Mobilní platby jsou jednou z priorit nejen mobilních operátorů. Z hlediska mobilního marketingu jsou klíčovou součástí kampaňových řešení. Čili odpověď zní ano, v těchto věcech je zcela jistě veliký potenciál a řešení, která by je umožňovala, jsou již na obzoru.

Na závěr bych se rád zeptal, jaká překvapení v oblasti mobilního marketingu pro nás Vodafone letos chystá.

Věřím, že příjemná. Budeme se snažit o taková marketingová řešení, která budou fungovat a budou lidem usnadňovat život. A zároveň dostanou do mobilu věci, které se v něm dříve nevyskytovaly. Mně by například vyhovovalo, kdybych měl při častých cestách na hory možnost připojistit se proti úrazu , kdykoliv to zapomenu udělat, doma z počítače.

Děkuji za rozhovor.

Přečtěte si také:

Proč mobilní marketing není jen další buzzword

Rubriky: MarketingRozhovoryTelekomunikace

Související příspěvky

Bezpečnostní byznys s Covid-19 rostl
Články

Bezpečnostní byznys s Covid-19 rostl

5. 3. 2021
Zprávičky

Premiér Babiš: Cílem aukce nebyl čtvrtý operátor, ale snížení cen

5. 3. 2021
SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink
Zprávičky

SpaceX už poslal na orbitu přes 1200 družic pro připojení na web

4. 3. 2021
Zprávičky

CETINu loni klesl zisk o 11 % na 2,5 miliardy Kč

4. 3. 2021

Zprávičky

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

ČR vydala do USA dva Ukrajince podezřelé z kyberzločinu

ČTK
6. 3. 2021

Dva podezřelé Ukrajince ze skupiny policisté zadrželi v Česku loni v únoru. Ve Spojených

Pokusy o zneužití zranitelnosti v Microsoft Exchange Serveru se budou stupňovat

ČTK
6. 3. 2021

Podle Microsoftu stojí za kampaní skupina čínských hackerů zvaná Hafnium. Hackerům, kteří přišli s

Proč blockchain selhává

Zakladatel firmy McAfee byl obviněn z kryptoměnových podvodů

ČTK
5. 3. 2021

Pětasedmdesátiletý McAfee je nyní zadržován ve Španělsku. Zakladatel americké antivirové společnosti McAfee byl ve

Vakcíny proti Covid 19 se na Darknetu prodávají za 250 až 1 250 dolarů

Pavel Houser
5. 3. 2021

Aktuálně probíhající očkování představuje velikou příležitost pro podvodníky a prodejce na nelegálních virtuálních tržištích.

Za bezpečnostní incidenty v cloudu mohou hlavně samotní zákazníci

Systém veřejné správy napadli hackeři, útok se týkal Prahy i MPSV (aktualizace)

ČTK
5. 3. 2021

Systém veřejné správy napadli ve čtvrtek hackeři. O masivním kybernetickém útoku informoval na twitteru

EK zřejmě obviní Apple z omezování hospodářské soutěže

ČTK
5. 3. 2021

Stížnost před dvěma lety podala švédská služba pro streamování hudby Spotify. Evropská komise pravděpodobně

Premiér Babiš: Cílem aukce nebyl čtvrtý operátor, ale snížení cen

ČTK
5. 3. 2021

O vytvoření čtvrtého mobilního operátora neměl nikdo z velkých zahraničních investorů zájem. Cílem loňské

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink

SpaceX už poslal na orbitu přes 1200 družic pro připojení na web

ČTK
4. 3. 2021

Hlavním cílem projektu Starlink je dostupnější vysokorychlostní přístup k internetu. Americká soukromá společnost SpaceX

Anghami bude první arabskou technologickou firmou na Nasdaqu

ČTK
4. 3. 2021

Rival Spotify, streamovací společnost Anghami, vstoupí jako první arabská technologická firma na americkou burzu

Tiskové zprávy

MWC 2021: Lepší život, inteligentní podniky a inkluzivní svět pro každého

Společnost Soitron obhájila Cisco Gold certifikaci a získala status servisního partnera

Jarní akce levného softwaru

Do boje proti pandemii se přidává stále více firem

Studie IBM: klíčem k prosperitě po odeznění pandemie budou umělá inteligence a nové technologie

Zatím nejrychlejší tiskárna imagePROGRAF

Zpráva dne

Jarní akce levného softwaru

Jarní akce levného softwaru

Redakce
5. 3. 2021

Softwarový prodejní portál GoodOffer24.com pokračuje s nabídkou levného softwaru. Kupte si z nabídky níže uvedených bundlů....

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Lidé spolu s chatboty rádi klamou

Pavel Houser
1. 2. 2021

Pokud lidé nejednají přímo, ale nechají se nějak zastupovat chatbotem, mají mnohem menší problém uchylovat se...

Nadcházející akce

  1. Hannover Messe Digital Edition 2021

    12. dubna - 16. dubna

Zobrazit všechny Akce

Slovník

Burza

Imprinter

Broker

Nejpopulárnější články

Tomáš Mátl: na mobilním Internetu neexistuje bannerová slepota

Karel Wolf
29. 1. 2010

Komerční banka hlásí výpadek poboček a internetového bankovnictví

Jiří Kocourek
30. 7. 2008

Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Redakce
7. 2. 2021

Adobe Reader 8 k dispozici

Filip Molčan
8. 12. 2006

Skupina Lazarus se nově soustředí na obranný průmysl, malware dokáže proniknout i do odpojených sítí

Pavel Houser
1. 3. 2021

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Marketing Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zajímavosti Zpráva dne České IT

RSS abclinuxu – čerstvé zprávičky

  • InstallFest 2021 online
  • Sweet Home 3D 6.5
  • Slovní úloha: V kterém týdnu letošního roku bude mít Firefox větší číslo verze než Chrome?

RSS Sciencemag.cz

  • Umělá inteligence cvičí psy
  • Co když člověka nakazí dva různé kmeny koronaviru?
  • Proč se jídlo lepí na pánev

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.