margin-top: 125px; border: 1px solid gray; } -->

Stručná historie CRM

Petr Zavoral, 19. říjen 2015 14:45 0 komentářů
Stručná historie CRM

Vše přirozeně začalo účetními knihami, vizitkáři a kartotékami. Zde se významně zapsal do historie dnes už takřka kultovní rotační vizitkář pod názvem rolodex. My ale rovnou skočíme do světa počítačů.

Databázový marketing

Na počátku 80-tých let se objevují první systémy pro evidenci a zpracování dat o zákaznících, tzv. databázový marketing. Ten je pomocí statistických metod schopen vytvářet modely pro předvídání chování zákazníků. Z těch marketér lépe zacílí marketingové akce a přizpůsobí komunikaci se zákazníky jejich povaze. Databázový marketing je v současné době samostatnou disciplínou, v rámci vývoje marketingu a informačních systémů jej ale můžeme považovat za předchůdce CRM a do jisté míry i za jeho součást.

Software pro správu osobních kontaktů, (Contact Management Software)

V roce 1987 firma Conductor Software uvádí na trh jeden z prvních systémů podpory správy kontaktů známý pod zkratkou ACT! (Activity Control Technology, později Automated Contact Tracking). Aplikace umožňovala vést seznam osobních kontaktů roztříděných do skupin. Ke kontaktům si obchodník mohl zaznamenávat informace o komunikaci mezi ním a kontaktem, plánovat budoucí aktivity, kontrolovat jejich průběh a sledovat jejich timing. Programy nabízely základní podporu evidence obchodních příležitostí za jednotlivé obchodníky, velmi jednoduchý reporting a většinou též disponovaly vlastním editorem pro psaní dopisů nebo e-mailů včetně vkládání příloh. Některé dokonce disponovaly rozhodovacími stromy a nápovědou pro maximalizaci efektivity obchodního cyklu.

Automatizace prodeje (Sales Force Automation)

S automatizací výroby a narůstajícím objemem produkce se trhy na počátku 90-tých let dostávají do stádia nasycení. Tržní poptávka přestává být tažena výrobní nabídkou, ale naopak spotřebitelskou poptávkou. Konkurence se zostřuje. Je čím dál těžší zaujmout zákazníka. Už nestačí pouze vyrábět, podnik musí vědět jak své zboží prodat. Snažení podniků se proto začíná upínat na zvyšování podpory prodeje. Vznikají systémy pro automatizaci marketingu (EMA, enterprise marketing automation), pro řízení servisních činností (CSS, customer service & support) a svůj hvězdný okamžik zažívají i call centra.

I původní software pro správu kontaktů je postupně doplňován o nové funkce vzniká z něj nový typ informačních systémů – Sales Force Automation (SFA). Tato nová rodina systémů je přímým předchůdcem dnešních CRM systémů. Řešení uživatelům dovolila více, než jenom mít přehledně uspořádané informace o svých kontaktech. Systémy SFA automatizují procesy spojené s prodejem a zčásti i marketingem a pomáhají tím k zvýšení efektivity obchodníků.

1995 - narození CRM

V první polovině devadesátých let se ve stále větší míře diskutuje o takzvaných front-endových systémech, které zajišťují nové procesy vycházející z pěstování vztahu se zákazníky. Kombinují různé možnosti a vytvářejí se pro ně také různé názvy (CIM, customer information management, CIS, customer information system) – až se nakonec kolem roku 1995 názvosloví definitivně sjednocuje a ujímá se označení CRM – Customer Relationship Management.

Mohlo by vás zajímat:


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak srovnávali jablka s hruškami

Pavel Houser , 27. květen 2017 14:30
Pavel Houser

Absurdní patent či ochranná známka, respektive absurdní výsledek sporu? A že je hloupost srovnávat j...

Více





RSS 

Zprávičky

Trendy v affiliate marketingu pro rok 2017

ITBiz.cz , 29. květen 2017 12:30

Posilování role mobilních zařízení v e-komerce a sledování uživatelů napříč zařízeními jsou hlavní l...

Více 0 komentářů

Zavedení EET se projevilo i na oblibě metod platby v e-shopech, některé zrušily platbu kartou

ČTK , 29. květen 2017 12:09

EET zasáhlo především ty úplně nejmenší hráče na trhu. Raději možnost platby kartou, která se v EET ...

Více 1 komentářů

Italský soud zrušil zákaz aplikace Uberu v zemi

ČTK , 29. květen 2017 08:00

Italská vláda slíbila, že do konce letošního roku zavede jasnější pravidla hospodářské soutěže....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Pracovní nabídky v SAP Services připravují roboti

Pavel Houser , 28. květen 2017 08:00

Ve společnosti SAP Services se podařilo zautomatizovat tvorbu pracovních nabídek napříč různými země...

Více 1 komentářů

Výdaje na reklamu na webech v dubnu stouply na 652 milionů Kč

ČTK , 27. květen 2017 09:04

Seznam získal 240 milionů, Mafra inkasovala 118 milionů a Economia 76 milionů korun....

Více 0 komentářů

Dell EMC podporuje transformaci IT s novými produkty pro open networking

Pavel Houser , 26. květen 2017 14:46

Přepínače Dell EMC pro Open Networking tvoří spolu se servery PowerEdge čtrnácté generace a špičkový...

Více 0 komentářů

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2400 dolarů

ČTK , 26. květen 2017 09:23

K růstu bitcoinu přispívá příliv nového kapitálu a růst poptávky po dalších digitálních měnách....

Více 0 komentářů