Najděte si práci pomocí sociální sítě

Kravatak

O komunitních neboli sociálních sítích se toho v poslední době namluvilo opravdu hodně. Málokdy však v souvislosti s tím, k čemu jsou vlastně vhodné. Tak tedy: pokud chcete najít práci nebo jí naopak ztratit, sociální sítě jsou vám k dispozici.


Nejrozšířenější profesionální sociální
sítí je LinkedIn.

Pro tyto účely můžete využít světově nejrozšířenější sociální sítě Facebook, na které je v současnosti registrováno 200–400 tisíc Čechů. Vyzkoušet pracovně zaměřenou síť LinkedIn, na které má profil okolo 70 tisíc Čechů, nebo vyzkoušet českou variantu www.spravnykrok.cz, která je ovšem hlavně serverem pro vyhledávání práce a zatím má registrováno okolo 7 500 lidí.
Hledání zaměstnání není jedinou úlohou, na kterou můžete sociální sítě při budování své kariéry použít:

Pokud to ovšem myslíte s hledáním práce vážně, vaší první volbou bude právě LinkedIn. Většina jeho uživatelů patří mezi střední a vyšší management.

Hledání práce není těžké

Na LinkedIn se mimo uživatelů pohybují i personalisté a tak je ideálním místem pro headhunting. Pokud jste šikovní, získáte kontakt prakticky na kohokoli a pokud máte co nabídnout, není důvod, abyste nevyzkoušeli štěstí.
Co tedy potřebujete, aby váš profil měl šanci někoho zaujmout, a vy jste měli šanci získat nové pracovní místo? Zkuste si projít těchto několik kroků:


Výkonný ředitel Spravnykrok.cz Ratibor Líbal

Ukažte, jaký máte profil

Nejdříve si potřebujete vytvořit na sociální síti profil. Služby uživatelům jsou bezplatné a tak vám to dá jen trochu práce. Profil na sociální síti je něco jako vaše vizitka, profil je to, co udělá první dojem. Věnujte mu náležitou pozornost, protože pomocí něj můžete body získat, ale také velice snadno ztratit.
Pokud máte vytvořený profesní životopis, bude pro vás vytvoření profilu hračkou. Každopádně součástí profilu by měla být i vaše fotografie. Při přípravě na pohovor je vždy dobré vědět, s kým se máte setkat a na co se připravit, vyplatí se dát stejnou příležitost i vašemu partnerovi. Představy, že umísťovat do profilu fotografii je genderově nekorektní jsou naprosto naivní.
V profilu byste se měli věnovat milníkům vaší kariéry a úspěchům, kterých si nejvíce ceníte. Důvod je stejný jako při vytváření životopisu, oproti životopisu musíte ještě dbát na to, aby váš profil obsahoval ta správná klíčová slova. Podle klíčových slov se personalistovi podaří váš profil nalézt.

Kolik lidí znáš…

Přidejte do své sítě co nejvíce lidí, které znáte a které považujete z pracovního hlediska za zajímavé. Nesnažte se vaši síť rozšířit za každou cenu, vězte, že kvalita je v tomto případě důležitější kvantity. Ve svém profilu potřebujete lidi, s kterými můžete spolupracovat. Síť lidí, kteří vám nejsou ochotni pomoci, je vám zcela k ničemu. Lidé, které znáte, jsou navíc součástí vašeho profilu, personalista si bude o vás dělat představu i na základě toho, s kým se stýkáte.

Získejte doporučení

Nechte se doporučit od svých známých, poproste lidi ve vaší síti, aby napsali krátký komentář k tomu, jak byli spokojeni se spoluprací s vámi. Nesnažte se získat referenci od každého, požádejte pouze ty, s kterými máte opravdu dobré vztahy. Jedno dvě doporučení od vašich obchodních partnerů nebo nadřízených rozhodně zvýší vaši šanci na získání zaměstnání.

Hledejte aktivně

Podívejte se, jestli naleznete zajímavé kontakty ve firmách, které byste preferovali jako zaměstnavatele, a pokuste se o nabízených pozicích získat více „zákulisních“ informací.
Vaši síť kontaktů také můžete využít k získání informací o tom, jaká je náplň práce konkrétní pozice nebo v jakých oborech se daná pozice vyskytuje nejčastěji. Z veřejného profilu lidí se toho dozvíte opravdu hodně a na zbytek se klidně můžete zeptat.

Nastavte si správně profil

Nezapomeňte si řádně prohlédnout a nastavit možnosti vašeho účtu v sociální síti. U pracovně zaměřených sociálních sítí je dobré nastavení zkontrolovat, abyste mohli využívat všechny jejich možnosti: váš veřejný profil byl dostupný a měli jste správně nastavená pravidla pro kontakt. U sociálních sítí zaměřených na zábavu je mnohem důležitější zkontrolovat nastavení vašeho účtu proto, abyste o sobě nešířili informace, které šířit nechcete.

Jak si zrušit kariéru

V sociálních sítích se samozřejmě pro vaši kariéru skrývá i určité nebezpečí. Sílu, kterou tyto nástroje nabízejí vám, nabízejí také uživatelům z řad personalistů.
Firmy mohou pomocí sociálních sítí snadno prolustrovat uchazeče o zaměstnání. Ne každý je sice sdílný, ale o většině z nás se na webu nějaké informace najít dají. Ještě předtím, než uploadnete fotografie z poslední párty, si představte vašeho nadřízeného, jak si prohlíží váš Facebook profil. Popřemýšlejte, jestli si za svými názory (a jejich formou) stojíte natolik, že vaše odhodlání hájit je zůstane nezdolné i v okamžiku, kdy budou konfrontovány s možností získat práci vašich snů.
A samozřejmě nezapomínejte, že informace, které pošlete do komunitního prostoru, přestávají být vaším výhradním vlastnictvím a rázem se stávají informací zcela veřejnou. Můžete je tak najít na místech, kde vás to překvapí, někdy i docela nepříjemně. Komentáře typu „dnes je v práci nuda“ nebo „šéf smrdí“ nebo ještě lépe „je to neschopný prasopes, na kterého tady všichni makáme“, které člověk vidí denně na Facebooku, jednak nejsou nejlepší ukázkou vaší loajality, ale hlavně rozhodně nejsou věcí, která by vyvolala pochvalu od vašeho šéfa, pokud se k nim dostane. A dostat se k nim může i přesto, že zrovna vy ho mezi přáteli nemáte.

Pravidla práce v sociální síti

Co z toho tedy vyplývá? Má cenu se pokoušet pracovně využít sociální sítě? Nepochybně ano, pokud se budete řídit několika málo pravidly pro práci v komunitní síti:

  1. Svůj profil vyplňte pravdivě, jen tak bude použitelný pro práci.
  2. Nebojte se o sobě říci informace, které už jsou stejně dostupné jinde.
  3. Neustále získávejte kontakty do vaší sítě, využijte příležitost seznámit se s někým zajímavým.
  4. Do své sítě přidávejte pouze lidi, o které stojíte a kteří stojí o vás.
  5. Buďte ochotni vašim kontaktům pomoci, pak budou ochotni pomoci i oni vám.
  6. Nikdy nepublikujte informace, jejichž zveřejnění by vás jednou mohlo mrzet.

O autorovi

Ratibor Líbal se Internetem a internetovým marketingem zabývá již řadu let, na toto téma také publikuje v elektronických i jiných časopisech a přednáší pro posluchače z řad odborné veřejnosti. V současné době je výkonným ředitelem internetového pracovního a HR portálu Spravnykrok.cz, který nabízí firmám registraci a možnost uveřejnění svých volných pracovních pozic zdarma (zpoplatněn je pouze skutečný kontakt uchazeče se zaměstnavatelem), možnost geografického vyhledávání volných pracovních pozic v mapě, výsledky vyhledávání řazené výhradně dle relevance, systém referencí DREEMnet, aplikaci na měření spokojeností s prací a další originální služby a aplikace.

Přečtěte si také

Chodí na váš web málo lidí? Díl II. – PPC a katalogy
Chodí na váš web málo lidí? Díl I. – Vyhledávače a SEO
Internetový marketing: Widget je udělátko
Krize? Příležitost pro segment HR

Exit mobile version