• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Stručná historie CRM

Petr Zavoral
19. 10. 2015
| Články

Vše přirozeně začalo účetními knihami, vizitkáři a kartotékami. Zde se významně zapsal do historie dnes už takřka kultovní rotační vizitkář pod názvem rolodex. My ale rovnou skočíme do světa počítačů.

Databázový marketing

Na počátku 80-tých let se objevují první systémy pro evidenci a zpracování dat o zákaznících, tzv. databázový marketing. Ten je pomocí statistických metod schopen vytvářet modely pro předvídání chování zákazníků. Z těch marketér lépe zacílí marketingové akce a přizpůsobí komunikaci se zákazníky jejich povaze. Databázový marketing je v současné době samostatnou disciplínou, v rámci vývoje marketingu a informačních systémů jej ale můžeme považovat za předchůdce CRM a do jisté míry i za jeho součást.

Software pro správu osobních kontaktů, (Contact Management Software)

V roce 1987 firma Conductor Software uvádí na trh jeden z prvních systémů podpory správy kontaktů známý pod zkratkou ACT! (Activity Control Technology, později Automated Contact Tracking). Aplikace umožňovala vést seznam osobních kontaktů roztříděných do skupin. Ke kontaktům si obchodník mohl zaznamenávat informace o komunikaci mezi ním a kontaktem, plánovat budoucí aktivity, kontrolovat jejich průběh a sledovat jejich timing. Programy nabízely základní podporu evidence obchodních příležitostí za jednotlivé obchodníky, velmi jednoduchý reporting a většinou též disponovaly vlastním editorem pro psaní dopisů nebo e-mailů včetně vkládání příloh. Některé dokonce disponovaly rozhodovacími stromy a nápovědou pro maximalizaci efektivity obchodního cyklu.

Automatizace prodeje (Sales Force Automation)

S automatizací výroby a narůstajícím objemem produkce se trhy na počátku 90-tých let dostávají do stádia nasycení. Tržní poptávka přestává být tažena výrobní nabídkou, ale naopak spotřebitelskou poptávkou. Konkurence se zostřuje. Je čím dál těžší zaujmout zákazníka. Už nestačí pouze vyrábět, podnik musí vědět jak své zboží prodat. Snažení podniků se proto začíná upínat na zvyšování podpory prodeje. Vznikají systémy pro automatizaci marketingu (EMA, enterprise marketing automation), pro řízení servisních činností (CSS, customer service & support) a svůj hvězdný okamžik zažívají i call centra.

I původní software pro správu kontaktů je postupně doplňován o nové funkce vzniká z něj nový typ informačních systémů – Sales Force Automation (SFA). Tato nová rodina systémů je přímým předchůdcem dnešních CRM systémů. Řešení uživatelům dovolila více, než jenom mít přehledně uspořádané informace o svých kontaktech. Systémy SFA automatizují procesy spojené s prodejem a zčásti i marketingem a pomáhají tím k zvýšení efektivity obchodníků.

1995 – narození CRM

V první polovině devadesátých let se ve stále větší míře diskutuje o takzvaných front-endových systémech, které zajišťují nové procesy vycházející z pěstování vztahu se zákazníky. Kombinují různé možnosti a vytvářejí se pro ně také různé názvy (CIM, customer information management, CIS, customer information system) – až se nakonec kolem roku 1995 názvosloví definitivně sjednocuje a ujímá se označení CRM – Customer Relationship Management.

Mohlo by vás zajímat:

  • Co je a co není CRM

 

Partnerské video

Co je CRM? – RAYNET

Rubriky: Podnikový software

Související příspěvky

Kyberbezpečnost jako strategie: audity a testy firmám šetří miliony
Články

Nový Acronis Cyber Protect posiluje odolnost pro on-premise IT/OT prostředí

17. 11. 2025
Zprávičky

SAP navrhuje ústupky, aby ukončil antimonopolní vyšetřování Evropské komise

16. 11. 2025
Zákony informatiky: Když Brooksův zákon neplatí
Články

SAP zpřístupňuje vývojářům nové AI nástroje

6. 11. 2025
Zprávičky

Microsoftu vzrostl zisk o 12 %, tržby překonaly očekávání analytiků

1. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

ČTK
24. 11. 2025

Některé pojišťovny se začínají stahovat z pojišťování rizik spojených s umělou inteligencí (AI). Rostou

AI podle ruského bankéře může poskytnout vliv srovnatelný s jadernými zbraněmi

ČTK
24. 11. 2025

Země, které si dokážou vybudovat vedoucí pozici v oblasti umělé inteligence (AI), získají díky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého šéfa

ČTK
24. 11. 2025

Americký technologický gigant Apple se čím dál intenzivněji připravuje na odchod svého výkonného ředitele

Xiaomi zvýšila zisk i tržby, čeká další růst cen smartphonů

ČTK
22. 11. 2025

Čínská technologická společnost Xiaomi, která je třetím největším výrobcem chytrých telefonů na světě, vykázala

EK schválila státní pomoc 450 milionů eur na rozšíření výroby firmy onsemi v ČR

ČTK
21. 11. 2025

Evropská komise schválila český plán na poskytnutí státní pomoci v objemu 450 milionů eur

Google otevřel na Tchaj-wanu největší infrastrukturní centrum pro AI mimo USA

ČTK
21. 11. 2025

Americká internetová společnost Google z technologické skupiny Alphabet dnes v tchajwanské metropoli Tchaj-peji otevřela

Výrobci počítačů Lenovo klesl čtvrtletní zisk o pět procent, tržby byly rekordní

ČTK
21. 11. 2025

Čínské společnosti Lenovo, která je největším výrobcem počítačů na světě, ve druhém finančním čtvrtletí

Meta vyhrála soudní spor o převzetí služeb Instagram a WhatsApp

ČTK
20. 11. 2025

Společnost Meta Platforms vyhrála ostře sledovaný spor o akvizici sítě pro sdílení fotografií Instagram

Tiskové zprávy

Optici pomáhají vytvořit stavební kámen evropského kvantového internetu

MPO: Největší investice v historii Česka

Hlavní sezóna kyberzločinců začala: na co si dát v souvislosti s Black Friday a předvánočními online nákupy pozor?

HP Work Relationship Index 2025 ukazuje historické minimum naplnění v práci

Evropská komise zveřejnila zjednodušení digitální legislativy

Red Hat rozšiřuje podporu AI akcelerátorů pro rychlejší nasazování umělé inteligence

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

BBCode

Suplement

Leader

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.