• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Tomáš Mátl: na mobilním Internetu neexistuje bannerová slepota

Karel Wolf
29. 1. 2010
| Články
Vodafone_logo

Mobilní marketing by měl lidem v budoucnu usnadňovat život, nabídne možnost připojistit se proti úrazu či mobilem platit. Reklamní příjmy z mobilního Internetu tvoří zhruba třetinu z celkových reklamních příjmů Vodafone a neexistuje na něm bannerová slepota. Pojďme se společně s Tomášem Mátlem z Vodafone ponořit do tajů mobilního marketingu.

tomas matl
Tomáš Mátl, Head of Media Solutions
ve společnosti Vodafone

Pod termíny mobilní reklama a mobilní marketing si lze představit ledacos, cílené reklamní SMS, marketing v cell broadcastingu, location-based marketing. Co přesně znamená mobilní marketing ve vašem pojetí?

Mobilní Marketing v našem pojetí znamená propagaci značky, služeb nebo konkrétního výrobku prostřednictvím kanálů, využívajících funkce mobilu. Kromě těch, které jste zmínil, jsou často používané i interaktivní bannery na mobilních internetových stránkách, MMSky, aplikace a hry.

Fixní vs. mobilní Internet

Není náhodou mobilní Internet jen přechodová fáze v mezidobí konvergence mobilního telefonu a počítače? Proč se podle vás vyplatí do tohoto segmentu investovat, ať již jako zadavatel inzerce, nebo tvůrce obsahové plochy? U operátorů to chápu.

Konvergence „fixního“ a mobilního Internetu dozajista probíhá. Avšak mobilní Internet má oproti fixnímu řadu výhod, které z něj z pohledu marketingu dělají dokonalejší médium. Spojením těchto výhod s dostupností a pohodlností používání fixního Internetu lze dosáhnout podstatně lepšího výsledku, než pokud bychom použili každé z těchto médií zvlášť. Právě díky výhodám mobilního Internetu (popsaným níže) má smysl do něj investovat.


Profil

Tomáš Mátl pracuje ve Vodafone Czech Republic a.s. od roku 2005. Nastoupil nejprve na pozici hlavního architekta v oddělení Technologie, kde vytvářel koncepty technologického rozvoje sítě a informačních systémů na základě obchodních strategií a plánů. Předtím působil ve společnosti Accenture jako konzultant implementace systémů podporujících obchodní strategie. Volný čas tráví s rodinou, přáteli, cestováním a fotografováním.


Jakou má podle vás tento formát výhodu před klasickým Internetem?

Za prvé je to schopnost navázání přímé komunikace mezi zadavatelem a zákazníkem – např. formou volání, SMS, atd. Dále je hojně využívána možnost cílení na základě znalosti jednotlivých uživatelů (socio-demografické údaje, nejčastější lokalita, typ telefonu, atd.). Ohromný potenciál má schopnost zákazníka zpoplatnit, pokud si přeje na danou kampaň zareagovat spontánně a produkt rovnou koupit – například lístky na koncert. V neposlední řadě, díky velikosti displeje na mobilním Internetu neexistuje tzv. bannerová slepota známá ze standardních webových stránek.

Mobilní Internet a experimentování s reklamou na něm má za sebou nějakou dobu testování i reálného provozu. Jaké máte výsledky?

Vodafone už od podzimu roku 2007 nabízí na mobilním Internetu bannerové plochy, cílené podle profilu jednotlivých uživatelů. Od roku 2008 nabízíme sponzorované linky, které umožňují zadavatelům promovat jejich nové mobilní služby. Reklamní příjmy z mobilního internetu dnes tvoří zhruba třetinu našich celkových reklamních příjmů a i v období krize (v roce 2009) vzrostly o více než 40%. Je zřejmé, že zadavatelé a agentury se učí s novým médiem pracovat a začínají si osvojovat využití jeho hlavních výhod.

Očekávaný růst inzerce

Myslíte si, že se pro ni na straně zadavatelů vytvoří extra rozpočet, nebo někomu z mediálního mixu ukousne jeho pomyslný díl koláče?

Nevím, zda zadavatelé budou navyšovat mediální rozpočty primárně kvůli mobilnímu marketingu. Nicméně předpokládám, že nadále poroste podíl interaktivních médií v celkovém mediálním spendu na úkor tradičních médií. Protože mobilní reklama nejlépe funguje v kombinaci s ostatními interaktivními kanály (Internet), myslím, že růst spendu do různých interaktivních kanálů (Internet mobil) se bude urychlovat a navzájem podporovat.

Když jsem před rokem psal článek o tom, jak spouští reklamu na mobilním Internetu Seznam.cz, objevil se pod článkem jeden dost nevybíravý komentář vůči provozovateli reklamní plochy. Nemyslíte, že lidé vnímají telefon jako něco příliš osobního na to, aby jim skrz něj někdo posílal reklamu?

Mobilní telefon je velmi osobní přístroj a v obecné rovině uživatel vždy musí mít možnost rozhodnout se, zda chce přijímat reklamu, jakými kanály a ideálně jak často. Toto vnímám jako velmi důležité, zejména v případě reklamy, prostřednictvím SMS a MMS. Zároveň, čím relevantnější je daná zpráva (tj. čím dokonalejší je cílení), tím více ji uživatel vnímá jako užitečné sdělení. Na druhou stranu, pokud uživatel chce využívat zdarma kvalitní služby na mobilním Internetu (ať už je poskytuje Vodafone, Seznam nebo kdokoliv další), je přirozené, že součástí stránek bude nějaká forma mobilní reklamy.

Další argument proti mobilní bannerové reklamě, je, že zatěžuje již tak dost nevýkonnou infrastrukturu (ve srovnání s metalickými či optickými okruhy). Promítne se mobilně-internetová reklama v ceně flat-rate tarifů?

Nemyslím. Nevím co konkrétně myslíte „nevýkonnou infrastrukturou“, nicméně při trendu, jaký nyní operátoři zažívají v souvislosti s růstem používání mobilního Internetu a datových služeb obecně , bude zátěž způsobená kanály mobilní reklamy nejspíše zanedbatelná.

Co si myslíte o mobilních microsites? Funguje, nebo může vůbec tento koncept efektivně fungovat?

Ano. Mobilní mikrostránky jsou důležitou součástí interaktivity, kterou poskytují mobilní bannery. Reklamní SMS na ně odkazují jako na místo, kde uživatel najde podrobnější informace poté, co SMS vzbudí jeho pozornost (SMS má čtenost cca 85 % a CTR běžně okolo 5 % i více). Mikrostránky poskytují ideální prostředí pro to, aby zákazník nadefinoval, jak má vypadat produkt, který chce na základě kampaně zakoupit. Čili shrnuto, microsites budou brzy velmi důležitou součástí kampaňových řešení, která budou sestávat z kombinace více kanálů (mobilních i internetových).

Je reálné, že se ze strany vás, českých operátorů, časem dočkáme podobných služeb, které dnes fungují v té vyspělejší části Asie? V Jižní Koreji dnes pomocí telefonu můžete platit v papírnictví, nebo si koupit lístek do kina, v Japonsku zase kvete trh s aplikacemi, které jsou provázány s reálnými službami na konkrétních místech.

Mobilní platby jsou jednou z priorit nejen mobilních operátorů. Z hlediska mobilního marketingu jsou klíčovou součástí kampaňových řešení. Čili odpověď zní ano, v těchto věcech je zcela jistě veliký potenciál a řešení, která by je umožňovala, jsou již na obzoru.

Na závěr bych se rád zeptal, jaká překvapení v oblasti mobilního marketingu pro nás Vodafone letos chystá.

Věřím, že příjemná. Budeme se snažit o taková marketingová řešení, která budou fungovat a budou lidem usnadňovat život. A zároveň dostanou do mobilu věci, které se v něm dříve nevyskytovaly. Mně by například vyhovovalo, kdybych měl při častých cestách na hory možnost připojistit se proti úrazu , kdykoliv to zapomenu udělat, doma z počítače.

Děkuji za rozhovor.

Přečtěte si také:

Proč mobilní marketing není jen další buzzword

Rubriky: Telekomunikace

Související příspěvky

Zprávičky

Operátoři loni zvýšili investice o 3,5 miliardy na 23 miliard korun

16. 6. 2025
Komerční úspěch 5G: Sítě nové generace dosáhly za tři roky stejných milníků, jako 4G za pět let
Zprávičky

ČRa stále počítají se spuštěním 5G vysílání na mobily, není ale obchodní model

6. 6. 2025
Zprávičky

Spuštění systému varovných zpráv vyjde stát a operátory dohromady na 235 mil. Kč

19. 5. 2025
Zprávičky

Americké kabelové firmy Charter a Cox se spojí v transakci za 34,5 miliardy dolarů

18. 5. 2025

Zprávičky

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Hackerská skupina zaútočila na banku íránských revolučních gard

ČTK
17. 6. 2025

Kybernetický útok dnes omezil provoz banky Sepah íránských revolučních gard. Systémy banky jsou spojené

HP Dimension s Google Beam posouvají virtuální spolupráci na vyšší úroveň

HP Dimension s Google Beam posouvají virtuální spolupráci na vyšší úroveň

Pavel Houser
17. 6. 2025

Společnost HP Inc. na veletrhu InfoComm 2025 představila HP Dimension with Google Beam (dříve

Vodafone pokryl sítí 5G část pražského metra

Policie odložila případ zakázek pražského magistrátu pro Operátora ICT

ČTK
17. 6. 2025

Policie odložila případ zakázek pražského magistrátu pro jím vlastněnou firmu Operátor ICT (OICT). ČTK

Německá policie vyřadila z provozu obří prodejnu drog na darknetu

ČTK
17. 6. 2025

Německá policie vyřadila z provozu velkou platformu na takzvaném darknetu, na které se prodávaly

Operátoři loni zvýšili investice o 3,5 miliardy na 23 miliard korun

ČTK
16. 6. 2025

Telekomunikační firmy investovaly v loňském roce celkem 23 miliard korun, což je o 3,5

AI snižuje důležitost formálního vzdělání, říká studie PwC

ČTK
15. 6. 2025

Zavádění umělé inteligence (AI) na pracoviště výrazně zvyšuje produktivitu zaměstnanců i tržby firem. V

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Čínská společnosti Tencent zvažuje koupi jihokorejského vývojáře Nexon

ČTK
14. 6. 2025

Čínský internetový gigant Tencent Holdings zvažuje možnost nákupu jihokorejského vývojáře her Nexon. Tencent hledá

Nvidia a Perplexity AI plánují evropské modely AI, zapojí se také Slovensko

ČTK
13. 6. 2025

Americký výrobce vyspělých polovodičů Nvidia a a start-up Perplexity AI uzavřely partnerství pro vytvoření

Tiskové zprávy

ELLIOT: Vlajková iniciativa pro vývoj otevřených multimodálních základních modelů pro robustní umělou inteligenci v reálném světě

Novinky v Acronis Cyber Protect Cloud: přímé zálohování a archivace e-mailů v Microsoft 365

Česko si drží v některých oblastech digitalizace vedoucí postavení, v těch dosud problematických se výrazně zlepšuje

O2 zavádí do své sítě samostatné 5G jádro (5G stand alone)

AI agenti místo „noreply“ v nové platformě Salesforce

AI vyžaduje kontext i ve veřejné správě

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

.PDF

Symbian

Betatester

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Mýval se bude šířit i na další území
  • Nová role známého genu: CDK12 je nezbytný pro zrání vajíček a plodnost
  • Pohlavní chromozomy mohou omezovat konflikt mezi pohlavími

RSS AbcLinuxu RSS

  • UN Open Source Week 2025
  • Git 2.50.0
  • Telegram má vazby na lidi z Kremlu. Přepněte na WhatsApp nebo Signal, radí odborníci

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.