Jak nás ovlivní nový úřad "Správy základních registrů"

Lubor Kopecký, 16. únor 2010 08:01 0 komentářů

domena
S účinností od 1. ledna funguje nový úřad - Správa základních registrů, spadající pod Ministerstvo vnitra. A protože se práce této instituce bude velmi dotýkat každého z nás, je načase si přiblížit, čím se vlastně bude zabývat a co to pro nás bude znamenat.

Účel: bezpečnost registrů

Správu základních registrů zřídilo v uplynulém roce Ministerstvo vnitra ČR v souladu se zákonem č. 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů. Úřad by měl zajišťovat provoz a bezpečnost informačního systému takzvaných základních registrů a zpřístupnění referenčních údajů z registrů. Důvodem bylo řešení dosavadních potíží souvisejících s nejednotností, multiplicitou a neaktuálností klíčových databází státních institucí.

Ředitelem Správy základních registrů byl jmenován Michal Novák a celý úřad je podřízen Ministerstvu vnitra, kam spadá pod úsek náměstka ministra vnitra pro informatiku Jaroslava Chýlka. Správa základních registrů sídlí v budově Ministerstva vnitra v Praze na náměstí Hrdinů 1634/3.

Hlavní výhodou základních registrů má být to, že v nich budou uchovávány pouze aktuální údaje a ty budou považovány za správné. Občané tak možná nebudou muset stále dokola vyplňovat informace o sobě na různých úřadech. V současné době ale zatím úřad žádné registry neprovozuje, celý projekt se nachází teprve ve fázi probíhajících výběrových řízení na dodavatele jednotlivých registrů.

Měly by vzniknout celkem čtyři základní registry, které budou shromažďovat veškeré potřebné informace o občanech ČR, cizincích žijících na území ČR a nemovitostech. Údaje obsažené v těchto základních registrech se budou získávat z agendových informačních systémů, v rámci kterých budou existovat editoři, oprávnění zapisovat údaje do základního registru.

Tzv. referenční údaj bude přebírán ze systému základních registrů a v příslušných agendách se bude využívat jako údaj zaručený, platný a aktuální, bez nutnosti jeho ověření. Úřady tak budou povinny využívat právě data ze základních registrů a nikoli je vyžadovat po občanovi. Finální stav by proto měl být takový, že bude stačit jedna změna v registru, například při změně jména nebo adresy a ta se vzápětí promítne i v ostatních registrech.

Půjde tedy o tyto čtyři základní registry:

Základní registr obyvatel (ROB)

Bude shromažďovat referenční údaje o občanech České republiky a o cizincích s dlouhodobým nebo trvalým pobytem na našem území. Mezi tyto údaje patří například jméno a příjmení, datum a místo narození a úmrtí a státní občanství.

Základní registr osob (ROS)

Povede referenční údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách a orgánech veřejné moci i o nekomerčních subjektech, jako jsou občanská sdružení a církve.

Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RUIAN)

Bude shromažďovat údaje o územních prvcích (například území obce, katastrální území, stavební objekt, adresní místo, pozemek v podobě parcely apod.) a údaje o územně evidenčních jednotkách (například části obce, ulice nebo jiná veřejná prostranství). Správcem registru územní identifikace, adres a nemovitostí bude Český úřad zeměměřický a katastrální.

Základní registr práv a povinností

Bude zpracovávat referenční údaje o agendách orgánů veřejné moci (například oprávnění k přístupu k jednotlivým údajům) a o některých právech a povinnostech fyzických a právnických osob. Tento registr by měl sloužit jako garance bezpečné správy dat občanů a subjektů vedených v jednotlivých registrech a jeho správcem bude přímo Ministerstvo vnitra.

Propojení těchto základních registrů bude zajišťovat informační systém základních registrů (ISZR), jehož správcem je právě nově vytvořený úřad Správa základních registrů. Technologickou platformu informačního systému budou zajišťovat Komunikační infrastruktura veřejné správy (KIVS) a Centrální místo služeb (CMS). Systém by měl být spuštěn od 1. 7. 2010 ve zkušebním provozu a o rok později v ostrém provozu. Tak se necháme překvapit!

Profil

Lubor Kopecký je šéfredaktorem elektronického měsíčníku Svět hostingu společnosti IGNUM. Ve svých článcích a přednáškách se věnuje tématům internetových služeb, technologií, domén a médií, poukazuje na jejich přednosti a upozorňuje na možné budoucí hrozby. Ve volném čase se zabývá virtuální tvorbou a zajímá ho vše z historie, sociologie a myrmekologie.

Přečtěte si také:


Jak vypadá státní dohled nad internetem?
Nostalgické domény
Mikroblogy pro byznys: propagace ve 140 znacích


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Telefony vodní i podvodní

Pavel Houser , 16. červen 2017 13:00
Pavel Houser

Jako zajímavou technickou kuriozitu lze uvést, že všech 28 států NATO schválilo protokol Janus, kter...

Více






Kalendář

25. 06.

29. 06.
Cisco Live 2017
22. 07.

27. 07.
Black Hat 2017
27. 07.

30. 07.
Defcon 2017
RSS 

Zprávičky

VMware Horizon v cloudu Microsoft Azure

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:50

Řešení pro poskytování desktopu jako služby za poslední roky vyzrála....

Více 0 komentářů

Akcelerátor StartupYard získal 26 milionů Kč

Pavel Houser , 22. červen 2017 11:00

Pražský startupový akcelerátor společně s Fundliftem oznámil investici, kterou získal formou neveřej...

Více 0 komentářů

Česká asociace pojišťoven k pojištění kybernetických rizik

Pavel Houser , 22. červen 2017 10:00

Policie ČR v roce 2016 šetřila 5 344 kybernetických zločinů, což je o 321 (resp. 6,4 %) více než v p...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Soud řešil krádež bitcoinů. Znalec řekl, že obžalovaný je vinen

ČTK , 22. červen 2017 09:00

Tržiště vykradli dva Američané, převedli z něj bitcoiny asi za 100 milionů korun. Jiříkovský následn...

Více 2 komentářů

Národní elektronický nástroj bude povinný od července 2018

ČTK , 22. červen 2017 08:00

Od dubna platí, že všechny organizační složky státu a centrální zadavatelé musí s dodavateli zakázek...

Více 0 komentářů

Zadavatelé reklamy na Google nejvíc zaplatí u půjček a pojištění

ČTK , 21. červen 2017 12:00

Nejnižší platbu za jedno kliknutí uživatelem mají vedle knih lékárny....

Více 3 komentářů

Nejcitlivější údaj? Výše úspor

Pavel Houser , 21. červen 2017 11:00

Jen 13 % klientů bank zmínilo, že možné riziko vidí v rámci využívání internetového bankovnictví ban...

Více 0 komentářů