Domácí přihlašovatelé v roce 2013 podali u Úřadu průmyslového vlastnictví 984 národních přihlášek vynálezů, což představuje třináctiprocentní meziroční nárůst a je to nejvíce za posledních 20 let. Zároveň roste počet tzv. PCT přihlášek, tedy přihlášek do zahraničí, kterých bylo podáno o 24 procent více než v roce 2012.
Nárůst počtu přihlášek ÚPV vidí i v tom, že spustil informační kampaň „Patentuj“ (www.patentuj.cz). Svou komunikaci soustředil směrem k podnikům, výzkumným a vývojovým centrům, ke studentům a pracovníkům vysokých škol. Ve skladbě přihlašovatelů pak právě české univerzity zaujímají více než jednu čtvrtinu.
„Je potěšující, že právě univerzity jsou v oblasti patentů stále aktivnější. Oproti roku 2012 jsme od vysokých škol zaznamenali 30% nárůst přihlášek,“ říká Josef Kratochvíl, předseda Úřadu průmyslového vlastnictví. ÚPV plánuje řadu dalších informačních aktivit. „Nyní je třeba soustředit se více na kvalitu přihlašovaných řešení. Dbát, aby výzkum a vývoj začínal vždy od samé špice světového stavu techniky. Vyhnout se vynalézání vynalezeného, úsilí směřovat tam, kde nejsnáze nalezneme potencionální zájemce o naše produkty. Proto se musíme zdokonalovat ve využívání informačních zdrojů, které máme zdarma k dispozici,“ dodává.
Právě v PCT přihláškách, které jsou podávány podle smlouvy o patentové spolupráci, vidí úřad hlavní cestu, jak patent prodat či poskytnout licenci zahraničním firmám. Atraktivita systému PCT totiž rok od roku roste. Dva největší hráči na trhu, USA a Čína, v roce 2013 dosáhli zlomového bodu 200 tisíc podaných mezinárodních přihlášek.
„Toto číslo dokazuje, že systém podle Smlouvy o patentové spolupráci přináší nové tržní možnosti
a je pohonem stále více národních ekonomik,“ doplňuje Kratochvíl.
Úřad průmyslového vlastnictví také na rok 2014 chystá kampaň „Patentuj!“ rozšířit o informace, jak na patentech nejlépe vydělat. Inspirací může být japonská společnost Panasonic, která vloni podala 2 881 přihlášek podle Smlouvy o patentové spolupráci (PCT), což ji vyneslo celosvětové prvenství,
a neustále tak zvyšuje svou tržní hodnotu.