• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Stručná historie CRM

Petr Zavoral
19. 10. 2015
| Články

Vše přirozeně začalo účetními knihami, vizitkáři a kartotékami. Zde se významně zapsal do historie dnes už takřka kultovní rotační vizitkář pod názvem rolodex. My ale rovnou skočíme do světa počítačů.

Databázový marketing

Na počátku 80-tých let se objevují první systémy pro evidenci a zpracování dat o zákaznících, tzv. databázový marketing. Ten je pomocí statistických metod schopen vytvářet modely pro předvídání chování zákazníků. Z těch marketér lépe zacílí marketingové akce a přizpůsobí komunikaci se zákazníky jejich povaze. Databázový marketing je v současné době samostatnou disciplínou, v rámci vývoje marketingu a informačních systémů jej ale můžeme považovat za předchůdce CRM a do jisté míry i za jeho součást.

Software pro správu osobních kontaktů, (Contact Management Software)

V roce 1987 firma Conductor Software uvádí na trh jeden z prvních systémů podpory správy kontaktů známý pod zkratkou ACT! (Activity Control Technology, později Automated Contact Tracking). Aplikace umožňovala vést seznam osobních kontaktů roztříděných do skupin. Ke kontaktům si obchodník mohl zaznamenávat informace o komunikaci mezi ním a kontaktem, plánovat budoucí aktivity, kontrolovat jejich průběh a sledovat jejich timing. Programy nabízely základní podporu evidence obchodních příležitostí za jednotlivé obchodníky, velmi jednoduchý reporting a většinou též disponovaly vlastním editorem pro psaní dopisů nebo e-mailů včetně vkládání příloh. Některé dokonce disponovaly rozhodovacími stromy a nápovědou pro maximalizaci efektivity obchodního cyklu.

Automatizace prodeje (Sales Force Automation)

S automatizací výroby a narůstajícím objemem produkce se trhy na počátku 90-tých let dostávají do stádia nasycení. Tržní poptávka přestává být tažena výrobní nabídkou, ale naopak spotřebitelskou poptávkou. Konkurence se zostřuje. Je čím dál těžší zaujmout zákazníka. Už nestačí pouze vyrábět, podnik musí vědět jak své zboží prodat. Snažení podniků se proto začíná upínat na zvyšování podpory prodeje. Vznikají systémy pro automatizaci marketingu (EMA, enterprise marketing automation), pro řízení servisních činností (CSS, customer service & support) a svůj hvězdný okamžik zažívají i call centra.

I původní software pro správu kontaktů je postupně doplňován o nové funkce vzniká z něj nový typ informačních systémů – Sales Force Automation (SFA). Tato nová rodina systémů je přímým předchůdcem dnešních CRM systémů. Řešení uživatelům dovolila více, než jenom mít přehledně uspořádané informace o svých kontaktech. Systémy SFA automatizují procesy spojené s prodejem a zčásti i marketingem a pomáhají tím k zvýšení efektivity obchodníků.

1995 – narození CRM

V první polovině devadesátých let se ve stále větší míře diskutuje o takzvaných front-endových systémech, které zajišťují nové procesy vycházející z pěstování vztahu se zákazníky. Kombinují různé možnosti a vytvářejí se pro ně také různé názvy (CIM, customer information management, CIS, customer information system) – až se nakonec kolem roku 1995 názvosloví definitivně sjednocuje a ujímá se označení CRM – Customer Relationship Management.

Mohlo by vás zajímat:

  • Co je a co není CRM

 

Partnerské video

Co je CRM? – RAYNET

Rubriky: Podnikový software

Související příspěvky

Zprávičky

Thoma Bravo koupí softwarovou firmu Dayforce za 12,3 miliardy dolarů

22. 8. 2025
Články

DevOps může přinášet skryté náklady i neefektivitu

11. 8. 2025
Srovnávací test STAC-M3 prokázal bezkonkurenční schopnosti řady úložných systémů FlashBlade//S500
Články

HP zpřístupňuje Workforce Experience Platform v České republice

4. 8. 2025
Zprávičky

Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk, těží z rozvoje cloudových služeb a AI

1. 8. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Americká vláda získala 10% podíl v Intelu (aktualizováno)

ČTK
23. 8. 2025

Vláda Spojených států získala desetiprocentní podíl v americkém výrobci čipů Intel. Oznámili to podle

Datová centra v roce 2024: umělá inteligence a problém kapacity

Reuters: Meta podepsala s Googlem smlouvu o cloudu za 10 miliard dolarů

ČTK
22. 8. 2025

Americká společnost Meta Platforms podepsala s firmou Google smlouvu o poskytování cloudových služeb. Má

Thoma Bravo koupí softwarovou firmu Dayforce za 12,3 miliardy dolarů

ČTK
22. 8. 2025

Investiční společnost Thoma Bravo koupí za 12,3 miliardy USD (260,3 miliardy Kč) poskytovatele softwaru

V Rusku bude povinné předinstalovávat na telefony komunikační aplikaci MAX

ČTK
22. 8. 2025

Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné

Kryptoměny a jejich ekonomika

Stanjura: Stát by měl vrátit peníze lidem, co koupili bitcoiny od MSp

ČTK
21. 8. 2025

Stát by měl lidem, kteří si koupili bitcoiny od ministerstva spravedlnosti, vrátit peníze a

Návštěvnost webů z Googlu po nasazení AI souhrnů klesla o 20 až 40 %

ČTK
21. 8. 2025

Návštěvnost tuzemských webů klesla po nasazení AI odpovědí ve vyhledávání Google, takzvaných AI overviews,

Flexibilní elektronika naráží na polovodiče typu n

Čína tlačí na firmy, aby nekupovaly čipy H20, píše FT

ČTK
21. 8. 2025

Čínští regulátoři se snaží přimět domácí technologické firmy, aby přestaly nakupovat pokročilé čipy H20

Google představil první chytré hodinky značky Pixel

Google představil novou řadu svých chytrých telefonů Pixel

ČTK
21. 8. 2025

Americký internetový gigant Google dnes představil novou řadu svých chytrých telefonů Pixel. Přístroje Pixel

Tiskové zprávy

Sophos: 4 tipy, jak v roce 2025 bezpečně poznat legitimní web

Společnost QNAP přidává do NAS podporu MCP a představuje MCP Assistant (beta)

Zvýšení výnosů přes trh sekundárního softwaru

HP zahajuje novou cashback akci pro vybrané tiskárny

Dell uvádí na český trh nové konferenční reproduktory s umělou inteligencí

Česká obchodní inspekce uskutečnila ve druhém čtvrtletí 125 kontrol internetových obchodů, porušení předpisů zjistila ve 106 kontrolách

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Point to Multipoint

Deadline (closing date/datum uzávěrky)

Archie

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software práv Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.