Reklamní bannery začaly zaplavovat web před 20 lety

ČTK , 23. říjen 2014 10:57 0 komentářů
Rubriky: Marketing, Internet

Reklama je v současnosti běžnou součástí internetových stránek, pro jejichž provozovatele bývá podstatným zdrojem příjmů.

Navzdory stále sofistikovanějším nástrojům internetového marketingu zůstává základním prvkem většiny inzertních kampaní na webu takzvaný banner, tedy proužek obsahující grafickou reklamu. Velkou zásluhu na rozšíření tohoto druhu reklamy měl americký server HotWired, na jehož stránkách se první banner objevil 25. října 1994.

Čí reklama se na stránkách serveru HotWired ocitla jako úplně první, není stoprocentně jisté. Převážná většina zdrojů se ale kloní k tomu, že pionýrem byla telekomunikační společnost AT&T. Její banner kupodivu nenabízel žádnou ze služeb této firmy, a dokonce neobsahoval ani její název. Na černém pozadí byl pouze nápis "Have you ever clicked your mouse right here? You will." (Česky: Už jste někdy klikli myší přímo sem? Uděláte to.) Kdo na mnohoslibný nápis klikl, ten se kupodivu nedostal na web AT&T, ale na stránku s informacemi o vybraných světových muzeích a galeriích.

Z dnešního pohledu nedává taková reklama-nereklama valný smysl. Je ale třeba vzít v úvahu, že internetovou komunitu tvořili v první polovině 90. let zejména vědci a technologičtí fandové, u nichž hrozilo, že na průnik komerce na síť zareagují negativně. Tvůrci banneru AT&T proto nechtěli uživatele dráždit otevřenou reklamou, pouze ověřit životaschopnost nového propagačního nástroje.

Je třeba zdůraznit, že reklamní proužek nebyl vynálezem ani serveru HotWired, ani společnosti AT&T. První banner, který dokázal uživatele přenést na stránku inzerenta, si zřejmě už o rok dřív objednala jistá kalifornská právní kancelář, aniž by však vzbudila větší zájem. To se změnilo až v souvislosti s reklamou, jež se na podzim 1994 objevila na webu HotWired.

Obchodní model založený na financování obsahu příjmem z reklam byl jedním z motorů rozvoje internetového podnikání. Zpočátku se proužková reklama platila podle počtu zobrazení. Ve druhé polovině 90. let se ale začal prosazovat systém Pay per click, v němž zadavatel inzerátu platí až ve chvíli, kdy na jeho reklamu někdo klikl.

Bannery se zpočátku zobrazovaly všem návštěvníkům stránek stejně, podobně jako tištěná reklama v časopisech. S nárůstem technických možností ale začala být on-line reklama šita konkrétním jednotlivcům na míru. Provozovatelé reklamních systémů se naučili sledovat, co daný uživatel hledá na internetu nejčastěji. Podle toho mu pak servírují reklamu, která má největší šanci ho zaujmout. Jinou možnost představuje takzvané kontextové cílení reklamy, kdy se výběr zobrazovaných inzerátů řídí tematickým obsahem stránky.

Podle studie AdEx Benchmark 2013, kterou vypracovala společnost IAB Europe, se loni investice do internetové reklamy jen v Evropě vyšplhaly na 27,3 miliardy eur, tedy zhruba 753 miliard korun. Vůbec nejvíc peněz v přepočtu na jednoho obyvatele - konkrétně 140,7 eura (skoro 3900 Kč) - investovali zadavatelé reklamy v Norsku. Česko bylo s hodnotou 33,5 eura blízko evropskému průměru 37,4 eura.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Agilita a devops, přepracování a vyhoření

Pavel Houser , 12. červenec 2018 12:30
Pavel Houser

Michael Cote na The Register upozorňuje na častý problém: nové „agilní“ metody vývoje, všechny příst...

Více







RSS 

Zprávičky

Hackeři ukradli zdravotní záznamy 1,5 milionu Singapurců

ČTK , 20. červenec 2018 14:37

Cílem útoku bylo prý získat podrobné údaje o singapurském premiérovi a také o lécích, které užíval....

Více 0 komentářů

Ericsson je díky úsporám v mírném zisku

ČTK , 20. červenec 2018 11:36

Švédský podnik se v poslední době potýkal se slábnoucí poptávkou telekomunikačních operátorů....

Více 0 komentářů

Čip v občanském průkazu si zatím aktivovala třetina lidí

ČTK , 20. červenec 2018 08:00

Prostřednictvím Portálu občana lidé mají přístup např. k údajům o důchodu nebo si mohou pořídit výpi...

Více 0 komentářů

Kalendář

04. 08.

09. 08.
Black Hat USA 2018
09. 08.

12. 08.
DEF CON 26
06. 09.

07. 09.
Humusoft Technical Computing Camp 2018

Starší zprávičky

Red Hat Ansible Engine přináší další automatizaci cloudu

Pavel Houser , 19. červenec 2018 13:52

Nejnovější verze platformy Red Hat Ansible Engine 2.6 rozšiřuje automatizaci cloudů AWS, Google Clou...

Více 0 komentářů

Samsung chystá na příští rok telefon se sklopným displejem

ČTK , 19. červenec 2018 10:00

Displej půjde složit na polovinu jako peněženku. Ve složeném stavu je na přední straně přístroje men...

Více 0 komentářů

Internet Mall snížil ztrátu, tržby mu vzrostly na 7,2 miliardy Kč

ČTK , 18. červenec 2018 17:29

Internet Mall mj. investuje do distribučního centra v Jirnech u Prahy, které by mělo sloužit 7 střed...

Více 0 komentářů

Google dostal kvůli Androidu od EK rekordní pokutu 4,34 mld. eur (aktualizace)

ČTK , 18. červenec 2018 13:26

Google využil Android k upevnění dominantní pozice svého internetového vyhledávače, uvádí EK....

Více 0 komentářů