Mikroblogy pro byznys: propagace ve 140 znacích

Lubor Kopecký, 07. prosinec 2009 09:32 0 komentářů
Rubriky: Internet

domena
Fenomén mikroblogování dorazil konečně i do našich končin a začíná se mu tady celkem dařit. Máte-li potřebu dávat o sobě vědět ostatním a nepotřebujete k tomu mnoho slov, je mikroblogování tou pravou platformou pro vás. A nezáleží vůbec na tom, zda jste jednotlivec, skupina nebo komerční společnost. Kdo a jak tedy u nás využívá mikroblogy?


Lubor Kopecky
Lubor Kopecký

Mikroblog je webová služba, která umožňuje uživateli sdílet text s jeho příznivci, nejčastěji o délce 140 znaků. Jednoznačným králem mikroblogů je známý Twitter, který spustil celý tento nový komunikační fenomén teprve v roce 2006. Textové příspěvky uživatelů se nazývají tweety, mohou obsahovat i linky s odkazem na jakýkoliv obsah, například fotografii nebo článek, a zobrazují se na uživatelově profilové stránce a na stránkách jeho odběratelů (followers). Doručování příspěvků může být omezené pouze na okruh přátel nebo lze povolit přístup k příspěvkům komukoliv. Další velkou výhodou je pak možnost odesílání a doručování tweetů pomocí SMS zpráv nebo externích aplikací.

Jak efektivně využít 140 znaků

Pro mnoho uživatelů je samozřejmě 140 znaků textu málo, často se proto používají linky odkazující na libovolný obsah na webu, včetně fotografií, videa a dokumentů. Aby byl odkaz co nejkratší, používají se webové služby pro zkracování URL adres, jako je u nás například Jdem.cz. K tomu existují ještě tisíce dalších aplikací a pomůcek pro pokročilejší uživatele. S jejich pomocí lze sdílet fotografie, grafy, seznamku, ankety, hudbu a provádět nespočet dalších činností. Právě tyto nadstavbové aplikace vytvářejí z jednoduchého základu plnohodnotnou sociální síť.

Kdo jsou uživatelé Twitteru?

Z dosavadních průzkumů vyplývá, že uživatelé Twitteru se od uživatelů ostatních sociálních sítí v mnohém liší. Zajímavé je například to, že na rozdíl od Facebooku je Twitter oblíbený spíše u dospělejších lidí a nejraději tweetují zvláště populární osobnosti, skupiny a společnosti. Mladým lidem nepadl Twitter do oka hlavně proto, že se nestal součástí žádné mánie, která mezi teenagery někdy pomůže prosadit nový internetový fenomén. Odvolávají se na nedostatek registrovaných přátel a scházející „cool“ image, kterou si vybudovaly jiné sítě.

Mikroblogy jsou zkrátka jiné v tom, že uživatelé sledují ty autory příspěvků, kteří je zajímají a nestačí k tomu jen to, aby byli jejich známí. Proto se mnohem viditelněji odděluje zrno od plev a podstatně úspěšnější jsou ti, kdo mají aktuální a žádané zprávy nebo jsou schopni shrnout podstatnou myšlenku do několika velmi krátkých vyjádření. Dokud tedy mikroblog tvoří talentovaný jedinec, může být vtipný a užitečný, ať už reprezentuje sám sebe nebo svého zaměstnavatele.

Pokud mají mikroblogy sloužit k propagaci a současně neztratit svůj původní účel a vlastnosti, nemohou být jen dalším místem pro prezentování stejných informací. Naopak, musí být vyňaty z běžných PR postupů a měly by si udržet neformálnost, vtipnost a jednoduchost.

mikroblogovací služby

Na Twitteru najdete také stovky českých společností, převážně technologických (mediální společnosti, e-obchody a provozovatelé webových služeb), které ho více či méně úspěšně využívají. Zpravidla se o tweetování stará buď někdo z nadšených zaměstnanců, případně sám vlastník společnosti, nebo tuto službu zajišťují agentury specializované na internetový marketing. Za hlavní důvod používání Twitteru označují české společnosti jeho jednoduchost používání a zaměření na vhodnou cílovou skupinu, se kterou je možno udržovat oboustranný kontakt.

Twitter, média a celebrity

Největší příležitostí je Twitter pro média. Například americká CNN publikuje své krátké zprávy právě tímto kanálem a má po celém světě už více než 1,5 milionu pravidelných čtenářů. Další oblastí průmyslu je pak šoubyznys, který nalezl v mikroblogování nejideálnější nástroj, jak mohou hvězdy udržovat přímý kontakt se svými fanoušky. K využívání Twitteru však nabádá své zaměstnance například i britská státní správa.

České mikroblogovací platformy

Je-li řeč o mikroblogování, nemůžeme zapomenout na české projekty, které mohou svými funkcemi Twitteru úspěšně konkurovat. Jde především o službu TEIDU společnosti Laar, za zmínku stojí také mladý projekt DRBZ.cz. Uvidíme, zda se v následujících letech mikroblogování skutečně prosadí a stane se také v našich končinách plnohodnotným komunikačním kanálem.

Profil

Lubor Kopecký je šéfredaktorem elektronického měsíčníku Svět hostingu společnosti IGNUM. Ve svých článcích a přednáškách se věnuje tématům internetových služeb, technologií, domén a médií, poukazuje na jejich přednosti a upozorňuje na možné budoucí hrozby. Ve volném čase se zabývá virtuální tvorbou a zajímá ho vše z historie, sociologie a myrmekologie.

Přečtěte si také:


Jak vypadá státní dohled nad internetem?
Nostalgické domény


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Microsoft a GitHub

Pavel Houser , 13. červen 2018 13:30
Pavel Houser

Transakce v hodnotě 7,5 miliardy dolarů je dost velká i na poměry Microsoftu, takže se prodejem GitH...

Více







RSS 

Zprávičky

Útočníci se snaží zneužít fotbalovou horečku

Pavel Houser , 23. červen 2018 11:59

Nová phishingová kampaň se snaží lákat oběti ke stažení infikovaného rozpisu a výsledků fotbalového ...

Více 0 komentářů

Systém pro STK by měl za 120 mil. Kč nadále provozovat AutoCont

ČTK , 22. červen 2018 10:00

V novém smluvním období by firma měla zajistit také propojení s obdobnými systémy jednotlivých člens...

Více 0 komentářů

Divize firmy Deutsche Telekom T-Systems ruší 10 000 míst

ČTK , 22. červen 2018 09:00

Na 6000 míst z celkového počtu má být zrušeno v Německu v průběhu příštích tří let....

Více 0 komentářů

Kalendář

23. 06.

24. 06.
Maker Faire Prague 2018
04. 08.

09. 08.
Black Hat USA 2018
09. 08.

12. 08.
DEF CON 26

Starší zprávičky

Šéfovi Intelu srazil vaz vztah na pracovišti

ČTK , 22. červen 2018 08:00

Ve funkci předsedy představenstva a člena správní rady Krzaniche přechodně nahradí dosavadní finančn...

Více 0 komentářů

Musk: Favoritem pro evropskou továrnu na baterie Tesly je Německo

ČTK , 21. červen 2018 10:00

Revoluce elektrických aut zvýší do roku 2025 hodnotu evropského trhu s bateriemi na zhruba 250 milia...

Více 0 komentářů

Česko testuje komunikaci mezi auty, vlaky a MHD

ČTK , 21. červen 2018 09:00

Vozidla si budou vyměňovat informace například o tom, jak je vlak daleko od závor, nebo že tramvaj v...

Více 0 komentářů

Xiaomi chce při vstupu na burzu získat až 6,1 miliardy dolarů

ČTK , 21. červen 2018 08:00

Půjde o jednu z největších primárních nabídek akcií v technologickém sektoru za posledních několik l...

Více 0 komentářů