• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Internet Advertising Conference 2010: o konvergenci madiatypů i výkonnostním marketingu

Karel Wolf
28. 4. 2010
| Články
iac

Podobně jako loni touto dobou či předloni v květnu, i letos Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) pomyslně zahájilo inzertní sezónu na celodenní konferenci o internetové reklamě. Zde se hodnotila předcházející období a debatovalo nad novými trendy. Sešlo se zde okolo čtyř set odborníků z internetově mediálně-inzertní branže, aby získali čerstvé zprávy o svém byznysu. Co se dozvěděli?

iac panelova diskuze
Panelová diskuze o vyhodnocování výkonnostního marketingu,
Foto: Karel Wolf

Konference, která ve svém prvním ročníku začínala s jedním programem v jediném sálu zatím nabírá pěkně větvící se tendenci. Ve druhém ročníku to byly dva paralelní programy ve dvou sálech. Letos přibyl ještě třetí, uvidíme, zdali bude tento trend pokračovat i nadále a z konference se nakonec stane spíš wokrshop. Zatím ale nutno říci, že toto lehce schizofrenní pojetí nabízí docela zajímavou alternativu ke cateringu v případě slabších přednášek a (zejména) panelových diskuzí.

Zatímco v konferenční místnosti pražského Slovanského domu probíhal hlavní obsahový proud s evaluací online trhu a spirových aktivit, exhibicionismem Daniela Dočekala, recyklacemi populárních témat a cateringem po ruce, v podzemních kinosálech číslo 7 a 8 se uskutečnila „odborněji“ orientovaná část konference. V prvním kinosále proběhl maraton o mobilní a multimediální inzerci, který se zaměřil na dopady přijetí AVS zákona pro provozovatele online videoobsahu a na mobilní marketing (na Itbizu již několikrát podrobně rozebíraný). Druhý kinosál, kde jsme strávili z celé konference asi nejvíce času, byl svědkem přednáškovo-panelovědiskuzní části zaměřené na výkonnostní marketing.

Trendy v reklamě na Internetu

I tomuto tématu jsme se již poměrně podrobně věnovali a konference přinesla nová data prakticky jen v evaluaci prvního čtvrtletí letošního roku, takže jen velmi stručně.

iac
Miloš Endrle ze společnosti Geewa hovoří o tom, co se všechnno dá
zahrnout pod pojem internetové video. Foto: Karel Wolf

Internet během roku 2009 inkasoval celkem 6,4 miliard korun od domácích zadavatelů reklamy, alespoň podle ceníkových cen, a pro letošek se předpokládá nárůst alespoň o 17 %. Zatímco PPC systémy mají ceníkové a reálné ceny takřka totožné, v případě ostatní reklamy to již tak jednoznačné není. Jaké tedy byly jednotlivé poměry?

Do display reklamy inzerenti v loňském roce investovali přes 4 mld. Kč, asi nejhůře dopadly katalogy, které vykázaly jen 786 mil. Kč v gross cenách. V PPC systémech (pay-per-click) inzerenti utratili okolo 1,6 mld. Kč v reálných (tzv. net net) cenách. Celkový podíl Internetu na příjmech z reklamního byznysu se tak vyšplhal téměř na 10 % z investicích do reklamy za rok 2009 v ČR. Nikoho asi již nepřekvapí, že tak zaujímá čestné třetí místo hned za televizí a tiskem (zdroj: Factum Invenio).

Členové sdružení SPIR vesměs předpokládají, že bude rok 2010 převážně ve znamení růstu nestandardních reklamních formátů, ze kterých plynou provozovatelům nejzajímavější finanční bonusy.

Ze 23 produktových sekcí dominují v kategorii nejinzerovanějších produktů již tradičně Finanční služby (Peněžní zprostředkování) s 10,3% podílem za loňský rok (369 mil. Kč), Motorová vozidla a jejich motory s 9,9% podílem (354 mil. Kč) a na třetím místě je kategorie Činnosti související se zpracováním dat a hostingem; činnosti související s webovými portály s podílem 8, 5% (305 mil. Kč). Tyto tři sekce ovládají přes 60 % trhu. Naopak dlouhodobě klesající podíl mají kategorie farmaceutických přípravků, čistících prostředků a ostatního vzdělávání.

Mezi provozovateli v loňském roce nejvíce inkasoval Seznam.cz (1,56 mld. Kč) a zaznamenal tak téměř 50% nárůst oproti předchozímu roku. Za ním následuje Centrum Holdings s 0,75 mld. Kč (meziročně o 14% více) a Mafra s 0,53 mld. Kč (meziročně o 13% více). U médií oficiálně nezapojených do měření zaznamenal AdMonitoring v roce 2009 v součtu výkon téměř 280 mil. Kč. Ceny jsou však včetně barterů.

ppc

Postřehy z výkonnostního marketingu v kostce

Sál výkonnostního marketingu představoval bezesporu asi nejpřínosnější program celé konference a snad až na nepříliš vydařenou panelovou diskuzi, která měla být o vyhodnocování výkonnostního marketingu, ale zvrhla se v jakési dohadování o systém odměňování agentur a vlastnictví účtů v PPC systémech, neměla snad jedinou přednášku, která by představovala jen pouhé zaplácnutí času, před dalším programem.

Nás asi nejvíce zaujala prezentace Lukáše Morávka přinášející praktické srovnání výkonu PPC systémů, samozřejmě s ohledem na český trh.

Při srovnání v Česku působící velké trojky (Etarget, Sklik, Google AdWords) asi nejhůře dopadl systém Etargetu, který nedisponuje ani dostatečnou masou uživatelů, ani během testu nepřinesl žádné konverze. Co se týče hledanosti, zde jednoznačně vítězí Sklik, který přináší filosofii Google, ale překlápí ji pro potřeby lokálního trhu. Naopak originální AdWords selhává na tak malém trhu, jako je ten český, ve své tradiční disciplíně – tedy long tailu, ale za to přináší masu uživatelů na obecnější výrazy i nejvyšší míru konverzí.

Některým tématům konference se budeme v následujících dnech věnovat podrobněji. Na některém z dalším ročníků možná na shledanou.

Rubriky: Internet

Související příspěvky

Zprávičky

Průzkum: Češi zatím spoléhají více na Google než na umělou inteligenci

10. 6. 2025
Zprávičky

Timothy Berners-Lee patří k „praotcům“ internetu

8. 6. 2025
Zprávičky

Severní Koreu postihl rozsáhlý výpadek internetu, zřejmě měl vnitřní příčiny

7. 6. 2025
Bitcoinová aféra otřásá Českem
Články

Bitcoinová aféra otřásá Českem

4. 6. 2025

Zprávičky

Operátoři loni zvýšili investice o 3,5 miliardy na 23 miliard korun

ČTK
16. 6. 2025

Telekomunikační firmy investovaly v loňském roce celkem 23 miliard korun, což je o 3,5

AI snižuje důležitost formálního vzdělání, říká studie PwC

ČTK
15. 6. 2025

Zavádění umělé inteligence (AI) na pracoviště výrazně zvyšuje produktivitu zaměstnanců i tržby firem. V

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Čínská společnosti Tencent zvažuje koupi jihokorejského vývojáře Nexon

ČTK
14. 6. 2025

Čínský internetový gigant Tencent Holdings zvažuje možnost nákupu jihokorejského vývojáře her Nexon. Tencent hledá

Nvidia a Perplexity AI plánují evropské modely AI, zapojí se také Slovensko

ČTK
13. 6. 2025

Americký výrobce vyspělých polovodičů Nvidia a a start-up Perplexity AI uzavřely partnerství pro vytvoření

OpenAI chce podle médií peníze od investorů ze Saúdské Arábie, Indie a emirátů

ČTK
13. 6. 2025

Americká společnosti OpenAI, která je průkopníkem v oblasti generativní umělé inteligence (AI), jednala se

Jeden z prvních počítačů Apple se v USA vydražil za více než 223 000 dolarů

Piráti podali oznámení na šéfa IT z MPSV Trpkoše, dle něj byly zakázky v pořádku

ČTK
12. 6. 2025

Piráti podali trestní oznámení na šéfa sekce IT ministerstva práce Karla Trpkoše kvůli zadávání

Policie zřejmě získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků

ČTK
12. 6. 2025

Policie pravděpodobně získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků. Umožnit to má

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost Senát schválil

ČTK
12. 6. 2025

Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o

Tiskové zprávy

Novinky v Acronis Cyber Protect Cloud: přímé zálohování a archivace e-mailů v Microsoft 365

Česko si drží v některých oblastech digitalizace vedoucí postavení, v těch dosud problematických se výrazně zlepšuje

O2 zavádí do své sítě samostatné 5G jádro (5G stand alone)

AI agenti místo „noreply“ v nové platformě Salesforce

AI vyžaduje kontext i ve veřejné správě

ZEBRA SYSTEMS vyhlásila nejlepší lokální partnery za rok 2024

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Logistics manager

AdWords

Emitent

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Týden na ITBiz: Velká počítačová centra by pomohla dohnat USA, ČR chce také jedno
  • Rychlý diagnostický test kolorektálního karcinomu
  • Vědomí je termín naprosto pustý. A umělá inteligence vtělená do kamene

RSS AbcLinuxu RSS

  • Telegram má vazby na lidi z Kremlu. Přepněte na WhatsApp nebo Signal, radí odborníci
  • Trump Mobile
  • KiCad a Wayland

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.