Základy internetového marketingu

Jana Budinská, 20. březen 2009 06:00 0 komentářů
Rubriky: Marketing

Kravatak
V našem seriálu jsme se dotkli několika novinek a zajímavých trendů v marketingu současnosti. Nejvýznamnější inovací v této oblasti je však bezpochyby internet a společnost, která se na něm neprezentuje, je výrazně handicapována v konkurenčním boji. Jaké jsou tedy obecné zásady úspěšné prezentace na internetu?


Million Dollar Homepage
Jedním z originálních reklamních počinů na internetu je
Million Dollar Homepage.

Začněte u své webové prezentace


Základem jsou pochopitelně vlastní internetové stránky. Marketing začíná již u domény – musí být jednoduchá, snadno zapamatovatelná a obsahovat buď název firmy, nebo oblast, jíž se firma zabývá. Většina obecných jmen, hodících se pro prezentaci společnosti nebo pro e-shop, je již obsazena, při troše snahy a ne úplně běžném předmětu podnikání se však stále najít dají. Jistotou bývá jméno firmy. Vaši potenciální zákazníci můžou na vaše stránky přijít několika způsoby:
1) zadají do adresního řádku název zboží (popř. služby apod.), o které mají zájem, a přidají .cz
2) zadají do adresního řádku název vaší firmy (podmínkou je, že ji znají odjinud) a .cz
3) zadají do vyhledavače název vaší firmy
4) zadají do vyhledavače předmět svého zájmu.

V prvních třech bodech může pomoci vhodně zvolená doména. Pokud však ani název předmětu vašeho podnikání, ani jméno vaší firmy není dostupné, může vše aspoň do jisté míry zachránit SEO a zanesení vaší firmy do vyhledavačů, čemuž se budeme věnovat v samostatném článku.

Rady, jak správně navrhnout webové stránky by vydaly na celou knihu, základem však je spolehnout se na odborníky s dostatkem referencí. Stránky slátané doma na koleně nebo naopak ohromující flashová prezentace, kterou polovina návštěvníků ani neotevře, druhou polovinu odradí její složitá struktura a vinou nedostatku jakéhokoli SEO se nedostane ani do vyhledavačů – to propagaci firmy určitě neprospěje.

Reklamní kampaně


Dalším stupněm zviditelnění firmy na internetu jsou reklamní kampaně. Klasická bannerová reklama přes všechny své nevýhody stále nevymírá a v pokud se v banneru spojí přitažlivá grafika s výzvou, která návštěvníka stránky s bannerem zaujme (třeba soutěží nebo jinou lákavou nabídkou), může se vyplatit. U bannerů se může platit za zobrazení (nebo například vyměňovat určitý počet zobrazení s jinými stránkami, jimž na oplátku zobrazujete jejich bannery u sebe), případně za proklik (Pay Per Click, PPC). Návštěva stránek proklikem přes banner však zdaleka neznamená např. uskutečnění nákupu, automatické považování tohoto systému za výhodný tak není přímo namístě.

Mezi nevýhody bannerů patří, že příliš agresivní obrázky či animace obtěžují a přispívají k čím dál častější blokaci reklamního obsahu prostřednictvím prohlížeče. Nenápadná inzerce se naopak sveze s tzv. bannerovou slepotou, kdy si návštěvníci stránek zvyknou ignorovat pozice obvyklého umístění reklamy.

Partnerské programy


K oblíbeným prostředkům zviditelnění na internetu patří také kontextová reklama. Systémy jako Sklik u Seznamu, AdWords u Google, eTarget či AdFox umožňují buď zařazení do zvýrazněného boxu při vyhledávání na vyhledavačích, popřípadě do reklamních boxů na stránkách podobného tematického zaměření. Jejich výhodou je velká cílenost na potenciální zákazníky, kteří se s největší pravděpodobností zajímají o to, co můžete nabídnout. Nevýhodou naopak to, že takto oslovitelná skupina lidí není příliš velká. Vyhledavačům můžete také zaplatit za přednostní umístění ve výpisu odkazů, typicky při hledání zboží. Od PPC boxu se liší tím, že jde skutečně o regulérní výsledky vyhledávání konkrétního výrobku či skupiny výrobků, pouze „postrčené vpřed“.

Vizuálně „něco mezi“ grafickými bannery a textovou proklikovou reklamou, tak obvykle vypadají boxy affiliate kampaní, neboli partnerských programů. Na rozdíl od plateb za imprese (shlédnutí) banneru nebo proklik banneru či textové reklamy, pro tyto kampaně je typické, že zákaznický web partnerskému platí za akci (Pay Per Action, PPA), obvykle nákup či registraci. Od bannerových kampaní se affiliate programy liší také principem one-to-many, tedy jeden partner nabízí spolupráci širokému množství provozovatelů webů. Jedním z nejznámějších českých affiliate partnerů, Invia.cz, platí provize jak za kliknutí, tak i procento z ceny prodaného zájezdu či letenky a nabízí také odměnu za přivedení nového affiliate partnera.

Některým specifickým technikám internetového marketingu, jako například marketingu ve vyhledavačích, internetovým widgetům a gadgetům (malé aplikace, které je možné vložit do stránky) a využití sociálních sítí se budeme věnovat v příštích dílech seriálu.

Přečtěte si také:


Netradiční způsoby marketingu: Bluecasting
Netradiční způsoby marketingu: Virální marketing
Netradiční způsoby marketingu: Guerilla marketing


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Lithium není zlato

Pavel Houser , 11. listopad 2017 11:11
Pavel Houser

Hádky o české zásoby lithia v předvolebním období prakticky pomíjely jeden dosti podstatný aspekt. C...

Více







RSS 

Zprávičky

Slovenské soudy zakázaly přístup k více než 30 webům s hazardem

ČTK , 17. listopad 2017 09:00

Podobnou úpravu proti nepovoleným hazardním hrám jako Slovensko uplatňují i další členské země EU....

Více 1 komentářů

Foxconnu klesl čtvrtletní zisk o 39 %

ČTK , 17. listopad 2017 08:00

V důsledku slabého zájmu o iPhone 8 a problémům při výrobě iPhone X akcie společnosti za poslední tř...

Více 0 komentářů

MPSV odstoupilo od zakázky na systém dávek za stovky milionů Kč

ČTK , 16. listopad 2017 17:45

Nový systém pro vyplácení dávek za stovky milionů korun úřady práce příští rok mít nebudou. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Europoslanci schválili větší ochranu při nákupech v e-shopech

ČTK , 16. listopad 2017 09:00

Nedůvěra spotřebitelů k nákupu v zahraničí stále přetrvává....

Více 0 komentářů

Apple ovládl trh s nositelnou elektronikou

ČTK , 16. listopad 2017 08:00

Apple v počtu prodaných kusů dosud zaostával za výrobci levnějších fitness náramků....

Více 0 komentářů

Rok 2018 bude pro kontaktní centra ve znamení automatizace a IoT

Pavel Houser , 15. listopad 2017 11:00

Bosch do svých praček montuje snímače, které odhalí, že se buben otáčí 5 000 otáček za minutu namíst...

Více 0 komentářů

Deloitte: Sdílená ekonomika v ČR má potenciál až 60 miliard Kč

Pavel Houser , 15. listopad 2017 11:00

Sdílená ekonomika představuje pro českou ekonomiku i určité riziko. Její rozmach by mohl omezit popt...

Více 0 komentářů