IT byznys: 81 % českých podniků ucítilo krizi na tržbách

Podle prezentovaného průzkumu společnosti Redbaenk ekonomické recese negativně ovlivnila tržby 80 procent podniků v České republice. • Operátor Vodafone zjistil mezi respondenty informace o zákaznické péči bank, pojišťoven a operátorů, kdy zákazníci údajně opouštějí kamenné prodejny a téměř vše zařizují přes internet. • Pojišťovna Atradius uvedla, že se meziročně zhoršila platební morálka evropských firem.

Pokles ziskovosti tuzemských podniků

Společnost Redbaenk, která je specialistou na nákup a prodej podniků (M&A), uvedla výsledky průzkumu mezi tuzemskými podniky. Ten se zabýval vlivem ekonomické recese na jejich finanční ukazatele. Šetření ukázalo, že globální propad ekonomiky se negativním způsobem odrazil v hospodářských výsledcích více než čtyř pětin firem v České republice.

Konkrétně krize negativně ovlivnila tržby 81 procent českých podniků. Mezi respondenty průzkumu šlo především o výrobní podniky a firmy pohybující se v oblasti obchodu a služeb. Výrazně převládá mínění, že na úroveň z doby před recesí se tržby vrátí až po druhém čtvrtletí 2010.

Jako společný jmenovatel odrazu krize označila většina firem pokles ziskovosti. V odpovědích se podobně jako u tržeb i při predikci budoucí ziskovosti podniků objevoval názor, že návrat na úroveň před recesí nenastane dříve než po prvním pololetí příštího roku. Převaha této odpovědi však nebyla tak silná jako v předchozím případě.

Firmy odpovídající v šetření se v majoritní většině domnívají, že současná pokles ekonomiky negativním způsobem zasáhl trh v oblasti fúzí a akvizic. Poklesl tak počet uskutečněných transakcí. Snížení jejich počtu očekává 47 procent respondentů, nárůst naopak 33 procent.

Hlavním zmiňovaným důvodem případného nezájmu o fúze a akvizice je omezená dostupnost finančních zdrojů. Přes 80 procent odpovědí uvádí, že za obecně vhodnou strategii shledávají financovat akvizice dluhovým kapitálem.

Průzkum společnosti Redbaenk byl realizován na vzorku respondentů působících téměř z poloviny v podnikové sféře (ve výrobních podnicích a firmách podnikajících v obchodu nebo službách). Další část (51 procent) představovali zástupci poradenských firem, finančních investorů, akademické sféry a dalších institucí mimo podnikovou sféru.

Online komunikace nahrazuje pochůzky

Operátor Vodafone realizoval šetření Vodafone Zoom týkající se zákaznické péče operátorů, bank a pojišťoven. Průzkum pro Vodafone mezi 600 respondenty realizovala agentura Data Collect.

Hlavním zjištěním je, že kamenné prodejny mobilních operátorů, pojišťoven a bank začínají prohrávat souboj s internetem. Lidé, kteří mají přístup k internetu, do nich chodí minimálně, protože se naučili zařizovat stále více věcí právě přes internet. Dvě pětiny zákazníků navštíví kamenné pobočky méně než jednou za rok. Naproti tomu 72% zákazníků využívá internetovou zákaznickou péči jednou za 14 dní a častěji.

K čemu nejvíce zákazníci využívají internetovou péči:

— pro kompletní obsluhu zákaznického účtu (84% respondentů)
— k získání informací o produktech a službách (59% respondentů)
— nákup produktů a služeb (42 % respondentů)

Do kamenných poboček mobilních operátorů, bank a pojišťoven chodí většina zákazníků převážně jen v nezbytných případech, často při prvním nákupu služby či produktu. Telefonní zákaznické linky využívají lidé trochu častěji, ovšem převážnou většinu běžných úkonů vyřizují přes internet.

Vodafone Zoom dále ukázal, že s péčí poskytovanou prostřednictvím internetu je spokojeno přes 90% zákazníků, kteří ji využívají. Zatímco s péčí v kamenných prodejnách a na telefonních linkách je spokojeno 70% respondentů.

Platební morálka firem upadá


Propad platební morálky firem

Společnost Atradius a Financial Times Deutschland provádějí dvakrát ročně pravidelná šetření platební morálky v Evropě. Aktuální informace hovoří o tom, že majoritní podíl západoevropských firem v době hospodářského úpadku hodnotí platební morálku svých partnerů, domácích i zahraničních, hůře než loni.

Studie říká, že schopnost podniků splácet je nejčastěji ovlivňována příjmem a výdejem peněžních prostředků, objemy prodeje a přístupem k financování. Pojišťovna pohledávek Atradius pro svůj průzkum sice neoslovila české podniky, ale ty by měly výsledkům věnovat pozornost.

Důvodem pro pozornost tuzemských podniků může být například zjištění, kdy došlo například ke snížení ochoty platit u firem v Německu. Při tom tato sousední země pro nás představuje hlavního obchodního partnera.

Platební morálka místních firem se podle průzkumu Atradius zhoršila ve všech zemích. Nejlépe jsou hodnoceny severské státy Švédsko a Dánsko, naproti tomu nejhůře jsou na tom jižní státy Itálie, Španělsko a Francie.

Přečtěte si také

IT byznys: částečné úvazky v Česku využívané minimálně
IT byznys: zájem o ready-made firmy vzrostl o desetinu
IT byznys: firmy s odsouzenými nebudou mít přístup k tendrům
IT byznys: až pětina firem zvažuje přesun do ciziny
IT byznys: Elektronické ohlášení živnosti se stalo praktickou pomůckou
IT byznys: očekávaný růst mobilní reklamy za dva roky
IT byznys: krize zapříčinila nárůst nesplácených úvěrů a omezenou likviditu bank
IT byznys: snadnější podnikání v zemích EU díky novému zákonu
IT byznys: 45 % podnikatelů říká, že nám Brusel ztěžuje podnikání
IT byznys: evropské normy představují pro firmy náklady více než 1 bilion EUR
IT byznys: zveřejnění platů a odměn manažerů státních firem je správné
IT byznys: podnikatelé vyzvali vládu ke zvyšování konkurenceschopnosti
IT byznys: příprava novely pro odstranění daňové diskriminace
IT byznys: Až polovina studentů chce po studiích podnikat
IT byznys: Dopad krize pro firmy? Až 40 % firem propouští
IT byznys: Snížením administrativy ušetří podnikatelé přes 6 miliard
IT byznys: Na české podnikatele čeká dalších šest miliard korun

Exit mobile version