Na Facebooku lze cílit reklamu i přes stínové údaje

ČTK , 28. září 2018 10:08 0 komentářů

Sociální síť účty spojuje i s informacemi, které uživatel neposkytuje přímo pro svůj facebookový profil.

Zadavatelé reklamy na facebooku mohou adresáty vybírat i skrze osobní údaje, které navenek nejsou s daným facebookovým účtem spárované. Jde například o telefonní čísla poskytnutá za účelem dvojitého zabezpečení účtu, zadaná do komunikační aplikace Messenger nebo taková, která jejich majitel facebooku sám neposkytne. O používání "stínových kontaktních informací" napsal technologický web Gizmodo.

Na diskutabilní praktiku upozornila čtveřice vědců a redaktorka Gizmodo si systém sama vyzkoušela s jedním z nich - profesorem Alanem Mislovem z bostonské Northeastern University. "Zadala jsem reklamu, aby se zobrazila facebookovému účtu spojenému s číslem pevné linky Misloveovy kanceláře, tedy číslem, které Mislove nikdy facebooku neposkytl. Reklamu uviděl v řádu hodin," napsala.

Misloveův tým ve svém článku uvádí, že cílení reklam založené na "osobně identifikujících informacích" (PII), jakými jsou telefonní čísla a e-mailové adresy, zavedl facebook teprve nedávno ve snaze zajistit extrémně přesné doručování sdělení. Zadavatel reklamy tak může sociální síti poskytnout seznam telefonních čísel nebo e-mailových adres a reklamu rozesílat na profily spojené s těmito kontaktními údaji.

Badatelé ale zjistili, že sociální síť účty uživatelů spojuje i s informacemi, které uživatel neposkytuje přímo pro svůj facebookový profil. Pro inzerenty jsou lidé "dohledatelní" i skrze kontakty poskytnuté pro sekundární zabezpečení účtu a zasílání upozornění ohledně přihlášení z neznámých zařízení nebo čísla získaná z adresářů v mobilech po instalaci Messengeru. V posledně jmenovaném případě se navíc číslo neobjevilo ani v osobním archivu informací staženém z facebooku, takže terč popisovaného postupu o něm nebyl nijak informován a neměl nad využíváním svého čísla žádnou kontrolu.

"Zjistili jsme, že ze sedmi různých potenciálních zdrojů PII zkoumaných výše, je pět skutečně používaných pro umožnění reklamy založené na PII," konstatují badatelé. "Ve všech případech jsme narazili buď na absenci přiznání potenciálního použití dat, nebo na nedostatečné přiznání ve formě obecných formulací."

"Facebook se nespokojí s tím, aby pro účely reklamy používal údaje, které jste vědomě zadali do svého profilu," shrnul Gizmodo. "Jak už to s tímto vysoce efektivním strojem na těžbu dat vydávajícím se za prostředek udržení kontaktu s přáteli tak často bývá, jde na to méně transparentní a více invazivní cestou," dodal web.

Společnost Marka Zuckerberga v poslední době opakovaně čelila kritice za neprůhledné nakládání s daty uživatelů nebo za mlhavé znění svých uživatelských podmínek. Způsob zadávání reklamy se dostal do centra pozornosti kvůli politické reklamě cílené na americké uživatele nebo po zprávách o tom, že inzerenti měli například možnost oslovit uživatele s antisemitskými názory.

"Myslím, že mnoho uživatelů plně nerozumí tomu, jak dnes cílení reklam funguje; že inzerenti mohou doslova přesně specifikovat, kteří uživatelé mají jejich reklamu vidět, když nahrají e-mailové adresy, telefonní čísla, jména, data narození atd.," řekl profesor Mislove. "Když jsem tuto práci popisoval kolegům, mnohé informatiky to překvapilo, a ještě více překvapeni byli, když se dověděli, že nejen Facebook, ale také Google, Pinterest a Twitter nabízejí podobné služby," dodal.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Brexit a osobní data

Tomáš Jirásko , 17. únor 2019 06:30
Tomáš Jirásko

Blíží se Brexit přináší společnostem řadu komplikací a nejasností ohledně budoucnosti. Ať již dojde ...

Více







RSS 

Zprávičky

MPSV dostalo námitku proti výběru dodavatele systému dávek

ČTK , 15. únor 2019 16:11

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu resort při budování systémů selhal a porušil rozpočtovou kázeň za...

Více 0 komentářů

Spor o cenu za akcie Telecomu se vrací k Vrchnímu soudu v Praze

ČTK , 15. únor 2019 10:05

Telefónica získala v roce 2005 majoritu v Českém Telecomu a zbývajícím akcionářům učinila časově ome...

Více 0 komentářů

NÚKIB nezměnil názor, technologie Huawei stále považuje za riziko

ČTK , 15. únor 2019 08:00

Na základě varování NÚKIB Generální finanční ředitelství vyřadilo Huawei z tendru za půl miliardy ko...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Red Hat rozšiřuje možnosti řízení a automatizace infrastruktury datových center

Pavel Houser , 14. únor 2019 14:47

Red Hat CloudForms představuje lokální komponentu portfolia Red Hat pro správu hybridního cloudu....

Více 0 komentářů

Vydavatelé dohodu o copyrightu vítají, on-line firmy ji kritizují

ČTK , 14. únor 2019 11:09

Asociace internetových a počítačových firem CCIA uvedla, že domluvená podoba směrnice je promarněnou...

Více 0 komentářů

Státy a EP se shodly na podobě směrnice o digitálním copyrightu

ČTK , 14. únor 2019 09:00

Nadále bude možné šířit chráněná díla za účelem citací, kritiky, karikatury či parodie....

Více 0 komentářů

Tvůrce nejúspěšnější české hry Kingdom Come mění majitele

ČTK , 14. únor 2019 08:00

Koch Media má za Warhorse Studios zaplatit 42,8 milionu eur, tedy asi 1,1 miliardy Kč....

Více 0 komentářů