margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Stručná historie CRM

Petr Zavoral, 19. říjen 2015 14:45 0 komentářů
Stručná historie CRM

Vše přirozeně začalo účetními knihami, vizitkáři a kartotékami. Zde se významně zapsal do historie dnes už takřka kultovní rotační vizitkář pod názvem rolodex. My ale rovnou skočíme do světa počítačů.

Databázový marketing

Na počátku 80-tých let se objevují první systémy pro evidenci a zpracování dat o zákaznících, tzv. databázový marketing. Ten je pomocí statistických metod schopen vytvářet modely pro předvídání chování zákazníků. Z těch marketér lépe zacílí marketingové akce a přizpůsobí komunikaci se zákazníky jejich povaze. Databázový marketing je v současné době samostatnou disciplínou, v rámci vývoje marketingu a informačních systémů jej ale můžeme považovat za předchůdce CRM a do jisté míry i za jeho součást.

Software pro správu osobních kontaktů, (Contact Management Software)

V roce 1987 firma Conductor Software uvádí na trh jeden z prvních systémů podpory správy kontaktů známý pod zkratkou ACT! (Activity Control Technology, později Automated Contact Tracking). Aplikace umožňovala vést seznam osobních kontaktů roztříděných do skupin. Ke kontaktům si obchodník mohl zaznamenávat informace o komunikaci mezi ním a kontaktem, plánovat budoucí aktivity, kontrolovat jejich průběh a sledovat jejich timing. Programy nabízely základní podporu evidence obchodních příležitostí za jednotlivé obchodníky, velmi jednoduchý reporting a většinou též disponovaly vlastním editorem pro psaní dopisů nebo e-mailů včetně vkládání příloh. Některé dokonce disponovaly rozhodovacími stromy a nápovědou pro maximalizaci efektivity obchodního cyklu.

Automatizace prodeje (Sales Force Automation)

S automatizací výroby a narůstajícím objemem produkce se trhy na počátku 90-tých let dostávají do stádia nasycení. Tržní poptávka přestává být tažena výrobní nabídkou, ale naopak spotřebitelskou poptávkou. Konkurence se zostřuje. Je čím dál těžší zaujmout zákazníka. Už nestačí pouze vyrábět, podnik musí vědět jak své zboží prodat. Snažení podniků se proto začíná upínat na zvyšování podpory prodeje. Vznikají systémy pro automatizaci marketingu (EMA, enterprise marketing automation), pro řízení servisních činností (CSS, customer service & support) a svůj hvězdný okamžik zažívají i call centra.

I původní software pro správu kontaktů je postupně doplňován o nové funkce vzniká z něj nový typ informačních systémů – Sales Force Automation (SFA). Tato nová rodina systémů je přímým předchůdcem dnešních CRM systémů. Řešení uživatelům dovolila více, než jenom mít přehledně uspořádané informace o svých kontaktech. Systémy SFA automatizují procesy spojené s prodejem a zčásti i marketingem a pomáhají tím k zvýšení efektivity obchodníků.

1995 - narození CRM

V první polovině devadesátých let se ve stále větší míře diskutuje o takzvaných front-endových systémech, které zajišťují nové procesy vycházející z pěstování vztahu se zákazníky. Kombinují různé možnosti a vytvářejí se pro ně také různé názvy (CIM, customer information management, CIS, customer information system) – až se nakonec kolem roku 1995 názvosloví definitivně sjednocuje a ujímá se označení CRM – Customer Relationship Management.

Mohlo by vás zajímat:


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Bezpečnost IT a tygří logika

Pavel Houser , 14. únor 2017 11:00
Pavel Houser

Jak praví známý vtip, běží-li za vámi tygr, netřeba se pohybovat rychleji než šelma – stačí předběhn...

Více






Kalendář

22. 02. IT mezi paragrafy
20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
25. 03. INSPO 2017
RSS 

Zprávičky

Jen desetina SMB firem těží z digitální transformace

ITBiz.cz , 21. únor 2017 09:00

Studie IDC a SAP ukázala, že čtyři z pěti SMB firem vidí v digitální transformaci značné výhody včet...

Více 0 komentářů

Trump si nechal registrovat tisíce internetových domén

ČTK , 21. únor 2017 08:30

Málokterá veřejná osoba je tak aktivní ve skupování internetových domén jako americký prezident Dona...

Více 2 komentářů

Mall Group ovládla internetový obchod s elektrem CZC.cz

ČTK , 20. únor 2017 16:39

Skupina Mall Group se stala jediným vlastníkem e-shopu CZC.cz. Od zakladatele obchodu Josefa Matějky...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Eurowag dokončil akvizici firmy Princip

Pavel Houser , 20. únor 2017 16:12

W.A.G. payment solutions proniká na trh telematických služeb....

Více 0 komentářů

Samsung zpřístupňuje nové čipy 5G RFIC

Pavel Houser , 20. únor 2017 16:01

Čip dokáže poskytnout větší pokrytí v pásmu milimetrových vln (mmWave)....

Více 0 komentářů

Soud povolil vydání Dotcoma do USA, ten se znovu odvolá

ČTK , 20. únor 2017 12:00

Novozélandský soud zamítl odvolání internetového magnáta německého původu Kima Dotcoma proti jeho vy...

Více 0 komentářů

OBSE nezjistila, kdo loni napadl její servery

ČTK , 20. únor 2017 07:00

Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE) nedokáže identifikovat strůjce loňských hacke...

Více 0 komentářů

AbcPráce