Základy internetového marketingu

Jana Budinská, 20. březen 2009 06:00 0 komentářů
Rubriky: Marketing

Kravatak
V našem seriálu jsme se dotkli několika novinek a zajímavých trendů v marketingu současnosti. Nejvýznamnější inovací v této oblasti je však bezpochyby internet a společnost, která se na něm neprezentuje, je výrazně handicapována v konkurenčním boji. Jaké jsou tedy obecné zásady úspěšné prezentace na internetu?


Million Dollar Homepage
Jedním z originálních reklamních počinů na internetu je
Million Dollar Homepage.

Začněte u své webové prezentace


Základem jsou pochopitelně vlastní internetové stránky. Marketing začíná již u domény – musí být jednoduchá, snadno zapamatovatelná a obsahovat buď název firmy, nebo oblast, jíž se firma zabývá. Většina obecných jmen, hodících se pro prezentaci společnosti nebo pro e-shop, je již obsazena, při troše snahy a ne úplně běžném předmětu podnikání se však stále najít dají. Jistotou bývá jméno firmy. Vaši potenciální zákazníci můžou na vaše stránky přijít několika způsoby:
1) zadají do adresního řádku název zboží (popř. služby apod.), o které mají zájem, a přidají .cz
2) zadají do adresního řádku název vaší firmy (podmínkou je, že ji znají odjinud) a .cz
3) zadají do vyhledavače název vaší firmy
4) zadají do vyhledavače předmět svého zájmu.

V prvních třech bodech může pomoci vhodně zvolená doména. Pokud však ani název předmětu vašeho podnikání, ani jméno vaší firmy není dostupné, může vše aspoň do jisté míry zachránit SEO a zanesení vaší firmy do vyhledavačů, čemuž se budeme věnovat v samostatném článku.

Rady, jak správně navrhnout webové stránky by vydaly na celou knihu, základem však je spolehnout se na odborníky s dostatkem referencí. Stránky slátané doma na koleně nebo naopak ohromující flashová prezentace, kterou polovina návštěvníků ani neotevře, druhou polovinu odradí její složitá struktura a vinou nedostatku jakéhokoli SEO se nedostane ani do vyhledavačů – to propagaci firmy určitě neprospěje.

Reklamní kampaně


Dalším stupněm zviditelnění firmy na internetu jsou reklamní kampaně. Klasická bannerová reklama přes všechny své nevýhody stále nevymírá a v pokud se v banneru spojí přitažlivá grafika s výzvou, která návštěvníka stránky s bannerem zaujme (třeba soutěží nebo jinou lákavou nabídkou), může se vyplatit. U bannerů se může platit za zobrazení (nebo například vyměňovat určitý počet zobrazení s jinými stránkami, jimž na oplátku zobrazujete jejich bannery u sebe), případně za proklik (Pay Per Click, PPC). Návštěva stránek proklikem přes banner však zdaleka neznamená např. uskutečnění nákupu, automatické považování tohoto systému za výhodný tak není přímo namístě.

Mezi nevýhody bannerů patří, že příliš agresivní obrázky či animace obtěžují a přispívají k čím dál častější blokaci reklamního obsahu prostřednictvím prohlížeče. Nenápadná inzerce se naopak sveze s tzv. bannerovou slepotou, kdy si návštěvníci stránek zvyknou ignorovat pozice obvyklého umístění reklamy.

Partnerské programy


K oblíbeným prostředkům zviditelnění na internetu patří také kontextová reklama. Systémy jako Sklik u Seznamu, AdWords u Google, eTarget či AdFox umožňují buď zařazení do zvýrazněného boxu při vyhledávání na vyhledavačích, popřípadě do reklamních boxů na stránkách podobného tematického zaměření. Jejich výhodou je velká cílenost na potenciální zákazníky, kteří se s největší pravděpodobností zajímají o to, co můžete nabídnout. Nevýhodou naopak to, že takto oslovitelná skupina lidí není příliš velká. Vyhledavačům můžete také zaplatit za přednostní umístění ve výpisu odkazů, typicky při hledání zboží. Od PPC boxu se liší tím, že jde skutečně o regulérní výsledky vyhledávání konkrétního výrobku či skupiny výrobků, pouze „postrčené vpřed“.

Vizuálně „něco mezi“ grafickými bannery a textovou proklikovou reklamou, tak obvykle vypadají boxy affiliate kampaní, neboli partnerských programů. Na rozdíl od plateb za imprese (shlédnutí) banneru nebo proklik banneru či textové reklamy, pro tyto kampaně je typické, že zákaznický web partnerskému platí za akci (Pay Per Action, PPA), obvykle nákup či registraci. Od bannerových kampaní se affiliate programy liší také principem one-to-many, tedy jeden partner nabízí spolupráci širokému množství provozovatelů webů. Jedním z nejznámějších českých affiliate partnerů, Invia.cz, platí provize jak za kliknutí, tak i procento z ceny prodaného zájezdu či letenky a nabízí také odměnu za přivedení nového affiliate partnera.

Některým specifickým technikám internetového marketingu, jako například marketingu ve vyhledavačích, internetovým widgetům a gadgetům (malé aplikace, které je možné vložit do stránky) a využití sociálních sítí se budeme věnovat v příštích dílech seriálu.

Přečtěte si také:


Netradiční způsoby marketingu: Bluecasting
Netradiční způsoby marketingu: Virální marketing
Netradiční způsoby marketingu: Guerilla marketing


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Jak srovnávali jablka s hruškami

Pavel Houser , 27. květen 2017 14:30
Pavel Houser

Absurdní patent či ochranná známka, respektive absurdní výsledek sporu? A že je hloupost srovnávat j...

Více





RSS 

Zprávičky

Výdaje na reklamu na webech v dubnu stouply na 652 milionů Kč

ČTK , 27. květen 2017 09:04

Seznam získal 240 milionů, Mafra inkasovala 118 milionů a Economia 76 milionů korun....

Více 0 komentářů

Dell EMC podporuje transformaci IT s novými produkty pro open networking

Pavel Houser , 26. květen 2017 14:46

Přepínače Dell EMC pro Open Networking tvoří spolu se servery PowerEdge čtrnácté generace a špičkový...

Více 0 komentářů

Hodnota bitcoinu stoupla na nový rekord přes 2400 dolarů

ČTK , 26. květen 2017 09:23

K růstu bitcoinu přispívá příliv nového kapitálu a růst poptávky po dalších digitálních měnách....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Tři zranitelnosti a opravy: Samba, Joomla, videopřehrávače

Pavel Houser , 25. květen 2017 16:30

Vektorem útoku může být i soubor s titulky....

Více 0 komentářů

Lenovo opět v zisku

ČTK , 25. květen 2017 15:32

Lenovo se snaží omezit svou závislost na trhu s PC a rozšiřuje aktivity v oblasti chytrých telefonů ...

Více 0 komentářů

Zákon o elektronické identifikaci Sněmovna asi schválí beze změn

ČTK , 25. květen 2017 09:00

Jedním z cílů nových občanských průkazů je poskytnout držitelům elektronický podpis....

Více 0 komentářů

PayPal rozšiřuje ochranu prodejců v ČR

Pavel Houser , 25. květen 2017 08:00

Tento program se dříve v České republice vztahoval jen na hmotné zboží, nyní se rozšiřuje i o služby...

Více 1 komentářů