• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky

Karel Wolf
18. 10. 2010
| Články
Microsoft

Sledovat postupný rozklad někdejší největší softwarové značky světa je, řekněme, poněkud zvláštní pocit. Je již na změnu trendu pozdě, nebo ještě můžeme být svědky zrození úplně nového Microsoftu? Míří kolos plnou parou na ledovec a rychlá změna kurzu mu může být ještě osudnější, než pokračování v trendu? Níže naleznete 10 úkolů, které by měl Microsoft vyřešit, pokud chce odvrátit katastrofu.

Microsoft

Klíčovým problém společnosti je dnes vnímání její značky. Což o to, kosmetických pokusů o rebranding proběhla celá řada, nejspíše ale nastal čas pustit se do toho od podlahy.

Je Microsoft stále silná značka?

Ano, jistě. Nebo vlastně počkat, ono to není tak jednoznačné. Dlouhodobá dominance na některých softwarových trzích z Microsoftu na první pohled silný brand opravdu dělá. Ostatně, kdyby byla značka slabá, jak by mohla společnost každý kvartál prodat tolik licencí na své produkty?

Zde si dovolím malou odbočku. Problémem je totiž dlouhodobá udržitelnost těchto softwarových trhů. Microsoft se sice snaží pokrývat co největší spektrum trhu, ale nejvíce do příjmového koláče stále přináší divize MS Windows a MS Office, tedy trhy, na které je veden soustředěný útok ze strany konkurence. Je také veřejným tajemstvím, že valnou část prodejů Windows mají na svědomí OEM instalace na nových počítačích. Na oko pěkně diverzifikovaná struktura příjmů tedy tak trochu stojí a padá na úspěchu Windows jako operačního systému, na kterém statisticky běží okolo 90 % desktopů, připojených na Internet.

Na první pohled se Microsoftu ještě docela daří na Business-to-business a business-to-goverment trzích. Příjem z tohoto segmentu Microsoftu totiž také vytrvale roste.

Ve srovnání s balíkem, který generují segmenty Windows a Office, jde ovšem v případě „Server and Tools“ divize o trpasličí příjem. Pokud by měla stát společnost v budoucnosti pouze na něm, bude hrát úplně jinou ligu, než je tomu dnes.

Ale zpět k problému značky: pokud chce Microsoft i do budoucna sklízet úspěchy na stejných trzích jako dnes, bude právě vnímání své značky tím, co bude muset radikálně změnit. Zatímco enterprise B2B segmentu celkem sluší konzervativní pojatí značky typu IBM, na consumer a SMB trzích není šance obstát proti image svěžích brandů, jako Apple či Google. Co tedy ale vlastně musí Microsoft změnit?

Microsoft

1. Říci Ballmerovi sbohem

Asi první, možná trochu drsnou, ale zato zcela očividnou věcí, kterou je třeba rychle vyřešit, je setrvávání Steva Ballmera ve funkci. Důvodů je několik. Ano, má jistě své zásluhy, za svého působení v roli CEO přinesl společnosti obrovské zisky z Windows a kancelářského balíku Office. Jenže za éry jeho působení také došlo k postupnému pádu mobilní divize a online divize. To není zase tak málo, když přejdeme nepochopení internetového byznysu, kde se extrémně rychle etablovala nová konkurence, tak na poli chytrých mobilních platforem měl Microsoft obrovskou výhodu včasného vstupu na trh a tím pádem náskok několika let před konkurencí. Největším problémem ovšem zůstává Ballmer sám. Je to totiž také značka, značka asociující Microsoft v dobách jeho počátku. Dokud zkrátka bude Microsoft připomínat svoji vlastní minulost, nemá šanci v konkurenci nových, nebo alespoň renovovaných (Apple) značek uspět.

Doporučujeme k přečtení také: Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

2. Rozloučit se s Windows Phone 7

Největším manažerským uměním je včas si přiznat, že se něco nepovedlo, udělat rychle bolestivý řez a jít dál. Windows Phone 7 jsou přes veškerý aktuální mediální hype průšvih. Něco se prostě stalo špatně, možná si jeom někdo spletl dobu. Windows Phone 7 nejsou vyloženě šatný operační systém a narozdíl od některých svých konkurentů konečně pochopily, že telefon má sloužit primárně k volání. Vydávat ale v roce 2010 klon Symbianu kříženého s prvním iPhone OS je prostě špatně, nemá totiž šanci obstát. Konkurence Android OS i současného iOS je zkrátka příliš silná.

3. Převelet hlavní síly do enterprise segmentu

Zde je Microsoft stále velmi silným hráčem a má řadu nástrojů (např. cena), jak být nepříjemnou konkurencí i tak suverénním hráčům, jako je IBM. Právě na korporacích Microsoft úspěšně postavil základy svého byznysu, možná nastal čas vrátit se ke kořenům. Pro bezpečný růst zisků v budoucnosti je to jediná schůdná cesta. Ne náhodou ostatně značka začala ztrácet svůj z počátku velmi dobrý kredit v okamžiku, kdy se přeorientovala na consumer segment trhu.

bing

4. Přestat podceňovat Internet a začít vnímat Web jako naprosto klíčový

Viditelnost a tržní podíl Microsoftu na Internetu je mizivá jak ve srovnání s konkurencí, tak v poměru k nástrojům, kterými zde Microsoft disponuje a které jsou překvapivě často technologicky dokonce několik kroků před konkurencí. Je nejvyšší čas na změnu. Bing byl i přes malý tržní podíl docela dobrý začátek, stejně tak současné Office Web Apps, jenže rozhodně by nemělo jít o poslední metu. Microsoft by se měl stát když ne tržním leaderem, pak alespoň vyzyvatelem pro cloud computing.

Web Apps

5. Zbavit se Exploreru, pokud ani verze 9 nezmění současný trend

Přestože je IE 9 pořádným skokem kupředu v porovnání se svými posledními předchůdci, jeho osud je stále nejistý. Otázka totiž nezní, zda-li je IE 9 dobrý nebo špatný prohlížeč, ale zda-li je tak dobrý, aby mohl i s negativní nálepkou, kterou si nese po svých předchůdcích, vyhrát bitvu memů a zastavit erozi uživatelů. Ano, i zde existují nástroje, jak trhu trochu pomoci – Internet Explorer pravděpodobně bude vyžadovanou (z důvodu integrace) platformou pro Microsoft business aplikace, ale stačí to dlouhodobě?

6. Postavit svou značku na bezpečnosti

Bezpečnost produktů Microsoftu je (ať již právem, či nikoli) dlouhodobě kudlou v zádech, přes kterou prýští krev dobré pověsti společnosti kamsi do hlubin odpadních vod. Microsoft by měl udělat cokoli, aby tento trend změnil. Zdvojnásobení výdajů na bezpečnost, Akvizice dalších bezpečnostních firem, žádná investice pravděpodobně nebude tak velká, aby nebyla vyvážena změnou vnímání společnosti z černé ovce na bezpečnostního leadera.

zune

7. Odříznutí minulosti včetně jejích ikon

Možná je to smutné a nesportovní, ale je to tak, podobně jako Ballmer, tak i druhá ikona a někdejší šéf společnosti, Bill Gates, je pro většinu trhu synonymem toho, co se řadě lidí na Microsoftu v době jeho největší síly nutně nemuselo líbit. Přesto i po jeho odchodu společnost stále vytváři mnoho nových pojítek mezi ním a společností (vzpomeňme odvetnou reklamní kampaň „Já jsem PC!“). Zástupců staré gardy je ovšem v Microsoftu více, jedním příkladem za všechny může být generální softwarový architekt Microsoftu, Ray Ozzie, který je auterm SharePoint Serveru a duchovním otcem konkurenčních Lotus Notes.

8. Obsadit nové hardwarové trhy

Tvorba dražších koncových periferií je sice fajn, ale extrémní obchodní úspěchy od ní lze čekat jen těžko. Microsoft byl zatím extrémně úspěšnou softwarovou společností, ale doba se změnila a trh (alespoň ten konzumentský) si žádá nové přístupy. Existence Apple je důkazem, že vhodné spojení obou elementů může fungovat skvěle. Když nic jiného, mohly by chytré telefony a tablety od Microsoftu garantovat určité tržní zastoupení vlastních softwarových produktů společnosti.

Související texty:

6 klíčových důvodů proč jdou nejspíš Microsoft Windows 7 na odbyt tak dobře

Microsoft: nejvíce zisková softwarová společnost, ale na jak dlouho ještě?

Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky

Rubriky: ByznysHardwareInternet

Související příspěvky

Zprávičky

Německá ministryně mládeže zvažuje zakázat některé sociální sítě dětem do 16 let

17. 11. 2025
Zprávičky

SAP navrhuje ústupky, aby ukončil antimonopolní vyšetřování Evropské komise

16. 11. 2025
Zprávičky

Google nabídl EK změny v oblasti reklamy, prodej části aktivit však neplánuje

15. 11. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Bitcoin dál klesá, cena po větší nucené likvidaci sestoupila pod 97 000 dolarů

14. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Německá ministryně mládeže zvažuje zakázat některé sociální sítě dětem do 16 let

ČTK
17. 11. 2025

Německá ministryně školství, rodiny, seniorů, žen a mládeže Karin Prienová uvažuje o zákazu některých

SAP navrhuje ústupky, aby ukončil antimonopolní vyšetřování Evropské komise

ČTK
16. 11. 2025

Německá společnost SAP, která je největším výrobcem softwaru v Evropě, navrhla ústupky k urovnání

Google nabídl EK změny v oblasti reklamy, prodej části aktivit však neplánuje

ČTK
15. 11. 2025

Americký internetový gigant Google předložil Evropské komisi návrhy, které by měly vydavatelům a inzerentům

Kryptoměny a jejich ekonomika

Bitcoin dál klesá, cena po větší nucené likvidaci sestoupila pod 97 000 dolarů

ČTK
14. 11. 2025

Cena nejznámější kryptoměny bitcoin dál klesá a nad ránem sestoupila pod 97.000 USD (2,01

Bitcoinová aféra otřásá Českem

ČNB nakoupila bitcoiny a další digitální aktiva za téměř 21 milion korun

ČTK
14. 11. 2025

Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9

Gartner: Výdaje na IT v Evropě se v příštím roce zvýší asi o 11 %

ČTK
14. 11. 2025

Výdaje na informační technologie (IT) v Evropě se v příštím roce zvýší asi o

Musk označil za nepravdivou zprávu CNBC, podle které xAI získala 15 miliard USD

ČTK
14. 11. 2025

Miliardář Elon Musk označil za nepravdivou zprávu zpravodajské televize CNBC, podle které jeho start-up

Anthropic investuje 50 miliard dolarů do výstavby datových center

ČTK
13. 11. 2025

Americká společnost Anthropic zabývající se umělou inteligencí (AI) investuje 50 miliard dolarů (více než

Tiskové zprávy

NÚKIB vydal přehled kybernetických incidentů za říjen 2025

Spotřeba elektrické energie datových center je vysoká. S pomocí českých vědců je ale možné ji snížit a kontrolovat

Kdy je trvalá licence Microsoft výhodnější než předplatné a kdy ne?

Vítězný projekt Energetické olympiády 2025 přibližuje sdílení energie veřejnosti

Sandisk uvádí na trh nejmenší 1TB USB-C flash disk na světě

ZEBRA SYSTEMS: Omezené rozpočty a podceňování rizik jsou hlavní překážky k lepší kybernetické bezpečnosti

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Christian Klein, generální ředitel SAP

Digitální suverenita nestojí na ideálech, ale na konkrétních výsledcích

Christian Klein
23. 10. 2025

Diskuse o digitální suverenitě nabývá na celém světě na intenzitě. V dnešní době geopolitické nejistoty a...

Slovník

Dual-mode program

AMR

Paket

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.