Trh virtuální a rozšířené reality se za pět let zvětší 16krát

ČTK , 20. August 2018 08:00 1 komentářů

Dnes více než 40 % trhu stále připadá na herní aplikace.

Tržby za technologie virtuální a rozšířené reality se během příštích pěti let zvýší 16krát. Zatímco v loňském roce měl trh s těmito technologiemi hodnotu 8,8 miliardy dolarů (cca 200 miliard korun), za pět let to bude 142,4 miliardy USD (3,2 bilionu korun). Vyplývá to ze zprávy BCC Research Virtual and Augmented Reality: Technologies and Global Markets through 2023.

Za očekávaným růstem stojí vzestup startupů podporovaných klíčovými hráči na trhu. Studie také ukázala, že na toto odvětví příznivě zapůsobí jak snižování cen hardwaru, tak stoupající využití souprav s virtuální realitou nejen při hraní her, ale také ve zdravotnictví, školství a dalších oborech.

Více než 40 procent trhu stále připadá na herní aplikace s celkovou hodnotou za loňský rok 3,6 miliardy dolarů. Ta by podle autorů studie měla do roku 2023 stoupnout na 47,2 miliardy dolarů. Ve vzdělávání se očekává ještě dramatičtější nárůst, a to ze stávajících 797,7 milionu dolarů na 17,9 miliardy v příštích pěti letech.

"Impozantní nárůst v užívání virtuální a rozšířené reality v herních a jiných aplikacích značně přispěl k dění na trhu za poslední dvě dekády. Akvizice společnosti Oculus Facebookem v roce 2014 zásadně změnila hru v tomto průmyslu. Hlavní technologičtí giganti jako Google vydaly náhlavní DIY zařízení využívající Google Cardboard a Google Daydream s chytrými telefony. Společnosti jako Samsung šly ještě dál s produkty jako Galaxy Gear, obsahujícími inteligentní doplňky jako ovladač gest," uvedla BCC Research.

Zatímco technologie virtuální reality přenáší uživatele do vykonstruovaného prostředí, takzvaná rozšířená realita funguje naopak a přináší virtuální prvky do běžného života. Například zobrazuje v brýlích či telefonech digitální informace o reálných objektech v okolí uživatele.

Zákazníci v obchodech si stále častěji berou na pomoc aplikace. Loňský průzkum americké společnosti Salsify například ukázal, že až 77 procent zákazníků při nakupování používá mobilní telefon nebo tablet. Pomocí rozšířené reality si zákazníci mohou naskenováním výrobku okamžitě zjistit potřebné informace, nebo si na dálku vyzkoušet, zda jim sluší vybrané oblečení či jim pasuje nábytek do ložnice.

"I české obchody uvažují, jak proměnit obchody z čistě prodejního kanálu na zážitkové místo. Česká republika je v tomto ale na začátku, přestože v porovnání například s Němci jsme v e-commerce mnohem progresivnější. Nejdál jsou samozřejmě USA. První pokusy s rozšířenou realitou mimo hrací průmysl v Česku probíhají v marketingu, v turistice, nebo v developmentu. Brzy ale i v Česku dojde k většímu propojování fyzických obchodů a e-shopů," uvedla ředitelka české technologické firmy Rebel&Glory Gabriela Teissing.

Virtuální realita je podle produktového manažera e-shopu Kasa.cz Petra Štursy budoucností online prodeje, ale zasáhne i do klasického maloobchodu. "Možnost virtuálního zobrazení nabídky bude pro zákazníky velmi zajímavá, mimo jiné i pro srovnání produktů. Obchodníkům výrazně rozšíří nabídku a nabídne širší pohled na využitelnost výrobků. Usnadní také orientaci na prodejně," podotkl.

Rozšířenou realitu využívají také automobilky. Například Lexus tyto technologie využívá k opravám vozů. Automechanikům umožní snadněji a rychleji vyřešit technické problémy, zákazníci pak lépe porozumí tomu, co se děje s jejich vozem. Systém využívá speciální brýle, pomocí kterých mechanik navazuje oboustranné spojení s dalšími lidmi, a to jak vizuální, tak hlasové. Umožní mu kupříkladu konzultovat prováděné opravy s majitelem vozu, anebo s odborníky z technického centra firmy.


Komentáře

Petr #0
Petr 27. August 2018 11:20

Proč v tom souhrnu chybí, kolik trhu s VR tvoří porno?
Není to těch zbylých 60%?

RSS 

Komentujeme

Počítačové hry v hlavě – a to dokonce multiplayer

Pavel Houser , 03. August 2019 06:30

Tetris v podání vědců z University of Washington připomíná málem telepatii – jeden z hráčů vidí pada...

Více



Kalendář

25. 08.

29. 08.
VMworld US 2019
05. 09.

06. 09.
Technical Computing Camp 2019
06. 09.

11. 09.
IFA 2019
RSS 

Zprávičky

Na webu Amazonu se prodávaly tisíce problémových produktů

ČTK , 25. August 2019 08:00

Američtí technologičtí giganti ztratili kontrolu nad svými platformami. Amazon se čím dál víc vyvíjí...

Více 0 komentářů

Huawei uvádí na Ascend 910, procesor pro AI

Pavel Houser , 24. August 2019 08:00

Huawei uvedla procesor Ascend 910 a MindSpore, framework pro výpočty související s umělou inteligenc...

Více 0 komentářů

VMware koupí Pivotal Software a Carbon Black za téměř 5 miliard dolarů

ČTK , 23. August 2019 10:05

Kontrolním akcionářem VMware i Pivotal Software je Dell. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Ostravský startup vyvíjí virtuální realitu pro výrobní firmy

ČTK , 23. August 2019 10:04

Produkty firmy už používají například společnosti Continental nebo Tieto. ...

Více 0 komentářů

Regulátoři EU zkoumají plány Facebooku na digitální měnu

ČTK , 23. August 2019 08:00

Facebook ujišťuje, že nebude mít přístup k údajům o transakcích s novou měnou....

Více 0 komentářů

Nad rámec rozpočtů půjde na digitalizaci příští rok 492 mil. Kč

ČTK , 22. August 2019 10:00

Do roku 2021 má plně fungoval portál občana, tak, aby lidé s novými občanskými průkazy mohli řešit v...

Více 0 komentářů

Amazon pokračuje v náboru pro centrum v Dobrovízi, zvyšuje mzdy

ČTK , 22. August 2019 09:00

Amazon nyní nabírá pracovníky pro distribuční centrum, a to i na kvalifikované pozice....

Více 0 komentářů